Tranquigel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:16

meikevienna schreef:
superpony schreef:
Onze shet deed ik vroeger en gaf tranquigel, maar deed niks. Ik zette hem rustig weg, deed wat anders en piep hing eruit, maar zodra scheerapparaat aan ging, was het niet te doen.

Maar hij is ook amper te sederen. Als een arts hem sedeert blijft hij vrij wakker. Pas na de behandeling kakt hij in en is hij ook heel lang bezig om goed bij te komen weer. En hij is inmiddels ook een oudere pony.

Wij hebben paarden van 10 tm 26, alleen zonder dekens 24/7 buiten staan en scheren niks meer. Ze worden nog gereden/gewerkt, maar op adem gaan ze gewoon weer terug. Haren nat is geen probleem.

Vorig jaar hadden ze al wat vacht en bleef het wat lang warm. Toen bij de oude merrie en shet halsje uitgeschoren en gewoon de praam erop gezet. Dat is het enige wat wel iets doet en voor zo kort dan een optie.

Maar ik zou overwegen of je wel echt moet scheren. Feitelijk is het nooit echt nodig.

Ja voor de pony is t nu echt nodig, andere jaren altijd regendeken opgedaan maar daar door kreeg ze nog een dikke vacht door haar ppid. Ze is nog superfit en ze rijdt nog heerlijk maar haar vacht is zo dik en word echt flink nat na het rijden.

Idd als de gel niet voldoende werkt is de praam nog altijd een optie, misschien gedraagd ze zich wel prima. Overigens is een keer een een jachtstreep geschoren hierbij ook praam gebruikt, maar alleen praam was toch te veel stress voor haar.

Je moet er ook geen deken op doen. Gewoon een jachtstreep of de hals eruit en goed op adem en weer wegzetten. De haren die ze hebben gebruiken ze zelf wel en nat haar is echt niet erg als ze maar op temperatuur zijn.
Met dekens haal je de eigen functie weg. Een 0gr op een dikke vacht werkt niet. Dan leg je alles plat.

Maar ik heb nu zelf helemaal niet geschoren. Het is nu een paar dagen warm, mar ze zweten niet.

Je bespaard jezelf en je paard een hoop gedoe als je het makkelijker maakt.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 17:52

Helaas is dat geen optie, vorig jaar geprobeerd en alsnog dr buik etc kletsnat..:(

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:08

Hier regelmatig gebruikt bij flinke 16 jarige, die was met de minimum na 20 minuten vd wereld. Duurde minimaal 2uur voor die weer goed genoeg was om alleen te laten. Zelfde dosis doet bij mijn ranke 4 jarige niks. Nul. Gaat pas werken bij drie streepjes en heeft 3 kwartier nodig in een stille omgeving.

Zij reageert ook minder op de domosedan die de DA spuiten bij bv echo, terwijl de andere echt snel naar dromenland gaat

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:09

Hoe komen jullie aan al die Sedatie middelen? Dit mag uitsluitend alleen via dierenarts. Juist om de rede dat dit gevaarlijk kan zijn voor paard bij verkeerd gebruik. En is ook echt niet de bedoeling dat zo iets wordt gebruikt om paard te scheren, trailer laden, enz.

En wat is mis mee om paard eerst gewoon te laten wennen aan een scheermachine en dan het scheren . Ik ken geen paard dat gesedeerd moeten worden om hem te kunnen scheren.

Wel ken ik mensen die niet kundig genoeg zijn met paarden waardoor ze grijpen naar middel als sedatie,s enz. Verschekelijk sneu voor het dier. En strafbaar ook wanneer dit gebeurt zonder tussenkomst van een dierenarts.

Is het btw toegestaan om dit soort strafbare feiten te bespreken op bokt? Het is verboden om zulke middelen in bezit te hebben zonder recept van de dierenarts.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:18

Blussem schreef:
Hoe komen jullie aan al die Sedatie middelen? Dit mag uitsluitend alleen via dierenarts. Juist om de rede dat dit gevaarlijk kan zijn voor paard bij verkeerd gebruik. En is ook echt niet de bedoeling dat zo iets wordt gebruikt om paard te scheren, trailer laden, enz.

En wat is mis mee om paard eerst gewoon te laten wennen aan een scheermachine en dan het scheren . Ik ken geen paard dat gesedeerd moeten worden om hem te kunnen scheren.

Wel ken ik mensen die niet kundig genoeg zijn met paarden waardoor ze grijpen naar middel als sedatie,s enz. Verschekelijk sneu voor het dier. En strafbaar ook wanneer dit gebeurt zonder tussenkomst van een dierenarts.

Is het btw toegestaan om dit soort strafbare feiten te bespreken op bokt?

Ik heb hem gekocht bij mijn DA om een paard met heftige blessure verantwoord te kunnen revalideren. Tot zover het strafbare?? Ivm scheren zijn er genoeg dierenartsen die komen spuiten en weer weg zijn voor het paard wakker is... niks ongebruikelijks aan. En er zijn genoeg paarden die er niet aan wennen, niet álles is aan te leren...

