Steeds terug kerende Gas koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Steeds terug kerende Gas koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:14

Hij is onderzocht op maagzweren zeg je.
Wat waren daar de uitkomsten van?

En is er gedacht aan de optie darmzweren? (Niet zichtbaar bij gastroscopie)

Is er wel eens gekeken hoe hij reageert op sucralfaat of omeprazol?

Is zijn darmflora in orde? Daar valt misschien nog wat te halen door geschikte probiotica (of poeptransplantatie)

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:35

Ik heb pro biotica niet tijdelijk gevoerd maar maanden en even goed gaskoliek. Dus het schiet een beetje ze doel voorbij dan, en om er nou allerlei supplementen in te stoppen die niet helpen.. Door mijn veearts en dierenkliniek utrecht is lijnzaad geadviseerd een kopje per dag omdat olie in dusdanige grote hoeveelheiden gegeven moet worden dat hier niet tegen op te voeren is. Best bijzonder dat er zo verschillend over geadviseerd word.
fargo schreef:
Probiotica heeft een paard met dit soort problemen standaard nodig. Want gasvorming wordt sterk beïnvloed door goede en met name foute bacteriën in het maag en darmkanaal. Dit is niet iets dat je tijdelijk probeert, maar structureel.

De kliniek die mijn paard twee keer voor koliek heeft geopereerd en die er dus verstand van hebben adviseren wel degelijk olie, het gaat in het traject ook om de werking in de maag!! Meestal is de maag gevoelig bij een luchtzuiger en het feit dat olie overal, wanden darmen,maag etc een laagje vet over legt waardoor vertering beter verloopt.
Laatst bijgewerkt door VantLis op 17-09-19 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 14:50

Hij heeft meerdere malen op een kuur gastroguard gestaan voor een lange tijd en rustig afgebouwd(dat is omeprazol). Er is ook meedere keren een endoscopie gemaakt, waar de eerste keer minimaal wat plekjes op te zien waren. Toch weer gestart met een kuur uit voor zorg maar wederom geen verandering.
Zoals ik hiervoor al zei ik heb maanden pro biotica gevoerd met ook geen effect, wat dan een beethje ze doel voorbij schiet.
Over een darmzweer is nog nooit over gesproken, voor dit is ook te behandelen met gastroguard, dus dat zou dan weg moeten zijn.

Femke_Tweety schreef:
Hij is onderzocht op maagzweren zeg je.
Wat waren daar de uitkomsten van?

En is er gedacht aan de optie darmzweren? (Niet zichtbaar bij gastroscopie)

Is er wel eens gekeken hoe hij reageert op sucralfaat of omeprazol?

Is zijn darmflora in orde? Daar valt misschien nog wat te halen door geschikte probiotica (of poeptransplantatie)

Rambogirl

Re: Steeds terug kerende Gas koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:44

Bonpard Colon.
Zo'n veelzijdig goede muesli.
Mijn mini kreeg het nadat zn darmen fiks waren aangetast door een wormbesmetting. Heeft t een half jaar gekregen, en nergens meer last van gehad.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:42

Mijn eerste idee was ook wat fargo zegt, ik mis de probiotica en dan mis ik ook nog de combinatie probiotica met prebiotica wat voeding is voor de goede bacteriën. Probiotica heb je al geprobeerd las ik dus misschien een combinatie van die twee met eventueel nog glutamine. Ik heb de groene os is gemaild met een probleem en zij hebben toen heel goed mee gedacht, misschien kun je dat is doen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:30

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... maagzweren . Dit is een heel uitgebreid artikel over maagzweren bij paarden. De zweren die in het "onderste" deel van de maag zitten moeten eigenlijk met iets anders behandeld worden dan die bovenin zitten.
Misschien is het toch nog zinvol om daar eens naar te informeren bij je dierenarts.

Hoewel ook veel paarden moeite hebben met de overgangen van weer, dus dat zou ook bij jouw paard een rol kunnen spelen.