Bescherming kapotte hoefbal atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Bescherming kapotte hoefbal atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:54

Ofwel paard is echt erg ongecoördineerd en blijft zichzelf daarom aan tikken, of wel er zit ergens anders een orthopedisch probleem(pje) waardoor hij zijn benen niet anders WIL gebruiken.

In het eerste geval zou je nog coördinatie oefeningetjes kunnen gaan doen, cavaletti, hellingen, achterwaarts, wat zijgangen aan de hand. Puur zodat hij beter gaat opletten waar zijn benen uit hangen. In het tweede geval kun je wel symptoom gaan bestrijden, maar zal dit probleem terug blijven komen. Misschien heeft hij ergens een gewricht wat niet blij is en is het probleem al een heel stuk minder als hij behandeld wordt?

Verder wb wondgenezing overwegen een tijdje onder verband met honingzalf of wonddressing. Eventueel een keer wildvlees weg snijden als dat nodig is. En rust. Elke beweging zal je wondgenezing niet ten goede komen, tot de wond weer netjes dicht is. Daarna kun je pas na gaan denken over het voorkomen van het ontstaan van een nieuwe wond.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 15:59

:?

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 17:10

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 17:25

Die foto van de hoge strijkringen bracht me op het idee van een aangepaste peesbeschermer of crossbeschermer. Die bevestigd over de koot en zou je aan de buitenzijde kunnen verlengen door een stuk relatief stevig rubber 3/4 rondom eraan te bevestigen. Polymax lijmt een hele hoop en zit muurvast, de onderdelen zijn relatief goedkoop om zo uit te proberen.

Ik heb niet een heel goed beeld voor ogen van welk been en formaat van de wond maar misschien is dit wat.

Of een hoefzak gebruiken die je buitenom verstevigd met ducttape. Alleen sluit dat de wond meer op.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 23:26

boris_rakker schreef:
Die foto van de hoge strijkringen bracht me op het idee van een aangepaste peesbeschermer of crossbeschermer. Die bevestigd over de koot en zou je aan de buitenzijde kunnen verlengen door een stuk relatief stevig rubber 3/4 rondom eraan te bevestigen. Polymax lijmt een hele hoop en zit muurvast, de onderdelen zijn relatief goedkoop om zo uit te proberen.

Ik heb niet een heel goed beeld voor ogen van welk been en formaat van de wond maar misschien is dit wat.

Of een hoefzak gebruiken die je buitenom verstevigd met ducttape. Alleen sluit dat de wond meer op.

Wat ik zeg dus!

Beschermers / iets om de benen zodanig aanpassen dat er geen druk rondom koot en hoefballen komt, maar die plek wel beschermd is.

Dus bevestiging (niet te strak/ niet te warm) rond pijp, en daarvandaan iets laten afhangen.

Rubber gaat te zwaar worden waarschijnlijk, vandaar dat ik het over kunstleer had.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 09:03

Ik heb voor nu besloten dat het voorlopig nog een x aantal weken in het verband moet blijven, totdat het weer helemaal dicht is. En ik ga de springschoenen met zon bal bestellen. Die ik eerst in de nacht om zal doen en als dit goed werkt (eventueel buiten nog inpakken, ik weet het niet), dan komen er meerdere setjes, zodat ik het kan afwisselen met droog en schoon na een dag buiten bv.

Het is de hoefbal tenslotte en zit dus zo laag bij de grond dat ik denk dat de constructies zoals aangeboden hier, andere problemen gaan opleveren. (te los, flapperen, te groot omdat het hoog al moet beginnen, etc.).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:17

Ik zou juist een grote maat springschoen van zachte neopreen zonder bal kiezen. Die met bal zitten vaak strak en gaan ook meestal wel draaien zodat de bal ergens komt te zitten waar je hem niet wil en waar het gaat drukken is mijn eigen ervaring.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:19

Die van Kavalkade zitten nergens strak hoor. En draaien niet tijdens de cross. Mocht de bal wel draaien (wat ik nog nooit heb meegemaakt) het is heel zacht neopreen dus dat gaat echt niet drukken.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 19:02

Popstra, die grote maat neopreen zat er omheen (om de nog goede voet zeg maar) En zeker wel dat dit ontzettend gaat schuren juist omdat het te groot is waardoor het juist op de hoefbal ligt en alle kanten op gaat en draait behalve de goede. Ze zijn ook binnen no time kapot omdat hij er dus steeds op staat omdat ze te groot zijn.

