Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
147 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 464

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:24

meggiemeg schreef:
Ik zou het niet doen, waarom? Had een 9 jarige ruin gekocht, goed papier, goed karakter, leuk gepresteerd, legitieme reden van verkoop (eigenaar was toen 69 en kon vanwege lichamelijk klachten niet meer rijden), prijs was leuk. Overeen gekomen dat het paard werd gekeurd door onze eigen dierenarts. Paard kwam de klinische keuring al niet eens door, overleg gehad met de eigenaar, paard was verzekerd dus op de foto ermee. Daar kwamen dingen naar boven die niemand had verwacht bij dit paard. Eigenaar wilde graag dat het paard bij ons kwam, dus prijs werd verder aangepast, zogenaamd bleef de oude eigenaar de eigenaar zodat als er kosten kwamen dit via de verzekering kon lopen. 3 maanden later was het einde paard, ik had de juiste begeleiding, hoefsmid-fysio alles is er bij geweest, de afspraak was dat ik de overwaarde zou krijgen mocht het mis lopen (prijsverschil tussen verzekerde waarde en de aanschafprijs). Door deze afspraak durfde ik het aan om het te proberen. Kon hem ook helaas geen leuk leven bieden als weide paard want dat was zelfs niet voor hem weg gelegd.

Wat naar zeg! Maar dit is wel een heel andere verhaal... dit paard loopt al zeker 7 jaar met deze bemerkingen probleemloos en komt ook probleemloos door de klinische keuring heen.
Dit paard heeft momenteel geen aantoonbaar hinder van de gevonden bemerkingen en de kans op verval is vrij klein.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:28

De woorden probleemloos komen van de verkoper ;) dus ja hoe hard het ook klinkt, is dit ook zo?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 11:30

Bij de keuring zal er bloed afgenomen worden. Dit word ingevroren. Als hij binnen 3 maanden kreupel staat laat je dit testen. Bij medicatie kan je hem terugbrengen.
Ook is er een koopcontract besproken waarin ze verklaren het paard niet behandeld te hebben en ook geen medicatie te geven.

Dit stukje is hiermee ondervangen.

Ik ben de historie van het paard nagegaan en heb ook de vorige eigenaar gesproken. Zij bevestigd het verhaal van deze trainingsstal. Ze hebben verder geen belang bij elkaar. We kunnen redelijkerwijs aannemen dat het verhaal kloppend is. Het is gewoon echt mijn vraag wie zou het wel en wie niet doen.

Bedankt al voor alle antwoorden en overwegingen. Dat waardeer ik!

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:31

leonie87 schreef:
De prijs is nog wel zodanig dat het zeer zal doen als hij kreupel komt te staan maar voor een paard dat zo gereden is en deze kwaliteit is het echt niet veel geld.

Ben ik een goede ruiter? Tja ik doe altijd alles met veel beleid en houd altijd rekening met mijn paarden. Ik heb er nog nooit 1 kapot gereden en heb er veel gereden. Veelal jonkies overigens. Goede begeleiding heb ik gelukkig.

Huidige keuring is 3 maanden oud. Herkeuren gaat sowieso gebeuren als ik ja zeg.
Dit zal omvatten:
Nieuwe foto's bemerkingen.
Klinische keuring
Scan pezen.
Bovenlijn indien aanleiding in klinisch onderzoek.

Springen hoef ik niet. Buitenrijden vind ik wel leuk.

Als hij alleen recreatief bereden zou mogen worden zou ik een goed huisje voor hem zoeken en mijn verlies nemen. Dat is zelf niet mijn doel met een paard.

Edit: 2 x keuren. Vorige kopers zijn toch afgehaakt omdat ze het niet aandurfde.

In dit geval zou ik het niet doen om eerlijk te zijn, vooral omdat je wel de sport met hem in wil. Je weet zeker dat het een keer gaat gebeuren, alleen niet wanneer.

Ken je het dier ook al? Of iemand in je omgeving? Want hoe probleemloos loopt hij echt? Voor hetzelfde geldt staat hij elk jaar kreupel of wordt hij jaarlijks behandeld/ingespoten/whatever. Ze kunnen wel zo mooi zeggen van niet, maar iedereen weet hoe de paardenhandel in elkaar zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:33

rien10 schreef:
Tja, wat is "zeer doen" qua prijs? € 10.000,-- € 25.000,-- € 7.500,--

En zelfs dit is voor ieder persoonlijk weer anders. Als het "zeer doet" zou ik hem laten staan.
Als hij binnen 3 maanden afbreekt, heb jij een probleem, want verzekerd krijg je hem niet.
Er zijn meer leuke paarden op de wereld. Dit is echt de enige niet.

