Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:10

Een dierenarts is vrij om behandelingen of inslapen te weigeren. Het is geen 'u vraagt, wij draaien". Hij moet natuurlijk wel achter z'n handelen kunnen staan. Anderzijds ben jij vrij om een andere dierenarts te vragen die wel mee wil werken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:11

Ik heb een goede relatie met de DA. Afgelopen april heb ik besloten dat het genoeg was. Naar de DA en hij stond er helemaal achter. Lieve Oz is heel rustig ingeslapen. Maar als hij het niet goed vond dan ging hij naar de slager. In Groningen hebben hebben we een hele goede slachthuis. Daar druf ik mijn paarden wel heen te brengen als ik zeg het is genoeg.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:39

Ik realiseer me nu dat ik heel naïef dacht dat dierenartsen wel met de eigenaar mee zouden gaan in de beslissing. Ik heb een keer een vijfjarige in laten slapen. Omdat ik niet meer heel blij was met mijn eigen dierenarts ben ik bij een willekeurige andere terecht gekomen. Deze dierenarts heeft geen enkele vraag gesteld, alleen heel mooi en waardig in laten slapen en daarna een kaartje gestuurd om me sterkte te wensen.
Jaar erna heb ik een vierjarige in laten slapen. De dierenarts zag nog wel behandelmogelijkheden, maar ik geloofde er niet meer in. Dierenarts heeft geen enkele poging gedaan om me om te praten, maar gewoon netjes mijn paard in laten slapen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 18:24

Ik heb besloten dat ik eerst de dierenarts laat komen om te kunnen overleggen.
Ik wil haar liever niet kwijt.
Zolang ze pijnvrij als weide versiering kan blijven staan mag ze hier blijven lopen
En zelf lukt het me niet om in te schatten of ze pijn heeft en in welke mate dit is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:45

Een dierenarts is opgeleid om te genezen. Niet om te doden. Hij is ook opgeleid om dieren te helpen overlijden en uit hun lijden te halen. Maar dat is in tweede instantie.

Ik heb een paard met erge artrose gehad, waar ik uiteraard al jaren niet meer op reed. Toen ze eens op 3 benen liep heb ik twee dierenartsen gevraagd haar in te laten slapen. Allebei zeiden ze, als ze niet meer wil opstaan en niet meer wil eten mag je weer bellen.

Het trok weer bij en ik was blij dat ik haar niet had laten inslapen. Vier jaar later werd het weer te erg. We waren verhuisd, ze was gevallen, een andere dierenarts kwam en zei ik vind haar nog te levendig, nog maar pijnstillers en laat haar nog maar lekker in een weitje lopen. Heb ik toch gedaan. Nadat de pijnstillers op waren werd het uiteraard steeds erger.

Toen heb ik hoe ze liep en pijn had gefilmd, ze liep in feite alleen nog op een diagonaal en aan weer een andere dierenarts heb ik het filmpje gestuurd en die zei, ik kom morgen meteen. Dit kan niet! En ze wilde nog graag eten en ze was ook niet gaan liggen, en ze wilde ook nog leven, maar soms moet je voor het dier de beslissing nemen dat het gewoon niet meer humaan is om je paardje te laten leven.

Daarbij was ze richting 30 en ik als eigenaar vond het genoeg. Dus ja, jij als eigenaar beslist over leven en dood van je paard, maar een dierenarts mag weigeren om het uit te voeren. Dat hoeft je niet te weerhouden om een andere dierenarts te vragen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:53

Monique1963 schreef:
Een dierenarts is opgeleid om te genezen. Niet om te doden. Hij is ook opgeleid om dieren te helpen overlijden en uit hun lijden te halen. Maar dat is in tweede instantie.

Het één staat onlosmakelijk met het ander verbonden hoor.
Dus niet op de 1ste en 2de plaats.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:55

Onali schreef:
Monique1963 schreef:

Een arts is een geneesheer. Geen doodmaakheer. In eerste instantie geneest hij. In tweede instantie helpt hij uit het lijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:00

Ze zullen alles binnen hun mogelijkheden doen om een paard te genezen, maar ze zullen ook een paard dat niet kan genezen en bij elke pas pijn heeft niet laten lijden.

