paard heeft wond op haar lip

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Re: paard heeft wond op haar lip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:46

Ja er staan een heleboel eikenbomen in de buurt, maar als je doelt op processierupsen, die hebben wij (gelukkig!) niet.
Ik zal de bomen vandaag wel voor de zekerheid aan een extra check onderwerpen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:00

Is het toevallig lang geleden dat de tandarts is geweest? Heb op een stal gelopen waar ze een paard hadden dat na t rijden elke keer een wondje op de lip had, verder geen sneetjes ofzo maar t ging wel bloeden, dus starten was geen optie. Bleek dat ze iets van overbeet had of tanden niet recht op elkaar en dan bij t kauwen op het bit beet ze dr lip kapot aangezien er dan geen voer tussen zat, simpel opgelost door regelmatig tanden laten vijlen door de tandarts

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 14:48

Tandarts is in juni langs geweest voor controle, laatste behandeling was in december. In juni was haar gebit in prima staat, geen haken e.d.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:59

Processierups is al veranderd in vlinder.
Eikels zelf zijn wel slecht voor paarden maar die zijn er nog niet.
Mijn merrie vroeger kreeg dit als ze net op de wei kwam na de winter van gulzig eten van gras. :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 16:51

Het begint inmiddels weg te trekken *\o/*
Afbeelding
Er is nieuwe huid overheen gegroeid en het is kleiner en minder rood geworden.
Toch dierenarts gebeld voor advies, die gaf aan dat als het zo snel uit zichzelf wegtrekt waarschijnlijk "gewoon" een wondje is en dat ik het nog maar even een paar dagen aan moet zien. Als het terugkomt komt hij meteen langs.
(en er gaat van alle paarden alsnog een zakje mest voor een wormencheck naar de DA, because you never know)

In elk geval hartelijk bedankt voor alle tips en adviezen. Zeker voor de toekomst erg goed om in het achterhoofd te houden allemaal :D +:)+

welle18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 01:29

kunnen helaas verschillende dingen zijn, gewoon een wondje, vitamine tekort. iets wat geirriteerd heeft. hopelijk gaat het snel beter.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:59

Gelukkig dat het 'gewoon' een wondje lijkt, hopelijk trekt het gauw nog meer weg :)

MirandaFuego schreef:

Maar de nesten en de haren zitten er nog en kunnen nog steeds overlast geven, zie het (helaas) bij onze paarden namelijk ook.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:28

NikkiDeKerf schreef:
Gelukkig dat het 'gewoon' een wondje lijkt, hopelijk trekt het gauw nog meer weg :)

MirandaFuego schreef:

Maar de nesten en de haren zitten er nog en kunnen nog steeds overlast geven, zie het (helaas) bij onze paarden namelijk ook.

Ja dat is irri.. :(
Maar als ze daarvoor nergens last van hadden is dat minder waarschijnlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:55

Lagonda schreef:
Mijn paard heeft echt precies hetzelfde, en dan aan beide kanten. Zijn weidegenoot ook.. dus op lip bijten denk ik niet

[ [url=m/ElZEXT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik verwacht ook summer sores, maar de dierenarts komt morgenmiddag voor de zekerheid langs! Wil je eventueel nog een update?

Daar hoef je geen dierenarts voor te laten komen,gewoon ontwormen met ivermectine...en dat in de toekomst iets regelmatiger doen

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 12:27

Even een update:
Het is inmiddels helemaal weg! Er zit nog een heel klein lichter vlekje, maar het is netjes dicht gegroeid.
Gewoon een wondje dus. Hoe het is ontstaan zullen we nooit weten.
In elk geval heel erg bedankt iedereen voor de tips en ideeën. :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:34

Denk inderdaad dat het een gewoon wondje is geweest. :) in mijn ogen alsof hij (of een ander paard met stoeien oid) in zijn lip gebeten heeft. Zo ziet de vorm er ook naar uit.

Goed dat het mooi genezen is :)F