Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mona81 schreef:Ik ga sowieso morgen de veearts die de kuur opstuurt bellen en de ernst uitleggen. Ze hebben nu op basis van een telefoontje van de stalhouder de pramox opgestuurd. Maar misschien weten ze niet hoeveel er al uitkomt.
In ben wel blij dat ik nu al veel meer te weten gekomen ben, ik ga er zeker serieus mee aan de slag.
Mona81 schreef:Ik ga sowieso morgen de veearts die de kuur opstuurt bellen en de ernst uitleggen. Ze hebben nu op basis van een telefoontje van de stalhouder de pramox opgestuurd. Maar misschien weten ze niet hoeveel er al uitkomt.
In ben wel blij dat ik nu al veel meer te weten gekomen ben, ik ga er zeker serieus mee aan de slag.
Mayasfrenk schreef:Heel eerlijk..... je krijgt nu allemaal super goed bedoeld ( en ook goed) advies. Maar ik zou gewoon de vee arts bellen. Onze pony is bijna dood gegaan aan bloed wormen vlak nadat we haar kochten doordat ik er dus ook als het ware met gestrekt been in ging kwa behandeling. Dus ik zou het lekker met een professional overleggen die er voor geleerd heeft een ook zeker regelmatig mest onderzoek doen ter controle want dit is echt wel serieus. Hier wil je geen fouten mee maken en zeker voor de patiënt is het belangrijk dat de doseringen en werkzame stoffen etc zorgvuldig gekozen worden.
Tierania_ schreef:Vorig jaar hebben wij een 5 maanden oude mini gekocht die bleek ook vol te zitten met bloedwormen.
Equest Pramox gegeven en een paar weken later herhaald. Er kwamen toen ook spoelwormen en horzellarven mee. Ik heb de kleine echt wel een stuk of 5 keer moeten ontwormen voordat ze schoon was.
Mestonderzoek gaf na de 3e keer aan schoon te zijn, maar na toch een kuur kwam er toch nog weer veel uit. Dus mestonderzoek vertrouw ik niet meer met bloedwormen.
Hutcherson schreef:Wat je ook kunt doen, is bellen met worm&co. Mijn ervaring is, dat ze daar echt meer kennis in huis hebben dan dierenartsen. Zelfs van sterklinieken.
Ze werken daar met parasitologen (sorry als ik het verkeerd typ) die alles weten van worminfecties en ontworming.
Want mijn DA stelde voor te ontwormen met pramox tegen bloedworm, terwijl de parasitoloog het belangrijk vond om de (zeer zeer lichte) spoelworm besmettinf aan te pakken alvorens de bloedworm werd aangepakt. Vanwege de besmettelijkheid en schade die spoelwormen kan aanrichten. Op zijn advies moest ik behandelen met strongid-P en 3 weken later was paard wormvrij.
geerke schreef:Hutcherson schreef:Wat je ook kunt doen, is bellen met worm&co. Mijn ervaring is, dat ze daar echt meer kennis in huis hebben dan dierenartsen. Zelfs van sterklinieken.
Ze werken daar met parasitologen (sorry als ik het verkeerd typ) die alles weten van worminfecties en ontworming.
Want mijn DA stelde voor te ontwormen met pramox tegen bloedworm, terwijl de parasitoloog het belangrijk vond om de (zeer zeer lichte) spoelworm besmettinf aan te pakken alvorens de bloedworm werd aangepakt. Vanwege de besmettelijkheid en schade die spoelwormen kan aanrichten. Op zijn advies moest ik behandelen met strongid-P en 3 weken later was paard wormvrij.
Maar met een pramox pak je toch bloedworm en spoelworm aan? Moxidectine dood toch spoelwormen?
Rizette schreef:Het kan heel goed 5 voor 12 zijn voor je paard, ik heb een paard van een beetje sloom binnen een week zien doodgaan aan de bloedwormen. En die had er niet zoveel in de mest. Snel actie ondernemen en de foto aan de dierenarts laten zien.
Mona81 schreef:De veearts heeft toch de Pramox geadviseerd. Ik heb daarna mijn eigen veearts gebeld, zij adviseerde ook gelijk Pramox te gebruiken.
Ik heb nog uitgelegd wat je schreef Geerke, maar volgens beide veeartsen is dit de beste aanpak en krijg ik dus geen andere kuur.
Dus tja, nu vind ik het dus echt heel lastig!
MissBambi schreef:Ik zou echt luisteren naar geerke..
Ik ben er mijn paard door kwijt geraakt, bloedwormen kwamen te massaal af waardoor de darm vermoedelijk ergens gescheurd is. Geloof me, dat beeld krijg je nooit meer van je netvlies.