Ervaring met een blessure aan de oppervlakkige buigpees?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 21:40

Bedankt voor jullie reacties!
De patiënt houdt zich goed <3
Afbeelding

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 06:59

Hee allemaal, ik dacht geef nog even een update. Afgelopen week ben ik voor controle echo geweest. Ik had er een hard hoofd in want de pees was een stuk dikker. Had verwacht dat het slecht nieuws zou zijn. Maar de dierenarts was vrij positief!
Eerst stap en draf aan de hand, kogeltje veerde niet meer door, dat was gunstig. Daarna de echo, ook daar positief nieuws, er was veel nieuw weefsel te zien op de plek waar het doorgescheurd was. Dat betekend dat het nu geen losse eindjes meer zijn maar dat de pees weer aan elkaar vast zit!
We zijn er nog niet, hij zit weer aan elkaar vast maar is nog niet voor 100% goed natuurlijk.

Ben echter wel blij mt deze snelle progressie want ik had slecht nieuws verwacht :Y)

De pees was dikker als reactie op het herstelproces. Zwelling neemt in de loop der tijd weer af.
Hij hoeft geen boxrust meer (wat hij al niet had, stond in een afgezet stukje weiland). Hij mag nu weer samen met zijn vriendin in het land, hoeft niet meer apart. Kudde mocht niet, maar een rustig vriendinnetje wel. Verder nog niet stappen ofzo. Alleen van stal naar land en andersom.

Dus happy Horse! Over 6 weken weer terug naar de kliniek. Dan hoor ik of we mogen uitbreiden met stappen!
Da was verbaasd over zijn progressie op deze leeftijd. <3

Afbeelding

Elisa2

Re: Ervaring met een blessure aan de oppervlakkige buigpees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:27

Goed nieuws, fijn om te horen! en bij sommige paarden blijft het dik (littekenweefsel) ondanks dat de pees weer helemaal goed is, dus dat is inderdaad geen leidraad.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 13:21

Elisa2 schreef:
Goed nieuws, fijn om te horen! en bij sommige paarden blijft het dik (littekenweefsel) ondanks dat de pees weer helemaal goed is, dus dat is inderdaad geen leidraad.

Dank je wel!
Ik ben erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Het is nu echt twee keer zo dik als in de acute fase maar dat hoort er dus bij. Ik heb (gelukkig) geen verstand van peesblessures dus geen idee dat dit normaal was. De pees heeft echt een soort banaanvorm nu, maar het zit stevig genoeg aan elkaar dat de kogel weer tegengehouden wordt, dus dat is echt fijn al zo snel.

Ik geef msm zwavel poeder en peescompositum druppels elke dag. Baat het niet, dan schaad het niet.

Dit is een still uit een filmpje dus niet heel goed te zien, maar zo is zijn beentje nu. De kromme banaan vorm van de pees duidelijk te zien.
Afbeelding

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 22:43

Wederom een update, ben vandaag bij de dierenarts geweest. Pees ziet er goed uit en hij loopt er ook goed op.
Nu weer voorzichtig opbouwen. Eerst aan de hand stappen en draven op het harde, daarna ook onder het zadel.

Over 6 weken opnieuw check bij de dierenarts en dan verder uitbouwen. Over 6 weken moet ik op 10 min draven in de bak zitten of 20 min draven op het harde.
Hij was volgens de dierenarts te goed voor zijn volledige pensioen, mag dus niet met pensioen. Hij is wat spieren verloren maar verder super goed hersteld. Ik ga hem opbouwen en nog buitenritjes maken met hem. actief pensioen dus!

Hij zou zelfs weer mogen springen maar dat doe ik sowieso niet meer. Piekbelasting.

Hebben jullie nog tips qua voer? Hij is het eea aan spier kwijt geraakt, logisch na 4 maanden. Hij krijgt nu brok van masters, niet heel erg veel, denk 3/4 kilo per dag max, verdeeld over de dag. En halfdroog kuilgras, en hij staat de hele dag op het gras. Hij krijgt ook 1x per dag een handje 18+ van pavo.

Heb veel positiefs gehoord over de fiberbeet. Hij mag ook best nog ietsje aankomen voor de winter begint.

Afbeelding

Afbeelding

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:01

Wat fijn om te horen dat de pees er goed uit ziet :) hij ziet er zo goed uit, zou hem die leeftijd nog niet geven! Kwa voer heb ik geen tips voor je, ben erg benieuwd hoe de revalidatie gaat verlopen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:03

Super zeg!!!

Hier helemaal herstelt en al bijna aan het einde van het opbouwschema. Alleen qua voer kan ik je niet helpen, die van ons heeft de hele tijd op 2 keer een handje brok gestaan, met extra hooi in netten. Zij stond wel op het land en groeide langzaam dicht. Nu is ze pas weer op goed gewicht en krijgt ze weer haar normale portie (2 keer 1/4 schep). := Wij zijn alweer redelijk normale tijd aan het draven en galoperen, alleen nog wel rechte lijnen en grote voltes. Moeten nog overleggen over de kleinere wendingen en zijgangen en over longeren.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 07:19

Thanks!

Mywishmax wat goed zeg! Jullie kunnen weer lekker aan de slag!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 21:25

Ik had een beetje psychische strijd met mezelf. Vond hem onder het zadel niet lekker lopen. Maar het zat echt tussen mijn oren. Hij loopt prima. Is alleen stijf en moet even warm worden. Niet gek na 5 maanden stil staan en met 26 jaar.

Dit was afgelopen weekend. Derde keer onder het zadel. Had al veel verder moeten zijn (onder het zadel, aan de hand wel gewoon wat gedraafd de afgelopen tijd) maar mijn angst (dat hij niet goed zou zijn) zat wat in de weg. Nu maar beetje bij gaan houden. Om de dag weer wat draven aan de hand of onder het zadel... ik stap sowieso aan de hand in en uit, dus ik zit nog maar Max 10 minuten op zijn rug.

Hij vindt het zelf fantastisch om weer te mogen draven onder het zadel!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 09:54

Hij ging zo ontzettend goed, we waren weer conditie aan het opbouwen. Door de dierenarts was hij alweer goed gekeurd.
Hij was zo blij en heeft zich zo goed gedragen tijdens het opbouwen!

Helaas geveld door gaskoliek en een verdraaide dikke darm. Het heeft niet zo mogen zijn.

[IM] My hero, my world, my everything