Paard hoest heel erg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:28

Kimmie25501 schreef:
Anjali, dat klopt. Goed dat je het zegt! Daar zal ik op letten tijdens het rijden! Waarom kan hij dampig worden als hij zweet?
Babootje, klopt, hoewel ze er vorige zomer wel een stuk minder last van had dan dese moet ik zeggen. Volgens de da komt dat omdat een allergie elk jaar erger wordt als je er niks aan doet. Ze heeft overigens geen allergie voor pollen, maar voor stof.
Bedankt voor jullie tips!

Hij moet zich beter niet overmatig inspannen omdat door zwaar hoesten de longblaasjes kunnen stuk gaan en dan kan hij heel kortademig worden.Dat heet dampig.

anjali

Re: Paard hoest heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:33

Ik had ook eens een hoestende pony. Die kreeg ventipulmin van de DA.Dat helpt zeer goed maar mag je niet onbeperkt blijven geven. Een zoutliksteen schijnt ook te helpen,en Bronchofit kruidenliksteen. Ik weet niet of die nog bestaan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:33

Hier ook een tijd een ernstige hoester gehad. Geen enkel middeltje hielp, moest op gegeven moment ook op prednison zo erg werd het.

Van het stro afgehaald en op equibedding gezet. Hierin zitten door verhittings proces geen bacterien en schimmels meer in de bodembedekking en bovendien niet stoffig. Was er wel sceptisch over. Echter met paar weken geen hoestend paard meer. Dus erg blij dat ik die stap genomen heb.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 18:59

Rizette, bijna alles van dat wordt gedaan. Alleen paard heel de dag buiten laten met schuilstal is helaas niet mogelijk. Wel staat ze nu op vlas, dat is tenminste al beter dan stro. Houtkrul is helaas geen. Ongelijkheid op onze stal.
Bedankt voor je uitleg anjali!
En ook weer bedankt allemaal voor de tips!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:30

Ik vrees dat je dan problemen blijft houden en je paard vol moet blijven pompen met allerhande medicijnen waar het misschien zonder zou kunnen als het gezonder zou staan. Is verhuizen geen optie?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:28

anjali schreef:
Weet je nog hoe dat middel heet? Ik heb voor mezelf ook goede resultaten bereikt met homeopathie.
nee helaas dat weet ik niet meer...

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:32

Kimmie25501 schreef:
Rizette, bijna alles van dat wordt gedaan. Alleen paard heel de dag buiten laten met schuilstal is helaas niet mogelijk. Wel staat ze nu op vlas, dat is tenminste al beter dan stro. Houtkrul is helaas geen. Ongelijkheid op onze stal.
Bedankt voor je uitleg anjali!
En ook weer bedankt allemaal voor de tips!

Vlas is naar mijn ervaring stoffiger als goed stro. Ik heb een RAO paard en die doet het beter op stro dan op vlas. Als je de kwaliteit van het stro niet kan garanderen dat is houtkrullen het beste alternatief. Zelf heb ik qua supplementen hele goede ervaringen met Audevard balsamic control. Verder doen wij het hooi stomen en staat overdag de gehele dag buiten. Beterschap voor je paard!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:36

Heb niet alles gelezen, maar hier ook maanden lopen klooien met een luchtweg infectie met paardlief. Deze was bij hem ontstaan na een slokdarmverstopping. Eerste kuren ventipulmin en prednisolon deed wel iets maar niet afdoende. Dus ook naar de kliniek gegaan. Diagnose eigen dierenarts bleek juist, maar fikse infectie dus medicatie was niet afdoende. Nieuwe sterkere en langere kuur mee gehad.

Ook naar vlas gezet (had al een uitloopstalletje dus veel buitenlucht) en kreeg al voordroog. Klachten gingen niet helemaal weg. Bij een controle spoeling nog mastcellen aanwezig (wijst op allergie). Nieuwe kuur weinig resultaat en bleef kortademig na inspanning. Ik ben toen de luchtweg kruiden van de paardendrogist gaan voeren, en hij is er helemaal vanaf. Hoest hooguit nog eens als hij in een extreem stoffige bak heeft gerold, verdraagt weer gewoon hooi en stro en inmiddels voer ik ook al geruime tijd de kruiden niet meer bij en gaat het nog steeds super.

Ik weet dat meer mensen goede resultaten hebben gehad met deze kruiden waarbij medicatie ook onvoldoende deed.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:39

Het beste wat ik voor mijn merrie met luchtwegproblemen heb gedaan is haar 24/7 buiten zetten (met schuilstal).

Ze heeft op verschillende stallen gestaan en ik kon alternatieve bodembedekking gebruiken (rapsodie) en nat hooi voeren wat ik wilde, maar ze bleef toch dat kuchje houden (m.n. bij de eerste keer aandraven; bij meer klachten ook bij de volgende keer / keren aandraven).