Waar baseren jullie al deze zwartkijkerij op??

Paard is al 7 jaar aantoonbaar stabiel! Lees dat! Die breekt niet binnen drie maanden af, sterker nog, als TS daadwerkelijk de omstandigheden kan scheppen die van belang zijn, dan is er zelfs geen reden om aan te nemen dat dit paard niet gewoon 20+ wordt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:36

horsiegek schreef:
Als je alle paarden die hoog in de sport lopen op de foto gaat zetten dan kom je bij >50% dit soort bemerkingen tegen. Dit paard loopt er al zijn hele leven, succesvol, probleemloos mee door. Daarbij is je gevoel goed en wil je dit paard graag hebben. Ik zou me hier niet teveel zorgen om maken en dit paard kopen.

Ik ga helemaal mee met ikke en bovenstaand verhaal, zeker met alle voorzorgsmaatregelen die je gaat nemen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:38

ikke schreef:
Waar baseren jullie al deze zwartkijkerij op??

Paard is al 7 jaar aantoonbaar stabiel! Lees dat! Die breekt niet binnen drie maanden af, sterker nog, als TS daadwerkelijk de omstandigheden kan scheppen die van belang zijn, dan is er zelfs geen reden om aan te nemen dat dit paard niet gewoon 20+ wordt.

Mee eens.
Kan ook niet zo zijn, maar dat kan met een gezond paard ook...
Je krijgt gewoon geen garanties, behalve dat je van dit paard de achtergrond kent,
wat imo weer een bonus is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:39

Als je dit paard niet alleen voor de sport wilt,maar hem ook nog zou willen als leer- en recreatiepaard, omdat hij zo'n fijn karakter heeft, dan zou ik hem gewoon kopen.Mits aangepaste prijs. Je moet dus wel beseffen dat hij moeilijker weer verder te verkopen zal zijn .En je moet bereid zijn rekening met hem te houden zijn zwakke plekken niet te overbelasten.Ik denk dat het een braaf paard is,die werken vaak door over hun grenzen heen.En verdient nu een goede baas!

Elisa2

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:45

Heb je inzage in de foto's die als 3 jarige gemaakt zijn? heb je inzage in de recente foto's? heb je een betrouwbare dierenarts die deze met elkaar kan vergelijken?

Als het dier al vanaf zijn 3e met dezelfde bemerkingen vol belast is, en het is niet erger geworden dan zou ik hem wel durven kopen. Zo te lezen ben je van plan om nog genoeg aanvullend onderzoek te laten doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:45

Ik lees nu dat het je echt om de sport te doen is. Dan wordt het toch de taak van de keuringsarts om je advies te geven,Dat kan Bokt vanachter de computer zo niet zien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:47

Waarom is hij 3 maanden geleden gekeurd? Is hij toen afgekeurd klinisch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:47

horsiegek schreef:
meggiemeg schreef:
Ik zou het niet doen, waarom? Had een 9 jarige ruin gekocht, goed papier, goed karakter, leuk gepresteerd, legitieme reden van verkoop (eigenaar was toen 69 en kon vanwege lichamelijk klachten niet meer rijden), prijs was leuk. Overeen gekomen dat het paard werd gekeurd door onze eigen dierenarts. Paard kwam de klinische keuring al niet eens door, overleg gehad met de eigenaar, paard was verzekerd dus op de foto ermee. Daar kwamen dingen naar boven die niemand had verwacht bij dit paard. Eigenaar wilde graag dat het paard bij ons kwam, dus prijs werd verder aangepast, zogenaamd bleef de oude eigenaar de eigenaar zodat als er kosten kwamen dit via de verzekering kon lopen. 3 maanden later was het einde paard, ik had de juiste begeleiding, hoefsmid-fysio alles is er bij geweest, de afspraak was dat ik de overwaarde zou krijgen mocht het mis lopen (prijsverschil tussen verzekerde waarde en de aanschafprijs). Door deze afspraak durfde ik het aan om het te proberen. Kon hem ook helaas geen leuk leven bieden als weide paard want dat was zelfs niet voor hem weg gelegd.

Wat naar zeg! Maar dit is wel een heel andere verhaal... dit paard loopt al zeker 7 jaar met deze bemerkingen probleemloos en komt ook probleemloos door de klinische keuring heen.
Dit paard heeft momenteel geen aantoonbaar hinder van de gevonden bemerkingen en de kans op verval is vrij klein.

