Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:45

Trotter98 schreef:
Gereden tot 27ste 4 a 5 x per week. Andere dagen wandelden we buiten. Gestopt met rijden omdat hij te fris werd en daarbij gevaarlijk, we probeerden het rijden te minderen, maar dat werkte niet. Eerste en laatste keer dat ik van hem af gevallen ben, toen helemaal gestopt met rijden.
Daarna 2 a 3 x per week buiten gewandeld andere dagen ging hij 20 min mee in de stapmolen met mijn andere paard.

Pony (E'tje) had nooit wat tot 2 dagen voor z'n dood op z'n 34ste.

Hij heeft wel periodes minder gedaan in mijn zwangerschappen en dat zag ik wel terug, dan ging het echt minder met hem. Dan verdween de glans uit z'n ogen. Maar zodra hij weer erop uit ging ging alles direct weer met sprongen vooruit.

Rust roest inderdaad, al verschilt het per paard denk ik wat mogelijk is en wat werkt. Het blijft maatwerk :)!

Zeker dat het maatwerk blijft.
Je gezonde verstand blijven gebruiken en goed kijken naar je paardje.
Als ik dan kijk hoeveel plezier “mijn” heren nog uit hun doe en voor Kelan werk dingen met mij halen, ik ze beide vind opgeknapt, hun eigenaar aan ze kan zien dat ze hebben genoten en ze ook vind gegroeid dan word ik daar blij van.
Zodra ik zie dat het moeizaam word (zo kan ik Blazy’s linker achterbeen niet uitkrabben) dan pas ik mij aan.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:45

Mijn 20 jarige rij ik nog 4 a 5 keer per week redelijk intensief dressuurmatig en een bosritje en 1 a 2 keer longeren. Ze is nog super fit en denkt zelf nog dat ze 10 jaar is. Ze heeft er zelfs nog nooit zo goed in de bespiering uitgezien. Zolang ze het zelf nog aangeeft dat ze het kan blijf ik zo doorgaan. Rust roest denk ik maar.... Verder staat ze overdag in de wei of paddock en snachts op stal.

superpony

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:58

Je verlegd ook je grenzen. Toen mn merrie bij ons ( terug ) kwam was zij 20 en mn new forest 15. In principe vond ik hem al iets ouder worden en hij had ook blessures.

Ik behandelde haar als porselein en dacht steeds erg aan het getal en nog heb ik dat wel, maar dat moet ik echt loslaten.

Hier dus van 10 tm 26, maar het zegt niks wie meeste energie heeft bijv.

Mn merrie van 26 moet je echt niet meer lang en laag willen rijden, laten stoppen, wissels, contra etc etc etc. Maar ze loopt en is echt vrolijk.
Haar zoon van 20 is veel meer "op"dan zij. Die kan alle trucjes nog wel en zou het doen, maar moet je niet willen. Wel netjes rond rijden of ook leuk mee naar het bos.

Wat ik wel doe is ze ook naast een ander paard meenemen. Dan maken ze zelfde rondje bos, maar zonder iemand erop.

Laatst dacht ik al 2x dat mn merrie toch echt ouder werd; 1e keer liep ze ietsjes moeilijk. Hele been afgezocht, maar zag echt niks. Was iets dik en warm, maar dat was het. Dan denk je snel aan de leeftijd, dus ik liet haar staan.
Ze liep al snel beter, maar been bleef iets dik. Zag ik dagen later toch iets en bleek ze toch een korstje te hebben. Goed geschubd en ingespoten. 2 dagen later been slank en klaar.

Verder begon ze wat moeilijk te eten, dus ik dacht weer; leeftijd.....Maar na laatste tandarts behandeling was ik al aan het twijfelen, ook vanwege de shet. Eigen tandarts kwam en haar gebit was gewoon niet goed gedaan. Ze zag er niet heel slecht uit, maar nu knapte ze meteen zo erg op. Laatste haren eraf van verharen en glimmen als een spiegeltje. ( eet ook weer super )

Omdat je er dan eentje van 26 hebt staan, is die van 20 of 21 niet echt oud meer. Maar toen zij 20/21 was, vonden we haar wel de oudste en de anderen jong. Die hebben nu steeds haar boven zich en worden dan als jonger beschouwd.
Waar we natuurlijk wel zien dat zij bijzonder goed is voor die leeftijd en die 2 kerels sowieso dat niet op die manier redden.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 00:31

