Stelling: hij rent nog uit zichzelf dus heeft geen pijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:53

Ibbel schreef:
De omgekeerde stelling klopt wel: als een paard níet meer uit zichzelf loopt (of wel stapt, maar niet meer spontaan draaft of galoppeert), en zeker als hij dat niet meer doet terwijl de rest van de kudde wel uit z'n plaat gaat, heeft-ie pijn.

Absoluut.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:04

Lusitana schreef:
Ibbel schreef:
De omgekeerde stelling klopt wel: als een paard níet meer uit zichzelf loopt (of wel stapt, maar niet meer spontaan draaft of galoppeert), en zeker als hij dat niet meer doet terwijl de rest van de kudde wel uit z'n plaat gaat, heeft-ie pijn.

Absoluut.

Maar ook dat vind ik heel dubbel.

Hoelang en hoeveel pijn moet een paard hebben voor mensen hem laten gaan??

Ik weet mensen die hun paard rustig weken/maanden op boxrust zetten in de hoop dat een paard weer beter wordt. Dat betekent pijn en een minder paardwaardig leven vanwege hoop......

Waarom moet een jong paard bijvoorbeeld wel weken/maanden krijgen en is een oud paard gelijk op bij een mindere dag?

Ik dacht dat mijn kudde mn ruin wel links zou laten liggen en dat een teken is. Dat leek er heel even op dat hij niet mee deed en ze verder gingen. Maar daarna zag ik dat ze juist voor hem kozen en bij hem bleven etc.

Lusitana

Re: Stelling: hij rent nog uit zichzelf dus heeft geen pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:10

Het gaat niet om hopen dat een paard beter wordt maar kansen inschatten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:22

Lusitana schreef:
Het gaat niet om hopen dat een paard beter wordt maar kansen inschatten.

Mwa.......

Veeartsen kijken ook hun klanten aan. Als mensen duidelijk geen afscheid willen nemen, gaan ze vaak nog ver mee om van alles te proberen. Daarmee geef je mensen hoop.

Toen bij onze jonge ruin duidelijk werd wat hij mankeerde, was het voor ons ook over en is er ook niet meer gesproken over tijd rekken en dergelijke.

Bij geen 1 blessure kan je de uitkomst 100% inschatten. Wij hebben ooit een paard van 8 laten gaan, omdat wij een flinke operatie met daarna langdurige boxrust, hoe dat toen geadviseerd werd, niet paard waardig vonden. De kans dat hij nooit 100% zou worden was groot.

Nu waren zijn kansen veel groter geweest al. Maar je moet beslissen op het moment dat je ervoor staat en kan nooit in de toekomst kijken.