Ruin had ook geen problemen, ook niet bij de wedstrijden en de trainingen. Toch bleek er genoeg mis te zijn zonder dat iemand het wist of had opgemerkt. Onze dierenarts is zeer kritisch bij een aankoopkeuring dus zal net wat verder gaan dan de gemiddelde dierenarts.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 11:47

Ik moet er wel eerlijkheuds halve bij zeggen. Het is voor mij een leerpaard die over 2/3 jaar een nieuw huisje zal krijgen. Ik ben wel selectief aan wie ik verkoop en zal dit ook altijd eerlijk doen maar ja ik zie nu bij deze mensen al hoe lastig het is...

DA heeft alle fotos ingezien en geeft licht verhoogd risico voor sport als advies. Hij verwacht wel dat het stabiel zal blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:49

leonie87 schreef:
Ik moet er wel eerlijkheuds halve bij zeggen. Het is voor mij een leerpaard die over 2/3 jaar een nieuw huisje zal krijgen. Ik ben wel selectief aan wie ik verkoop en zal dit ook altijd eerlijk doen maar ja ik zie nu bij deze mensen al hoe lastig het is...

DA heeft alle fotos ingezien en geeft licht verhoogd risico voor sport als advies. Hij verwacht wel dat het stabiel zal blijven.

In dat geval zou ik als ik jou was mijn geld spenderen aan een paard wat goed genoeg is op de foto's. Deze kan alleen maar minder waard worden..

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:51

De klinische keuring ging helaas al mis MeggieMag, die keuring is minstens zo belangrijk als de röntgen. Bij TS schijnt dat prima in orde te zijn, een heel ander verhaal dus.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:51

Misschien even andersom denken, kan je een paard met dezelfde kwaliteiten betalen die geen bemerkingen heeft? Zoniet moet je sowieso consessies doen, ofwel op gezondheid, leeftijd, niveau africhting... dan moet je voor jezelf afwegen waar je makkelijker consessies kan doen.
Ik ga overigens mee met enkele anderen hier, er zijn veel paarden die hoog in de sport lopen die niet goed zijn op foto. En een jong paard met deze bemerkingen zou ik niet durven kopen maar als hij al 7 jaar onafgebroken werkt en toch op mooi niveau, dan zit het hem duidelijk niet in de weg. Tuurlijk geeft een schone foto je een ‘beter’ gevoel maar die moet je maar kunnen betalen ook.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:54

Ik denk dat ik het had gedaan. Een 'gezond' paard kan net zo goed wat krijgen. En als je je paard met een goed beleid kan trainen, had ik de gok wel aangedurfd. Maar ik ben iemand die vind dat je risico's moet nemen als je iets wilt bereiken en dat je niet altijd alles in kunt dekken. Hoe jij daar tegenover staat zou je voor jezelf moeten bepalen. Wel ben ik heel benieuwd wat je gaat doen.

Sakura789

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:57

Een gok is het altijd. Het belangrijkste is denk ik de manier van trainen, dus goed op het achterbeen en eventueel een nieuwe smid. Ik weet niet hoe hij op zijn voeten staan (met/zonder ijzers). Een verandering daarin kan consequenties hebben.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:57

Ik vind de reacties erg negatief. Hier een positieve!

Hier ook een paard met bemerkingen. En weet je wat... al jaren geen vuiltje aan de lucht (ook nooit geweest). Loopt in sport en loopt 6x per week. Vriendin van mij exact hetzelfde verhaal.

Ben toen ook blind gevaren op het advies van 2 dierenartsen. Geen moment spijt van gehad. Al scheet ik door de spookverhalen 7 kleuren. Liefste en meest werkwillige paard wat ik ken.

Andere paarden met perfecte foto’s staan wel degelijk kreupel hebben peesproblemen (laatste niet zichtbaar op een foto).

Dus ja ga af op he gevoel en vraag een 2e dierenarts. Leuk die meningen hier maar het helpt je geen steek verder. Conclusie is toch altijd hetzelfde> jij wordt onzeker en gaat het niet meer doen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:00

Ik zou het niet doen zelf. 3 bemerkingen om al mee te beginnen zou ik zelf een te groot risico vinden dat er uiteindelijk toch een blessure van gaat komen.
Voor mij een nee dus.

Aan de andere kant.....hoeveel paarden lopen er niet met bemerkingen rond waar niemand iets vanaf weet omdat ze nooit gekeurd zijn. Mijn eigen merrie heb ik zelf gefokt en dus ook nooit laten keuren, wie weet hoe het er bij haar van binnen uitziet.

