paard kokiek baasje in paniek....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:44

Jessix schreef:
Gelukkig goed afgelopen.

Ik heb minder geluk gehad. Een uur nadat de dierenarts geweest was verslechterde de situatie en terwijl we wachten op vervoer naar de kliniek overleed mijn paard. Wees dus altijd heel alert en liever een keer te vroeg de dierenarts erbij dan te laat. Ineens kan helemaal verkeerd gaan... Geloof me, je wil je paard niet zo door je vingers zien glippen.

Daar ben ik het mee eens. Een kwartier voor de dierenarts terug zou komen naar mijn paard, galoppeerde hij al liggend de dood in en overleed hij met zijn hoofd in mijn armen na een doodstrijd van uren. Traumatisch.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:56

Tieneke schreef:
Jessix schreef:
Gelukkig goed afgelopen.

Ik heb minder geluk gehad. Een uur nadat de dierenarts geweest was verslechterde de situatie en terwijl we wachten op vervoer naar de kliniek overleed mijn paard. Wees dus altijd heel alert en liever een keer te vroeg de dierenarts erbij dan te laat. Ineens kan helemaal verkeerd gaan... Geloof me, je wil je paard niet zo door je vingers zien glippen.

Daar ben ik het mee eens. Een kwartier voor de dierenarts terug zou komen naar mijn paard, galoppeerde hij al liggend de dood in en overleed hij met zijn hoofd in mijn armen na een doodstrijd van uren. Traumatisch.

Krijg kippenvel van je beschrijving, zo herkenbaar... Alleen was het bij in nog geen twee uur bekeken. Maar wat een hel...

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 21:58

Jessix en Tieneke, wat verschrikkelijk, echt je ergste nachtmerrie.
Ik vond mijn vorige paard 1 januari vorig jaar 's ochtends meer dood dan levend in zijn stal, ik kon niets meer voor hem betekenen dan laten inslapen. Vermoedelijk, we zullen het nooit zeker weten, koliek.

De dierenarts is vandaag nog geweest. Voor de zekerheid goed onderzocht o.a, darmactiviteit, rectaal opgevoeld, nog een goede wormkuur gegeven en gecontroleerd op zand in de darmen.

Ook goede afspraken gemaakt voor een volgende keer, nu weet ik dat ik haar ook 's nachts mag bellen en heb ik naam en telefoonnummer gekregen van haar collega die nog dichter bij mij in de buurt woont die ik ook dag en nacht mag bellen.

Paard voelt zich weer goed en ik ben weer gerustgesteld.

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties! Paarden aan huis is leuk maar op sommige momenten mis je echt stalgenoten om mee te overleggen.

Jessix

Re: paard kokiek baasje in paniek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:01

Fijn dat het goed gaat! En dat je een fijne dierenarts hebt gevonden. Hopelijk is het hiermee dan ook echt klaar. :)

Tieneke

Re: paard kokiek baasje in paniek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:35

Fijn dat jullie goed hebben kunnen afspreken, hopelijk komt er gewoon geen tweede keer. En goed dat de Da je paard nog even goed heeft nagekeken. Eind goed al goed!

Ik zal niet het hele verhaal hier vertellen (verhaal staat hier wel op bokt denk ik), maar mijn paard is dus op één nacht zodanig verzwakt dat hij, na het eerste bezoek van de DA, in de stal viel op de automatische drinkbak. Die leiding is dan gesprongen waardoor hij ook nog eens uitgleed over de natte ondergrond. Hij zat onder de wondes toen ik hem op stal vond. Hij kon niet meer op zijn benen staan en we hebben hem moeten forceren om hem uit die stal te krijgen. Dan gespendeerd met veel moeite. Hij is daarna in de wei gaan liggen en helaas dus uiteindelijk nooit meer opgestaan. In shock gegaan, urine die zomaar loopt, dat soort dingen. De DA wou niet meer eerder komen omdat haar collega dus opnieuw zou komen. Maar hij heeft dat niet gehaald en is dus op de natuurlijke manier overleden zoals ik eerder beschreef ipv netjes ingeslapen. Ik heb er nog steeds een enorm schuldgevoel over: dat ik hem heb pijn gedaan om recht te laten staan, om hem uit de stal te krijgen. Dat ik, god weet waarom, niet meteen een andere DA gebeld heb. Zo veel dingen.
Toen hij dood was werd hij opgehaald door het crematorium van Roermond. Ik heb het bloed weggewassen en dan is hij heel respectvol opgeladen en vervolgens gecremeerd.
Het is vijf jaar geleden nu, maar het is echt het meest vreselijke wat ik hem meegemaakt.
Dus alsjeblieft, bel gewoon de volgende keer onmiddellijk de DA en neem geen enkel risico. We raken onze paarden vroeg of laat allemaal kwijt, maar je wilt niet achteraf met het gevoel zitten van "had ik maar". En dat zeg ik niet om je terecht te wijzen, maar omdat ik iedereen beter gun.