Nog een keer goed overleggen en duidelijk aangeven wanneer ze pijn heeft, hoe vaak, wat je aan haar ziet en dan samen een besluit nemen.
Misschien is een periode pijnstillers nog een optie?
Onali schreef:
Monique1963 schreef:

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:01

felicity schreef:
Zolang ze pijnvrij als weide versiering kan blijven staan mag ze hier blijven lopen
En zelf lukt het me niet om in te schatten of ze pijn heeft en in welke mate dit is.

Heel cru? Daar gaat het niet om.
Je geeft zelf aan dat je ziet dat je dier pijn heeft. En dan hebben we de warme, stoffige zomer nog in het verschiet...
Soms is het enorm lastig om door te pakken ts maar, die verantwoordelijkheid heb je als paardenbaas.

Veel sterkte!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:02

Maar dat paard staat toch onder behandeling van een arts? Of is het steeds een andere arts geweest?

Als ik mijn vaste arts bel en zeg dat het nu genoeg is, dan weet ie precies welke trajecten ik al heb gedaan en dan gaat ie daar in mee.

Dus gewoon overleggen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:27

In je eerste bericht schrijf je dat ze pijn heeft. Nu weet je dat niet meer?
Volgens mij twijfel je zelf nog teveel....
Een dier heeft niets aan een leven met pijn. Het gaat niet om de goede dage, het gaat juist om de slechte dagen, daar heeft hij last van. Het heeft ook geen weet van de dood.
Er is een mooi boekje over: Zijn we niet te vroeg van dierenarts Hugo van Duijn. De tekst kun je wel ergens op het internet vinden volgens mij.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:36

Kan je pensionhouder niet mee helpen,die zien meestal de dieren nog vaker als de eigenaar? Ik snap dat het een intense moeilijke beslissing is...

Wat monique1963 zegt klopt,een Da is in eerste instantie opgeleid om te genezen.Maar ik denk dat mensen ook niet in kunnen schatten hoe vaak mensen hun dieren in willen laten slapen om de meest uiteenlopende kul reden.En dan trapt er wel eens een dierenarts op de rem en zegt ik doe het niet.
Niet dat dit nu het geval is bij de ts,maar da's krijgen er zeker wel mee te maken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:39

Ik snap niet dat jullie zo reageren, want er heeft nog geen dierenarts naar het paard gekeken sinds deze slecht is. Als de dierenarts wil komen kijken of er eventueel(!) nog mogelijkheden zijn om het paard op te laten knappen betekent dit nog niet dat de dierenarts en TS het paard perse door gaan laten lopen met pijn.

Ik vind het een wijze beslissing dat je de dierenarts nog één keer laat kijken. Als het echt geen paardwaardig bestaan meer mogelijk is (op kort termijn) zal een dierenarts dit ook vertellen en is de beslissing ook gemaakt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:15

Ik heb destijds bij mijn DA in het systeem laten zetten dat als mijn pony weer slecht zou worden, we niet meer zouden gaan dokteren. Pony was nog vrij jong maar had cushing en was om de haverklap hoefbevangen daardoor, ondanks medicatie/aangepast dieet/geen weidegang etc. Dit begrepen ze gelukkig prima (was inmiddels kind aan huis daar op de kliniek met ‘m).

Toen het ‘zover’ was, was een belletje voldoende en hoefde het verder ook geen uitleg te hebben, wat ik erg fijn vond want ik was er kapot van.

TS, goed dat je de dierenarts nog even laat kijken naar je paard. Bespreek de situatie. Sterkte!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:56

Paar jaar geleden wilde een da paard van kennis niet inslapen omdat hij volgens haar niet slecht genoeg was. Beest verging van de pijn, je hoefde niet gestudeerd te hebben om de rontgenfoto te snappen en stond al tijden op de buut. Kort daarna heeft andere da hem in laten slapen. De da die het wel deed kon niet begrijpen waarom de ander het niet wilde. Helaas paar weken geleden met een ander paard precies hetzelfde verhaal.

Met mijn eigen paard is het gelukkig wel heel fijn gegaan. Heb haar laten komen voor een bevestiging voor mijzelf en daarna afgesproken dat ik contact zou opnemen zodra ik er aan toe was.

