NIET-drachtige merrie geeft MELK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:46

TheEvilQueen schreef:
Soms kan je de toestand waar je in zit moeilijk veranderen en jij weet ook niet hoe het er hier aan toe gaat. Ik had een vraag i.v.m. een melkgevende merrie en weer typisch dat er mensen zijn die weer zitten te zeiken over iets anders dan waarover ik mij zorgen maak en vragen over heb.
Een slap excuus? Ik kan mijn paard nu eenmaal niet 24 uur per dag een maatje geven.
Ze ziet ongeveer 15 uur op een dag vriendjes naast zich op de weide maar ze staat met niemand op de weide. De andere uren staat ze op stal. Wanneer ze soms van weiland verhuist ziet ze een tijdje niemand. Elke situatie is anders, maar ik hoop gewoon met dit topic ervaringen van anderen te horen en niet kritiek over het feit dat ze niet altijd contact kan hebben.

Ik verwijt je niets, maar ik vind het enorm irritant als er steeds commentaar wordt gegeven als je de situatie en mij persoonlijk niet kent. Het topic gaat ook over iets compleet anders.

Met alle respect, ik weet niet hoe lang je al op Bokt zit, maar je kiest er echt zelf voor om dit er bij te zetten in de OP, je had ook gewoon kunnen zeggen de kans is nihil dat ze daadwerkelijk drachtig is want er is geen hengst in de buurt. Dan had je geen half topic vol gehad met mensen die er over vallen dat je paard alleen staat.
Dan nog, wat iedereen hierover zegt is wel de waarheid, paarden horen nooit maar dan ook nooit alleen te staan, dat is oprecht gewoon zielig.
Is leuk dat je volgend jaar een maatje wil kopen, maar we zijn amper halverwege dit jaar dus ik zou gaan kijken en nadenken naar een ander plan. Vast wel een pensionstal of whatever in de buurt waar ze tussen andere paarden staat, het worden niet voor niets kudde dieren genoemd..
Ik heb er niet veel verstand van maar de andere reacties lezend denk ik aan schijndracht mede doordat ze alleen staat..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:00

Misschien kunnen we gewoon antwoord geven op TS haar vraag in plaats van door te blijven gaan over een onderwerp waar TS geen vraag over heeft?

TS een paard kan schijndrachtig zijn.
Wat voer je haar?

belle_boef

Re: NIET-drachtige merrie geeft MELK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:03

Ik kan mijne ook al een jaar melken. Heeft een paar jaar terug een veulen gehad. Kan volgens mijn DA geen kwaad. Het is melkachtig wit.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:18

TheEvilQueen schreef:
Heeft ze het constant of enkele periodes in een jaar?

Constant, maar de hoeveelheid en samenstelling wisselt soms. Beetje naargelang de hengstigheid ook. Maar ze staat nooit droog.
Een jaar voor ik ze kocht heeft ze een veulen gehad. En ik heb ze 10 jaar en nooit droog geweten.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 18:35

M_D_H schreef:
Misschien kunnen we gewoon antwoord geven op TS haar vraag in plaats van door te blijven gaan over een onderwerp waar TS geen vraag over heeft?

TS een paard kan schijndrachtig zijn.
Wat voer je haar?

Eindelijk, bedankt voor het begrip :)
Dus schijndracht is mogelijk? Zijn er meer symptomen dan enkel melkproductie?

Ik voer haar hooi en onderhoudsbrok voor paarden met recreatieve niet al te fysieke doeleinden :)

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 18:36

belle_boef schreef:
Ik kan mijne ook al een jaar melken. Heeft een paar jaar terug een veulen gehad. Kan volgens mijn DA geen kwaad. Het is melkachtig wit.

Bij de mijne is het inderdaad ook doorzichtig/melkachtig wit. Is er een verklaring voor eigenlijk?

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 18:37

Ashkerlon schreef:
TheEvilQueen schreef:
Heeft ze het constant of enkele periodes in een jaar?

Constant, maar de hoeveelheid en samenstelling wisselt soms. Beetje naargelang de hengstigheid ook. Maar ze staat nooit droog.
Een jaar voor ik ze kocht heeft ze een veulen gehad. En ik heb ze 10 jaar en nooit droog geweten.

Is het bij de hengstigheid erger? Weet je een verklaring hiervoor dat ze melk produceren?
En het kan dus geen kwaad?

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:02

Mijn shetmerrie heeft het ook al een aantal jaar.
Door steeds terugkerende uier ontsteking en melkgift een ppid test gedaan en dat heeft ze. Ze krijgt nu prascent en de bloedwaardes zijn goed maar de melkgift blijft.
Laatst was het weer ontstoken en zat er bloed bij de melk. Melk op kweek gezet en er blijkt een zeldzame bacterie in te zitten welke resistent is tegen reguliere antibiotica. Nu dus met dierenartsen in gesprek om te kijken hoe we dit aan gaan pakken.

