meikevienna schreef:superpony schreef:Onze shet deed ik vroeger en gaf tranquigel, maar deed niks. Ik zette hem rustig weg, deed wat anders en piep hing eruit, maar zodra scheerapparaat aan ging, was het niet te doen.
Maar hij is ook amper te sederen. Als een arts hem sedeert blijft hij vrij wakker. Pas na de behandeling kakt hij in en is hij ook heel lang bezig om goed bij te komen weer. En hij is inmiddels ook een oudere pony.
Wij hebben paarden van 10 tm 26, alleen zonder dekens 24/7 buiten staan en scheren niks meer. Ze worden nog gereden/gewerkt, maar op adem gaan ze gewoon weer terug. Haren nat is geen probleem.
Vorig jaar hadden ze al wat vacht en bleef het wat lang warm. Toen bij de oude merrie en shet halsje uitgeschoren en gewoon de praam erop gezet. Dat is het enige wat wel iets doet en voor zo kort dan een optie.
Maar ik zou overwegen of je wel echt moet scheren. Feitelijk is het nooit echt nodig.
Ja voor de pony is t nu echt nodig, andere jaren altijd regendeken opgedaan maar daar door kreeg ze nog een dikke vacht door haar ppid. Ze is nog superfit en ze rijdt nog heerlijk maar haar vacht is zo dik en word echt flink nat na het rijden.
Idd als de gel niet voldoende werkt is de praam nog altijd een optie, misschien gedraagd ze zich wel prima. Overigens is een keer een een jachtstreep geschoren hierbij ook praam gebruikt, maar alleen praam was toch te veel stress voor haar.
Je moet er ook geen deken op doen. Gewoon een jachtstreep of de hals eruit en goed op adem en weer wegzetten. De haren die ze hebben gebruiken ze zelf wel en nat haar is echt niet erg als ze maar op temperatuur zijn.
Met dekens haal je de eigen functie weg. Een 0gr op een dikke vacht werkt niet. Dan leg je alles plat.
Maar ik heb nu zelf helemaal niet geschoren. Het is nu een paar dagen warm, mar ze zweten niet.
Je bespaard jezelf en je paard een hoop gedoe als je het makkelijker maakt.