Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SjonnieZ schreef:Hoe kom je van aarsmaden af?
megasuus schreef:Jet schreef:Wat kreeg ze in Steenwijk aan voer? Hooi/voordroog/gras en wat krijgt ze bij jullie in Marum? En hoeveel? Ik denk toch dat je het in de voeding moet zoeken als ze daar echt die midweek niet schuurde. Voerde je daar uit hooinetten en "thuis" niet bijvoorbeeld?
Weet je zeker dat de DA ook gekeken heeft naar aarsmaden? Dat zou ook nog kunnen, hoewel het dan wel weer vreemd is dat ze in Steenwijk niet schuurde.
Zowel thuis als daar kreeg ze kuil. Thuis staat ze dag en nacht op de wei maar hier staat bijna geen gras meer dus krijgen ze kuil bijgevoerd. Dat heeft ze vrijwel onbeperkt tot haar beschikking. Daar stond ze 's nachts op stal en overdag een aantal uren in de paddock. De ene keer in een paddock waarin gevoerd mocht worden dus dan kreeg ze ook kuil, de andere keer in een paddock waar dat niet mocht dus dan kreeg ze even niks.
Ik heb de DA gevraagd of het aarsmaden konden zijn en toen zei hij dat je dan witte strepen moest kunnen zien en dat zag hij niet. Hij heeft verder geen plakbandtest gedaan.
joyce B schreef:Met de pavo quickscan kun je je hooi testen.
Mijn hooi van vorig jaar was erg hoog in suikers.
Van gras kunnen ze ook jeuk krijgen.
Ik heb dagen dat meerdere paarden gaan schuren na de weidegang. Dit zijn paarden zonder eczeem. Die met eczeem doet het uiteraard ook.
Daarnaast kan een goede eczeem deken helpen als mugjes het erger maken. Hoe dichter de stof geweven is, hoe minder vliegen en dazen er doorheen kunnen prikken.
Bemesten met kunstmest
Gevoelig voor voordroog
Gevoelig voor melasse of andere toevoegingen aan het voer
Wormen
Gestresst gras
Fructaan in het gras door weersomstandigheden
Veel dingen zijn al genoemd.
Als je pony zonder gras stopte met schuren zou ik het daar eerst in zoeken.
kiki1976 schreef:SjonnieZ schreef:Hoe kom je van aarsmaden af?
Ontwormen met bv panacur. Maar daarnaast ook dagelijks rond de anus schoonmaken (met bv een billendoekje) daarnaast is het ook belangrijk om te plaatsen waar ze tegen schuren ook minimaal 1x per week schoon te maken. Dit kan gewoon met een sopje. Anders blijven ze zich steeds opnieuw besmetten
magasuus schreef:[/quote]Als ik op Panacur zoek kom ik het alleen tegen voor honden en katten. Is er voor paarden een andere variant of kunnen die de honden/katten variant ook hebben? En kan het kwaad om het preventief te geven? En wat is het verschil met andere ontwormingsmiddelen waardoor dit wel helpt tegen aarsmaden en sommige andere ontwormingsmiddelen niet?