Mondhoeken telkens weer kapot..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:55

Deempjexxx schreef:
Chesss schreef:
Heb je er al eens aan gedacht om een bitfitter langs te laten komen.

Heb er aan gedacht, maar straks neem ik een duur bit en ook dan na 3 dagen rijden de hoeken open.. vind dat moeilijk bepalen na 1 keertje met een bit rijden zeg maar.

Vaak hebben zij d mogelijkheid om te proberen, althans ik heb Mn bit twee weken op proef gehad.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:02

Ik snap niet dat je niet bitloos gaat.

Met een goede instructeur die je helpt met zowel het optomen als je begeleiding, ga je je paard zo veel ellende besparen!

Ik rijd zelf met een hackamore. De druk is minimaal, paard heeft nog nooit zo fijn gelopen! Had hiervoor een sidepull, maar daar reageerde hij minder op.

Hackamore neusstuk heeft bont aan de onderzijde, tegen de huid. En je snoert hem ook absoluut niet helemaal vast. Dus het paard voelt hem alleen bij gebruik en dat is jou ook te leren.

Ik zou het nog eens overwegen en eventueel de mogelijkheden bespreken met je instructeur.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 09:06

Tallie1979 schreef:
Ik snap niet dat je niet bitloos gaat.

Met een goede instructeur die je helpt met zowel het optomen als je begeleiding, ga je je paard zo veel ellende besparen!

Ik rijd zelf met een hackamore. De druk is minimaal, paard heeft nog nooit zo fijn gelopen! Had hiervoor een sidepull, maar daar reageerde hij minder op.

Hackamore neusstuk heeft bont aan de onderzijde, tegen de huid. En je snoert hem ook absoluut niet helemaal vast. Dus het paard voelt hem alleen bij gebruik en dat is jou ook te leren.

Ik zou het nog eens overwegen en eventueel de mogelijkheden bespreken met je instructeur.

Ik heb nooit gezegd dat ik niet bitloos ga..
bitloos hartstikke leuk en wil het zeker doen voor thuis. Maar ben toch echt een wedstrijdruiter en dan mag je op den duur niet bitloos. Dat is voor mij niet de ideale oplossing.

MarlindeRooz

Re: Mondhoeken telkens weer kapot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:10

Neem aan dat je nu nog niet in het M rijdt? Dan kan je tot die tijd toch bitloos rijden en dan heeft de mond tijd om te genezen. En dan heb jij tijd om te zoeken naar een oplossing. Of je rijdt dan alleen op wedstrijd met een bit zodat je nog mag starten. Zoveel opties hoor...

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:11

Er zijn verschillende plekken waar je bitten kunt testen, Dochorse heeft bijvoorbeeld zon testcenter en op google vind je nog veel meer. Dat zou ik sowieso doen als je een ander bit wilt proberen, dan kun je het eventueel terugbrengen. Misschien is een lederen bit nog een optie? Dat is zacht en een stuk minder stroef dan flexisoft en vergelijkbare bitten. Ik rijd ook graag met een sponsbit (wel goed natmaken!) als het echt zacht moet zijn, maar dat is vrij dik en imo niet ideaal voor paarden met een korte mondspleet.
De optie van het laseren vind ik een hele goede. Je zegt dat het al snel aan de hand was toen je het paard kreeg en ze ook heel licht op de hand is. Dit kan zomaar eens een probleem zijn dat er al lang was voordat jij haar kocht en dus veel dieper zit en verder gaat dan je denkt. Ik kreeg er ook een terug van zadelmak maken met kapotte mondhoeken. Het duurde lang voor dat genezen was, maar nu het eenmaal goed dicht is kan ik er weer letterlijk ieder bit inhangen.
Ik snap je dingetje met bitloos hoor. Ik heb misschien vooroordelen maar als fanatiek wedstrijdruiter grijp ik daar ook niet naar voordat alle andere opties geprobeerd zijn. Heb wel eens met hackamore gereden en dat is imo verre van ideaal om een dressuurproef mee te rijden. Daar zullen vast betere bitloze optomingen voor zijn, maar als je dan verder de sport in wilt ga je toch weer terugkomen op het bit en krijg je dit probleem opnieuw. En als je gaat wisselen is imo voor je aanleuning ook niet heel makkelijk. Al ben ik het er wel mee eens dat bitloos wellicht een tijdelijke oplossing zou zijn om de mondhoeken even goed te laten genezen, evt icm laser.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:14

Deempjexxx schreef:
troi schreef:
Wel of niet bitloos maakt niet dat je meer macht ofzo hebt. Ook met bit kan je je paard niet dwingen iets wel of niet te doen. Tis puur communicatie middel he? Of dat nu in de mond of op de neus is maakt qua macht weinig uit. En vergis je niet op de neus kan je net zo makkelijk een pijnprikkel toedienen als in de mond. Wat dat betreft zou ik het gewoon eens proberen. Eventueel gebruik je het (steeds) tijdelijk als de irritatie (weer) te erg is.