Als ik jouw verhaal zo lees, denk dat jij het in je achterhoofd ook weet maar ook die bevestiging zoekt of het wel of niet de tijd is. Heel veel sterkte iig met je beslissing!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:43

felicity schreef:

Je kan haar eens een week op pijnstilling zetten in overleg met de DA en kijken of ze opknapt/ opbloeit..dan weet je in welke mate ze pijn heeft en of het leven nog paardwaardig is.

Voor langere termijn werkt duivelsklauw ook pijnstillend en is beter voor de maag dan bute.

Voor de rest als je echt de knoop door wilt hakken inderdaad gewoon een afspraak voor het inslapen maken.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:54

Ik lees twijfel bij je, heel logisch en ik denk dat je nu een goede keuze maakt. Wat elisa zegt lijkt me ook slim, pijnstilling proberen en kijken of je dan ineens een ander paard hebt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:07

felicity schreef:

Overleggen is altijd goed en dan kom je samen wel tot een goed besluit. Vergeet niet dat de meeste artsen te maken hebben met klanten die nog door willen met de patient en er vaak nog van alles aan willen doen. Daarom kun je maar het beste heel duidelijk zijn naar je arts, ook dat je nog twijfelt. Inslapen kan maar 1 keer en soms heb je nog even wat tijd nodig om echt zover te komen en dat geeft helemaal niet. Maar... bedenk wel voor jezelf waar de grens ergens ligt, je hebt het over pijnvrij, maar ook over een paard dat in stap zich al kreupel toont. Bedenk dus of je een toekomst wil met voortdurende medicatie om dat paard 'pijnvrij' te houden en dat je die medicatie dus altijd op tijd moet geven om de pijn voor te zijn. Ik denk namelijk niet dat er een dokter is die hem beter kan toveren en zul je dus moeten blijven behandelen. Wil je dat en kun je dat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:22

felicity schreef:

OK, als je er nog voor wil gaan dan wil ik je deze tip aan de hand doen:
Synopet Turboflex Horse 1000ml kuur kun je geven en zou erg goed zijn voor de banden, pezen en spieren.

Met ons paard zijn wij onlangs begonnen met Synopet Equisin Complex 500ml NL vooral tegen artrose en het is ongelooflijk hoe ons paard daar van is opgeknapt. Als deze kuur klaar is wacht ik een weekje en dan begin ik met de kuur voor de banden, spieren en pezen.

Die van ons zal ook nooit meer gereden worden, maar ik wil haar pijnvrij op de wei hebben staan. Op dit moment lukt dat heel aardig. En dat was echt wel anders. Het is niet goed koop en met 2 kuurtjes per jaar zou je paard goed moeten zijn. Na 10 dagen moet je verbetering zien, maar ik zag het al na een week.

Sterkte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:31

Het verschilt echt heel erg.

Wij hebben wel eerder paarden moeten laten inslapen en bij een duidelijke, slechte diagnose lezen ze volgens mij vooral de eigenaren. Wij wilden niet verder en dan werd er direct gesproken over inslapen.

Maar ik weet van klanten die dan emotioneel raken etc dat veeartsen vaak nog van alles aanbieden om te proberen.

Nu zit ik al heel lang ook op de wip met een ruin en dat is echt heel lastig. Kreeg een peesblessure en weinig hoop. Ging goed na 24/7 naar buiten, maar kreeg wel wat andere problemen.
Ondanks 24/7 buiten, bewoog hij toch te weinig en werd te dik en hb.
Zo een 2 jaar geleden begon hij luchtwegproblemen te krijgen.

Al die problemen bij elkaar zijn soms niet oke en hebben we overleg en kunnen we hem laten inslapen. Maar al meerdere keren rent hij vrolijk rond als we bijna alles afgesproken hebben.
Omdat hij EOTRH kreeg, was de afspraak; We kijken het aan, maar gaan niet meer sleutelen als er weer wat bij komt, of de tanden eruit moeten etc. 1 veearts zou hem laten inslapen.
Maar de EOTRH werd erger en hij was hartstikke goed, dus diezelfde veearts zei; het is nu niet ethisch verantwoord om hem te laten inslapen.
Hij heeft echt periodes dat lopen iets minder gaat en zijn luchtwegen erger opspelen, maar blijft zijn rondje lopen, eten, met de anderen kroelen etc.

Nu weer; Tanden zouden eruit gaan, omdat hij zo goed was. Maar het weer gooide even terug roet in het eten en daarna was hij weer slechter.

