Paard loopt kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:46

BlackMagic17 schreef:
WoW vind het echt super dat iedereen zo snel reageert en mee denkt. Bedankt hiervoor!

Het paard staat soms op het voetje en soms ontlast ze het voetje.

Wij zijn Inpresiepe bereid om het paard ruim de tijd te geven en te laten herstellen. De verkoper heb ik destijds gelijk contact mee gehad maar die bleef bij zijn woord dat het paard goed was bij verkoop. Toch is het niet OK dat het paard de tweede week al kreupel loopt. Ze is daarna weer verbeterd maar daarna ook weer terug gekomen. Ze heeft hier niets geks gedaan of verstapt of iets.

Op dit moment is kliniek geen optie omdat wij het paard met geen mogelijkheid de trailer op kunnen laden ivm de pijn. (Druk op het voetje). Op stal laten komen met mobiele Apparatuur is nu echt alle enige optie of laten sederen.

Colateraal bandje kunnen ze op de echo zetten thuis. Is bij ons paard ook gedaan na een kreupelheidsonderzoek zei de dierenarts gelijk waar hij dacht dat het zat. 2x echo en bingo! Sederen dus juist niet doen, want pees blessures hebben echt rust nodig en je maakt het alleen maar erger. Stel hij had een collateraal bandje blessure, dan moet je heeeeeel voorzichtig opbouwen. Dan kan het goed zijn dat hij recht was bij de keuring, en dat je net iets te snel bent gegaan omdat je het niet wist. Want dan is het veel stappen op het harde en dat langzaam opbouwen.

Wij gaan hier ook nooit met de paarden naar de kliniek (is helemaal in Bordeaux :oo ), want eentje heeft claustrofobie. dus we doen alles hier op locatie en dat gaat goed.

Sterkte meid, echt niet leuk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:49

pien_2010 schreef:
Sederen dus juist niet doen, want pees blessures hebben echt rust nodig en je maakt het alleen maar erger.

Het sederen / uitverdoven is natuurlijk bedoeld voor het vervoer naar de kliniek. Uiteraard niet tijdens onderzoek of behandeling.

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 13:53

Afbeelding

pien_2010

Re: Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:57

Laat zijn hoef nu los BlackMagic? Of lijkt dat zo?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:58

Zie ik nou een zooltje of iets onder het ijzer???
Een voet die dus gecorrigeerd word!? Waarom?

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 14:03

Ze staat inderdaad op een zooltje. Omdat mijn hoefsmid uitgaat van een blessure aan diepe buiger. Door het zooltje is ze helaas niet verbeterd maar ook niet verslechterd

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:04

Ah zo...

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 14:06

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:08

BlackMagic17 schreef:
Ze staat inderdaad op een zooltje. Omdat mijn hoefsmid uitgaat van een blessure aan diepe buiger. Door het zooltje is ze helaas niet verbeterd maar ook niet verslechterd

Dat is toch iets dat een veearts zou moeten vaststellen.
Enig idee waarom jouw smid uitgaat van een blessure diepe buiger? Kent ie het paard toevallig?
Overigens, mocht er toch sprake zijn van een hoefzweer is een zooltje helemaal niet aan te bevelen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:21

Babootje schreef:
Nicky1963 schreef:
Uitverdoven en naar de kliniek brengen voor onderzoek zou kunnen, echter, als er iets gebroken/gescheurd zou zijn waardoor ze kreupel loopt is dit weer niet zo'n goed idee.

Dan moet je ze een nachtje laten staan en doen ze het onderzoek de volgende dag. Dat kan vaak wel.

Ik bedoel natuurlijk dat ze dan niks meer voelt in het aangedane gebied waardoor je kans hebt op nog meer schade na verdoven: meer/verkeerd belasten terwijl het gekwetste gebied dat mogelijk juist niet aankan. Pijn heeft namelijk ook een functie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:41

Een diepe hoefzweer kan best heel lang sluimeren en pijnstillers en onstekingsremmers maken dat niet beter.
Hele lastige kwestie!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:56

Ik zou deze nog wel een tijdje in de biotex en/of nat verband willen zien.

Ik heb wel eens een paard mee gemaakt die ook zo'n 'rare' hoefbal had, die bleek een grote zweer te hebben onder een steunsel die opzoek was naar een uitweg. Die zweer is er dus uit eindelijk aan de onderkant uit gekomen. Iets wat nu heel lastig word met een zooltje.
Ook zweren die er op die plek uit gekomen zijn. Dus ook dan zou ik wel blijven weken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:58

Ik verplaats dit topic naar medisch.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:08

Wat een ellende zeg.Je zult eerst een goede diagnose moeten hebben voordat je kunt weten wat te doen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:09

Benzz schreef:
Een diepe hoefzweer kan best heel lang sluimeren en pijnstillers en onstekingsremmers maken dat niet beter.
Hele lastige kwestie!

Idd heel slecht om ontstekingsremmers te geven bij een hoefzweer.
Dennis schreef:
Ik zou deze nog wel een tijdje in de biotex en/of nat verband willen zien.