Maar problemen kopen zou ik zelf dan toch weer niet doen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:01

Paar jaar geleden hebben wij wel de gok genomen. Dochter kreeg een paard aangeboden die ze al heel graag wilde hebben. Hij had een bemerking (ik meen hoefkatrol) op de foto, daarom kon hij niet verkocht worden voor een goede prijs. wij hebben ongeveer de slachtprijs betaald en beestje heeft nog geen pas kreupel gelopen. Dochter heeft hem uitgebracht in de endurancesport. Hij loopt klasse 4 (tussen 120 en 160 km). Nog nooit afgekeurd op wedstrijd, 1x keer een B op de locomotie. Verder altijd een A. Wij hebben er heel lang en uitgebreid overgepraat voor we tot de koop overgingen, oa met wat te doen als hij binnen een jaar of 2 jaar kreupel loopt en niet meer bereden kan worden. Dochter moest wel beseffen dat het te duur zou worden om de ponny van haar dromen de rest van zijn leven als grasmaaier aan te houden. Gelukkig loopt deze boef nog steeds vrolijk rond. Pony was 5 (bijna 6 ) toen we hem overnamen. Hij is nu 14.
Dus als het echt het paard van je dromen is en je durft de gok te nemen... waarom niet. Een paard zonder bemerking en deze kwaliteit is waarschijnlijk niet te betalen (voor de gewone mens).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:04

maar werkt het dier al 7 jaar onafgebroken zonder problemen? ts heeft het alleen over de laatste 2 jaar en dat hij vanaf zn 3de sowieso deze bemerkingen al heeft. Over de tussenliggende 5 jaar weten we niets. Ja misschien ts, maar is ze dat vergeten te melden of vond ze het niet relevant; dat kan natuurlijk ook.
Maar dat lees ik verder niet terug, zoals het hier staat is alleen de laatste 2 jaar bekend. Goed dat hoeft nog niets te zeggen natuurlijk; voor hetzelfde geld hebben ze hem vanwege de bemerkingen pas heel laat ingereden en is het dier bvb nog maar 3 jaar onder het zadel bij wijze van.

Persoonlijk zou ik het niet doen in elk geval.......en met het oog op hem alleen te kopen om 2 a 3 jaar als leerpaard te dienen en dan door te verkopen als zijnde leerpaard al helemaal niet. Want ik neem aan dat de opvolger een paard wordt die je zelf wil opleiden tot hoog niveau? Zo ja, moet je een hoop geld neer leggen voor een talentvol jong paard. Het geld daarvoor gaat dit paard nooit opbrengen met deze bemerkingen.
Er van uit gaande dat alles idd rooskleurig is en je probleemloos 2 a 3 jaar flink van hem kunt leren.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:05

leonie87 schreef:
Het is voor mij een leerpaard die over 2/3 jaar een nieuw huisje zal krijgen.

Interessante casus! In mijn optiek, als je bereid bent je ingelegde geld te verliezen en hem tegen die tijd óf in te laten slapen óf nog jaren maandelijks ca. 150,- voor de stalling te betalen in een rusthuis zou ik het doen. Zo nee, zou ik de gok niet nemen. Kans is volgens mij zéér aanzienlijk dat hij over een paar jaar nog kapotter is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:07

Hoe zijn de gangen van het paard? Als hij een makkelijke beweger is met ruime gangen dan zou je het wel kunnen doen. Een goed resultaat op een wedstrijd wil niet zeggen dat het paard steeds zuiver was. Kan best dat hij met bepaalde onderdelen al moeite heeft. Probleem is ook dat hij op beide voorbenen bemerkingen heeft. Dan zie je kreupelheden minder goed. De vorige kopers durfden het heel ver in het koopproces niet aan. Dat zegt wat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:09

leonie87 schreef:

Als je hem koopt met intentie doorverkopen moet je het niet doen. Want moeilijk verkoopbaar. Zegt niets over de kwaliteit van het paard op dat moment en of het slecht zal worden. Het gaat om het risico wat iemand moet nemen.

Dus om mee te handelen, niet handig, voor jezelf als leerpaard met doel daarna houden kan het wel.

Bij mijn merrie hadden mensen haar al lang af laten keuren voor de verzekering en misschien wel in laten slapen. Ik had zelf de moed al opgegeven. Maar nu heb ik er toch weer een heel fijn paard aan, die meer werk aan kan, dan ik op moment tijd en energie voor heb en veel kwaliteit!

Maar moest ik haar met haar achtergrond verkopen dan zou dat toch lastiger worden. Er zit een verhaal bij en we trainen wel met beleid

Mijn instructrice zit in de hogere dressuursport markt en die komt ook veel paarden tegen net gebreken. Sommigen met het hele verhaal en het management er bij en aangepaste prijs, anderen is het verhaal onderweg in de handel "verdwenen"