6 jaar oud en artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:56

Ik zou je adviseren om een poging te wagen met het inspuiten. Ik heb daar goede resultaten van gezien. Daarnaast kun je msm of glucosamine geven ter ondersteuning.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:01

Ik zou het effect van de pijnstilling afwachten. Mocht dat helpen, dan zijn er ook kruiden die iig bij mijn pony (met ook heel vervelende artrose) net zo goed helpen als metacam en mijn pony loopt daar inmiddels al een paar jaar heel goed mee. Ik was ook bang dat de diagnose artrose alleen maar achteruitgang zou betekenen en heb mijn pony toen meteen op metacam gezet, na drie maanden overgegaan op de kruiden en ik kon die overgang niet aan mijn pony merken. Mijn pony wordt verder goed ondersteund met osteopathie, supplementen en beweging die op haar afgestemd is.

Anoniem

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:08

Hoe kan het dat een paard al op zo jonge leeftijd artrose krijgt?
Ben wel benieuwd hoe het paard op zn voeten staat.. heb je foto’s?

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 21:13

hwn schreef:
Hier op stal n 24-jarige pony met spat, artrose en hoefkatrol. Struikelt/struikelde ook vaak, af en toe kreupel. DA had kreupelheidsonderzoek gedaan, maar was die dag maar licht onregelmatig. Ze kreeg n supplement aangeraden met glucosamine, chondroïtine en MSM, pony wordt om de 4 weken natuurlijk bekapt, op aanraden van de DA werkt ie nu om de andere dag sinds pakweg een maand (ook cavalletti om z'n voeten hoger op te tillen), en... pony struikelt nog nauwelijks, en is geen dag meer kreupel geweest.

De pony is nog jong, en de geneeskunde maakt nog steeds vorderingen, dus persoonlijk zou ik nog geen drastische keuzes maken. Maar het is natuurlijk jouw paard, jouw keuze.

Ik ga zeker nu nog geen keuze maken
Ik wil eerst weten wat de prognose is en ik ben me al de hele dag aan het inlezen wat ik nog kan gaan doen

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 21:16

Humpiedumpie schreef:

Niet speciaal een voetenfoto
Krijg ook geen gewone foto ge upload merk ik
Alleen bestanden

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 21:18

Afbeelding

Afbeelding

Ja gelukt
Alleen onduidelijk denk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:26

Wat een leuk paard! Nare situatie zit je in zeg Y;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:04

Artrose: ondanks alles ben ik geen paard.
Ik heb inmiddels zo'n 35 jaar artrose en weinig pijn.

Struikelen kan betekenen dat het dier "eigenlijk" kreupel is, het kan gewone stijfheid zijn of de opstart-stijfheid van artrose, of op de voorhand lopen met weinig vermogen om gewicht naar achter te brengen, etc.

Het is dus even puzzelen hoe het in elkaar steekt, en wat nu wijselijk wel en niet te doen.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:31

Ik heb zelf artrose en de orthopedisch arts zei hierover, dat 3/4 van de mensen met artrose geen pijn hebben. Waarom zou dat bij paarden niet anders zijn?

Ik denk dat je het struikelen een groot deel op kunt lossen met een goede bekapper, gerichte training (ook aan de hand) om hem recht te richten en te leren zijn gewicht meer op de achterhand te dragen. En niet op een stal opsluiten, vermijd rijden over de weg of hele zware bodem. Zo heb ik mijn fries met artrose/overhoef nog jaren goed gehouden.

En daarnaast zou ik over een half jaar of jaar weer eens foto's maken, om te zien of het verslechtert of juist stabiliseert. Wie weet geeft hij over 10 jaar hetzelfde beeld op de foto, maar kun je met correct management wel veel bereiken om hem makkelijker te laten lopen.

Dus, niet te negatief, gewoon je beleid aanpassen en uitzoeken en uitproberen wat werkt voor hem. En geef het tijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:34

Humpiedumpie schreef:

Gevoeligheid voor overhoef kan erfelijk zijn, maar kan ook ontstaan door een trauma.
Dat laatste kan helaas al gebeuren als ze jong zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:38

Katisa schreef:
Ik heb zelf artrose en de orthopedisch arts zei hierover, dat 3/4 van de mensen met artrose geen pijn hebben. Waarom zou dat bij paarden niet anders zijn?