Ik heb wel eens een paard mee gemaakt die ook zo'n 'rare' hoefbal had, die bleek een grote zweer te hebben onder een steunsel die opzoek was naar een uitweg. Die zweer is er dus uit eindelijk aan de onderkant uit gekomen. Iets wat nu heel lastig word met een zooltje.
Ook zweren die er op die plek uit gekomen zijn. Dus ook dan zou ik wel blijven weken.

Liever wil je de zweer toch niet bij de hoefballen c.q. de kroonrand eruit laten komen, maar in plaats daarvan bij de zool? Dan zou ik vooral niet de hele ondervoet in een weekmaker zetten. En inderdaad het zooltje weer weghalen.

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 15:12

Ik twijfelde zelf ook maar ik vertrouw op de kunde van mijn hoefsmid. Als het wel de diepe buiger is word deze nu ontlast.

Ik ben het uiteraard met jullie eens dat het beter is om de zweer er via de zool uit te laten komen maar ik ben nu al ruim 6 weken bezig!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:13

Een zooltje om zo een reden vind ik echt onzinnig, dan kan je ook een pleister op je knie plakken voordat je je stoot. -eerst een diagnose en dan pas een behandeling of plan. Ik zou eerst maar eens een dierenarts raadplegen met mobiele apparatuur. Dan kan je verder met feiten, succes

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 15:15

@knolletuin er is een dierenarts bij geweest. Eerst voor onderzoek daarna voor foto’s. Hier was niets op te zien. Als er echt een zweer in had gezeten had dit ook uit de foto’s moeten komen heeft zij mij uitgelegd.

Volgende stap is nu echo

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:19

BlackMagic17 schreef:
@knolletuin er is een dierenarts bij geweest. Eerst voor onderzoek daarna voor foto’s. Hier was niets op te zien. Als er echt een zweer in had gezeten had dit ook uit de foto’s moeten komen heeft zij mij uitgelegd.

Volgende stap is nu echo

Dat is niet helemaal waar, dan moet je echt heel goed kunnen rontgenen en heel scherp apparatuur hebben. En dan nog zijn ze niet altijd te zien.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:21

BlackMagic17 schreef:
Dank voor snelle reacties

Er worden tijdens de klinische keuring buigproeven gedaan maar ik heb verder geen pees echo / scan laten maken. Dit is echter ook niet echt gebruikelijk maar zo zie je maar weer dat een keuring niets uitsluit...

Vergeten te vermelden dat tijdens het kreupelheid onderzoek de voet is uit verdoofd en het paard toen goed liep.

Vandaag ontdekte ik een dikke hoefbal en veel vocht in de kootholte. Ik denk nu zelf of een ontsteking/blesure in diepe buiger of misschien een ontsteking in hoefbal?

Hierbij een foto

Dan zit het toch in de voet en niet bij de pees? Flinke standsverandering van de smid..
Als er bloed getrokken is bij de keuring zou ik dat idd laten onderzoeken. Zo snel kreupel is wel verdacht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:22

Hopelijk laat de echo wat zien. Ons vorige paard had ook een kreupelheid die vanuit de hoef kwam. Dat was alleen via MRI te zien, omdat het in de hoef zelf zat en in de weke delen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:36

Als het paard met uitverdoven van de voet goed liep dan verbaast het me echt dat er geen echo/scan is gemaakt. Er waren al keuringsfoto's van twee weken eerder dus het maken van een echo is dan toch iets dat je meteen doet.
Mijn advies is echt naar de kliniek te gaan. Mobiele apparatuur is niet goed genoeg om structuren in het hoefgewricht goed te zien. Een blessure van de diepe buiger in het hoefgewricht (ik vraag me nog steeds af waarom jouw smid dat denkt) is niet te zien met echo/scan. Daar moet je een MRI voor doen. Die zijn vrij kostbaar. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Het kan zijn dat je een kapot paard hebt gekocht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:13

Nicky1963 schreef:
Liever wil je de zweer toch niet bij de hoefballen c.q. de kroonrand eruit laten komen, maar in plaats daarvan bij de zool? Dan zou ik vooral niet de hele ondervoet in een weekmaker zetten. En inderdaad het zooltje weer weghalen.

Idd, het liefst gewoon aan de onderkant. Maar dat lukt niet altijd. Als hij echt heel hoog zit bijvoorbeeld.
Dat hij er uit komt is het belangrijkste.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:48

Dennis schreef:
Nicky1963 schreef:

Idd, het liefst gewoon aan de onderkant. Maar dat lukt niet altijd. Als hij echt heel hoog zit bijvoorbeeld.
Dat hij er uit komt is het belangrijkste.

Maar hier is helemaal nog niet vastgesteld dat het om een hoefzweer gaat.Ik zou eerst willen weten wat het is om tot een juiste behandeling te kunnen komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:51

Ook zonder zweer kan weken weinig kwaad.

Met mijn eigen merrie wist ik zeker dat er geen zweer in zat ben ik nadat er 2 artsen naar gekeken naar huis gestuurd met nat verband.
Ik had gelijk, helaas, peesblessure en een klein beetje artrose.