Bulten.. Herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:46

Heb wat rondgekeken maar bij netelroos zou geen jeuk zijn (kan wel sufheid en koorts veroorzaken) maar jeuken doet het duidelijk wel. Morgen eens kijken als hij het nog heeft of ik er een putje in kan maken, heb er nog niet op zitten duwen.

Wat weglaten? De kruiden? Die krijgt hij al 3 weken maar kan misschien. Of de vitamine E? Als ik naar voeding kijk vind ik het raar dat het zo plaatselijk is. Het stro weglaten wordt moeilijk.

Ibbel

Re: Bulten.. Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:35

Urticaria (netelroos) heet zo naar Urtica dioica - brandnetel. Jij hebt geen jeuk als je in de brandnetels gegrepen hebt? Urticaria jeukt als de neten :j

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 08:25

Hetzelfde als Jill haar paard is het sowieso niet.

Als ik jou was zou ik gewoon even de da er bij halen, hier op bokt kan alles geroepen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:10

@ Ibbel : goh, het is al even geleden dat ik nog in de brandnetels heb gelegen ( :+ ) maar van wat ik mij herinner is dat een irritant, prikkend gevoel voor 10 minuten ofzo en is het daarna wel voorbij. Dus blijvende jeuk ken ik niet van brandnetels. Het staat ook op alle sites (ook van klinieken) dat er geen jeuk bij komt kijken, dus ga ik er maar vanuit dat dit doorgaans klopt. Ik weet het verder ook niet.

@ Doutz16 : de DA komt zeker als dat nodig blijkt, maar ik probeer te vermijden om die op een zondag te bellen als het niet levensnoodzakelijk is .. maar was toch nieuwsgierig of Bokt het herkende. Verder vraag ik mij bij zo'n dingen altijd af wat een DA eraan kan doen, een spuit van het één of ander erin (in het goede geval antihistaminica, in het slechte geval cortisonen) en dan gaat het waarschijnlijk wel weg, maar misschien gaat het zo ook wel weg en heb je er voor niks weer wat ingespoten.

In ieder geval hebben ze mij vanochtend een bericht gedaan dat ze er nog zijn, maar minder groot/duidelijk. Dus ik ga vanmiddag even kijken en dan beslissen of ik toch een DA laat komen of het even dag per dag aan kijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:50

Wij hebben toen in overleg met de DA ook eerst gekeken of het vanzelf weg ging, ja :j Zij waren ook geen voorstander van wegspuiten van iets wat vanzelf weg zou gaan. Wij hadden alleen de pech dat het binnen een paar dagen op zijn hele lijf zat en ook zijn hoofd op ging zwellen en hij er écht beroerd van werd. Daarom toen de keuze om wel te spuiten en toen bleek dat het in een bepaalde periode steeds terug kwam en na het onderzoek waar het vandaan kwam maar standaard spuiten in de koelkast en een lesje in spuiten. :=

Ik vind het niet raar dus dat je even afwacht. Zolang er geen koorts is, het afneemt/niet veel erger wordt en er geen zwelling op 'gevaarlijke' plaatsen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:52

Ja, als hij straks koorts heeft, helemaal onder staat of er echt beroerd uit ziet dan staat de DA uiteraard heel snel op de stoep.. Maar verder wil ik het wel even aankijken, ben alleen altijd nieuwsgierig waardoor iets kan komen ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:16

Antihistamine kan je ook oraal geven, die van mij krijgt dat in het voorjaar (headshaking/pollenallergie) voor het rijden oraal. Helpt vrij vlot.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:27

[***] schreef:
Ja, als hij straks koorts heeft, helemaal onder staat of er echt beroerd uit ziet dan staat de DA uiteraard heel snel op de stoep.. Maar verder wil ik het wel even aankijken, ben alleen altijd nieuwsgierig waardoor iets kan komen ;)

Is er wellicht de afgelopen week in de buurt van de paddock met een onkruidverdelger gespoten? Bijvoorbeeld met Roundup? Of heb je krachtvoer waar GMO soja in zit? Van beide produkten kunnen paarden dit soort zwellingen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:28

Onkruidverdelger (welke geen idee) is wel gespoten, maar veel langer geleden. Denk nu intussen een maand ofzo. Is in het verleden ook al vaker gebeurd en hij heeft dit soort dingen nog nooit gehad. Qua voer krijgen ze al jaren hetzelfde, enige wat recent verandert is zijn die kruiden (nu een week of 3 ) en de vitamine E (enkele dagen, maar zou het raar vinden als dat de oorzaak is). En het stro dan eventueel, maar dat moet ik straks nog eens goed navragen of de nieuwe oogst al in gebruik is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:24

Antihistamine heb jij zelf trouwens ook bedenk ik me net.
Geef jij nog ceterizine?

Denk trouwens wel de vitamine E.
Overdoseren kan wel urticaria geven zie ik op google?
Nou ja.hopelijk zakt het gewoon weer af

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:41

Jill Huijbregts heeft ook een paard welke zulke grote bulten over zijn hele lichaam heeft,
wellicht is het een idee te kijken of dat van jou paard overeenkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:25

Heb inderdaad nog cetirizine liggen :j Deze pony krijgt het niet (meer) overigens.
Ga eens rondkijken ivm die vitamine E en dan die maar weer weg laten. Zou niet verwachten dat hij een overschot zou krijgen met 1 pil per dag, aangezien het een oud paard is. Maar je weet het niet natuurlijk. Of zou ik het even aankijken of de reactie weer afzwakt? Het is niet dat ik persé extra vitamine E wil geven, was meer een proefprojectje om te kijken of hij er misschien baat bij had door de leeftijd.

@ _Knofje : bedankt, had de tip inderdaad nog gekregen, maar volgens bokt is het dat niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:03

De bulten zijn zo goed als weg. Als je het weet zie je ze nog, anders wordt het al moeilijk. Je voelt het overigens wel nog goed. Het jeukt ook nog enorm. Temperatuur zit weer op 37.3 voor zover dat gisteren daarmee te maken had. Dus ben benieuwd hoe het gaat evolueren. Het zijn overigens geen vochtbulten, je kan niets induwen, het is gewoon hard.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:24

Mijn paard krijgt vergelijkbare bulten als hij groene eikels heeft gegeten. Zodra ik er voor zorg dat hij ze niet meer kan eten, verdwijnen de bulten ook na een paar dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:30

Dank je, hier geen eikenbomen dus ook geen eikels 8-)
Achteraan zijn achterbeen (onder de staart) zitten trouwens wel nog een paar grotere, maar de rest zag je bijna niet meer. Alles jeukte wel nog enorm dus heb er maar weer die gel op gedaan. Morgen weer zien.