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 18:41

Blussem schreef:

Is het btw toegestaan om dit soort strafbare feiten te bespreken op bokt? Het is verboden om zulke middelen in bezit te hebben zonder recept van de dierenarts.

Ik vind dit nu echt weer zo een onnodige reactie, mijn pony is echt niet te houden het is haar niet aan te leren. Ze schiet volledig in de stress en word gevaarlijk.

En natuurlijk haal je dit op recept bij de DA is overigens ook niet meer te krijgen bij ruitersportzaken naar mijn weten.

Blussem

Re: Tranquigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:59

Als wilt mag je paard hier gratis naar toe brengen om te leren om zonder stress geschoren te worden.
Ik vind dit echt zo sneu voor dier.

BTW een paard laten wennen aan een zadel en dat er op wordt gereden kost meer tijd en is moeilijker. Fijn dat dan wel gelukt is.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:19

Blussem schreef:
Als wilt mag je paard hier gratis naar toe brengen om te leren om zonder stress geschoren te worden.

BTW een paard laten wennen aan een zadel en dat er op wordt gereden kost meer tijd en is moeilijker. Fijn dat dan wel gelukt is.

Echt niet te vergelijken. Scheren kun je niet in stappen opdelen zoals zadelmak maken

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:40

Blussem schreef:

Heel simpel aan dierenarts gevraagd. Mijn shet is panisch voor de hoefsmid en aangezien ik hem niet wil dwingen omdat dat het erger maakt en hij al bijna een jaar niet gedaan was, was het of dit of volgende keer platspuiten.
Gelukkig werkte het bij hem goed dus kunnen we hopelijk de volgende 9 ervaringen net zo fijn maken dat daarna een vorm van sedatie niet meer nodig is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:52

meikevienna schreef:
Helaas is dat geen optie, vorig jaar geprobeerd en alsnog dr buik etc kletsnat..:(

Maar nat is niet erg. Het gaat om op adem zijn en op temperatuur. Natte haren zijn geen enkel probleem.

Mijn oudste is bijv 26 en zetten we na het rijden zo weer terug en loopt dus 24/7 buiten zonder dekens. Had haar vorig jaar alleen een halsje uitgeschoren, omdat het lang warm bleef. Nu niet eens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:54

Blussem schreef:

Ook dat. Het is puur voor het gemak van de mens dat men wil scheren en dan moet het paard maar alle stress accepteren.
Natuurlijk is het te trainen, maar moet je wel weten hoe.

Op zich geven veeartsen vrij makkelijk tranquigel. Ik weet zelfs veeartsen die komen sederen ( dus spuiten ) als een paard beslagen moet worden. Ze zeggen niet; ga het trainen.........Tja.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:04

Mocht de mijne ooit beslagen moeten worden gaat dat alleen maar gebeuren nadat een veearts is komen verdoven of via andere sedatie. En dat is niet alleen mijn mening maar ook die van elke hoefsmid die haar ooit de afgelopen 15 jaar in handen heeft gehad.
Ben het helemaal met je eens dat veel zeker aan te leren is maar er zijn ook zeker paarden bij waar voor iedereen een verdoving het beste aan te raden is.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:05

Blussem schreef:

Lief hoor, maar nee. Ik ken het beestje al 11 jaar lang, ze heeft ook een trauma gehad toen ik dr pas kreeg. Hoofdangst, hier heb ik dr ook prima vanaf geholpen heeft nu nergens meer last van. Dus ik weet prima hoe ik met haar moet omgaan.

Ik zou ook graag mn paard zonder verdovingspasta willen scheren maar het gaat helaas echt niet, al zou ik t zo graag willen. Ik doe verschillende oefeningen met haar maar ze blijft angstig..

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:10

superpony schreef:
meikevienna schreef:

Maar nat is niet erg. Het gaat om op adem zijn en op temperatuur. Natte haren zijn geen enkel probleem.

Mijn oudste is bijv 26 en zetten we na het rijden zo weer terug en loopt dus 24/7 buiten zonder dekens. Had haar vorig jaar alleen een halsje uitgeschoren, omdat het lang warm bleef. Nu niet eens.

Ze vat letterljk elke winter kou, door de natte haren. En ze is snikheet.

Ik vind t lief dat je probeerd te helpen, maar elke winter heb ik gekloot ik wil nu paardje verlossen van die vieze vacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:40

Je hebt een kleine scheermachine geef je aan. Zolang je de stappen zet van minimaal patroon naar steeds beetje meer, kan je dus als dat nodig is ophouden en bv elke dag beetje scheren. Zolang je het zelf doet, is er geen deadline van binnen nu en 30min. moet pony kaal. Denk richting andere oplossingen dan enkel "sedatie want die vacht moet er morgen af zijn". Ook met scheren is trainen zo mogelijk, zeker met een kleine machine (minder eng en makkelijker te hanteren voor jouw). Ik scheer ook niet mooi strak recht, maar dat kan voor pony geen kwaad.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:43

tamary schreef:
Je hebt een kleine scheermachine geef je aan. Zolang je de stappen zet van minimaal patroon naar steeds beetje meer, kan je dus als dat nodig is ophouden en bv elke dag beetje scheren. Zolang je het zelf doet, is er geen deadline van binnen nu en 30min. moet pony kaal. Denk richting andere oplossingen dan enkel "sedatie want die vacht moet er morgen af zijn". Ook met scheren is trainen zo mogelijk, zeker met een kleine machine (minder eng en makkelijker te hanteren voor jouw). Ik scheer ook niet mooi strak recht, maar dat kan voor pony geen kwaad.

