[***] schreef:Het zou goed kunnen xyzutu2, het klinkt in ieder geval logisch.
Bij die van mij heb ik de laatste tijd regelmatig gemerkt dat als we het veld in gaan hij niet schudt, waarbij ik dan denk van 'yes, een goede dag' totdat we de weides passeren en daar voorbij lopen, daarna begint hij te schudden. Dus heb ik ook het idee dat dit een soort stress-reactie is van het niet mogen gras eten terwijl hij eerder wel denkt van 'yes, we gaan naar de weide' (want dat doen we ook wel regelmatig).
Maar ik vind het een moeilijk puntje om mee om te gaan/op te lossen, merk dat ik zelf best gefrustreerd raak van het schudden en (buiten) het steeds maar naar het gras willen. En dat helpt de situatie natuurlijk ook niet. Jij gaat dus gewoon verder met doen en belonen waar je mee bezig was? Ongeacht of er op dat moment geschud wordt of niet?
Het ligt eraan, de ene keer zet ik haar stil en laat haar kijken tot ze ontspant, de andere keer wandelen we gewoon door en kijk ik hoe het zich ontwikkelt. Maar dat werkt alleen als je jezelf 100% onder controle hebt en zelf geen enkele vorm van stress toevoegt tijdens het doorgaan.
Hetzelfde geldt voor het niet gras eten, dat heb ik in feite al geoefend zodra we de box/wei/paddock uit komen, dus dat is verderop in de wandeling geen issue meer. Natuurlijk zal ze her en der gras proberen te sneaken want het blijft een paard,
maar omdat elke dag weer op dezelfde manier begint met het uitleggen van de regeltjes hoef ik verderop in de training nooit groot of gefrustreerd te corrigeren, het enige wat ik hoef te doen is de regels te herhalen en dan gaan we weer door. Dat is dus heel kalm, zakelijk, en effectief, zonder emoties.
Ik vermoed dat als je een headshaker emotioneel, ineffectief of hardhandiger gaat corrigeren dat het headshaken dan alleen maar erger gaat worden want ze hebben op dat moment al stress uit de omgeving en dan voegt de trainer ook nog stress toe. Dat maakt ze wel een uitdaging, en het is an sich al best wel een uitdaging om kalm te blijven terwijl je naar een hypernerveus headshakend paard kijkt.