Paard stokkreupel (op 3 benen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 12:23

GaelleS schreef:
Peesblessure staan of steunen ze vaak wel nog en als ze zo mank zijn zou je toch wel wat van zwelling moeten merken aan de benen. Hoeveel foto's zijn er gemaakt en ook van het hoefbeen? Een dunne breuk kan nog wel gemist worden (fissuur), soms beter zichtbaar op RX na aantl dagen als bot wat geresorbeerd is. En een zweer kan ook nog steeds :)

Klopt dat zei mijn da ook. Bij een peesblessure zou hij zijn been wel moeten belasten. Alle botten zijn uitgesloten, hoefbeen ook. De da dacht ook aan een scheur, maar dat is voor 98% uitgesloten. Been is verder niet dik en je mag overal aan komen. Lastig he?!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:54

hola1985 schreef:
Klopt dat zei mijn da ook. Bij een peesblessure zou hij zijn been wel moeten belasten. Alle botten zijn uitgesloten, hoefbeen ook. De da dacht ook aan een scheur, maar dat is voor 98% uitgesloten. Been is verder niet dik en je mag overal aan komen. Lastig he?!

Hoeft niet altijd. Sommige peesblessures kunnen ernstig zijn maar geven nauwelijks zwelling. Vaak zijn dat blessures bij een aanhechting. Maar idd het moet wel erg pijnlijk zijn willen ze er niet op staan.
Ook een zweer moet je op de foto zien. Maar als die geen uitsluitsel geven zou ik toch echt nog een echo overwegen. Niet op staan vind ik toch vrij ernstig.

E_D_E

Re: Paard stokkreupel (op 3 benen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:12

Niet helemaal het zelfde maar,
Hier 1tje die 27 juni zijn ijzer heeft afgetrapt, gedraaid en terug op gaan staan 3 nagels door het leven.
Sinds deze week is hij beter, 3weken pijnstillers niet uit de stal te krijgen zo mank. Allerlei dierenartsen erbij maar mijn smid heeft hem terug beter gekregen.

Zou in jouw geval ook smid bellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:16

Wat zielig.Ik weet het ook niet maar wens je paard beterschap.Misschien een andere pijnstiller die hij langer mag hebben erbij?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:20

Hoefverband met Animalintex aanleggen, daar heb ik goede ervaringen mee :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:22

Een zweer zie je zeker niet altijd op RX! Alleen als er bacteriën bij zitten die lucht aanmaken, anders kan je die evengoed missen op RX :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:37

VRaag een heel goede hoefsmid om advies. IK heb het gehad met een te kort bekapt paard. Wilde alleen liggen. EEn bevriende hoefsmid heeft speciale ijzers gelast; hij kon meteen weer lopen.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:03

Vanavond ontdekte ik een wondje waar wat witte pus uit kwam. Ik denk dat zelf eerder aan een ontsteking in zijn voet. Helaas wil hij nog steeds zijn been niet gebruiken.
Wat jullie allemaal hebben aangegeven ga ik zeker meenemen mocht hij maandag nog niet goed zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:05

Yes! Pus. Dat is mooi.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:07

E_D_E schreef:
Hier 1tje die 27 juni zijn ijzer heeft afgetrapt, gedraaid en terug op gaan staan 3 nagels door het leven.
Sinds deze week is hij beter, 3weken pijnstillers niet uit de stal te krijgen zo mank. Allerlei dierenartsen erbij maar mijn smid heeft hem terug beter gekregen.

Vind dit wel erg op mijn verhaal lijken hoor. Die van mij komt ook zijn box niet uit zelfs niet voor een wortel. Normaal staat hij echt te stuiteren als hij alleen binnen staat.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:09

Afbeelding
rien10 schreef:
Yes! Pus. Dat is mooi.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:19

E_D_E schreef:

Wat heeft je smid precies gedaan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:40

Mmm ik zie toch rood bloed? Geen witte pus?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:42

hola1985 schreef:
E_D_E schreef:

Wat heeft je smid precies gedaan?