Artrose in benen bij een paard is anders dan bij mensen.
Paarden staan de hele dag daarop met veel gewicht.
Mensen liggen/zitten het grootst gedeelte van de dag waardoor belasting van artrose wordt beperkt.
Door (veel) belasten komt er een ontstekingsreactie in het gewricht wat voor veel pijn zorgt.

Overhoef is het resultaat van een chronische ontsteking in het betreffende (hoef) gewricht en is daarom pijnlijk voor het paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:45

Katisa schreef:

Omdat de voorbenen 60% van het lichaamsgewicht dragen en paarden niet ontworpen zijn om lang te kunnen liggen (verdrukking van organen), ontlasten is dus moeilijk. Mensen kunnen makkelijker belasting van bv benen verminderen, omdat zitten bv voor ons wel mogelijk is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:52

Het meeste is al gezegd hier in het topic. Ik wil je alleen nog even meegeven, kijk of je via je Dierenarts Arthroshine kunt krijgen. Ik heb het tot nu toe alleen nog in Duitsland gezien, maar mss ziet hij kans het naar Nederland te halen. Ik werk bij een Duitse DA, en wij hebben nu een aantal artrosepaarden op dit supplement staan, en echt allemaal laten ze grote verbetering zien.

Voor het geval dat je Duits kunt lezen (helaas ook geen NL of Engelse versie) info over Arthroshine. https://vetathletics.com/arthroshine-ha2-fuer-pferde

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 23:25

Dank je rina

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:27

Brainless schreef:
Katisa schreef:

Mensen liggen/zitten het grootst gedeelte van de dag waardoor belasting van artrose wordt beperkt.
Door (veel) belasten komt er een ontstekingsreactie in het gewricht wat voor veel pijn zorgt.

Ik heb nekartrose, en volgens mij doet de zwaartekracht daar ook best veel druk op uitoefenen, of je moet een horizontaal beroep hebben.

Artrose kan actief zijn, dus pijnlijk zoals nu maar kan ook stabiliseren. Overhoef is geen gewrichtsontsteking, dat is heel wat anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:27

Citaat:

Overhoef is het resultaat van een chronische ontsteking in het betreffende (hoef) gewricht en is daarom pijnlijk voor het paard.

Compleet waar - maar in wezen geen argument.
Paarden staan, maar een paddock paradise waarbij het dier wordt uitgenodigd om veel te bewegen voorkomt veel pijn.
De ergste pijn bij paard en mens is bij het opstarten - een 'boxpaard' heeft dus echt last.

Verder kun je de artrose alleen stabiel houden (of volgens sommigen kraakbeen laten herstellen) bij beweging.
"Teveel" bewegen is wat ingewikkeld: eerste de gewrichtsvloeisof warm (en dun en sterk) maken = rustig wandelen ook als het pijn doet. Die pijn kun je voorkomen of inkorten door vaak te bewegen.
Is de synovia, de vloeistof warm en
dun, kun je fiks aan de slag - en beweging voedt dan het hongerige kraakbeen.
(Volgens sommigen is artrose meer hongerig kraakbeen dan iets anders - en kraakbeen wordt niet doorbloed, maar dus tijdens beweging gevoed.)

"Dat mensen veel zitten" moge waar zijn - voor bejaarden die niet meer door de beginpijn heen komen is het anders dan voor jonge mensen.
(Artrose komt regelmatig voor bij jongvolwassenen, maar de diagnose wordt niet altijd gesteld vanwege het geloof dat het een ouderdomskwaal zou zijn.)

En er is 'een' relatie tussen artrose en artritis.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-08-19 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

toesekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:31

Mijn (nu) 15 jarige Haflingermerrie loopt nu vanaf haar 9e met artrose in haar bekken en knie linksachter. Opzich niet zo'n probleem, we rijden zolang haar lijf het trekt lekker in het bos, en gaat het even niet, dan gaat het gewoon niet. In de bak rijden is helemaal niet meer mogelijk, want zodra er ongelijke belasting bij haar achterhand is loopt ze slecht. En dan bedoel ik "Stap er vooral nooit meer op want ze is echt kapot" slecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:38

Sterkte TS wat een nare uitslag!

