Onverklaarbare diarree

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Onverklaarbare diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:41

Mijn mini Shetlander heeft dit ook.
Hij is bijna 2 en ik heb hem vanaf 3 maanden (zwak veulentje van de markt).
Ook alles geprobeerd maar dat gedeelte gaat gewoon niet over, ook al zit er gewone mest ook bij.
Volgens de veearts kan het gewoon permanent zijn omdat zijn blinde darm evt beschadigd is? Evt nog een keer proberen te ontwormen voor lintworm maar verder heb ik al veel geprobeerd.
Hun voedingspatroon is ook gewoon vast standaard.
Misshien hoort het er gewoon bij?
Bij mij heeft de pony er verder geen last van, behalve dat ik zijn kont regelmatig was en dat haat ie

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:03

Bij mensen diagnosticeer je dmv een coloscopie met biopten.
Vaak beginnen ze met lab incl ontlastingsonderzoek (m.n. calprotectine wordt dan bekeken).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:15

Jeetje dat is wel heftig dan! De bloedworminfectie zal er zeker toe hebben bijgedragen als de darmen daarvan zo'n opdonder hebben gehad.
Naast de reguliere medicatie (in de vorm van onstekingsremmers/cortisonen) zou mogelijk een middel als Verm X ertoe bijdragen dat de darmen in een betere conditie blijven. Daarnaast zou ik toch nog wat vaker mestcontroles doen dan normaal gesproken nodig is.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 22:30

ellepel schreef:
ik ben wel benieuwd hoe je zoiets dan vast kunt stellen?

Glucose malabsorptie test

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:48

Balen ts.. ik was al bang voor een groter probleem dan een onschuldige diarree..
Hopelijk krijgen jullie het wat onder controle

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 23:11

No_No schreef:
Balen ts.. ik was al bang voor een groter probleem dan een onschuldige diarree..
Hopelijk krijgen jullie het wat onder controle

Bedankt. We zijn vandaag begonnen met een cortizone kuur, dit zou snel beterschap moeten brengen.

Verder moeten we letten op zijn voeder. Zo weinig mogelijk suiker, zo veel mogelijk vet.
We gaan waarschijnlijk richting luzerne, grasmix, suikerarme muesli en dergelijke.
Hooi moet oud zijn en dan liefst nog even weken in warm water om de suiker omlaag te krijgen.

Helaas heeft cortizone een mogelijke bijwerking van hoefbevangenheid. Ik hoop dat dit nooit gebeurd.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 23:14

LukieBradley schreef:
Mijn mini Shetlander heeft dit ook.
Hij is bijna 2 en ik heb hem vanaf 3 maanden (zwak veulentje van de markt).
Ook alles geprobeerd maar dat gedeelte gaat gewoon niet over, ook al zit er gewone mest ook bij.
Volgens de veearts kan het gewoon permanent zijn omdat zijn blinde darm evt beschadigd is? Evt nog een keer proberen te ontwormen voor lintworm maar verder heb ik al veel geprobeerd.
Hun voedingspatroon is ook gewoon vast standaard.
Misshien hoort het er gewoon bij?
Bij mij heeft de pony er verder geen last van, behalve dat ik zijn kont regelmatig was en dat haat ie

Valt hij dan niet af?
Die van ons heeft sinds 1 maand terug diarree en lijkt momenteel een wandelend skelet. Lijkt wel of het beestje nooit geen eten krijgt terwijl hij 24/7 hooi ter beschikking heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:18

Wat een nare diagnose!
Heb je naast de cortisonen ook nog een suikeraem dieet gekregen?

Mijn oude merrie had dezelfde diagnose met iets andere klachten. Zij had continue gaskoliek wat er sluipend in gekomen was. Eerst van gras, later zelfs van hooi. De diagnose is bij haar gesteld aan de hand van een buikecho.
Zij heeft maanden op 4 capsules prednison gestaan en een streng suikerarm dieet, gaf wel verlichting maar ging niet over. Afbouwen lukte niet dan namen de klachten weer toe en had ze veel pijn. Ook tussen de koliekaanvallen door.
Uiteindelijk in overleg met de DA besloten haar in te laten slapen omdat we haar niet pijnvrij kregen.
Oorzaak lag waarschijnlijk in de verwaarlozing die ze als jaarling had meegemaakt en daardoor flinke schade van een worminfectie heeft overgehouden.

Ik hoop voor je dat het bij jou niet zover komt en dat hè de ziekte onder controle kan houden en je paard happy.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 23:27

tiwi1969 schreef:
Wat een nare diagnose!

