Verwonding door DA, wat nu? Factuur betalen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:19

Heb je ondertussen al gebeld naar de DA? Dat lijkt me stap 1. Vragen waarom jij een duurder factuur heb gekregen en en een oplossing zoeken. Dat kunnen wij niet voor je doen. Dus, geef gewoon aan dat die extra kosten niet op zijn plaats zijn want er is geen onderzoek gedaan, en overleg wat jullie er aan kunnen doen.

Verder: voor de volgende keer gewoon een andere arts laten komen.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 19-07-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:20

Het is wel de bedoeling dat er aan andere DA komt ja, ik heb niet de bedoeling om de volgende enting opnieuw deze DA te laten komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:23

Lusitana schreef:
Heleennn schreef:
Nee hij heeft niets achtergelaten, ik heb zelf om ontstekingsremmers gevraagd en de rug zelf verzorgd terwijl hij met de andere paarden verderging.

Heeft hij die ontstekingsremmers gegeven?

Uiteraard, die heb ik gewoon van hem gekocht.

Dit staat voor mij los van de rest vh verhaal, bij een bakker betaal je ook gewoon voor je brood. Dus idem voor de enting zelf voor zij die daarop ingaan, die betaal ik sowieso, daar is geen discussie over zoals ik al in de OP zei.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:24

ruitje schreef:
Ik vind een paard wat achteroverslaat bij een enting wel een probleempaard. Ik vind je titel dan ook niet terecht, jouw paard veroorzaakt de verwonding.

Nogmaals, ik vind niet dat je meer zou moeten betalen. Dus daarin ben ik het met je eens.

Maar het is jouw verantwoordelijkheid dat een paard zich gedraagd bij een DA, niet die van de DA :) .

Dit dus.....
Ik wilde eerst niet reageren, maar een paard wat wriemelt etc is geen rustig paard.
Mijn pqarden verzetten geen stap als ze een injectie krijgen.
En jouw paard zal jouw stress ook voelen en daarop reageren.

De niet uitgevoerde controle van de rug hoort natuurlijk niet in rekening gebracht te worden, maar het enten zou gewoon de volle prijs moeten zijn.

Heleennn

Re: Verwonding door DA, wat nu? Factuur betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:27

De discussie wat wel of geen rustig paard is ga ik niet aan, ik kan er net zo min wat aan doen dat mijn paard niet braaf is bij deze DA. Net zoals de DA er niet aan kan doen. Wordt de OP eigenlijk wel gelezen? Daar zeg ik toch duidelijk ‘kan gebeuren’ maar de factuur is wat mij parten speelt. Maar daar bel ik hem sowieso over op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:30

Je hebt de ontstekingsremmers los betaald?
Kan er niet gewoon wat verwarring daarover zijn dan?
Het is (normaal gesproken) niet de DA die de factuur op stelt, daar heeft hij (normaal gesproken) iemand voor.
Gewoon even bellen of mailen voor uitleg en vragen of er geen fout gemaakt is omdat de enting gewoon 40 euro zou moeten zijn.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:33

BrittS schreef:
Enting gewoon betalen, ook al is hij gezet door iemand anders. Als er geen onderzoek van de rug is geweest dan lijkt het me ook niet eerlijk dat ze dat in rekening brengen, dat je de medicatie moet betalen vind ik wel gewoon normaal, DA kan er ook weinig aan doen dat jouw paard zo doet.

Ik vindt de vaccinatiekosten en de medicatie ook terecht. De dierenarts komt toch naar je toe, besteed tijd aan jouw paard (al dan niet succesvol), dus niet meer dan terecht dat dit betaald wordt. Wat betreft extra kosten voor het onderzoek van de rug. Als de dierenarts de rug (al dan niet op afstand) heeft bekeken, een diagnose heeft gesteld en medicatie heeft voorgeschreven dan begrijp ik het enigszins. Het zou wel coulant zijn als hij deze kosten kwijt zou schelden om de omstandigheden wat te verzachten, maar dat is ook afhankelijk van hoe lang hij bezig is geweest met de rug. Zoals jij aangeeft niet/nauwelijks lang, dus dan kun je dat aangeven bij hem.

