sylviel schreef:cushing is op getest, op mijn vraag. dat is het niet.
je wilt niet weten hoeveel ik bel of langs ga bij de da. ze hebben zelf contact met Merelbeke, zij zeggen dan om met paard naar kliniek te komen. maar dat risico wil ik niet weten. is voor ons ook nog eens de andere kant van Belgie, dus paar uren rijden.
ik wil nu andere da contacteren omdat ik idd het gevoel heb dat de da het allemaal niet zo erg ziet.
kliniek zei dat ze bloed kunnen trekken na een aanval en dan zouden ze meer info kunnen uithalen ivm hart. maar ja , daar ben ik nu niet veel mee. dan is het afwachten op een aanval.
met de acth test of de dexamethasone test?
want de acth test is niet altijd genoeg.
###
Er zijn wel enkele valkuilen in de diagnostiek van PPID. Bij gezonde paarden kan de ACTH stijgen onder invloed van pijn of stress. Daarom is het bijvoorbeeld bij hoef bevangen paarden en pony’s niet handig om in het acute stadium de ACTH te bepalen. De kans bestaat namelijk dat deze alleen verhoogd is door de pijn en niet vanwege PPID. Een andere valkuil is dat de ACTH spiegel kan fluctueren, het kan gebeuren dat een paard wat op basis van de symptomen verdacht is voor PPID toch geen verhoogd ACTH heeft. Dit kan opgevangen worden door de ACTH bepaling te herhalen op een later moment. Bij dit soort gevallen kan ook erg zinvol zijn om de ACTH bepaling te herhalen in het najaar, dan hebben we de meeste kans om een goed onderscheid te maken tussen wel of geen PPID. Ook bij paarden en pony’s die een licht verhoogde ACTH waarde hebben maar niet duidelijk verdacht zijn van PPID is het zinvol om de ACTH opnieuw te meten in het najaar.
Mocht de ACTH bepaling geen duidelijk uitsluiting geven of er sprake is van PPID dan is het ook mogelijk een dexamethose suppressie test uit te voeren. We meten dan de cortisol waarde in het bloed, voor en na het toedienen van dexamethasone. Dexamethasone is een synthetische vorm van cortisol, dit onderdrukt normaal gesproken de productie van cortisol. Als het cortisol gehalte onvoldoende gedaald is na de dexamethasone injectie dan is indicatief voor PPID.
####
mijn paard heeft dit op 14 jarige leeftijd gehad, dat ze neer viel, trillende ogen, vreemd, tegen de vlakte, wat trillen en opstaan en gewoon weer gras eten.... heeft ze 3 x gehad in zomer, wat ik zag, toen daarna niet meer gezien, maar jaren later, op bijna 24 jarige leeftijd inlaten slapen* dec 2011* omdat ze dus als 10 a 12 jaren cushing had. vooral van 2010 tot haar dood, had ze de ergste sympthomen van cushing maar met pergolide heeft ze nog ruim jaar goed geleefd.
Laatst bijgewerkt door amen op 25-06-19 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt