Voer oude pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:56

http://www.subli.nl/seniores-priores/

daar staat ook info

en:
Indien jouw paard of pony niets anders meer kan eten, dien je 1 kg Subli Seniores Priores per 100 kg gewenst lichaamsgewicht te voeren. Per 1 kg Seniores Priores moet ± 3 liter water toegevoegd worden. Laat dit gedurende 4 uur weken. Je voert dit product verdeeld in minimaal vier porties per dag.

wij geven in elk geval 3x per dag 1 schep en daarnaast wel ruwvoer of gras aanbieden
eventueel geef je dus vaker

NadiaM

Re: Voer oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 08:10

Ja dat heb ik gezien, maar die van mij eet dus nog wel gras en hooi, maar is wel mager.

Ellepel, geef je dan ongeveer 1kg onvermengd per dag?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:21

Rare vraag en misschien wel overheen gelezen hoe zijn zijn tanden? Geen haken of gekkigheid?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 08:28

Geen rare vraag hoor haha..
Tanden zijn natuurlijk niet zo goed meer met zijn 30 jaar.
Maar heb wel jaarlijks de tandarts erbij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:29

paard van stalgenoot krijgt 3 x per dag 1 schep onvermengd.
dus dat is ongeveer 3 kilo per dag
is geweekt ongeveer een halve emmer vol :j
zij geeft zelf dan nog apart een vitaminekorrel en wat muesli en luzerne.

denk dat je prima ook 3 x per dag 1 schep kunt geven hoor,even uitproberen wat werkt :j

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:33

Mooi heb zelf ook een oudje overgenomen maar die had dus idd haken dus vandaar f ie tijdelijk aan de priores gehad tot hij op gewicht was en nu weer gestopt... denk zo dra het weer koud en nat word de priores weer afstof O:)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 08:37

Maar dat is dus best wel veel toch?
Denk dat mijn pony rond de 400kg weegt.

Ze kreeg eerst 2x per dag halfje muesli, dus dit lijkt nu zo veel haha.

Maarja het zet natuurlijk wel uit, je kan het ook eigenlijk niet vergelijken.

ellepel schreef:
paard van stalgenoot krijgt 3 x per dag 1 schep onvermengd.
dus dat is ongeveer 3 kilo per dag
is geweekt ongeveer een halve emmer vol :j
zij geeft zelf dan nog apart een vitaminekorrel en wat muesli en luzerne.

denk dat je prima ook 3 x per dag 1 schep kunt geven hoor,even uitproberen wat werkt :j

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 08:38

Ja die tanden is zeker ook heel belangrijk.

snorkel1986 schreef:
Mooi heb zelf ook een oudje overgenomen maar die had dus idd haken dus vandaar f ie tijdelijk aan de priores gehad tot hij op gewicht was en nu weer gestopt... denk zo dra het weer koud en nat word de priores weer afstof O:)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 08:39

Hoe zit het eigenlijk met de hitte nu?
Moet je het voer nog koel zetten?
Als het gemengd is bedoel ik.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:05

Mijn oudje (31 met geen kauwvlak meer op de kiezen dus hooi en lang gras lukken niet meer) krijgt 1 kg subli sp, 2 kg bietenpulp en 2 kg grasbrok droog per dag. Dat week ik uiteraard, in 10 liter water. Daar doet ze het heel goed op, in de winter krijgt ze daar desnoods nog een extra keer bij met 2 kg.
Als ze uit rijden is geweest krijgt ze nog een schep geweekte brokken.

Koel is wel lekker omdat het anders zuur kan worden. Ik heb die luxe niet omdat ik het al in de avond klaar moet zetten omdat het anders niet optijd geweekt is. Ze eet het nog steeds met smaak.
Ik voer heel veel in één keer maar weet ook dat ze na een halve bak gaat slapen, grazen, wandelen en later op de dag terug komt om het op te eten. (Ze staat een aantal uren per dag apart van mijn andere paard anders vreet die alles op.)

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:53

Ik zou ook rustig 2 kilo droog gewogen geven dat wordt ongeveer een tot de rand volle tien liter emmer. En dan verdelen over 2 of 3 voerbeurten.
Wat hier boven gezegd wordt ben ik het ook wel eens. Wij hadden er ook ooit eentje op pulp omdat de kauwvlakken helemaal weg waren dus ook wel iets om rekening mee te houden. Al valt daar toch niks aan te doen behalve makkelijk te eten voer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:59

Wel opletten dat je minimaal 1.2kg sp/100kg paard moet geven voor alle vitaminen en mineralen. Als hij dat nog niet nodig heeft (en zo klinkt het in jouw geval), zou ik er een beetje pavo vital (30g/100kg paard voor iedere 1.2kg = 1.5 schep SP die je niet voert).

Jouw paard weegt zo'n 400kg. Dat betekent dat hij 4.8kg moet krijgen voor alle vitaminen en mineralen. Dat komt overeen met 6 scheppen. Als je 2 scheppen voert, dus 1.6kg, moet hij nog zo'n 75g pavo vital krijgen.

Hoeveel 1 schep SP weegt hangt zowel af van de voerschep als van de schepper. Bij mij zit er gemiddeld gesproken ruim 10% meer voer in dan als mijn moeder schept. Het handigste is om 4 scheppen voer in een emmer te doen en deze te wegen (dus voor het weken). Ik gebruik gewoon mijn keukenweegschaal voor, vergeet niet om hem met emmer erop al te tareren (tare indrukken).