Paard zuigt net lucht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:29

Hij is gekeurd zeg je, maar zijn dat de woorden van de handelaar of heb jij zelf laten keuren toen je erbij was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:00

Je moet het meteen morgen laten vaststellen door de dierenarts. Anders kun je het niet meer antedateren. En terugbrengen of de helft van je geld terug. Een rechtszaak verliest hij altijd.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 22:50

Zouden jullie hem houden of weg doen? Hij is er nog maar 2 dagen, dus ik heb nog niet een speciale band met hem ofzo. Maar het is wel een leuke pony

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:58

Ik zou nooit bewust een luchtzuiger kopen, net als dat ik nooit meer bewust een paard met zomereczeem zal kopen..

Aan de andere kant.. je hebt de pony gekocht met een reden, er is een klik?
Pony kan er niks aan doen dat hij dit doet, jij mogelijk wel door een en ander aan management aan te passen.

Vind het voor het dier ook wel heel sneu om hem zo weer terug te brengen .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:02

Eerst da laten komen en gebit nakijken pas dan kun je eventueel stappen ondernemen .

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:07

sakwly schreef:
Zouden jullie hem houden of weg doen? Hij is er nog maar 2 dagen, dus ik heb nog niet een speciale band met hem ofzo. Maar het is wel een leuke pony

Meteen terugbrengen. Ze kunnen er behoorlijk koliek van krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:10

janderegelaa schreef:
[

Dat klopt niet.
Er is aangetoond dat de lucht niet naar de maag/darmen gaat en dus ook geen koliek kan veroorzaken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:13

Al heb ik jaren lang een luchtzuiger gehad... ik zou hem terug brengen zeker als je afhankelijk bent van pensionstalling.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 23:19

Evelijn schreef:
Al heb ik jaren lang een luchtzuiger gehad... ik zou hem terug brengen zeker als je afhankelijk bent van pensionstalling.

Ik ben inderdaad afhankelijk van pensionstalling...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:23

Terugbrengen. Je hebt nog mazzel dat dit er meteen uitkomt. Als hij dit over een tijdje was gaan doen dan had je geen kant meer op gekund.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:28

Inderdaad terug brengen, pensionstalhouders en klanten zijn vaak niet blij met luchtzuigers. En ze kunnen wel zeggen dat lucht zuigen geen koliek veroorzaakt, de paarden die ik kende die lucht zogen hadden allemaal vrij regelmatig koliek. (meerdere keren per jaar)

Sterkte met je beslissing om hem te houden of niet, niet leuk om zo een paard te kopen waar je heel blij mee bent en dan er achter te komen dat hij zuigt. Heb hetzelfde gehad, maar dan met een wever, had het gelukkig binnen 8 uur gemeld schriftelijk en binnen een week was ze weer opgehaald. Ze zeiden ook dat ze dat bij hen nooit deed, maar dat geloof ik echt niet, bij ons deed ze het binnen een paar uur dat ze op stal stond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 00:23

MairiMacBran schreef:
Lijkt me vrij stug dat hij bij zijn vorige eigenaar nooit lucht zoog en binnen een dag is gaan luchtzuigen. Ik denk dat hij het daar ook deed.

Onze ruin van 10 was een luchtzuiger. Kreeg vrijwel onbeperkt ruwvoer en maag compositum. Maar kwam alleen op een paddock overdag.

Bij ons kwam hij 24/7 buiten en met andere paarden en hij stopte echt direct met luchtzuigen. Hij kan het overal doen, maar doet het echt nooit.

Dus ja, er zit een groot verschil in hoe je hem houdt TS.

Overigens is een luchtzuiger echt geen ramp hoor. Wij wisten natuurlijk niet dat die van ons bij ons zou stoppen. We kennen hem al 5jr en hebben hem zo genomen. Prima paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:40

Waarom direct terug brengen? Er zijn zoveel fijne paarden die luchtzuigen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:43

Brainless schreef:
janderegelaa schreef:
[

Dat klopt niet.
Er is aangetoond dat de lucht niet naar de maag/darmen gaat en dus ook geen koliek kan veroorzaken.

Laat het wetenschappelijk onderzoek maar zien dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:59

Ik zou hem gewoon houden, vind luchtzuigen minder erg dan weven. En ja, ze kunnen koliekgevoeliger zijn..maar het hoeft niet. Ligt echt aan wat de oorzaak is en kennelijk is het geen hele fanatieke zuiger anders had je het wel direct opgemerkt. Management er op aanpassen en behandelen voor maagzweren kan al een boel goeds doen.