Mijn oude merrie had dezelfde diagnose met iets andere klachten. Zij had continue gaskoliek wat er sluipend in gekomen was. Eerst van gras, later zelfs van hooi. De diagnose is bij haar gesteld aan de hand van een buikecho.
Zij heeft maanden op 4 capsules prednison gestaan en een streng suikerarm dieet, gaf wel verlichting maar ging niet over. Afbouwen lukte niet dan namen de klachten weer toe en had ze veel pijn. Ook tussen de koliekaanvallen door.
Uiteindelijk in overleg met de DA besloten haar in te laten slapen omdat we haar niet pijnvrij kregen.
Oorzaak lag waarschijnlijk in de verwaarlozing die ze als jaarling had meegemaakt en daardoor flinke schade van een worminfectie heeft overgehouden.

Ik hoop voor je dat het bij jou niet zover komt en dat hè de ziekte onder controle kan houden en je paard happy.

Inderdaad ook een suikerarm dieet.
Luzerne, grasmix, suikerarme muesli en oud hooi laten weken in warm water om de suiker te verminderen. 100% suiker vermijden is onmogelijk maar volgens de dierenarts als we hem al niet meer op gras of jong hooi zetten en zien dat hij geen krachtvoer krijgt met suiker, zetmeel of haver dat het wel goed komt.

Mag ik vragen hoe oud je merrie is geworden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:52

Lala_Land schreef:
tiwi1969 schreef:
Wat een nare diagnose!

Inderdaad ook een suikerarm dieet.
Luzerne, grasmix, suikerarme muesli en oud hooi laten weken in warm water om de suiker te verminderen. 100% suiker vermijden is onmogelijk maar volgens de dierenarts als we hem al niet meer op gras of jong hooi zetten en zien dat hij geen krachtvoer krijgt met suiker, zetmeel of haver dat het wel goed komt.

Mag ik vragen hoe oud je merrie is geworden?

Gewoon grasbrok en droog hooi doet het ook prima hoor. Ik snap niet waar het voor nodig is al die dure zooi.

Luzerne heeft pas zin als je het in kilo's voert. Niet dat kleine handje wat ik in NL altijd zie. Paarden met
maagzweren reageren heel slecht op Luzerne, ben benieuwd of het ook uitmaakt voor dit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:59

Wat is de meerwaarde van oud hooi?
Behalve dat er vrijwel geen vitamines meer in zitten en nog wel al het suiker lijkt mij dit persoonlijk een vreemd advies.
Ik verbaas me er steeds weer over dat dierenartsen dit nog steeds adviseren.

Lala, de luzerne zal waarschijnlijk geadviseerd zijn vanwege extra eiwitten.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 00:35

No_No schreef:
Wat is de meerwaarde van oud hooi?
Behalve dat er vrijwel geen vitamines meer in zitten en nog wel al het suiker lijkt mij dit persoonlijk een vreemd advies.
Ik verbaas me er steeds weer over dat dierenartsen dit nog steeds adviseren.

Lala, de luzerne zal waarschijnlijk geadviseerd zijn vanwege extra eiwitten.

Jong hooi en gras was in eerste instantie de reden dat zijn diarree terug getriggerd werd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:49

Mijn merrie is helaas maar 10 jaar geworden. Soms zie ik de persoon die haar als jaarling verwaarloosd heeft nog op keuringen. Heb nog altijd moordneigingen al is het inmiddels 7 jaar geleden dat ik dit paard heb laten inslapen.

Ik gaf in overleg met de DA een speciale brok voor paarden met spijsverteringsklachten. 8 jaar geleden was dat echt behoorlijk duur. Ben de naam vergeten. Ik mengde dat met Fibra inderdaad voor de eiwitten en om haar te dwingen lang en goed te kauwen op haar eten. Maakt extra speeksel aan wat al een begin maakt met de vertering.
Hooi kreeg ze mooi zacht hooi, tweede snee of later. Niet geweekt of extra oud. Te hard hooi was te irriterend voor de darmwand en gaf extra klachten. Daarom ook liever Fibra om te kauwen dan pure lucerne.

Nu is er van Havens een brok Gastro+ heet dat. Denk dat dat een stuk goedkoper is dan wat ik eerder gaf.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:01

Was dat BonPard Colon (of soortgelijke naam)?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:09

Wel iets met Colon, ik kocht het bij de kliniek in Emmeloord.

Edit de Bonpard Colon was het niet, dit is muesli. Ik kreeg een brok.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:50

Jaren geleden had ik een merrie (chronische diarree) en een jaarling die flink aan de diarree waren. Da gaf me toen het advies om 2 weken alleen lucerne en haver te voeren en grof hooi. Lucerne om de darmen weer "ruw" te maken en haver voor energie. Mijn merrie at na een paar dagen geen lucerne meer en ben ik overgestapt na compact gras. Binnen een paar dagen waren zowel de merrie als de jaarling van de diarree af.

