paard krijgt soort aanval: hart?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:43

En de longen? Zijn die gecheckt en zuurstof in bloed?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:46

Polly: heeft je paard dan nog veel aanvallen gehad?
hart echo was in kliniek? ik heb een uitgebreide bloedonderzoek laten doen en daar spraken ze niet van dat het in bloed te zien was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:46

sylviel schreef:
alvast iedereen bedankt om mee te denken. is niet makkelijk.

ik kan me moeilijk neerleggen dat het haar hart is als ik geen concreet bewijs heb. ze is echt mijn maatje , dus wil graag weten wat ze heeft.
maar het is idd lastig om te weten in welke richting je moet zoeken. En vooral omdat het te gevaarlijk is om ze op trailer te zetten en weg te brengen.

Kun je vragen wat ze thuis allemaal kunnen onderzoeken met mobiele apparatuur? bijv. het hart na inspanning (stukje aan de longe) of een scan/ rontgenfoto van het hoofd op zoek naar tumoren?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:48

longen zijn niet gecheckt

test met inspanning konden ze enkel in kliniek zeiden ze. monitoren willen ze liefst ook in kliniek doen, want is 24u op stal en met allerlei apparatuur. maar echo heb ik nog niet gevraagd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:50

sylviel schreef:
cushing is op getest, op mijn vraag. dat is het niet.

je wilt niet weten hoeveel ik bel of langs ga bij de da. ze hebben zelf contact met Merelbeke, zij zeggen dan om met paard naar kliniek te komen. maar dat risico wil ik niet weten. is voor ons ook nog eens de andere kant van Belgie, dus paar uren rijden.
ik wil nu andere da contacteren omdat ik idd het gevoel heb dat de da het allemaal niet zo erg ziet.

kliniek zei dat ze bloed kunnen trekken na een aanval en dan zouden ze meer info kunnen uithalen ivm hart. maar ja , daar ben ik nu niet veel mee. dan is het afwachten op een aanval.

met de acth test of de dexamethasone test?

want de acth test is niet altijd genoeg.

###

Er zijn wel enkele valkuilen in de diagnostiek van PPID. Bij gezonde paarden kan de ACTH stijgen onder invloed van pijn of stress. Daarom is het bijvoorbeeld bij hoef bevangen paarden en pony’s niet handig om in het acute stadium de ACTH te bepalen. De kans bestaat namelijk dat deze alleen verhoogd is door de pijn en niet vanwege PPID. Een andere valkuil is dat de ACTH spiegel kan fluctueren, het kan gebeuren dat een paard wat op basis van de symptomen verdacht is voor PPID toch geen verhoogd ACTH heeft. Dit kan opgevangen worden door de ACTH bepaling te herhalen op een later moment. Bij dit soort gevallen kan ook erg zinvol zijn om de ACTH bepaling te herhalen in het najaar, dan hebben we de meeste kans om een goed onderscheid te maken tussen wel of geen PPID. Ook bij paarden en pony’s die een licht verhoogde ACTH waarde hebben maar niet duidelijk verdacht zijn van PPID is het zinvol om de ACTH opnieuw te meten in het najaar.

Mocht de ACTH bepaling geen duidelijk uitsluiting geven of er sprake is van PPID dan is het ook mogelijk een dexamethose suppressie test uit te voeren. We meten dan de cortisol waarde in het bloed, voor en na het toedienen van dexamethasone. Dexamethasone is een synthetische vorm van cortisol, dit onderdrukt normaal gesproken de productie van cortisol. Als het cortisol gehalte onvoldoende gedaald is na de dexamethasone injectie dan is indicatief voor PPID.

####

mijn paard heeft dit op 14 jarige leeftijd gehad, dat ze neer viel, trillende ogen, vreemd, tegen de vlakte, wat trillen en opstaan en gewoon weer gras eten.... heeft ze 3 x gehad in zomer, wat ik zag, toen daarna niet meer gezien, maar jaren later, op bijna 24 jarige leeftijd inlaten slapen* dec 2011* omdat ze dus als 10 a 12 jaren cushing had. vooral van 2010 tot haar dood, had ze de ergste sympthomen van cushing maar met pergolide heeft ze nog ruim jaar goed geleefd.
Laatst bijgewerkt door amen op 25-06-19 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:51

sylviel schreef:
Polly: heeft je paard dan nog veel aanvallen gehad?
hart echo was in kliniek? ik heb een uitgebreide bloedonderzoek laten doen en daar spraken ze niet van dat het in bloed te zien was.

ik was er niet altijd bij, ze had voor ik de eerste aanval had gehad weleens onverklaarbare wondjes maar nadat ik de aanval zag kon ik die wel verklaren.
Beest was verder happy.