Zolang de melk netjes wit of doorzichtig is, kan het weinig last. Ik zou het wel even in de gate houden ivm ontsteken. Ik heb zelf altijd Pyrogenium van Ecostyle in huis. Daar knapte ze de eerste paar keer bij uierontsteking erg van op voor ik wist dat ze ppid had.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 19:05

ellentjes schreef:
Mijn shetmerrie heeft het ook al een aantal jaar.
Door steeds terugkerende uier ontsteking en melkgift een ppid test gedaan en dat heeft ze. Ze krijgt nu prascent en de bloedwaardes zijn goed maar de melkgift blijft.
Laatst was het weer ontstoken en zat er bloed bij de melk. Melk op kweek gezet en er blijkt een zeldzame bacterie in te zitten welke resistent is tegen reguliere antibiotica. Nu dus met dierenartsen in gesprek om te kijken hoe we dit aan gaan pakken.

Zolang de melk netjes wit of doorzichtig is, kan het weinig last. Ik zou het wel even in de gate houden ivm ontsteken. Ik heb zelf altijd Pyrogenium van Ecostyle in huis. Daar knapte ze de eerste paar keer bij uierontsteking erg van op voor ik wist dat ze ppid had.

Bedankt voor je berichtje! Het is alleszins geen ontsteking (gelukkig!) maar ik moest wel van de DA opletten dat het niet zou gaan ontsteken door bv. vliegen die er durven aanzitten. Had je merrie al andere symptomen van PPID?

Ik wens je veel geluk met je paardje. Jammer van de bacterie :(

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:20

9 van de 10 merries geeft melk als je de uier knijpt. (Ook bij mensen komt dit voor trouwens.)
Niet aankomen want daarmee stimuleer je de productie juist.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:42

Klinkt als schijndracht idd. Maar klinkt ook als een erg botte veearts :-( . Zou er niet blij van worden als ik geen fatsoenlijk antwoord kreeg als ik een logische vraag stel.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:49

Die van mij doet het ook, heeft 2 veulentjes gehad en melk productie blijft al word er niet aan gedronken.
Stelt bij haar niets voor en zit er zo min mogelijk aan verder.
Al vind ik je veearts niet zo netjes 8)7

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 19:49

BarbaLala schreef:
9 van de 10 merries geeft melk als je de uier knijpt. (Ook bij mensen komt dit voor trouwens.)
Niet aankomen want daarmee stimuleer je de productie juist.

Niet aankomen dat wist ik :)
Maar is dat écht zo dat 9 op de 10 merries dit hebben? Ik had er nog nooit van gehoord totdat de mijne opeens melk gaf :')

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 19:51

LadyUrsy schreef:
Klinkt als schijndracht idd. Maar klinkt ook als een erg botte veearts :-( . Zou er niet blij van worden als ik geen fatsoenlijk antwoord kreeg als ik een logische vraag stel.

Ik moet nog bellen voor de factuur en dan vraag ik er nogmaals naar.
Ik ben ook absoluut niet tevreden, naar mijn weten is het de laatste keer dat hij aan mijn merrie komt...
Vorige keer ook laten komen voor kreupelheid: "Ja, ben je zeker dat ze niet hoefbevangen is?"

Uuuh, is het niet de bedoeling dat jij dat zegt? En mijn natuurlijk bekapper zag geen enkel teken van HB. Vreemde vent, ik laat hem alleszins niet meer komen...

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 19:53

LukieBradley schreef:
Die van mij doet het ook, heeft 2 veulentjes gehad en melk productie blijft al word er niet aan gedronken.
Stelt bij haar niets voor en zit er zo min mogelijk aan verder.
Al vind ik je veearts niet zo netjes 8)7

Ik weet het, mijn veearts heeft gewoon géén verklaring gegeven. Vandaar dat ik echt met een heleboel vragen achterblijf. Ik moet hem nog bellen voor de factuur en dan vraag ik er nog eens naar. Kan er zelf ook niet zo mee lachen eerlijk gezegd, van mij hoeft hij niet meer te komen...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:38

Wij hebben een klein fokkerijtje en nu al een paar merrie's gehad die tijdens de hengstigheid ineens witte melk begonnen te spuiten zodra de hengst eraan kwam om te dekken, ik heb er echt onder gehangen van wat gebeurd hier nou in hemelsnaam, maar het was echt witte spuitende melk uit de uier. Heel apart :D. De merrie's hadden geen veulen aan de voet en eentje was zelfs nog een maiden dus ook nog nooit een veulen gehad.
Het lijkt een soort hormoon reactie wat er dan gebeurd bij die merrie's als ze realiseren dat ze gedekt gaan worden. Deze merrie's waren ook vooraf gescand (niks raars op de scans) en gewoon netjes in een regelmatige cyclus, niet schijndrachtig en later ook gewoon drachtig na het dekken. De veearts had ook niet echt een verklaring voor waarom dit gebeurde.
Dus het hoef niks te betekenen wat op een probleem kan duiden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:16

Hier ook een. Vorige zomer opgemerkt en in de winter was het iets minder maar nog wel aanwezig. Een speen is duidelijk dikker maar ook die andere heeft het. Vorig jaar had ze gedroogde druppen er aan hangen en toen dacht ik wel even 'uh wait what'.