Mijn paarden hadden geen IBD maar als je op moet letten met suikers is lucerne dan wel een goede optie? Ik bedoel over lucerne (hartog) zit melasse, melasse is een stroopachtige substantie dat uit een bijproduct van suikerriet of suikerbieten komt.. Ik geef mijn paarden als ze aan de diarree zijn in plaats van lucerne, compact gras. Compact gras is gedroogd gras zonder toevoegingen. (voor zover ik weet). Compact gras zorgt er ook voor dat dat ze rustiger eten en zorgt er ook voor dat de darmen weer "ruw" worden zodat de mest weer ballen kunnen gaan worden.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 11:46

tiwi1969 schreef:
Mijn merrie is helaas maar 10 jaar geworden. Soms zie ik de persoon die haar als jaarling verwaarloosd heeft nog op keuringen. Heb nog altijd moordneigingen al is het inmiddels 7 jaar geleden dat ik dit paard heb laten inslapen.

Ik gaf in overleg met de DA een speciale brok voor paarden met spijsverteringsklachten. 8 jaar geleden was dat echt behoorlijk duur. Ben de naam vergeten. Ik mengde dat met Fibra inderdaad voor de eiwitten en om haar te dwingen lang en goed te kauwen op haar eten. Maakt extra speeksel aan wat al een begin maakt met de vertering.
Hooi kreeg ze mooi zacht hooi, tweede snee of later. Niet geweekt of extra oud. Te hard hooi was te irriterend voor de darmwand en gaf extra klachten. Daarom ook liever Fibra om te kauwen dan pure lucerne.

Nu is er van Havens een brok Gastro+ heet dat. Denk dat dat een stuk goedkoper is dan wat ik eerder gaf.

10 jaar is niet oud! :(
De mijne is nu 8 jaar... Ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij toch zeker 20 jaar mag worden. Momenteel is het nog te vroeg in het seizoen voor 2e of 3e snede helaas. Dus hij krijgt nu fijn hooi van vorig jaar. Bedankt om je ervaringen even te delen.
Wij gaan van brok overschakelen op Hippalgo Zero van Mijten. Hij heeft altijd Mijten gehad en het er goed opgedaan. In de Zero zit nog een beetje probiotica in.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:29

Aaaah oke.
Ik zou het hooi wat je koopt laten testen. Dan weet je wat je voert en hoeveel suiker er in zit. Ook in ouder hooi kan veel suiker zitten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:25

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 10:00

Kendra schreef:
Ik kwam toevallig dit topic tegen. Misschien interessant om even naar te kijken?

[VS] Paardendrogist Moorbalans

Bedankt! Heb het even helemaal doorgelezen. Dit kan ik zeker proberen.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:07

Darmbalans is ook heel goed hiervoor :j
Fijne en natuurlijke ondersteuning voor paarden met dunne mest.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:14

Hoe lang heb je de yea sacc gevoerd?

Bij die van mij begon dit pas na een week of 5 te werken, was ook door de DA aangeven, kuur geven van 6-8 weken, je gaat pas laat wat merken. Lijf moet het daarna zelf oppakken.

Is hier niet gebeurd dus ik ben na een pauze waarbij het weer minder werd, opnieuw begonnen vorige week.

Naast yea sacc heeft die van mij erg veel baat bij de Optiform van Mijten, de mest ziet er sinds ik dat voer veel beter uit. Meer structuur en mooiere ballen.
Binnen een week was daar resultaat van te zien in de consistentie.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 09:37

MarliesV schreef:
Hoe lang heb je de yea sacc gevoerd?

Bij die van mij begon dit pas na een week of 5 te werken, was ook door de DA aangeven, kuur geven van 6-8 weken, je gaat pas laat wat merken. Lijf moet het daarna zelf oppakken.

Is hier niet gebeurd dus ik ben na een pauze waarbij het weer minder werd, opnieuw begonnen vorige week.

Naast yea sacc heeft die van mij erg veel baat bij de Optiform van Mijten, de mest ziet er sinds ik dat voer veel beter uit. Meer structuur en mooiere ballen.
Binnen een week was daar resultaat van te zien in de consistentie.

Ik heb de Yea Sacc 3 weken gevoerd. De dierenarts had ook gezegd dit maar 4 weken te doen. Nooit geen verbetering van gezien en mijn paard werd maar magerder en magerder, dus er moest dringend iets ondernomen worden.

De optiform van mijten was ik ook al tegen gekomen. Deze gaan we zeker proberen.

Ondertussen begint mijn paard zijn mest beetje bij beetje te beteren sinds hij cortizone en buscopan heeft gekregen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:43

Bijzonder he, dat een DA zo'n ander advies geeft over de Yea Sacc bij jou. Ik moest minimaal 6 weken en zou niet voor een week of 4-5 resultaat zien.

Fijn dat het begint te beteren, nu hopen dat het lichaam het zelf oppakt!