Dat is idd wel een idee, zo kan ik t verdelen over dagen en heeft pony minder stress :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 23:22

meikevienna schreef:
Nu weet ik niet wat ik het beste kan doen, of de Tranqui of de Domesedan. Twijfel nu heel erg...

Ik heb het toevalig vandaag gevraagd aan mijn Da, wat slimmer is. Zij gaf aan dat een paard met tranquigel vier tot zeven uur duizelig kan zijn. Domosedan werkt sneller.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 00:06

Blussem schreef:

Het is echt heel simpel hoor:
1. Je pakt je telefoon
2. Je belt de dierenarts
3. Je zegt dat je domosedan wilt voor het scheren, omdat ze anders flipt.
4. Er wordt niks verder gevraagd en het wordt voor je klaar gezet.

Tadaaaaa :D

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 09:06

Kaitlyn schreef:
Blussem schreef:

Het is echt heel simpel hoor:
1. Je pakt je telefoon
2. Je belt de dierenarts
3. Je zegt dat je domosedan wilt voor het scheren, omdat ze anders flipt.
4. Er wordt niks verder gevraagd en het wordt voor je klaar gezet.

Tadaaaaa :D

Precies dat, de DA had zelfs nog voorgesteld om dr via het bloed te verdoven. Omdat hij zelf weet hoe ze is, met elk dierenarts bezoek je flipt ze hem door. Al is het altijd maar iets heel simpels. Ze is gewoon echt een pittige merrie en als ze hem flipt rent ze gewoon vol door je heen, als ze dan flipt heeft ze vrijwel geen respect meer voor je.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:17

Hier ook een paard wat het scheren absoluut niet prettig vind. Scheelt al dat ik een kleiner apparaat heb gekocht en ik doe haar hoofd en benen niet. Met haar benen wordt ze echt gevaarlijk. Met de rest van haar lijf is ze nu redelijk relaxt met tranquigel, dus wil ook niet meer proberen om haar benen en hoofd te doen. Ga het niet meer opzoeken.

Ik heb een E pony en die krijgt een hele spuit. Reageert ook altijd erg traag op verdovingen. Als ze haar gebit doen, krijgt ze ook altijd wat extra dan wat de da in eerste instantie van plan is. Idd heeft de tranquigel hier wel een klein uurtje nodig om in te laten werken, maar daarna is ze wel super relaxt.

Zonder verdoving kan ik oefenen wat ik wil, maar ze blijft het eng vinden en wordt dan gewoon gevaarlijk. Sorry, maar dan gaat er toch echt een spuit in!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:03

Naath86 schreef:
Hier ook een paard wat het scheren absoluut niet prettig vind. Scheelt al dat ik een kleiner apparaat heb gekocht en ik doe haar hoofd en benen niet. Met haar benen wordt ze echt gevaarlijk. Met de rest van haar lijf is ze nu redelijk relaxt met tranquigel, dus wil ook niet meer proberen om haar benen en hoofd te doen. Ga het niet meer opzoeken.

Ik heb een E pony en die krijgt een hele spuit. Reageert ook altijd erg traag op verdovingen. Als ze haar gebit doen, krijgt ze ook altijd wat extra dan wat de da in eerste instantie van plan is. Idd heeft de tranquigel hier wel een klein uurtje nodig om in te laten werken, maar daarna is ze wel super relaxt.

Zonder verdoving kan ik oefenen wat ik wil, maar ze blijft het eng vinden en wordt dan gewoon gevaarlijk. Sorry, maar dan gaat er toch echt een spuit in!

Nou precies, hier ook! Benen vindt ze overigens niet eng, die kan ik zonder verdoving doen. Maar de rest is drama, en voor de sport moet ze echt geschoren zijn, want ze heeft het anders zooo heet.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 13:49

Dierenarts heeft vandaag de Domosedan gel langs gebracht, ben een benieuwd!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:04

meikevienna schreef:

Dat werkte hier echt top! Tot we ongeveer 3/4 hadden gedaan dan, maar die van mij moet bij de tandarts ook altijd bijgespoten worden.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 14:06

Kaitlyn schreef:
meikevienna schreef:

Dat werkte hier echt top! Tot we ongeveer 3/4 hadden gedaan dan, maar die van mij moet bij de tandarts ook altijd bijgespoten worden.

Ik geef haar 2,0 milligram, maar DA zei dat ik altijd nog kon bijspuiten. :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:22

Ik heb 2.5 gegeven, maar ik weet niet wat jouw paard weegt.