Stijf en sloom wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Re: Stijf en sloom wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:27

Ik voeg me bij mn voorgangers.
Dierenarts direct laten komen. Liefst een andere dan van t wormonderzoek.
Bloed laten afnemen, sederen zodat de dierenarts verder kan onderzoeken als tie zo schuw is en dan meteen scheren.
Scheren hoeft niet perfect, maar is nu voor het funtionele.
Verharen kost zoveel energie van een pony en die van jouw kan dat beter aan iets anders besteden.

Je wist dat je een paardje koos wat onderin rang staat. Wanneer er pony's in zulke getalen in 1 kudde staan, kan je ervanuit gaan dat die niet ontwormt zijn.

Wel een heel leuk beestje om te zien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:06

En even een dekentje aanschaffen als hij geschoren is. Vacht is weg dus zijn regenjas ook. Dit kun je opvangen door een licht gevoerde regendeken op te doen wanneer het regent of net ff wat frisser is.

Ik vind de pony er best zorgelijk uitzien eigenlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:18

Waar woon je? ( regio)
Ik heb een Equest Pramox wormenkuur liggen. Die is absoluut goed tegen rode bloedwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:01

Snel ontwormen,eerst met ivermectine dan eens kijken wat er uitkomt...dan na twee weken pramox.Ze zien er slecht uit ,kijk ook eens of ze geen luizen hebben.Het eerste wat je doet als je een nieuw paardje hebt is ontwormen.Succes met ze!

Ineke2 schreef:
Waar woon je? ( regio)
Ik heb een Equest Pramox wormenkuur liggen. Die is absoluut goed tegen rode bloedwormen.

Uitkijken daarmee...maakt alles tegelijk dood,volwassen en ingekapselde,met een beetje pech ligt hij met zijn hoefjes omhoog,door een giga koliek
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-06-19 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:11

Dit is wat mijn veearts ook gaf tijdens een flinke besmetting bij mijn paard en heeft geholpen zonder koliek. Na 6 weken een 2de kuur zelfs.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:19

MaartjeWolk schreef:
elnienjo schreef:
Ik zou 'm voor nu ook gelijk scheren trouwens.

Dat gaat echt niet lukken hij is erg angstig en begint ons net wat te vertrouwen maar van het minste staat hij al te trillen op zijn benen en dan bdl ik hard praten onverwachtte bewegingen ect. En omdat hij ook zo mager is is het nog moeilijker om zonder pijn te scheren

Uuuh. Bij een pony die er zo uit ziet. Zou ik niet meer wachten. Maar andere dierenarts laten komen verdoving er in. Bloedje trekken algemeen onderzoek en direct scheren zodat die geen energie kwijt is aan het verharen. Dit is niet meer de gradatie van verwaarlozing dat je kunt gaan wachten tot de pony mentaal ergens aan toe is. Dit de gradatie dat je gewoon nu direct moet gaan ingrijpen.

Ts ik wens je veel sterkte er mee.

MaartjeWolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 16:21

Dankjullie wel allemaal, ik ga zo de DA bellen en ik hool dat het allemaal goed komt met Boots! <3

Hier nog wat fotos van vandaag. Hij lijkt gwn op prima gewicht alleen is dat buikje een harde pijnlijke plek. Vooral vergeleken met Poco die wel een beetje aan de dikke kant is. Ook zijn Boots ribben goed te voelen en in de ochtend ook te zien net zoals de botten bij zijn heupen en staart.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:34

en, dierenarts gesproken?

MaartjeWolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 21:03

Kinke schreef:

Ja hij komt waarschijnlijk woensdag maar het kon zijn dat er dan een patient met meer spoed tussen kwam en dan word het volgende week wnsdg. Opzich wel jammer maar ik ben al blij dat hij komt. Ik zag net ook een paar rode wormpjes toen ik in Boots poep zocht dus ik hoop aan de ene kant dat het wormen zijn en aan de andere kant niet :)

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:25

vindt evt nog een week wachten wel te lang duren

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:04

Is er geen andere dierenarts in de omgeving? Volgende week woensdag duurt nog best lang. Ik vind dat er wel wat spoed bij zit om hier een dierenarts naar te laten kijken.
Waar woon je? Misschien hebben mensen hier tips voor een veearts?

Mijn paard had ook wormen in de mest en volgens de dierenarts had ie geen wormen. Volgende dag contact gehad met andere veearts, hoopje mest laten zien en wormspuit gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:09

Ik vind dat je nogal gemakkelijk er over denkt, poep met wormen mee en direct naar de praktijk morgen. Zorgen dat je de goede ontworming mee krijgt voor beide pony’s . Alle poep van het land halen en lees je in. Dit kan dodelijk zijn en ik hoop dat je pony het red, het is een leuk dier.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:10

raar. De veeartsen hier leggen iedere dag, 's ochtends en 's middags visites af.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:11

Ik zou een andere veearts zoeken. Dit kan echt niet dat hij je een week laat wachten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:12

Maak anders ook even foto's van de mest met wormen erin... Dan kan je dat ook aan je DA laten zien.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:28