Voor het paard maakt het echt niet uit wanneer die gaat. Spuitje blijft exact hetzelfde. En ik zeg ook tegen mijn man; Als ik hem kon helpen met een operatie, ging hij ook onder narcose. Maar wij weten dan dat hij ( hoogst waarschijnlijk ) weer wakker wordt.

Nu 3 veeartsen erbij gehad en overlegd en we staan er allemaal hetzelfde in. Hij lijkt zelf niet heel erg veel last te hebben en gewend te raken aan zijn ongemakken. daarbij gekeken naar reactie, uitdrukkingen, gedrag etc etc etc.

Met 1 arts besprak ik het en die zei; als ik denk datd e tijd daar is, doen we het. Er worden paarden om minder ingeslapen. Maar vaak sportpaarden, omdat ze niet meer bruikbaar zijn. Echter worden veel teveel paarden te laat ingeslapen, omdat wij als mens het zo moeilijk vinden soms.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:07

Goed geschreven Superpony, het is ook een heel moeilijk stuk en een hele fragiele lijn. Het is zoooo moeilijk om te weten wat het beste is en wanneer de tijd daar is. Ik vind dat ieder daarin zelf het moment moet kiezen en naar dat proces toe moet groeien. Met weloverwogen beslissingen en raad en advies van de DA om bij te staan met de medische kennis.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:47

Ja ze kunnen weigeren uiteraard...
Mijn arts is heel welwillend en zou in dit geval weinig moeite doen gok ik.
Mijn shet destijds hebben we 3 jaar redelijk tot goed gehad (kreeg hem verwaarloosd) tot ik oo een dag belde voor dé afspraak want het ging hem niet meer worden.
Zonder gezien te hebben begrepen ze mij en zouden ze die week erna komen.
Maar zijn medische geschiedenis met veel bezoeken was ook wel al bekend dus zeker geen rare keuze.
Iedereen was überhaupt al verbaasd dat ik hem zo lang nog had gehouden ;)

De andere die ik in heb laten slapen waren accuut ziek dus begrijpelijk.

Ik zou in jou geval als het paard pijn heeft en blijft houden toch wel in laten slapen.
Je rekt alleen maar voor jezelf en niet paardrijd zijn plezier

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 06:31

Ik vind het een goede tip om haar een paar dagen op pijnstillers te zetten. Mocht ze dan heel veel verbeteren dan weet ik inieder geval zeker dat ze echt pijn heeft.
Ik ga het bespreekbaar maken met de dierenarts.

Bedankt iedereen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:53

Uiteraard ken jij je paard het beste, maar als de Da niet wil waarom dan niet naar de slacht? Het is jouw beslissing en je bent niemand ook maar iets verschuldigd wat uitleg aangaat. Als een arts niet wil of je budget laat verdere behandeling ( zonder resultaat) niet toe, waarom dan niet gewoon slacht. Dood is dood en je kan erbij zijn als je dat zou willen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn paard zonder geldige reden af zou laten maken op welke manier dan ook.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:07

Pf, ik ben blij met mijn dierenarts waar gewoon een gesprek mee mogelijk is: opties bespreken en afwegen.
Ik heb ooit op het punt gestaan mijn toen vijfjarige ruin in te laten slapen vanwege extreme gedragsproblemen en eigenlijk geen trainer meer die het nog aandurfde (uiteindelijk wel gevonden en is hij verkocht met het hele verhaal erbij), maar dierenarts snapte dat en kon daarin meegaan. Als ik er uit was dat ik dat wilde, moest ik maar bellen.
Andersom ook wel dat de dierenarts bij sommige paarden op stal het écht wel tijd vond, dat ook adviseerde, maar als de eigenaar nog wilde doorbehandelen, zij keurig bleef behandelen en pijnstilling bleef geven.

Een dierenarts wil natuurlijk een paard niet dood. Die willen wél een paardwaardig leven, net als jij als eigenaar. Voelt het niet meer paardwaardig door chronische pijn of niet meer mee kunnen komen met de groep: dan zullen de meesten wel meegaan in inslapen.
Is het puur dat ze niet meer gereden/ getraind kunnen worden, maar niet dat ze pijn hebben: dan zullen de meesten niet willen inslapen.
En dat verschil zal een dierenarts zélf willen zien denk ik.