Ik heb zojuist ook volle bedrag voor de bekapper van mijn merrie betaald terwijl ze begon te trappen toen de bekapper haar achterbenen wilde doen. Uiteindelijk heb ik daar zelf een vijl langs gehaald. Heb de bekapper zelfs 5 euro extra betaald als 'gevarentoeslag' omdat ik me doodschaam dat mijn paard zich zo gedraagt. :o Dit gedrag heeft zij ook nog niet eerder vertoont. Als het volgende keer weer zo is of zelfs erger is dan ga ik eens iemand anders proberen te vragen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:41

Mijn c pony is een draak bij de dierenarts, met ff banketstaaf gezegd een onkundige trutdierenarts die niet doorzet zou dit ook kunnen gebeuren.
Maar die persoon zou bij mij maar 1x komen, daarna niet meer.
Echter voor verdoven voor zijn gebit of hechten o.i.d. zorg ik dat ik meneer zelf al verdoofd heb voor de dierenarts er überhaupt is.
Ik vraag dan domosedan en ik duw er 45 minuten van tevoren een goede dosis in en stel dat dat niet genoeg is is hij dan goed te benaderen.
Hij neigt dan nog naar steigeren maar dan is hij heel makkelijk te overmeesteren.
Mijn pony is gelukkig maar 1,30 maar bij een groot paard zijn zijn grapjes minder leuk te noemen als hij niet gesedeert is.
Hij tilt een kerel van 90 kilo die hem met de kop onder zijn arm vast had op tijdens het spuiten van koortsremmers in een bloedvat.
En dat met bijna 40 graden koorts en achter een pijnlijk einschuss been. :x

Ik vind persoonlijk dat je als je weet dat deze dierenarts niet gaat je een andere had moeten laten komen.
En ja dat kost geld, ik laat mijn pony’s gebit altijd los doen van de rest omdat ik de onrust niet wil van dat hij alles al hoort en mogelijk ziet.
Dus ik betaal €50 meer, en zorg daarmee dat hij zo min mogelijk tijd heeft dingen te bedenken én de dierenarts belt 45 min van tevoren zodat ik vast kan sederen.
Dan verloopt alles heel rustig, en de dierenartsen zijn er altijd erg blij mee.
Ook eens een gehad die eerst dacht dat het onzin was, maar mij had laten sederen voor het kijken naar een mogelijk beschadigd en loeidik oog.
Toen hij op twee benen stond ondanks de verdoving was het: eh ja nu snap ik je. :+
Ze kon het waarderen dat ik maatregelen had genomen, tot nu toe vinden ze dit allemaal super gaan, misschien het overwegen waard.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:51

Gewoon zeggen er is geen controle van de rug geweest dus hiervoor betaal ik niet punt.

Niet moeilijker maken dan het is. Als hij vervolgens moeilijk gaat doen erover. Lekker de situatie neergooien bij het college. Je betaald voor wat er geleverd is. En hij heeft geen onderzoek gedaan naar de rug dus die 'service' heeft hij niet geleverd.

Dus je betaald alleen de enting. Die is immers gezet, al dan niet met hulp. Maar gezet istie.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:55

Ik zou gewoon even rustig opbellen om navraag te doen. Ik snap je frustratie, maar een menselijke fout (bijv miscommunicatie dierenarts en assistente idd) is zo gemaakt en via de e-mail communiceren is ook niet handig. Wel voor het zwart op wit hebben (aan de andere kant, heb je reden dat hij het gaat toezeggen en er daarna weer onderuit wil komen, klinkt best wantrouwend voor een dierenarts die al jaren op deze stal komt), maar dat kan daarna altijd nog. "Ik was verbaasd om te zien dat mijn factuur 2x zo hoog is dan mijn stalgenoten" en dan eerst hun verhaal laten doen voordat je zelf al je aannames gaat benoemen. Als ze dan beweren dat er controle vd rug is geweest dan geef je aan dat dat niet het geval is dus je dat ook niet wil betalen. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:59