Mocht je de pony iets willen geven dan is het volgende product wellicht iets voor je:
https://www.dierapotheker.nl/Paard/214- ... cht-500-ml

Je hebt dit ook voor de pezen en spieren.

Wij geven ons paardje alleen dit nog en na 1 kuur voor de gewrichten en een ander voor pezen en spieren (had ze ook veel problemen mee), is ze pijnvrij, rent weer rond en is gewoon een groot blij ei.
Bij ons was het wel zo erg, en we hadden al veel gedaan (3 jaar aan het sukkelen inmiddels→ 17 jarige merrie), dat wij besloten hebben niet meer op haar te rijden.

Wellicht omdat jouw paardje in het begin staat en nog zo jong is, je haar pijnvrij kunt krijgen en misschien zelfs nog op haar kunt rijden. 24 uur buiten is wel fijn voor een paard met artrose. Die van ons staat ook 24 uur buiten.

Het is heel duur, maar wij zijn met alle supplementen gestopt, idem pijnstilling en de osteopaat doen we ook niet meer want hielp ook niet zoals dit product wel helpt. Uiteindelijk is dit dus voor ons het goedkoopste daar de rest wegvalt.

Succes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:30

Katisa schreef:
Artrose kan actief zijn, dus pijnlijk zoals nu maar kan ook stabiliseren. Overhoef is geen gewrichtsontsteking, dat is heel wat anders.

Citaat:
Overhoef is een chronische ontsteking van het hoefgewricht en/of kroongewricht en is te zien in de nabijheid van de gewrichten (hoefgewricht en kroongewricht). Overhoef kan een gevolg zijn van een niet vlot genezen artritis, van overbelasting en van het toucheren van de hoornschoen.

http://hoofcare.nl/hoefproblemen/overhoef/

Door de chronische ontsteking wordt er extra botweefsel gevormd (hetzelfde gebeurd bij spat).
Overhoef is het gevolg hiervan.. eerst artrose, dan ontsteking, dan botwoekering.
De botwoekering is de overhoef, vandaar dat je als er overhoef is (te veel bot aanmaak) er al een chronische ontsteking aanwezig is.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:53

Hoe is het vandaag TS? Merk je al verschil aan hem?

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 13:59

@Icecrystal nee geen verschil
Maar dat komt miss ook wel omdat ie al niks liet zien behalve met rijden
Ik ga dit weekend proberen erop te gaan om te kijken of ie mindrr struikeld
Voor nu geen verandering

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:22

Je paard struikelt dus veel, maar is niet in conditie (getraind)? Ik heb er ook een staan, die struikelde ook heel regelmatig, maar die was toen niet in conditie wegens mentale problemen aan zijn kant kon ik hem niet trainen. Nu de problemen zijn opgelost en hij in training is, struikelt hij eigenlijk niet meer. Ik heb het struikelen ook altijd gewijd aan het gebrek aan bespiering en coordinatie, nooit aan gedacht daar een foto van te maken.

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 15:45

Princesj schreef:
Je paard struikelt dus veel, maar is niet in conditie (getraind)? Ik heb er ook een staan, die struikelde ook heel regelmatig, maar die was toen niet in conditie wegens mentale problemen aan zijn kant kon ik hem niet trainen. Nu de problemen zijn opgelost en hij in training is, struikelt hij eigenlijk niet meer. Ik heb het struikelen ook altijd gewijd aan het gebrek aan bespiering en coordinatie, nooit aan gedacht daar een foto van te maken.

Er zijn meerdere mensen die mij voor gek verklaard hebben
Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb

rinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 18:38

Mag ik hem wel even rijden?.
Nee, geen gekke dingen
Stappen en even kijken hoe die loopt in draf

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 18:57

Als hij vrij loopt struikelt hij dan ook?