Wel zou ik de DA bellen en met de verkoper gaan onderhandelen om een deel van je geld terug te krijgen want ze zijn wel echt veel minder waard.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:14

Elisa2 schreef:
Ik zou hem gewoon houden, vind luchtzuigen minder erg dan weven. En ja, ze kunnen koliekgevoeliger zijn..maar het hoeft niet. Ligt echt aan wat de oorzaak is en kennelijk is het geen hele fanatieke zuiger anders had je het wel direct opgemerkt. Management er op aanpassen en behandelen voor maagzweren kan al een boel goeds doen.

Wel zou ik de DA bellen en met de verkoper gaan onderhandelen om een deel van je geld terug te krijgen want ze zijn wel echt veel minder waard.

Ze heeft het toch direct opgemerkt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:21

Er is idd een flink verband met koliek, al dan door een gezamenlijke oorzaak nl maagproblemen, en veel ander ‘gedoe’ zoals flinke eisen aan stalmanagement. Zoals veel buiten staan en ander voer. Icm het niet welkom zijn op veel stallen zou ik hem ook terug brengen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:33

Tips zijn al gegeven, laat je dierenarts komen en een rapport opstellen, dan naar de handelaar en hem melden dat er een verborgen gebrek is.

Niks doen gaat het niet oplossen, dus snel in actie komen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:52

janderegelaa schreef:
Brainless schreef:
Dat klopt niet.

Laat het wetenschappelijk onderzoek maar zien dan.

Ik heb 11 jaar luchtzuigers gehad, waarvan de ene die wij 10 jaar hebben gehad het echt vrij regelmatig deed (de andere heel weinig/praktisch niet). Laten dit nou precies de twee paarden zijn die nog nooit koliek hebben gehad bij ons. Ik zou hier dus niet erg bang voor zijn. Ook dat andere paarden het overnemen heb ik nooit meegemaakt en ze hebben echt tussen veel verschillende (jonge) paarden gestaan.

Wel is dit gewoon een verborgen gebrek en dien je minstens een deel van je aankoopbedrag terug te krijgen. Ik zou het in dit geval terugbrengen, omdat het paard bij een handelaar vandaan komt. Dit is kan slechts het topje van de ijsberg zijn.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 09:55

Bedankt voor alle reacties. De DA komt vanmiddag en dan kijken we verder. Ook gaan we vragen of er een mogelijkheid is dat hij 24/7 buiten kan zijn aangezien de kans groot is dat hij het dan niet doet.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:13

De uitdrukkingen 'stalondeugd', en 'stalgebrek' zijn verzonnen door de mens.Het is zeer zeker een koopvernietigend gebrek. Het wrange hiervan is dat paarden er helemaal niets aan kunnen doen, maar dat het vaak het gevolg is van teveel op stal staan,weinig ruwvoer om te knabbelen (ontstaan van maagzweren) en verveling, dus puur te wijten aan menselijk handelen...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:27

sakwly schreef:
Ik vind het geen rede om hem weg te doen. Dus dan zou ik miss een deel van het aankoop bedrag terug kunnen krijgen. Ik vroeg me af of jullie dit ook hebben gehad in het begin of een oplossing hebben.

Luchtzuigers laten vaak buiten niks zien, dus ik zou een stal zoeken waar hij zo min mogelijk op stal staat en lekker buiten kan zijn Met goede beschutting. Het kan dus heel goed dat de vorige eigenaar het echt niet wist, gezien hij daar buiten liep. ;)
Sommige paarden zuigen ook aan de weide palen, maar veel niet.

En inderdaad even goed onderzoeken op maagzweren en onb. Hooi gaan voeren.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 12:52

Nadiine__x schreef:
sakwly schreef:
Ik vind het geen rede om hem weg te doen. Dus dan zou ik miss een deel van het aankoop bedrag terug kunnen krijgen. Ik vroeg me af of jullie dit ook hebben gehad in het begin of een oplossing hebben.

Luchtzuigers laten vaak buiten niks zien, dus ik zou een stal zoeken waar hij zo min mogelijk op stal staat en lekker buiten kan zijn Met goede beschutting. Het kan dus heel goed dat de vorige eigenaar het echt niet wist, gezien hij daar buiten liep. ;)
Sommige paarden zuigen ook aan de weide palen, maar veel niet.

En inderdaad even goed onderzoeken op maagzweren en onb. Hooi gaan voeren.

Ik ben nu inderdaad op zoek naar andere stalling waar hij zo veel mogelijk buiten is. Hij is 4, dus ook is het misschien echt verveling op stal.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:00

Ik zou hem terugbrengen, er zijn zoveel leuke ponies die voldoen aan jouw wensen die geen luchtzuigers zijn. Stal wisselen kan tijdelijk goed gaan maar is niet gemakkelijk. Je bent er nog niet aan gehecht dus ik zou hem terugbrengen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:04

sakwly schreef:

Tenzij je hem zelf 24/7 buiten kunt zetten, anders zou ik hem terug doen ja. Een luchtzuiger op stal is niet wenselijk.