Je hebt geen probleempaard maar eentje die ook alles goed onthoud. Deze da staat voor haar gelijk aan iets wat ze niet fijn vind, dat zal ze bij de persoon die haar nu geënt heeft misschien ook opbouwen. Enten betalen en bellen over de rekening wat betreft rugcontrole. En deze da hoef je inderdaad niet weer bij je paard te halen voor wat dan ook want ze zal van hem geen onderzoek toestaan.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:01

Ik snap jouw frustratie maar ik snap ook de dierenarts.
Voor de dierenarts is dit hartstikke gevaarlijk werken dus ik zou idd gewoon de hele enting maar betalen.
En de volgende keer een ander vragen, en misschien dat het dan helpt om je paard als enigste te enten. Niet met een groep. Kost wat meer, maar als ze straks ernstige schade oploopt of veroorzaakt zit je ook met de problemen.

De rest van de kosten zou ik persoonlijk niet willen betalen. Is hij waarschijnlijk wel voor verzekerd.
Als het hem niet lukt moet hij stoppen met het paard.
Vind het bijzonder dat je paard is omgeklapt, als het zoveel stress geeft zou ik eerder gestopt zijn, maar ik was er niet bij, misschien viel dit niet te voorkomen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:50

Visite, enting en pijnstilling betalen. Zou het niet netjes vinden als er 'tijd' op de rekening staat om naar je paard te kijken, terwijl hij er niet bij in de buurt kan komen..
Volgend jaar vragen of er een assistente is die de enting wil doen, of een collega dierenarts? Eventueel een praam erop zetten? Klein beetje sedatie pasta van te voren.. Mogelijkheden genoeg ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:57

Over het bedrag van de rekening kan je vallen.

Je weet dat jou paard moeilijk kan zij met enten. Dat ze dan achterover klapt is niet de schuld van de DA.

Kom tot rust en als je uit de emotie bent in esprek met je DA

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:22

Er zijn bokkers die vinden dat TS een probleem paard heeft.. Wij weten allemaal niet wat er aan vooraf is gegaan waardoor TS haar merrie zo reageert..

Ik zou ook eerst even bellen en dat gesprek bevestigen via mail. In de mail even vermelden met wie je gesproken hebt. Zo heb je het toch zwart op wit staan.

Mijn inmiddels 2 jarige merrie moest als veulen gechipt worden. De da is bijna 2 uur bezig geweest om het diertje te chippen.. Da was bang, zette niet door met als gevolg dat er uiteindelijk het veulen gesedeerd werd, er een praam gebruikt moest worden, veulen lag op de grond mijn man er boven op in een worstelhouding... En nog geen chip er in.. Da is 3 chips kwijt geraakt omdat ze niet doorzette..
Uiteindelijk is een andere da moeten komen en in 2 seconde zat de chip er in..
Ik heb niks extra's hoeven te betalen. Maar hoe creëer je probleempaarden door een da..

Mijn 2 jarige is godzijdank niet panisch bij de da maar ik geef duidelijk bij een afspraak maken als er geënt moet worden dat ik die betreffende da niet wil hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:31

flitzz schreef:
Er zijn bokkers die vinden dat TS een probleem paard heeft.. Wij weten allemaal niet wat er aan vooraf is gegaan waardoor TS haar merrie zo reageert..

.

Het is een probleempaard. Waaróm het een probleempaard is, is een andere vraag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:48

Kuggur schreef:
flitzz schreef:

.

Dat is jouw mening nav een op internet getypte tekst. Jouw mening is niet de waarheid

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:52

Mag een dierenarts uberhaupt onstekingsremmers meegeven als er geen diagnose gestelt is?
Is dat de reden waarom een "onderzoek" prijs berekend is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:56

Citaat:
Dat is jouw mening nav een op internet getypte tekst. Jouw mening is niet de waarheid

Het gaat niet om een mening. Een paard dat lastig te enten is wordt gezien als een probleem voor de DA.
Een vallende boom is een probleem. Zegt niets over de boom, maar wat het kan veroorzaken.
Daar gaat het om. Het gaat om het feit dat een paard niet braaf blijft stilstaan en daardoor situaties creeert die uit de hand kunnen lopen, hoe lief het paard verder ook is.
Het is geen karakteroordeel.