Klopt, maar kan nu al raden dat als ik bijv bitloos ga rijden dat ze daar ook weer last van krijgt, van hoge neusriem enz krijgt ze ook schuurplekken. En kunnen makkelijk 2 vingers tussen.

Vind bitloos ook een beetje griezelig want ik heb er totaal geen verstand van en wil niet zomaar iets doen. Het is nog een jong paard dus het is een beetje maken of breken nu vandaar.

Edit: en wat is dan een geschikt bitloos hoofdstel? Wat makkelijk in gebruik is?

Ik snap het gevoel van controle mét een bit, maar het is bitloos vrijwel niet anders. Misschien is je paard juist braver, als ze gevoelig is in de mond. Ik ben ooit ook begonnen met een 4 jarige bitloos rijden, omdat hij zo'n last van zijn mond had. Alle bitten geprobeerd, maar niks hielp. Ik vond het zeker spannend de eerste keren, maar hij was juist veel braver zonder bit. Ik rijd nu zelfs een jong paard in zonder bit. Doe eventueel wel een bontje om de neusriem, als paard erg gevoelig is.

De sidepull is het eenvoudigst voor jezelf en het paard om te begrijpen. Volgens mij kun je de Micklem ook bitloos gebruiken toch?

Met een hackamore heb je meer druk en meer (gevoel van) controle. Maar daar mag je geen wedstrijden mee rijden. Met "normaal" bitloos t/m de M2. Dus weet niet wat jij en het paard voor een klasse rijdt? Anders kan je nog even verder bitloos. En hopelijk wordt er binnen niet te lange tijd besloten dat bitloos in alle klassen toegestaan wordt :o

En als je toch een bit wil, er zijn bitfitters waar je bit week op proef kunt krijgen dus dat zou optie zijn.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 09:28

Ik probeer op iedereen te reageren hoor ik lees alles haha maar is een beetje veel!

Ik rijd nog geen M nee haha. Ik wil ook wel bitloos proberen misschien dat er wat te scoren is op horse event zaterdag? :Y)

Gelukkig heb ik een super braaf jonkie!! Dus zal niet veel problemen verwachten hoor maar ligt aan mezelf denk ik. Het gevoel ofzo

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:43

Deempjexxx schreef:
Ik probeer op iedereen te reageren hoor ik lees alles haha maar is een beetje veel!

Ik rijd nog geen M nee haha. Ik wil ook wel bitloos proberen misschien dat er wat te scoren is op horse event zaterdag? :Y)

Gelukkig heb ik een super braaf jonkie!! Dus zal niet veel problemen verwachten hoor maar ligt aan mezelf denk ik. Het gevoel ofzo

Je Micklem kan niet bitloos? Of eentje lenen om te proberen? Zonde om een nieuwe te kopen als daarna blijkt dat je het toch niks vindt...

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 11:45

manubres schreef:
Deempjexxx schreef:

Je Micklem kan niet bitloos? Of eentje lenen om te proberen? Zonde om een nieuwe te kopen als daarna blijkt dat je het toch niks vindt...

Geen idee! Ik heb de competition kan dat daar mee? Heb er totaal geen verstand van dus zie dat ook niet haha.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:05

Nee, de competition is niet bitloos te gebruiken...

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 12:08

manubres schreef:
Nee, de competition is niet bitloos te gebruiken...

Jammer zeg.. maar had die gekocht omdat je daar wel mee op wedstrijd mag en dat je met die andere met dat ringetje zit telkens.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:11

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:18

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:21

Saaams schreef:
Iorrr schreef:

Deze zijn enorm scherp als je mond weinig schuimt. Mijn bitfitter raad deze per direct af. Heeft ze niet in het assortiment meer. Heeft flinke brandwonden gezien

Nooit last van gehad en gebruik ze op verschillende paarden. Ik heb absoluut geen harde hand maar vaak jonge beestjes waarbij de mond letterlijk nog niks gewend is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:04

Binnen de mensport is het heel gebruikelijk dat je je bit bekleedt met natuurzeem. Zeem nat maken en met een dikke naald vast naaien, ook om de bit hoeken.
Goed nat maken elke keer dat het in de mond van het paard gaat en daarna goed uitwassen. Dat is een zacht materiaal waar de meeste paarden goed tegen kunnen.
Misschien dat het voor jouw paard helpt. Een natuurzeem kost 10 euro en je kan het om elk bit naaien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:20

Ik ben zelf erg fan van de FRA sidepull! Heel duurzaam en zacht materiaal!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:49

Deempjexxx schreef:
troi schreef:
Wel of niet bitloos maakt niet dat je meer macht ofzo hebt. Ook met bit kan je je paard niet dwingen iets wel of niet te doen. Tis puur communicatie middel he?

