Paard met schiefels voor aankoop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Paard met schiefels voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:12

De verkoper is, zo te horen, wel vaag. Er moet geantwoord worden op jou vragen. Zo niet, niet doen.

Qua 6 en 'maar' L niveau wisselt per situatie. Koop je van een prof die meerdere 6 jarigen al M heeft lopen, dan zeg ik dit is vaag.
Mijn 10 jarige loopt ook 'maar' L en is ook te koop. Niet omdat zij kwalitatief niks kan. Of omdat ze geblesseerd is. Maar omdat ik niet hoger wil, durf of hoef. Vandaar ook de verkoop. Liever zo'n paard, dan 1 die met 5 jaar al L loopt.
Mijn paard hoef ook geen 50.000 te kosten. Dat scheelt dan weer :')

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:32

Dat dus cioccolato

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:43

mellamoshan schreef:
Ik zou een schiefel, afhankelijk van de plaats echt geen enkel probleem vinden. Mijn toontreder heeft er twee op zijn pijpbeen. Verkeerde voetstand samen met af en toe goed gek doen in de wei.
Mijn jaarling een tik gehad van een ander paard.
Beiden geen enkel probleem, toontreder loopt op z niveau, nooit kreupel.

Alles valt en staat met de locatie.

Kreupelheid een jaar geleden kan je toch verder over doorvragen bij verkoper?

Dit dus, als die schiefel op een gunstige plek zit, en is al verhard, dan is er niks aan de hand. Ik zou een écht goed paard om deze reden zeker niet laten staan.

sbfk_horses schreef:
De gene van wie het paard is heeft volgens hem “te veel paarden”. Maar toen vroeg ik me af:’Waarom zou je een top paard met top stamboom weg doen?”. (Opa is Carthago Z vaders kant, moeders kant opa Ferro)

Later bleek uit de gezondheids geschiedenis dus dat het paard een jaar geleden kreupel is geweest :
Ik kreeg geen verdere info over de geschiedenis, best verdacht vind ik. Sterker nog ze gingen er niet eens op in.. (Door hun VA kreupelheids info gekregen) Weet dus niet of dit door schiefel(s) is/zijn gekomen.

Dit verhaal vind ik des te meer een reden om dit paard wel te laten staan. Als jij inderdaad weet dat dit paard langere tijd kreupel is geweest, en hier naar vraagt, kan de eigenaar ook eerlijk antwoord geven.

Je geeft zelf al aan dat het allemaal een best vaag verhaal is. Mijn idee > wegwezen, niet om de schiefel, maar zeker wel om het vage/niet eerlijke verhaal van de verkoper.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:43

Het hele schiefel verhaal vind ik op zich niet zo spannend.

Ook kan het zijn dat dit best een goed paard is maar misschien een laatbloeier of andere omstandigheden waardoor hij "maar" L loopt.

Het hele verhaal waarbij eigenaren over zaken heen praten of verzwijgen zouden mij doen afhaken.

Zoek een paard met een eerlijk verhaal, er staan er genoeg te koop.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:20

Mijn bijrijpaard heeft 2 schiefels op beide voorbenen aan de binnenkant en rij gewoon wedstrijden met hem.

En als je toch twijfel zou ik hem op keuring op de foto doen dan weet je het zeker!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:38

Ik zou het dier helemaal goed laten keuren en de afspraak maken dat de verkoper betaald bij een verhoogd risico voor de sport. Mocht de verkoper dat niet willen dan weet je imo genoeg.

Voor de rest is er weinig over te zeggen, het ligt inderdaad helemaal aan de plaats van de schiefel af of het kwaad kan. Ook hoe het onstaan is en behandeld daarna speelt een rol.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:56

Sim schreef:
Andere opmerking; 6 en ‘maar’ L. Belachelijk dat paarden op jonge leeftijd al de wereld moeten springen. Ik vind 6 jaar en L springen prima. Is het dier tenminste een gedegen opleiding gegeven en op jonge leeftijd tenminste niet te zwaar belast. Mijn mening hè, dus niemand hoeft het er mee eens te zijn of zich aangevallen voelen. :)

Ben ik helemaal met je eens hoor, maar in dit geval, met dit paard, is het nog maar L, omdat het met blessures heeft gestaan, heb ik juist het vermoeden dat het wel al zwaar belast is geweest op jonge leeftijd.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:13

Mijn paard had 2 schieffels voor aankoop. Laten keuren en op de foto gezet. Advies was om altijd bescherming te dragen bij arbeid.

Ik heb nooit spijt gehad van mijn aankoop en nog nooit een pas kreupel gelopen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:41

Mijn merrie heeft aan beide voorbenen een schiefel, al vanaf dat ik haar 12 jaar geleden kocht. Op dezelfde plek ook, dus het was mij niet opgevallen dat het daar niet hoorde. Inmiddels loopt ze op 22 jarige leeftijd ZZ-Zwaar. Dus geloof niet dat ze er last van heeft.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:15

Een schieffel op een gunstige plek zou voor mij ook geen probleem zijn. L geklasseerd op deze leeftijd ook nog niet, al is de waarde natuurlijk dan wel minder dan met een M of Z klassering.