Ik had ook een vraag betreffende ontstekingsremmers, maar daar is geen antwoord op gegeven
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-07-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:59

Een paard dat zichzelf achterover gooit voor een enting is wel een probleempaard.

Vermoedelijk wil jouw merrie niet, gewoon niet, door die man benaderd worden.
Heb het al vaker gezien bij Da's of hoefsmeden. Persoon A kan nog niet in de buurt van het paard komen, persoon B kan er wel mee werken. Kan gebeuren, enige oplossing is persoon A voor dat paard vermijden. Eenmaal ze het in hun geheugen gegrift hebben veranderd dat niet meer.

Om te vermijden (of te checken) dat het desbetreffende paard bij meerdere personen moeilijk wordt dien je als eigenaar wel aan de situatie te werken. Een injectie is het einde van de wereld niet en ze kunnen best leren dat er dan niet gewriemeld, gesteigerd of erger hoeft te worden.
Vaak zijn zulke dieren eigenlijk ook kalmer als de eigenaar er niet bij is.

Over de rekening, idd even met de praktijk bekijken hoe en wat. Je zou niet meer moeten betalen dan stalgenoten en ook niet voor niet uitgevoerde handelingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:05

Thioro schreef:
Over de rekening, idd even met de praktijk bekijken hoe en wat. Je zou niet meer moeten betalen dan stalgenoten en ook niet voor niet uitgevoerde handelingen.

Stalgenoten hebben geen ontstekingsremmers meegekregen....
Ik zet vraagtekens bij het ontstekingsremmers verhaal. Komen die van dezelfde dierenarts? Zo ja, dan worden die natuurlijk in rekening gebracht.... en dat moet voor de boeken verantwoord op de rekening. Dus kan er inderdaad iets vaags staan over een rugonderzoek, al is het niet uitgevoerd.

Ik zou het fijn vinden als TS wat duidelijkheid gaf betreffende de genoemde ontstekingsremmers. Er staat dat ze daarom gevraagd heeft, maar niet bij wie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:25

Maartje1990 schreef:
[

Wat hanteren vele bokkers toch rare definities van de term "mening"....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:30

Voortaan een andere DA nemen. Dat is duidelijk.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:16

Kuggur schreef:

Het is een paard met een probleem (in dit geval voor een bepaalde DA). Dat is iets heel anders dan een probleempaard - als ze al bestaan. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 17:11

Heleennn schreef:
Mijn paard kan moeilijk zijn bij de DA, net als veel andere paarden. Als je dat goed aanpakt, zoals alle voorgaande DA’en die mijn paard behandeld hebben, is er geen probleem. Ze is in de 7 jaar dat ik haar heb altijd halfjaarlijks geënt en dat was nooit een probleem buiten wat wriemelen en trekken. Dat staat ook duidelijk in de OP, het idee dat het een gestoord wild beest is klopt niet echt. Dat is pas gekomen bij deze DA. Vandaar mijn frustratie.

Waarschijnlijk een beetje aarzelende DA in combi met de lucht die ze altijd mee nemen

Ik heb dat ooit eens met mijn haflinger gehad. Die was al een beetje een pieperd geworden na het zetten van de chip. Toen kwam er een vrouwelijke DA die net ff twijfelde en toen lukte het bijna ook niet.
DA die erna kwamen en niet twijfelde hadden er geen problemen mee. Soms gingen zo snel dat het paard het niet eens door had.

Maar als de volgende keer weer die zelfde DA komt geef die spuit dan gelijk maar aan je stalgenoot of doe het zelf. Niemand heeft er wat aan als er gewonden vallen en blijkbaar lukt het zo wel.