Mijn 28 jarige loopt nog zo’n 6 keer per week. Waarvan 3-4 keer per week in de bak en de overige dagen lekker wandelen in het bos. Het werken in de bak is aangepast aan hoe hij is, maar voor een rengalopje keert hij zijn hoefje niet om. Natuurlijk merk je wel dat je langer moet instappen en vooral als het koud is maar de beweging houdt hem soepel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 01:41

Ik zorg voor een pensionado manegepony, van 35.
Ding heeft tot zijn 33ste lessen gelopen, wel afbouwend en niet dagelijks maar een week voor zijn pensioen heeft hij zelfs nog een licht springlesje meegelopen.
Na een uitglijder of iets is hij met pensioen gegaan, maar hij heeft tot de laatste dag met heel veel plezier gewerkt.
We waren bang dat hij zou wegkwijnen zonder werk maar hij vind het luie leven wel prima en zelfs zich even poetsen vind meneer nu teveel gevraagd. :+
Dan kom je hem echt ongewenst storen en staat hij je rustig aan te kijken met een blik van moet dit nou?
Echt geweldig, ik ben met pensioen dus de groeten met je gepoets. :D
Nu doet hij niks anders meer dan lanterfanten op de wei met zijn grote vriend, en is meer roetzwart onder de bagger dan schoon, maar dolgelukkig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 07:17

Mijn pony van 20 jaar komt tussen de 3 en de 5 keer per week onder het zadel.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 07:51

Tuigpaard van 21, zo om de dag wat training en is nog topfit.
Hij mag van mij met pensioen, maar krijgt 365 dgn p/j weidegang en boeren vinden het niet leuk als paarden hun land kapot rennen hahaha.
Training varieert van een uurtje tot een paar uur door bos of duin (onder het zadel) tot wandelen of onderhoudswerk (tja tuiger) in rijbak (dressuur/sprongetje) of longeerpaddock.
Nou is het altijd wel echt een werkpaard geweest, loopgraag.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:07

Vuilnisbak pony, 25, en wordt 3x in de week mee gereden, gelinieerd, gewandeld, in de bak gespeeld of buitenrit mee gemaakt. Ligt aan het weer, hoe ze zich voelt en waar we zin in hebben.
Staat 24/7 buiten, mankeert zelden iets en is een vrolijke oma!
Problemen met aankomen heeft ze niet, ze eet nog alles en de dierenarts en tandarts vinden het nog een kwieke oma, altijd leuk om te horen :).
Ze vindt een paar keer in de week iets doen leuk, je merkt ook dat dat haar ook echt goed doet.

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:17

Mijn 22 jarige Friese dame loopt ZZ-Zwaar dressuur. We trainen op het moment wat minder vanwege een blessure bij mij. Maar het is de bedoeling om nog wel Prix StGeorge te gaan starten eigenlijk.

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:20

Mijn oudje van 28 mag al meer dan een jaar alleen nog maar stappen onder het zadel of wandelen aan de hand. Hij werd steeds vaker kreupel in draf en als hij nu opgejaagd wordt door de anderen of mee gaat rennen met de rest zie je hem gelijk slechter gaan lopen.

Omdat hij snel achteruitgaat qua spieren als hij niets doet houden we hem wel een beetje aan het stappen.
Buitenritjes stappen/wandelen vind hij nog heel erg leuk.

Hij krijgt elke dag geweekt voer bijgevoerd om hem op gewicht te houden en staat 24/7 buiten met inloopstal. Deels apart omdat hij anders te veel opgejaagd wordt door een paar in de kudde en zodat hij voldoende bij kan eten en kan rusten.

Omdat hij best last van zijn achterbeen heeft bij veel draven/rennen en niet meer goed voor zichzelf op komt twijfel ik wel over hoe lang ik hem nog zo door moet laten gaan. Maar hij is verder vriendelijk, vrolijk, snoept graag, eet ook weer goed na een periode met gebitsproblemen en ziet er goed uit.

Ik had er een sociaal ander oudje bij in pension genomen zodat hij een maatje had wat ook onbeperkt mee kon eten, maar die ruin is zo opgebloeid hier dat hij juist hem meerdere keren per dag uitdaagt om een potje ruig te stoeien en mijn oudje dan soms echt opjaagt totdat hij van zich af probeert te schoppen (wat niet zo goed lukt)... Daarom vaker apart nu.