Ze heeft het nu dus iig een jaar. Geen last er van. Ze is 16 en nooit een veulen gehad. Bij haar is het denk ik ook dr gewicht. Ze is erg vet. Daarbij houdt ze snel vocht vast (stal benen, onder de kaak). Gok dat dat wel samenhangt. Nu met weidegang lijkt het weer meer te worden de melk productie.

Weet overigens niet of het echt echt melk is, het is heel waterig maar wel wit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 01:31

Ik heb een maiden (dus nog nooit een veulen gehad) die zelfs niet hengstig wordt (pas na een homeopatische behandeling enigzins iets wat op een hengstigheid leek, maar na een paar jaar was ook dat weg) die ook al jaren melk geeft en een echt dikke uier heeft. Die van mij is dan niks te vet, mag ook niet vanwege dr longen. Weidegang of niet maakt geen verschil de uier is altijd even dik. Ik kom er niet aan, hooguit dat ik als hij echt te dik en pijnlijk wordt er kwark opsmeer. Dat vindt ze heerlijk.
Het kan hormonaal zijn, wat ik vermoed bij die van mij. Schijnzwanger, ontstekingen enz enz. het kan zoveel zijn. En het komt dus vaker voor dan je zou denken :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 06:46

Er is ook een term voor. Heksenmelk. Google daar maar eens op.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:07

Mijn merrie geeft in het voorjaar / zomer ook periodes melk. Schijnt iets met hormonen te zijn en kan gestimuleerd worden door bepaalde dingen wat bij t gras staat.

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:27

Mijn merrie was 2 keer hoefbevangen geweest op arm hooi en zo goed als geen weidegang. Hoefbevangen kan een symptoom zijn van ppid.
Later werd haar zomer vacht stekelig. Niet meer de gladde glanzende vacht maar iets doffer en 'hardere' haren.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:39

Merrie van een stalgenootje van mij is regelmatig schijndrachtig... en geeft dan ook melk. Kan je niks aan doen. Is iets hormonaals.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:01

Manda schreef:
Wij hebben een klein fokkerijtje en nu al een paar merrie's gehad die tijdens de hengstigheid ineens witte melk begonnen te spuiten zodra de hengst eraan kwam om te dekken, ik heb er echt onder gehangen van wat gebeurd hier nou in hemelsnaam, maar het was echt witte spuitende melk uit de uier. Heel apart :D. De merrie's hadden geen veulen aan de voet en eentje was zelfs nog een maiden dus ook nog nooit een veulen gehad.
Het lijkt een soort hormoon reactie wat er dan gebeurd bij die merrie's als ze realiseren dat ze gedekt gaan worden. Deze merrie's waren ook vooraf gescand (niks raars op de scans) en gewoon netjes in een regelmatige cyclus, niet schijndrachtig en later ook gewoon drachtig na het dekken. De veearts had ook niet echt een verklaring voor waarom dit gebeurde.
Dus het hoef niks te betekenen wat op een probleem kan duiden.

Wat gek zeg! Maar het ding is dat de mijne geen hengsten om zich heen heeft en daardoor dus al niet geprikkeld wordt. Het zal dan inderdaad iets hormonaals zijn denk ik. Alhoewel het bij de mijne er niet uitspuit maar enkel eruit komt bij een melkbeweging door mij (doe ik wel niet doordat dit de productie stimuleert)

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:03

Tancreda4 schreef:
Hier ook een. Vorige zomer opgemerkt en in de winter was het iets minder maar nog wel aanwezig. Een speen is duidelijk dikker maar ook die andere heeft het. Vorig jaar had ze gedroogde druppen er aan hangen en toen dacht ik wel even 'uh wait what'.

Ze heeft het nu dus iig een jaar. Geen last er van. Ze is 16 en nooit een veulen gehad. Bij haar is het denk ik ook dr gewicht. Ze is erg vet. Daarbij houdt ze snel vocht vast (stal benen, onder de kaak). Gok dat dat wel samenhangt. Nu met weidegang lijkt het weer meer te worden de melk productie.

Weet overigens niet of het echt echt melk is, het is heel waterig maar wel wit.

Mijn merrie staat goed op gewicht en is absoluut niet te dik. Echter heeft ze inderdaad wel last van het ophouden van vocht aan de benen als ze op stal staat. Denk je dat dit met elkaar in verband staat dan?

Ik heb wel net hetzelfde bij mijn merrie, één speen is dikker dan de andere.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 16:06

ellentjes schreef:
Mijn merrie was 2 keer hoefbevangen geweest op arm hooi en zo goed als geen weidegang. Hoefbevangen kan een symptoom zijn van ppid.
Later werd haar zomer vacht stekelig. Niet meer de gladde glanzende vacht maar iets doffer en 'hardere' haren.

Hoefbevangen is ze nooit geweest dus gelukkig _/-\o_