Wij dachten eerst ook aan hart dus vandaar opgeladen en naar Utrecht gereden, daar heeft ze een hartecho gehad en vertelden ze dat hartproblematiek vaak in het bloed wel is terug te vinden (is in de humane geneeskunde overigens ook zo). Dit was dus echt een kwestie van andere dingen uitsluiten.
Ze liep bij mij voor de wagen dus daar zijn we mee gestopt, ik ben wel blijven fietsen met haar (al vond ik dat wel eng maar de DA merkte terecht op dat als ze een aanval kreeg ze daarna meteen weer opstond en we weer verder konden, dat was natuurlijk eigenlijk ook zo) en later heeft ze ook weer in het tandem gelopen als voorste pony.
De laatste jaren heb ik helemaal geen aanvallen meer gezien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:51

Zal dan eens longen checken wie weet word ze benauwd door te weinig zuurstof in het bloed? Waardoor de hersens te weinig krijgen en ze weg valt?

Geen idee of dit echt kan maar je kunt er altijd naar vragen

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:55

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Mijn Arabier (toen 20) had dit ook, alleen het explosieve gedrag buiten is niet herkenbaar.
Zodra hij in de stress schoot/zwaarder belast werd oid viel hij neer, kwam heel snel bij en deed alsof er niks gebeurd was. Hij bleek een hartritmestoornis te hebben.
Bij stress/belasting sloeg zijn hart een x aantal keer over, zuurstoftoevoer naar hersenen blokkeerde een split second en daar lag hij.
Helaas was hier niets aan te doen, en heeft hij nog een mooie zomer op de weide gehad. Begon zichzelf te beschadigen met vallen uiteindelijk, dus toen hebben we ervoor gekozen hem in te slapen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:58

Ik heb vaker van dit soort aanvallen gehoord jammer genoeg.
Degene die een diagnose heeft gekregen had een gezwel in het hoofd. In Engeland kennen ze dat ook, die hebben er een naam voor.. Maar dat ben ik even vergeten.

Het andere paard had het wel iets anders, want die bleef soms ook een tiental seconden liggen met ogen open. Echt eng is dat.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:03

Klinkt wel als een bloeddrukval en dat hoeft niet een aantoonbaar probleem in het hart te zijn. Het overslaan/wegvallen van het hartritme of wegvallen van druk kan ook vanuit de hersenen komen. En ook dat hoeft geen aantoonbaar iets te zijn. Epilepsie duurt qua aanval doorgaans iets langer, bloeddrukval is vrij snel voorbij, enkele seconden. Bij mijn merrie toen ging het hoofd omhoog en leek het alsof ze ging zitten, ogen raar knipperen en voor je kon reageren was het alweer voorbij en net alsof er nooit iets was gebeurt. Ik heb een tijdje zelf ook last gehad, een fractie van een seconde alles zwart en een heet gevoel dat van rechts naar links door mijn lijf trok, en dan was het al voorbij. Ik mistte soms net 2 of 3 woorden als iemand tegen me sprak.

Zowel voor het hart als de hersenen zou je eiwitten kunnen gaan bijvoeren als extra ondersteuning.

simodi

Re: paard krijgt soort aanval: hart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:07

Syndroom van Wobler?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:09

Het klinkt alsof het makkelijk uit te lokken is. Waarom dan geen ecg monitor op doen thuis en dan een aanval uitlokken? Je noemde dat de trailer al een trigger was immers, zet haar dan met ecg monitor op de trailer. Of zet enge dingen in de bak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:15

Ik zou eentje die zo valt dus ook echt niet op de trailer zetten, ook niet een trailer die niet rijdt. Ze moeten ook weer overeind geraken immers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:25

Sterkte TS. Ik kan je niet helpen, maar het klinkt ernstig.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 13:54

amen: met de acth test: eerste keer in december getest, tweede keer ongeveer 2 weken geleden.
de symptomen zie ik helemaal niet terug bij haar, maar hou het in mijn achterhoofd.

voor nu denk ik dat ik probeer of er een kliniek/da aan huis ev hart echo wil maken om dat uit te sluiten. bloeddrukval sprak da ook over. ik dacht dat dit gepaard ging met hart probleem. Dus ook iets om te noteren.
epilepsie wil ik ook nog niet uitsluiten.