Kun je niet even een wormspuit bij een ander DA ophalen? Dit beestje zit duidelijk vol wormen en daar moet je direct actie op ondernemen, niet misschien volgende week. Ze kunnen er dood aan gaan of ernstige blijvende schade er aan over houden. Dus als deze dierenarts niet mee werkt dan zou ik even kijken of je ergens anders ivermectine kan halen. Dat is voor nu het veiligst en dan kun je daarna kijken voor een andere kuur. Misschien kan een bokker je er aan helpen. Ik bestel ze zelf uit het buitenland, daar is het veel goedkoper en heb je geen gezeur met dierenartsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:33

MaartjeWolk schreef:
Kinke schreef:

Ja hij komt waarschijnlijk woensdag maar het kon zijn dat er dan een patient met meer spoed tussen kwam en dan word het volgende week wnsdg. Opzich wel jammer maar ik ben al blij dat hij komt. Ik zag net ook een paar rode wormpjes toen ik in Boots poep zocht dus ik hoop aan de ene kant dat het wormen zijn en aan de andere kant niet :)

Je vind wormpjes terwijl ze niet ontwormd zijn ?dan zitten ze stikvol

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:35

ontwormen, dan over 3a4 weken weer, een goede paardenarts geeft je zo zon ontwormingsmiddel mee, de gewone equest voor nu voor rode bloedwormen en geef em equiprotecta algea vitalis, dan komen de darmen, organe weer in balans, nemen ze beter eten op, komt er weer bespiering ed op. Ben ik dealer van op fb is pagina van equ protecta maar ook van de equi protecta fans,, voor zon ponie kost t weinig en is goedkoper dan de andere poeders ed voor balans in darmen gezondheid.

zelf voer ik t ook aan mn paard, ben nl zelf dealer van equi protecta dus voor meer info mag je ook pb sturen

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:17

Wat een mooie pony’s! Ik sluit me ook aan bij de rest. Wormen kunnen veel schade aanrichten. Daarnaast is het voor het beestje ook echt niet fijn. Ze voelen zich toch niet echt lekker.

Wat je zou kunnen doen is met Worm&Co overleggen. Zij kunnen met je meedenken. Bij hun jan je wormtesten bestellen. Je stuurt de mest op en zij zoeken het voor je uit. Zij kunnen ook wormkuren leveren. Ik vind hun erg fijn!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:18

Xritt schreef:
Wat een mooie pony’s! Ik sluit me ook aan bij de rest. Wormen kunnen veel schade aanrichten. Daarnaast is het voor het beestje ook echt niet fijn. Ze voelen zich toch niet echt lekker.

Wat je zou kunnen doen is met Worm&Co overleggen. Zij kunnen met je meedenken. Bij hun jan je wormtesten bestellen. Je stuurt de mest op en zij zoeken het voor je uit. Zij kunnen ook wormkuren leveren. Ik vind hun erg fijn!

Duurt te lang, dieren moeten zo snel en zo goed mogelijk ontwormt worden.

MaartjeWolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 06:53

Ik weet dat het lijkt alsof ik er erg makkelijk over denk, maar er wonen hier ook andere mensen waar ik rekening moet houden. Het liefst zou ik willen dat de dierenarts nu komt maar ik weet zelfs ook wel dat ondanks dat Boots ziek is er misschien nog wel veel ziekere paarden en ponys's zijn. Ik hou ontzettend veel van Boots en wil dolgraag dat hij weer geneest. Maar de DA zei ook dat er momenteel erg veel pony's en paarden met een ernstige wormen besmetting zijn en hij het ook erg druk heeft. Sowieso denk ik dat hun vorige eigenaar ze wel heeft ontwormd omdat toen we ze net hadden zat Boots zijn poep echt vol met rode wormen. Terwijl een weekje of 2 daarna we ze niet meer zagen. Zelf vond ik dat best raar dus gisterheb ik even in zijn poep gegraven en ik heb misschien 5 rode wormpjes gespot. Daarom denk ik dat het vorige wormen middel wel iets heeft gedaan en wil ik nu liever wat langer wachten en een goede DA of PA vinden die weetcwat hij doet ende beste behandeling kan geven dan dat ik nu een simpele DA laat komen waar ik veel geld voor betaal en niet zeker ben dat het wel werkt :) zo heel verhaal hahah ik hoop dat jullie dit begrijpen ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 06:54

please zeg, dierenartsen hebben het altijd druk. Waarom heb je niet gewoon een andere dierenarts gebeld?

MaartjeWolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 07:02

Kinke schreef:
please zeg, dierenartsen hebben het altijd druk. Waarom heb je niet gewoon een andere dierenarts gebeld?

Dit is een van de beste hier in de omgeving en een andere. Daarom vind ik het het wachten waard omdat deze DA erg veel verstand heeft van paarden én de meeste paarden met wormen behandeld hier in de omgeving. De andere die hier bij mij langs zou kunnen komen heeft het mestonderzoek gedaan en daarom zoek ik een andere. De rest van de DA zijn allemaal voor huisdieren en doen af en toe ook wel eens groter vee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:06

ik geloof er geen bal van. Een dierenarts die de meeste paarden met wormen behandeld. Dat is gewoon basis dierenartsen werk, niks bijzonders. Bovendien heb je wormen gezien in de mest, dus dat betekent zsm een wormkuur, niet 'over een week langskomen'.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 07:07

En jij kan zelf bij dierenarts langsrijden im wormendpuit optehalen, als dat mag van je ouder..TS. eant je klinkt als een kind.