Ik verzorg en ken hem al bijna 25 jaar, is bijna 20 jaar van mij en hij staat nu bijna 13 jaar hier aan huis. Ik wil hem eigenlijk ook niet meer uit zijn vertrouwde omgeving halen om hem ergens anders tussen andere oudjes te zetten.

Moeilijk hoor.

Maar goed. We wandelen dus nog steeds en als hij niet kreupel was geworden dan had hij nog een paar keer per week meegekund op bosritjes van een uurtje met af en toe een kort drafje of galopje. Nu houden we het bij een blokje om stappen.
Afbeelding
De rechter pony

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:03

Zolang ze nog goed zijn is beweging het beste! Ik heb altijd interval training gedaan met Fly aan de lange lijnen op buitenrit dagelijks tot haar 29 ste. Hierna merkte ik dat ze buiten wat enger vond dus daarna rustig longeren en lange lijnen op het erf! Elke dag half uurtje met 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen. Dit jaar is ze nu 33 en staat nu vanwege de zomer op rust. Loopt dan toch al genoeg in de rondte in de paddock. Dus heeft evengoed beweging. Maar beweging is zo belangrijk! Fly heeft op haar 33 ste nog steeds gespierde billetjes :D

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:06

Afbeelding
Mijn paardje van 26 ten tijde van de foto.
Ze liep nog heel graag en was topfit. Tot ze hele erge artrose kreeg, toen was het echt klaar.
Ik ben het ook eens met de eerder genoemde stelling: rust roest....

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:09

Ons fjordje van 20 wordt 2 keer per week gereden of voor de kar. En 3 keer per week longe of dubbele lijnen. En 1 keer per week grondwerk, wandelen.

Rust roest en wordt ze modder vet van :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:19

Mijn 24 jarige (vandaag jarig :D) Haflingermerrie heeft haar hele leven alleen recreatief gereden en ze heeft 8 veulens gehad. Ze heeft al jaren artrose en spat. Rijden vindt ze heel leuk, maar sinds ik een jaar geleden gestopt ben met rijden, merk ik toch dat ze minder lichamelijke klachten heeft.
In de winter staat ze ‘s nachts op stal en overdag kan ze kiezen tussen stal en paddock en van 1 mei tot 1 november staat ze 24/7 op de wei. Een paar keer per week gaan we een halfuurtje wandelen of mijn verzorgster (van 55 kilo) doet een stapritje met barebackpad, een zadel wil ik er niet meer op.

Afbeelding
De linker. Rechts is haar jongste dochter.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 08-06-19 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:30

Onze oma is 25. Ze liep tot maart vorig jaar manegelessen en heeft in haar leven een aantal veulens gehad. Toen ze vorig jaar bij ons kwam was ze extreem mager en heeft ze rust gehad om aan te sterken. Inmiddels is het een hele kwieke oma en rijdt mijn dochter er 2 a 3 keer per week op. Af en toe rijdt ze er een onderling wedstrijdje mee. Pony voelt zich top!
Afbeelding
Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:32

Cynthia82 schreef:
Mijn 24 jarige (vandaag jarig :D) Haflingermerrie heeft haar hele leven alleen recreatief gereden en ze heeft 8 veulens gehad. Ze heeft al jaren artrose en spat. Rijden vindt ze heel leuk, maar sinds ik een jaar geleden gestopt ben met rijden, merk ik toch dat ze minder lichamelijke klachten heeft.
In de winter staat ze ‘s nachts op stal en overdag kan ze kiezen tussen stal en paddock en van 1 mei tot 1 november staat ze 24/7 op de wei. Een paar keer per week gaan we een halfuurtje wandelen of mijn verzorgster (van 55 kilo) doet een stapritje met barebackpad, een zadel wil ik er niet meer op.