Troi: ik heb niet gezegd dat trailer trigger is. Helemaal niet zelfs, staat ze relax op. is ook gewend van veel en voor lange tijd op trailer te staan ( wedstrijden gedaan) maar een paard dat uit het niets omvalt , zet ik niet op een trailer om dan in verkeer naar kliniek te rijden. dat risico neem ik niet. Stel dat ze aanval doet....

ze is bomproof, heeft lange tijd endurance wedstrijden gelopen. dus enge dingen in een bak zetten gaat niet werken. al ziet ze wel af en toe bakkabouters. maar een aanval uitlokken ga ik niet doen..

jullie hebben me in ieder geval stof tot nadenken gegeven.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:56

Sterkte ts, ik zat in een soortgelijke situatie de afgelopen tijd en weet hoe heftig het is. We hebben nog steeds geen zekere diagnose (we lopen nog bij de uni Utrecht) maar mijn merrie heeft waarschijnlijk last van een slaapstoornis.

Heel veel wijsheid gewenst. Als je besluit een traject van onderzoeken in te gaan is dat niet makkelijk maar aan de andere kant is onwetendheid ook niet prettig

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:41

Lijkt in je omschrijving ook veel op "faint" vooral omdat het in een stress-situatie opgewekt wordt.
Alleen wel vreemd wanneer ze dit nooit eerder gedaan heeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:12

Iets vergelijkbaars gehad. Paard had een gat in de hartwand ter grote van een 2 euro stuk. Hartecho was het enige waar dat uitkwam. Bloedwaardes alles goed. Paard viel ook weg. Is op 2 jarige leeftijd met "pensioen gegaan"en met 4 eraan overleden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:02

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:26

Mijn Cushingpaard had exact zulke “toevallen”.

Beginnende Cushing is niet goed aan te tonen met een ACTH test. Dus een negatieve uitslag zou ik persoonlijk niet vertrouwen.

Sinds mijn paard op pergolide staat (zonder Cushing test :D ) heeft ze nooit meer zulke aanvallen gehad. Ook verdwenen er andere vage klachten die ik in de loop der jaren verweet aan ouder worden. (Ander gedrag, in de loop der jaren steeds iets meer gaan drinken, wondjes die vaak wel een korstje werden maar die korst bleef er langer op zitten dan dat ik gewend was, etc).

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:54

Dit is echt zo herkenbaar! Een van mijn paarden, heeft ook wel eens van die “aanvallen” dan staat die relaxt te eten, of te niksen en dan valt die ineens om, gewoon echt stijl opzij!

Volgens mijn veearts is het narcolepsie..

Al ben ik zelf soms ook wel eens bang voor zijn hart maar dat is allemaal bekeken en dat klonk altijd goed gelukkig :=

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:46

Klinkt ook als iets neurologisch, vooral gezien de gedragsverandering

Ik zou gewoon een da met apparatuur op stal laten komen. Laatst is er bij ins op stal een internist langs geweest.. deden alle metingen op stal.. ook die van het hart..

Ik weet zo even niet de naam uit mijn hoifd, maar kan het voor je navragen als je wilt. Het waren belgische artseb

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:44

Als je het hart uitgezocht wil hebben, dan zou ik een 24-uurs hartfilmpje (ECG) aanraden.

Voor eventueel epileptie kunnen ze een EEG maken, bijvoorbeeld in Utrecht. Er is wel medicatie tegen epileptie.

Wellicht dan ook een goed idee om een CT scan van haar hoofd te maken om te zien of er ergens een tumor zit bijvoorbeeld.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:22

Klinkt als epilepsie inderdaad of een hersentumor?
Ben geen arts dus kan daar geen uitspraak over doen verder natuurlijk.
Wellicht is een foto nemen of echo laten maken van haar hoofd een optie, dat kan aan huis. Kan me voorstellen dat je geen risico's wil lopen met haar op de trailer zetten.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:30

Ik zou vanwege de gedragsverandering ook als eerste onderzoek doen in het hoofd. Anders een hartfilmpje en bloed onderzoek, maar dan zou je toch misschien kunnen proberen een aanval uit te lokken. Hoe zielig dat ook is.
Heb je al gedacht om een camera te plaatsen in de stal om te controleren of ze het vaker heeft dan de paar keer dat jij gezien hebt?