Ook diverse alternatieve therapieën ingezet, die eigenlijk allemaal wel wat bijdroegen. Oa kruiden van de paardendrogist, fenegriek, acupunctuur en bijv respi comp van Phytonics.

Nu staat ze dus 24/7 buiten en kan ze bij hooi van goede kwaliteit ook droog hooi gevoerd krijgen. De laatste keer dat ik haar medicatie heb moeten geven was een jaar of drie geleden nadat oudjaarsnacht heel mistig was en alle vuurwerkdampen lang in de lucht bleven hangen. Toen was ze erg benauwd en heeft ze twee dagen Ventipulmin gehad.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:44

Heb van iemand gehoord waar het paard ook maar niet van het hoesten af kwam op gegeven moment begonnen is met 2x per dag lepel honing over het voer. En dan echte honing van de imker.

Zal dat bij die van jou waarschijnlijk het probleem
Niet geheel oplossen je hebt natuurlijk een duidelijke diagnose maar proberen kan
Altijd wie weet haalt het wel de scherpe kantjes eraf

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 22:28

Rizette, over een tijdje als ik een auto en rijbewijs heb en ik minder lessen nodig heb zou dat wel een optie zijn, maar nu helaas nog niet.
Lianne, ah oké. Volgens da is vlas al stukken beter dan stro, maar ik zal het even overleggen!
Bedankt allemaal weer voor de tips!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:42

Allergisch voor stof(of beter gezegd schimmel in hooi en stro) is de grootste oorzaak. Vlas kan prima maar wanneer er op stal andere paarden staan die wel op stro staan heb je er weinig aan. Wanneer jouw paard al zoveel gehoest heeft kun je er met 100% zekerheid van uit gaan dat er al veel longblaasjes stuk zijn. Enigste en beste wat je kunt doen is zorgen dat je altijd buiten rijd dus niet in een binnenbak waar vaak veel schimmelsporen rond dwarrelen . Op stal in de nacht kan prima maar dan een schone zonder hooi of stro in dezelfde omgeving en zoveel mogelijk buiten. Mocht op je huidige stal dit niet mogelijk zijn dan heb je zeker een probleem.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:11

Wat trouwens een van de belangrijkste punten is dat je paard altijd buiten staat als ze de stallen gaan opstrooien etc. Dan en tot minstens 1 uur erna moet je paard echt niet binnen staan

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:38

Hier ook een flinke hoester al jaren, 2x afgekeurd voor de sport zou asmatische bronchitus hebben.
Ook van alles geprobeerd zelfs 2 weken op de kliniek gestaan maar niets hielp. Tot iemand een tip gaf en zei 2 potten hoestpoeder van Hop kopen en 2 flesjes voor de luchtwegen van Hop. Gedaan en sinds dien geen hoestend paard meer gehad..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 00:26

Toen we het na lang tobben, verschillende medicatie (zowel regulier als homeopatisch) niet meer wisten met mijn pony jaren geleden, heb ik toch een second opinion op een goede kliniek laten doen. Daar kwam meer uit de longspoeling die eerder door een da was gedaan: Bacteriële longinfectie (wel een bepaalde bacterie) en moest daarvoor aan infuus op de kliniek waar ze dagelijks gespoten werd tegen de infectie. We zijn het jaar hiervoor echt maanden, zo niet een jaar, aan t tobben geweest. Ik sloeg mezelf voor mn kop dat ik haar niet eerder weggebracht heb. Prognose was niet persé gunstig: na kliniek opname alleen nog recreatieve stapritjes.
Inmiddels aantal jaar verder en met goed voerbeleid (geweekt hooi of voordroog), zaagsel in de stal en veel buiten en gedoseerd beweging gaat het prima. Ze heeft een basis conditie , kan weer prima in de bak bereden worden in alle gangen en tevens op buitenrit. Haar longfunctie is wat minder dan bij een 'gezond'paard, maar we mogen niet klagen. Als ik jaren geleden langer door had gegaan met tobben, had t anders afgelopen.

Kijk alsjeblieft uit met hoestonderdrukkende (homeopatische) middeltjes..je paardje heeft echt een gerichtere behandeling nodig aangezien je al lang bezig bent.

