Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
smurffie schreef:Ik heb bij een goed aangeschreven kliniek mijn pony laten scannen. Die zag iets wat ie niet kende dus was pony afgeschreven. Als ik daar echt niet aan wilde kon ik Bodegraven benaderen.
We zijn 6 jaar verder.
Op de apparatuur in Bodegraven was duidelijk te zien wat er zat en kon een duidelijke diagnose gesteld worden.
Ondanks dat zowel Bodegraven als de raaphorst mobiele apparatuur heeft raden beide klinieken altijd aan om naar hun toe te komen omdat mobiele apparatuur icm op een gewone stal werken slechter beeldmateriaal geeft. Als ze twijfelen laten ze je ook altijd naar de kliniek komen.
Als er nu een verkalking in de gaten is gekomen zou je dat op een slechte echo moeilijk zien ( ik kan het weten.. Mijn merrie heeft 6cm bij 9mm kalk in haar achter been, en op de meeste echo apparatuur is dat nauwelijks te zien).
Als het aan mijn eerste dierenarts gelegen had was mijn pony direct ingeslapen. Goede apparatuur, een goede diagnose maar ook een operatie en veel nabehandeling verder ondertussen.
bigone schreef:Dat is fijn maar het verschil tussen de twee uitslagen in deze korte tijdspanne is gewoon groot. Van afgeschreven naar helemaal goed in zo’n korte tijd is imo bij dit soort ernstige blessures haast niet mogelijk. Ik zou het in ieder geval zeker willen weten.
Sintara schreef:Ik heb het meer gehoord. Ook van een paard dat ernstige artrose zou hebben, slecht geheelde peesblessure, en dan na jaren een nieuwe scan en alles schoon. Kon niet verklaard worden maar later ook bevestigd door degene die eerder de diagnose had gesteld.
Levende wezens he, blijven bijzonder
Pareltjes schreef:smurffie schreef:Mobiele apparatuur is ruk... daar zou ik niet op af gaan maar een echt goede kliniek voor beeldvorming benaderen
???
Gaat nergens over. Voldoende DA’s met top mobiele uitrusting.
Katisa schreef:Jet schreef:Ik vind persoonlijk de uitspraak van de dierenarts met de mobiele echo-apparatuur niet netjes en niet correct. Er is weldegelijk veel verschil in echo-apparatuur, zowel in mobiele uitvoeringen als in vaste uitvoeringen. Net zoals er ook veel verschil is in dierenartsen die de apparatuur gebruiken, de ene is er erg ervaren in en ziet dus veel meer dan de dierenarts met minder ervaring op dit gebied.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar ik heb zelf hele goede ervaringen op het gebied van pezen met de Raaphorst in Wassenaar. Zij kunnen de apparatuur ook in kleur zetten, waardoor ze nog meer informatie krijgen ( ze weten ook dondersgoed wat ze zien). https://paardenkliniekderaaphorst.nl/ , hier vind je alle info van deze kliniek. Ze geven ook een heel uitgebreid stapadvies mee, die bij iedere blessure weer anders is. Juist gedoceerd stappen aan de hand ( soms op het harde, soms op zachte egale bodem), soms met aangepast beslag bijvoorbeeld is soms echt nodig om een peesblessure mooier en beter te laten genezen. Zij kunnen ook zien of het degeneratief is of niet. Heel eerlijk zou ik dat denk ik "gelijk" doen, dan weet je echt of er niets meer aan de hand is of dat er toch iets te zien is. Eventueel is er beter te behandelen als dat mogelijk is bij een "verse" blessure dan bij een "oudere".
Sterkte met deze verschillende meningen, zet alles eens op een rijtje en maak dan je beslissing.
Ik geloof niet, dat de grote gaten die er in juli zaten, niet zichtbaar zouden zijn op een mobiel apparaat. Ik ken deze apparaten van de humane fysio, waar ze ook gebruikt worden om pezen te scannen. Wat ik me wel kan voorstellen, is dat kleinere beschadigingen wat minder goed zichtbaar zijn.
Hoe dan ook, feit blijft dat het beeld nu 3 maanden later TOTAAL niet strookt met de initiele diagnose, waarbij ik hooguit nog een veulen kon fokken. De term degeneratie was dan ook incorrect en veel te voorbarig. Ik denk dat ik in het voorjaar wel op de Uithof bijv laat scannen (raaphorst is te ver) maar vooral op mijn gevoel af ga. Ik krijg sterk het idee dat diergeneeskunde niet zo'n exacte wetenschap is als men beweert. En dat pezen gewoon herstellen met veel tijd en rust.
Ach, ik heb ook tijd genoeg. Al duurt het 2 jaar, is dat ook prima. Ik heb mijn merrie nooit op stal opgesloten, ze heeft gewoon in de kudde gelopen in ons paddock paradise, waar ze ook weleens gerend of gedraaid heeft, we hebben sporadisch wat gewandeld over het harde en verder geen behandelingen gedaan.
KyaraMyBest schreef:Wow wat een bizar verhaal. Ben wel heel benieuwd wat de reactie van kliniek A hierop was. Heb je dit nog naar ze teruggekoppeld?