Vind bitloos ook een beetje griezelig want ik heb er totaal geen verstand van en wil niet zomaar iets doen. Het is nog een jong paard dus het is een beetje maken of breken nu vandaar.

Edit: en wat is dan een geschikt bitloos hoofdstel? Wat makkelijk in gebruik is?

Er zijn inmiddels hoofdstellen met heel zacht onderlegde neusriemen te koop. Het gaat niet om kracht, (wat een eng woord...breken...) juist niet. Daarom is een jong paard zo mooi bitloos te beleren, want het gaat om het begrijpen, communicatie. Een zachte sidepull is al genoeg voor een jong dier.

Ik kan je aanraden om contact op te nemen met Petra Mensink; dat is de crack als het hierover gaat.
https://www.bitloospaardrijden.info/over.php

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:04

nog een ideetje en goedkoop. Insmeren met puimsteen, dat wat vroeger na het scheren werd gebruikt. Dagelijks, even natmaken en de mondhoeken behandelen. Dit versterkt de huid. Kan zowel als er een wondje zit maar vooral ook als dat genezen is. Ontslaat je niet helemaal van verder zoeken maar helpt wel. Bij een jong paard verandert er nog zoveel dus nu veel geld uitgeven en denken dat dat de ultieme oplossing is zal mogelijk niet werken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:08

Lami, ik mag toch hopen dat je aluinsteen bedoeld ipv puimsteen! Met puimsteen schuur je eelt van je voeten....

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:10

mijn paard had dit ook toen ik haar net had. Maar dan aan de binnenkant van haar mond. Ook allerlei bitten geprobeerd. Bij haar bleek t te komen doordat er een stukje kraakbeen was afgebroken in haar schoft. Daar heeft zij toen een spuit in gekregen om het te laten "verweken". Daarna was t ook helemaal over met de wondjes in haar mond. Misschien komt t bij jouw paard ook ergens anders vandaan

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:01

hoogendroog schreef:
Lami, ik mag toch hopen dat je aluinsteen bedoeld ipv puimsteen! Met puimsteen schuur je eelt van je voeten....

Dit! Aluin zou inderdaad wel eens kunnen werken. Pluimsteen maakt het waarschijnlijk alleen maar erger :D

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 18:28

Ik ga is even kijken wat ik hier allemaal mee kan, er zijn een paar goede tips binnen gekomen.
Bitloos ga ik proberen alleen dat is geen optie voor de lange weg.. als ik straks met wedstrijden begin (nog niet maar straks) hoop ik zo de B, L1 en L2 door te zijn en dan zit je al. Ze moet ook de bithulpen nog allemaal perfect onder de knie krijgen.. moet echt even kijken hoe ik dat sam sam kan doen. Want ze moet natuurlijk wel op allebei kunnen functioneren en ik vind dat er echt wel wat verschil zit tussen bit en bitloos.. en ik heb een superbraaf paard hoor weet haast zeker dat zij niks raars doen gaat maar de druk etc is allemaal anders.
Daarom hoopte ik misschien iets meer te tips te krijgen over hoe mensen dat met bit ervaren en wat zij er tegen deden, daar was ik erg benieuwd na.
In iedergeval krijgt ze lekker een paar daagjes rust, geen bit komt bij haar mondje in de buurt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:36

Je mag tot het Z1 bitloos.. Dus dat maakt niet uit. Vanaf Z1 moet je inderdaad wel bit in.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:37

Ik heb een paar vraagjes voor ik je verder kan helpen.
Met wat voor bit rij je nu? Heb je een foto van de kapotte mondhoeken? En heb je een foto van je paard met bit in?

Ik zou voor nu wel proberen de mondhoeken eerst goed te laten genezen want anders blijf je ze steeds kapot rijden. En misschien kan je er pyralvex op smeren om het sneller te laten genezen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 00:00

Hoe lang geef je de wondjes nu om te genezen?

Mocht je als tussenoplossing bitloos willen, dan kan ik je de shape it soft neusriem van barefoot aanraden. Deze is ideaal voor paarden met een gevoelige huid en je hoeft niet gelijk een heel nieuw hoofdstel aan te schaffen, hij kan op een gewoon hoofdstel, mits je daar de neusriem volledig van kan verwijderen.
Ik rijd mijn Arabier hier ook mee (ik start hier ook mee!) en sinds ik deze neusriem gebruik geen last meer van schuurplekjes :)