Veel succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:06

Bij paarden weet ik het niet,maar bij mensen mogen hoestonderdrukkende middelen,zoals codeine, alleen gegeven worden bij een niet-productieve hoest. Bij een productieve hoest, als er dus slijm en vieze stoffen uitgehoest worden,dan moet je die hoest niet onderdrukken. Het moet er immers uit.Slijmoplossende middelen zoals Ventipulmin (bij het paard) helpen dan.De ene hoest is de andere niet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 12:25

Bigone, oh dat is idd wel iets om over na te denken ja, de meesten staan nml gewoon op stro. Ik ga erover nadenken hoe ik dit zou kunnen oplossen.
Genja, gelukkig is dat wel altijd zo bij ons op stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:47

Hebben ze op jouw stal geen boxen met direct een luik naar buiten? Wellicht kan ze daarin gehuisvest worden als 24/7 buiten niet mogelijk is?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:48

Hallo Kimmie, ik lees nergens wat voor soort ruwvoer je paard krijgt? Droog hooi?
Onze ervaring is dat het strooisel in de stal een grote invloed heeft én natuurlijk het ruwvoer. Wij stomen ons hooi daarom al meer dan 7 jaar - mijn Haflinger hoestte namelijk ook en hooi nat maken was op den duur niet meer goed genoeg en in de winter niet haalbaar - en kan er alleen maar positief over zijn. Wij hebben de paarden op houtkorrels staan, stoft naar mijn mening veel minder dan strokorrel bijvoorbeeld. Ze staan in een inloopstal met paddock en gaan dagelijks op de weide.

Naast het behandelen van de hoest (belangrijk om het niet chronisch te laten worden), is het gewoon heel belangrijk de oorzaak weg te nemen, anders ga je er blijven medicatie in moeten stoppen en dat is toch ook niet wat je wil. Als ze hoest in de rijbak, zou ik dat achterwege laten tot ze weer minder gevoelig is. Jij wil misschien dressuur rijden en springen, maar paardlief is er zeker niet mee geholpen ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:54

Kimmie25501 schreef:
Rizette, over een tijdje als ik een auto en rijbewijs heb en ik minder lessen nodig heb zou dat wel een optie zijn, maar nu helaas nog niet.
Lianne, ah oké. Volgens da is vlas al stukken beter dan stro, maar ik zal het even overleggen!

Probleem zou kunnen worden dat je helemaal geen lessen meer nodig gaat hebben als ze in dezelfde omstandigheden blijft staan. Als in met een dampig paard kun je niet meer rijden.
Met een hoester moet je mijns inziens ook niet rijden trouwens. Doet meer kwaad dan goed.

Zoals hier ook al vaak aangehaald, 24/7 buiten. Weg van stallen en strooisel allerhande want dat is dweilen met de kraan open en paard haar longen worden met de dag slechter...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 12:57

Hilary, die zijn er ja, goed dat je het zegt! Ik zal eens overleggen of ze daar in kan gaan staan.
Tess, ze krijgt voordroeg en als dat er niet is wordt het hooi nat gemaakt.
Springen is idd niet noodzakelijk, dressuur wel, omdat paard helaas ook rugproblemen heeft die met dressuur verholpen worden.
Bedankt verder weer!
Rizette, dat begrijp ik, maar helaas is die mogelijkheid er voor mij nu niet, dus probeer ik het haar alsnog zo goed mogelijk te maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:01

Dus de '' rugproblemen '' hebben voorrang op de longproblemen ??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:52

Ts ik zou toch voor je paard kiezen en nu al een andere manier van stallen zoeken. Slechte rug oké maar bedenk dat elke keer dat je paard hoest er longblaasjes stuk gaan, echt . En dan heb je straks niets meer in op te rijden maar een dampig paard. Dampig kun je zien aan de zogenaamde tweetraps ademhaling en snel vermoeid in het werk . En dan maar een poos niet rijden of dagelijks bezoeken , je paard gaat voor neem ik aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:01

bigone schreef:
Ts ik zou toch voor je paard kiezen en nu al een andere manier van stallen zoeken. Slechte rug oké maar bedenk dat elke keer dat je paard hoest er longblaasjes stuk gaan, echt . En dan heb je straks niets meer in op te rijden maar een dampig paard. Dampig kun je zien aan de zogenaamde tweetraps ademhaling en snel vermoeid in het werk . En dan maar een poos niet rijden of dagelijks bezoeken , je paard gaat voor neem ik aan.

Nou ja,dat dacht ik eigenlijk ook al,dat je met een zwaar hoestend paard niet kunt lessen.Rijden schijnt te mogen van de DA van ts. Maar dan zou ik het laten bij een rustig ritje en stoppen zogauw je merkt dat het paard moeilijk gaat ademen of zwaar hoesten.Het kan wel zijn dat door beweging het paard meer gaat doorademen en daardoor meer vuil gaat uithoesten.Veel paarden hoesten een paar keer zogauw ze in draf zijn gegaan.Maar ik zou een steeds hoestend paard niet onder dwang laten doorwerken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:53

Je kan de rug ook trainen door grondwerk. Dan kan je eventueel ook het bos in en hoef je niet in de stoffige rijbak te rijden.
Voordroog is ook niet echt optimaal, en met natmaken haal je echt niet alle bacteriën, stof, etc uit het hooi...