Ik heb ze besteld die van jouw link SusanH, toevallig met dikke korting bij de Agradi, maar precies dezelfde. Zodra ze binnen zijn ga ik er in ieder geval 1 flink uittesten op andere voet. Zodat ik goed kan zien en inschatten of het idd gaat draaien en drukken op de hoefballen voor ik hem over de wond zal plaatsen. Werkt het, komen er meerdere setjes zodat ik hem een schone in stal op kan doen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al jullie ideeen ook al door mijn hoofd heb gehad in een soort vorm, maar gaan knutselen met flappen of kappen er aan en omheen, lijkt mij niet echt verstandig, als die daar op gaat staan ben ik straks nog verder van huis ben ik bang...

Verder ziet de wond er wel weer mooi uit eigenlijk, geneest toch weer verdomd snel vind ik en die pampers tip van een lieve paardenvriendin van mij, is echt een gouden tip geweest. Maar dan nog tob ik over het moment dat het zonder verband moet en toch nog te week en te zacht gaat zijn voor iets eroverheen. Dus ik hoop en bid dat die springschoen met bal het gaat doen, anders ben ik echt out of options.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:12

Je moet het gewoon laseren dan is het in een paar dagen dicht.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 19:19

janderegelaa schreef:

Meen je dat nou? Is dat dan geen reguliere techniek dat van de 3 verschillende da's er niet 1 mee gekomen is? (gaat weer op google zoektocht).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:52

neetoch schreef:
janderegelaa schreef:

Meen je dat nou? Is dat dan geen reguliere techniek dat van de 3 verschillende da's er niet 1 mee gekomen is? (gaat weer op google zoektocht).

Waar woon je ongeveer?

Je hoeft geen Google te doen hoor, gewoon de link in mijn profiel aanklikken.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:05

Provincie Groningen net 2 maanden janderegelaa. Dus bij jouw link kom ik er niet direct uit wie er in de buurt zit, want ik herken nog geen plaatsen, hahaha.

Maar toch maar even googlen nog, want ik ben wel heel benieuwd naar het kostenplaatje en hoeveel behandelingen, etc. Daar kom ik met jouw link ook nog niet echt uit.

Terwijl ik bij andere link over lasertherapie bij een oude wond hoger op het been van paard, toch al zag dat het nog rustig 20 dagen ging duren voor het dicht was weer. En dan kwam ik er daar niet achter hoeveel behandelingen dat dan koste in totaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:12

neetoch schreef:
Provincie Groningen net 2 maanden janderegelaa. Dus bij jouw link kom ik er niet direct uit wie er in de buurt zit, want ik herken nog geen plaatsen, hahaha.

Maar toch maar even googlen nog, want ik ben wel heel benieuwd naar het kostenplaatje en hoeveel behandelingen, etc. Daar kom ik met jouw link ook nog niet echt uit.

Terwijl ik bij andere link over lasertherapie bij een oude wond hoger op het been van paard, toch al zag dat het nog rustig 20 dagen ging duren voor het dicht was weer. En dan kwam ik er daar niet achter hoeveel behandelingen dat dan koste in totaal.

Het is wel eerder dicht. Die 20 dagen is ook om er weer haar overheen te laten groeien maar ook dat is heel erg snel. Jouw paard heeft wel wild vlees dus is misschien lastiger maar ik heb geen foto gezien.

