Nieuw paard: meteen een peesblessure!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:28

Humpiedumpie schreef:
Kabayo schreef:
Hengsten staan in het algemeen , uitzonderingen daar gelaten, altijd alleen. Want eigenaren menen dat ze altijd gaan vechten. Wel sneu voor de dieren natuurlijk

Omdat “iedereen dat doet” betekend niet dat jij dat ook zou moeten doen..

Mee eens

unbelievable

Re: Nieuw paard: meteen een peesblessure!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:47

En dan vraag ik mij af, waar heb je hem gekocht?
In ieder geval veel sterkte...

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:55

Ik zou zeggen bloed na laten kijken kan nooit geen kwaad alvorens allerlei verhalen erom heen te bedenken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:10

tiwi1969 schreef:
Wat ontzettend sneu!

Als de DA geen oud letsel op de scan kan zien dan zul je gewoon heel veel pech hebben. Een peesblessure is zo gebeurd zeker als hij zo heeft lopen stressen op de wei.
Heeft de DA alleen het kreupele been gescand op allebei de benen ter vergelijk?
Als je aan huis hebt laten scannen dan zou ik het in een goede kliniek nog een keer laten doen. Die hebben sterkere apparatuur waarop meer te zien is. Emmeloord kan ik je aanbevelen, maar een andere derdelijns kliniek kan dat ook.

In dit geval zou ik ook beide benen hebben laten scannen. Een blessure aan het andere been kan best tot overbelasting hebben geleid. En er is inderdaad verschil in kwaliteit tussen thuisscan apparatuur en dat van de kliniek.

Als er geen oude blessure te zien is lijkt een gevalletje pech erg waarschijnlijk.
Ik neem aan dat jouw veearts niet toevallig ook de veearts van de verkoper is?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:37

Ik zou nu als eerste stap het bloed laten controleren op pijnstilling.

Dan kan je dat uitsluiten.

Daarna kan je kijken naar jezelf en stalmanagement.
Het kan simpel een verstapping zijn op de weide.
Het kan ook zijn dat je bodem in de bak niet goed is. Of je training.

Komt je paard veel buiten. Hoe is de bodem van de weide.
Als het droog en hobbelig is kan hij zich makkelijk verstappen.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:56

Zo te horen kan hij het dus echt wel bij me thuis al hebben opgelopen.. jammer! Een nieuwe paard moeten laten staan zeg!
Iemand die ik ken, zei me dat hij mss wel in verleden al blessures had en hij geblisterd is geweest?!
Je kent het roddelcircuit wel hè, iedereen heeft zijn vooroordelen.
Blijkbaar te herkennen aan witte haren aan de benen? Morgen eens checken!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:00

Evikes schreef:
Zo te horen kan hij het dus echt wel bij me thuis al hebben opgelopen.. jammer! Een nieuwe paard moeten laten staan zeg!
Iemand die ik ken, zei me dat hij mss wel in verleden al blessures had en hij geblisterd is geweest?!

Laat je niet gek maken...peeskappen met elastiek een keer te strak aantrekken of wat lang laten zitten zorgt ook voor witte haren. Evenals heel veel andere zaken. Tenzij je iemand spreekt die het betreffende paard kent en gezien heeft dat er iets mee aan de hand is, lekker laten gaan. Mensen zien graag drama, vooral bij een ander.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:39

En al zal het zo zijn dat hij eerder iets gehad heeft, hij is er van genezen, de dierenarts zag niets wat op een oude blessure lijkt.

Wat ik me dan afvraag is wat je wilt. Wil je hem dan terug brengen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:44

Evikes schreef:

Blisteren, chemisch, geeft volgens mij geen witte haren. Vriesbranden is te herkennen aan witte stipjes.
Witte haren op de voorkant van het pijpbeen zijn het gevolg van eesbeschermers die te lang hebben ingezeten, zijn drukplekken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:48

Evikes schreef:

Je DA kan echt op de scan zien of het acuut of chronisch is wat er aan de hand is. Ook kan hij zien of er oud trauma zit. Als hij zegt dat het acuut is zou ik hem geloven of anders een second opinion laten doen (mocht je willen kijken of je het paard kunt terugbrengen).

Stress verzwakt bindweefsel (dus ook pezen) maar dat proces gaat niet niet zo snel dat je paard binnen 2 weken uit elkaar valt bij wijze van. Daar is chronische stress voor nodig, die zorgt dat de pezen lager belastbaar zijn.