Echter wat je verder over de verkoper vertelt zou mij wel verder doen kijken. Een verkoper moet duidelijk en eerlijk zijn en dat is deze niet.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:52

Zoals velen al zeggen zou ik qua schiefels er niet teveel van maken. Wel even op de foto om te kijken of ze gunstig zitten of niet.
Maar aan de hand van jouw verhalen vertrouw ik de verkoper dan weer niet. Het lijkt mij een dubieuze zaak en in dit geval zou ik er dan voor bedanken. :evaw:

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:25

De schiefel zelf zou ook voor mij geen punt zijn als die op een onschuldige plaats zit. Mijn paard had op een bepaald moment een schiefel, waarschijnlijk door een klap van een maatje. Zat gelukkig op een goeie plaats. Hij heeft er nooit last van gehad, en de schiefel is zelfs, na een paar jaren, vanzelf verdwenen.
Maar dat de eigenaar verder zo vaag is in zijn verhaal zou bij mij inderdaad ook alarmbellen doen afgaan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:37

’Geen goedkoop paard’ is een ruim begrip. Voor de één is 5.000 al duur, de ander makkelijk 50.000 uitgeeft.

Uitgebreid voor de sport laten keuren door een niet aan de verkoper gelinkte dierenarts en goed voor de sport verzekeren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:42

Ik heb altijd geleerd dat een schieffel een schoonheid dingetje is. Als een litteken zeg maar, maar dan op het bot.

Voor zover ik altijd heb begrepen, hebben ze er geen last van, maar is het alleen ontsierend!

Gewoon de keurend dierenarts laten kijken, dan weet je het.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:51

En dat is dus niet zo. Een schiefel is niet altijd een schoonheidsdingetje en komt ook niet altijd door aantikken. Dat is echt een hardnekkige misvatting. Ja, een schiefel kan ontstaan door een tik en ja, hij kan ook onschuldig zijn. En hij kan ook vervelend worden als hij op een rotplek zit. Maar de echt vervelende schiefels zijn degenen die ontstaan door een verkeerde bewegingsafloop. En dat kan dus ook. Dan ontstaan schiefels secundair en ligt er een ander probleem aan ten grondslag. Dus ze hoeven niet altijd onschuldig te zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:28

Als het paard zo duur is, dat je een eventuele operatie niet zou kunnen betalen, is dat volgens mij al genoeg reden om hem niet te kopen. Wat als ie aan iets anders geopereerd moet worden. Een koliek oid? Het is niet verstandig om je laatste geld aan een paard uit te geven als je het mij vraagt. Want zo klinkt het nu wel eerlijk gezegd.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:38

vur schreef:
Als het paard zo duur is, dat je een eventuele operatie niet zou kunnen betalen, is dat volgens mij al genoeg reden om hem niet te kopen. Wat als ie aan iets anders geopereerd moet worden. Een koliek oid? Het is niet verstandig om je laatste geld aan een paard uit te geven als je het mij vraagt. Want zo klinkt het nu wel eerlijk gezegd.

Wanneer ts het paard wil verzekeren, gaat de verzekering de schiefels uitsluiten, dus mocht paard er last van krijgen in de toekomst, moet je dat uit eigen zak betalen.
Een koliek operatie word dan wel gewoon vergoed

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:33

Tallie1979 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een schieffel een schoonheid dingetje is. Als een litteken zeg maar, maar dan op het bot.

Voor zover ik altijd heb begrepen, hebben ze er geen last van, maar is het alleen ontsierend!

Gewoon de keurend dierenarts laten kijken, dan weet je het.

Dat is inderdaad niet zo, heb er ooit een gehad bij een paard naast de pees..die de hele tijd zorgde voor peesirritatie. Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar DA gaf duidelijk aan dat als het niet goed zou genezen het paard afgeschreven zou zijn.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:40

Schiefels (woekeringen van het botvlies) hoeven geen problemen op te leveren mits het op een gunstige plaats zit. Alhoewel ik wel weet dat als het niet op een gunstige plaats zit dat dit voor blessures kan zorgen of gewrichten- overbelasting. Ik zou je adviseren om een goed da er na te laten kijken zodat je weet wat je in huis haalt. Succes!

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:43

Als een schieffel op een foute plek zit kan hij heel de pees kapot schuren. Het is dus heel belangrijk om er even kritisch naar te (laten) kijken voor je besluit of het geen probleem is.

Meestal zal het geen probleem geven en de operatie om een onhandige geplaatste schieffel weg te halen stelt ook niet enorm veel voor, maar het is ook weer niet zo onschuldig als sommige mensen het doen voorkomen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:56

Ik denk dat ik verouderde informatie heb onthouden. :') Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een paard heb gehad wat een schieffel had hoor.

Maar dank voor de uitleg! :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:28

Als de verkoper informatie achterhoudt zou ik het vooral daarop houden voor jezelf.

Schiefels op een goede plek kunnen zoals gezegd geen kwaad. En een kreupelheid kan ook gewoon pure pech zijn. Vind het wel frappant dat de dierenarts van de verkoper die informatie heeft verstrekt. In principe valt dat onder beroepsgeheim lijkt me.

Anyhow, lekker verder zoeken, altijd je onderbuikgevoel volgen. :)