Dierenarts had al heel veel weggesneden, net het randje van te veel. Ze hebben gesneden waar de wonden van de nagels zaten, zodat we de wond konden verzorgen.
Smid is een dikke week na dierenarts geweest. In die week heb ik elke dag verband met gedrenkte watten (isobetadine) in de wonde gestopt, dan extra laag wat, vetwrap en extra laag ductape erover. Smid heeft het effen gemaakt waar gesneden was. Dan bijna een hele tube wondzalf, laag watten daarover laag luwex en daarover een plaat met zijn ijzer. Vorige week vrijdag was die weer slechter, ijzer er terug af. En bleek dat de hoef littekenweefsel aanmaakte en uitstulpte. Dit is bijgesneden en dag erna liep die veel beter, nu loopt die al een week zonder pijnstillers +:)+

Als ik jouw foto zo zie zou ik inpakken met natte (warm water en foliekant weg vd wond) animalintex, vetwrap en ev ductape erover.
Mijne heeft op die plaats ook enkele jaren geleden een blein gehad. Ze dachten dat zijn been gebroken was toen die vd wei kwam. Een blein kan heel veel pijn doen.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:55

rien10 schreef:
Mmm ik zie toch rood bloed? Geen witte pus?

Op de foto zie je een open wondje, maar toen ik erop drukte en in de omgeving daar kwam er witachtige pus uit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:10

Als bloed mooi rood is, niet sompig vies met een pus kleur er bij, ben ik altijd een stuk geruster.
EDE. Is een blein net zoiets als een hoornzuil?!
Laatst bijgewerkt door rien10 op 28-07-19 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:13

Volgens mij is blein de Belgische benaming voor hoefzweer. :)

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 12:19

Als ik zijn voet in een hoefzak zet met soda gaat hij echt keihard met zijn been schrapen. Herkennen jullie dit?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:23

Soda is zout en dat kan wel wat prikken bij een open wondje.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:51

Een goede hoefsmid weet inderdaad beter raad met een hoefzweer dan een dierenarts. Dus die zou ik eens laten kijken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:45

hola1985 schreef:
Als ik zijn voet in een hoefzak zet met soda gaat hij echt keihard met zijn been schrapen. Herkennen jullie dit?

Dan kan je iets nemen wat minder etst. Bijvoorbeeld lijnzaad. Water in de zak, voet er in, 5 flink eetlepels lijnzaad er in, dichtknopen. Mag 12 uur zitten. Dan er uit halen, niet afspoelen, even stappen. Weer 12 in de zak met lijnzaad zetten.
Maakt mooi schoon en ontvet de voet niet, etst niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:06

Oud verhaal uit De Hoefslag.

Dier ook opeens stokkreupel, DA stond voor een raadsel en het werd maar niet beter.

Gelukkig kwam de smid.
Echt bekappen of beslaan kon natuurlijk niet, maar de vakman wilde even kijken.
Hij nam het been in zijn handen, deed het tussen de knieën zoals smeden dat doen,
tastte aan alle kanten - en gaf ten lange leste een klein rukje.
Er klonk een geluid van schuivend bot, gevolgd door een diepe zucht van het dier, dat zijn been neerzette alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was.
Daarna liep het dier wellicht iets stijf, maar totaal niet kreupel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:12

Ja, dus? Ik snap de relevantie niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:13

Janneke2 schreef:
Oud verhaal uit De Hoefslag.

Dier ook opeens stokkreupel, DA stond voor een raadsel en het werd maar niet beter.

Gelukkig kwam de smid.
Echt bekappen of beslaan kon natuurlijk niet, maar de vakman wilde even kijken.
Hij nam het been in zijn handen, deed het tussen de knieën zoals smeden dat doen,
tastte aan alle kanten - en gaf ten lange leste een klein rukje.
Er klonk een geluid van schuivend bot, gevolgd door een diepe zucht van het dier, dat zijn been neerzette alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was.
Daarna liep het dier wellicht iets stijf, maar totaal niet kreupel.

Ja dat kan dan was er iets uit de kom. Maar in het geval van ts is er dus echt een zwerende wond te zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:28

rien10 schreef:
Ja, dus? Ik snap de relevantie niet.

Dit is mijn reactie op de OP.

Ik snap dat de DA het risico nam met snijden, maar een hoefzweer was het niet.

Botbreuk ook niet en de DA zal ook heus wel aan nog andere opties hebben gedacht - maar soms bedenkt een DA niet dat er iets uit de kom kan zijn.
(Dat er nu een zwerende wond zit geloof ik grif/ die wond staat in de OP.)