Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hwn schreef:Hier op stal n 24-jarige pony met spat, artrose en hoefkatrol. Struikelt/struikelde ook vaak, af en toe kreupel. DA had kreupelheidsonderzoek gedaan, maar was die dag maar licht onregelmatig. Ze kreeg n supplement aangeraden met glucosamine, chondroïtine en MSM, pony wordt om de 4 weken natuurlijk bekapt, op aanraden van de DA werkt ie nu om de andere dag sinds pakweg een maand (ook cavalletti om z'n voeten hoger op te tillen), en... pony struikelt nog nauwelijks, en is geen dag meer kreupel geweest.
De pony is nog jong, en de geneeskunde maakt nog steeds vorderingen, dus persoonlijk zou ik nog geen drastische keuzes maken. Maar het is natuurlijk jouw paard, jouw keuze.
Katisa schreef:Ik heb zelf artrose en de orthopedisch arts zei hierover, dat 3/4 van de mensen met artrose geen pijn hebben. Waarom zou dat bij paarden niet anders zijn?
Katisa schreef:Ik heb zelf artrose en de orthopedisch arts zei hierover, dat 3/4 van de mensen met artrose geen pijn hebben. Waarom zou dat bij paarden niet anders zijn?
Brainless schreef:Katisa schreef:Ik heb zelf artrose en de orthopedisch arts zei hierover, dat 3/4 van de mensen met artrose geen pijn hebben. Waarom zou dat bij paarden niet anders zijn?
Artrose in benen bij een paard is anders dan bij mensen.
Paarden staan de hele dag daarop met veel gewicht.
Mensen liggen/zitten het grootst gedeelte van de dag waardoor belasting van artrose wordt beperkt.
Door (veel) belasten komt er een ontstekingsreactie in het gewricht wat voor veel pijn zorgt.
Citaat:Artrose in benen bij een paard is anders dan bij mensen.
Paarden staan de hele dag daarop met veel gewicht.
Mensen liggen/zitten het grootst gedeelte van de dag waardoor belasting van artrose wordt beperkt.
Door (veel) belasten komt er een ontstekingsreactie in het gewricht wat voor veel pijn zorgt.
Overhoef is het resultaat van een chronische ontsteking in het betreffende (hoef) gewricht en is daarom pijnlijk voor het paard.
Katisa schreef:Artrose kan actief zijn, dus pijnlijk zoals nu maar kan ook stabiliseren. Overhoef is geen gewrichtsontsteking, dat is heel wat anders.
Citaat:Overhoef is een chronische ontsteking van het hoefgewricht en/of kroongewricht en is te zien in de nabijheid van de gewrichten (hoefgewricht en kroongewricht). Overhoef kan een gevolg zijn van een niet vlot genezen artritis, van overbelasting en van het toucheren van de hoornschoen.
Princesj schreef:Je paard struikelt dus veel, maar is niet in conditie (getraind)? Ik heb er ook een staan, die struikelde ook heel regelmatig, maar die was toen niet in conditie wegens mentale problemen aan zijn kant kon ik hem niet trainen. Nu de problemen zijn opgelost en hij in training is, struikelt hij eigenlijk niet meer. Ik heb het struikelen ook altijd gewijd aan het gebrek aan bespiering en coordinatie, nooit aan gedacht daar een foto van te maken.