Ik PB je even voor een behandelaar.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:14

janderegelaa schreef:
neetoch schreef:

Het is wel eerder dicht. Die 20 dagen is ook om er weer haar overheen te laten groeien maar ook dat is heel erg snel. Jouw paard heeft wel wild vlees dus is misschien lastiger maar ik heb geen foto gezien.

Ik PB je even voor een behandelaar.

Thanks!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:45

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:54

Dank je wel Jet!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:16

Op stal hebben wij ook vaker gewerkt met lasertherapie. De meest rare nare wonden genazen snel en mooi. Vaak mooier dan iemand ooit verwachte. Wolvega werkt er ook mee, die zit misschien nog wel fijn in de buurt?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 21:22

Ik heb al een tip gekregen die aan huis komt. Maar ik neem geen overhaaste beslissingen meer. Want ik lees dus net weer in de link van Jet hier, dat een high power laser zo heet kan worden dat er necrose ontstaat in het weefsel. Dus ik moet nog het e.e.a. uitzoeken wat dan de beste laser is en of die tip die heeft zeg maar. Want wat ik in het jaar dat ik mijn paard nu heb al met hem heb meegemaakt, kan ik er donder op op zeggen dat dit dan ook nog eens gaat gebeuren, wij zijn 2 pechvogels die elkaar hebben gevonden zeg maar...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:36

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:54

neetoch schreef:
Ik heb al een tip gekregen die aan huis komt. Maar ik neem geen overhaaste beslissingen meer. Want ik lees dus net weer in de link van Jet hier, dat een high power laser zo heet kan worden dat er necrose ontstaat in het weefsel. Dus ik moet nog het e.e.a. uitzoeken wat dan de beste laser is en of die tip die heeft zeg maar. Want wat ik in het jaar dat ik mijn paard nu heb al met hem heb meegemaakt, kan ik er donder op op zeggen dat dit dan ook nog eens gaat gebeuren, wij zijn 2 pechvogels die elkaar hebben gevonden zeg maar...

Dat komt omdat de laser uit de link die Jet stuurt een extra golflengte heeft. Namelijk 1064Nm. Heel erg leuk voor een analgetisch (pijndempend) effect maar omdat hij pijndempend werkt voel je ook een verbranding niet. Daarom mag je die bewuste laser niet stilhouden. Nooit.

De laser die wij gebruiken is 810Nm, dit wordt gezien als de gouden standaard voor photobiostimulatie. Hij werkt echter nauwelijks pijndempend. Zou het hier te warm worden op de huid als je hem stilhoudt dan heb je onder de huid 1 graad opwarming. Nog niets aan de hand. Maar stilhouden doe je eigenlijk alleen maar humaan op triggerpoints. Bij zo'n wond blijf je altijd bewegen. Je hoeft je hier geen zorgen over te maken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 00:35

Je zou ook low laser kunnen doen. Dat kan je zelf en die aparaten zijn te huur. https://revitavet.nl
(Ik heb er goeie ervaringen mee)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:48

Veulen84 schreef:
Je zou ook low laser kunnen doen. Dat kan je zelf en die aparaten zijn te huur. https://revitavet.nl
(Ik heb er goeie ervaringen mee)

Die heb ik ook wel liggen. Zelfs te koop. Werkt inderdaad uitstekend voor oppervlakkige dingetjes maar ik heb de foto van die hoefbal gezien en dat is niet meer oppervlakkig.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 08:42

Dat klopt Janderegelaar. Maar wat ik heb begrepen na wat rondzoeken en overleg met mijn huidige da, is dat laseren niets meer aan de verdikking kan doen. Het zou dan echt alleen maar zijn zodat het nu eindelijk eens goed dicht gaat, snel, zodat er een springschoen overheen kan. Ik ben er nog mee bezig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:04

SusanH schreef:
Die van Kavalkade zitten nergens strak hoor. En draaien niet tijdens de cross. Mocht de bal wel draaien (wat ik nog nooit heb meegemaakt) het is heel zacht neopreen dus dat gaat echt niet drukken.

Die ga ik ook eens proberen dan :)