Gefeliciteerd met je merrie *\o/*

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:44

Mijn Ijslander (21 jaar) wordt nog gemiddeld 2 a 3 keer per week gereden. Hij staat 24/7 buiten met zijn maatje en ze spelen heel veel met elkaar. Door privé-omstandigheden heb ik mijn trailer moeten verkopen en daardoor ga ik ook niet meer naar wedstrijden, anders had ik dat zeker ook nog blijven doen.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:05

Mijn 21 jarige IJslandse merrie gedraagt zich als een 6 jarige en is topfit. We maken nog lange tochten, doen mee aan cursussen en lessen wekelijks. Ze staat happy in een kudde van 20 paarden altijd buiten met schuilstal. Als ik haar een paar dagen vrij geef is het een energiebom!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:36

Naast wat je denkt wat je moet doen, ga genieten van wat je nog mag doen met je oudere paard. Voel zelf wat goed voelt, geniet van fijne ritten of wandelingen. Geniet van de tijd samen.
Oudere paarden kunnen je verrassen. Ik heb met yentle doorgereden (trektochten, buitenritten en wandelingen) tot een half jaar voordat ze overleed op 28 jarige leeftijd. Tot het het moment dat ze het zadel en mij niet meer op haar rug wilde gingen we wandelen (toen was ze inmiddels 27). Carpe Diem en genieten.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:50

Mijn oude kwpn'er van 28 begint het nu toch zwaar te krijgen. (heeft al járen artrose) Voor vorige maand reden we nog lange ritten door de bossen (3x in de week ong) en wandelingen aan de hand. Maar dat is opeens omgeslagen. Ze liep een week kreupel, en nu loopt ze niet meer kreupel, maar goed is het niet. Het kost haar echt moeite. Dus slaan we het rijden over en wanneer mogelijk doen we nog wat aan de hand.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:06

Met mijn oudje van 29 die er nu niet meer is reed ik 3 keer in de week. Tot haar 23 heel hard gewerkt en mocht door overleden eigenaar naar mij en ging op pensioen bij mij.
We reden alleen nog maar buitenritjes. Had ze een dag geen zin gingen we ook dan maar een klein stap rondje, had ze zin dan was het een groot rondje met uren draven. Bewegen is goed maar luister naar je paard.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:47

Mijn oude paard is 23 en op zijn 19 op pensioen gezet wegens hoefkatrol, toen echt met het idee 'enkel op de weide en rijden gaat niet meer', na ongeveer een halfjaar op de weide is hij verhuisd en zijn z'n ijzers er ook af gegaan. Sindsdien mankt hij niet meer dus hij kan in principe nog wel rijden, echter niet te veel en ik weet niet zo goed waar zijn grens ligt dus het blijft altijd rustig. Heb er nog een paar keer 90cm mee gesprongen maar hij wordt wat laks en vind dat wat risicovol dus blijft bij 1 a 2x per jaar en nu eigenlijk enkel heel laag. Hij gaat iedere dag buiten met mijn sportpaard en in de winter gaat hij soms aan de longe (bij vriesweer bv.) maar is daar behoorlijk hevig bij :+ Rijden is hij wel nog heel braaf in, wel wat schrikkeriger als vroeger, maar in principe rijd ik hem in de winter 1x per week (als extra beweging wanneer buiten staan in de kou niet echt zijn favoriete ding is), maar ik rijd er nog 3 andere paarden langs en hij schiet er wat bij in, in de zomermaanden staat hij dus soms wel een maand of langer stil. Het is ook mijn leerpaard geweest maar ten opzichte van de andere paarden nu, is hij toch wat stijver (altijd al niet leeftijdsgerelateerd) en kan hij niet zo veel dus dan is de lol er soms wat af. Maar hij is toch mijn beste vriendje hoor <3

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:50

25.

Afbeelding

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:36

Sanet schreef:
Mijn 22 jarige Friese dame loopt ZZ-Zwaar dressuur. We trainen op het moment wat minder vanwege een blessure bij mij. Maar het is de bedoeling om nog wel Prix StGeorge te gaan starten eigenlijk.

[ [url=m/OhLJmC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw dit vind ik wel inspirerend!
Ik wil met mijn 22-jarige eigenlijk nog Z starten en dan ben ik soms bang dat mensen denken dat ik niet meer met zo'n oud paard moet starten. Maar aan jouw paard zie je ook echt totaal niet dat hij oud is en dan zo'n niveau _/-\o_

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:13

Suzanne_J schreef:
Sanet schreef:

[ [url=m/OhLJmC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw dit vind ik wel inspirerend!
Ik wil met mijn 22-jarige eigenlijk nog Z starten en dan ben ik soms bang dat mensen denken dat ik niet meer met zo'n oud paard moet starten. Maar aan jouw paard zie je ook echt totaal niet dat hij oud is en dan zo'n niveau _/-\o_

Nou, aan de voorkant wel hoor :D
Maar we starten met een oornetje, dat bedekt het meeste grijs :)

Afbeelding