Noahh_h schreef:Ik heb haar nu ook een paar dagen stil gezet. Ik Longeer haar wel. Maar gewoon aan het halster.
Donderdag komt de da op stal. Ik zal eens met hem overleggen.
Toevallig sprak ik een (nieuwe) stalgenoot. Zij herkende heel veel van mijn verhaal. En ik herkende mijn paard in haar verhaal. Haar paard is snel spierbevangen. Nu heeft mijn paard dat niet gehad. Maar wat zij beschreef klonk zo bekend. De gevoeligheid voor suiker kan best eens een reden zijn.
Ik heb zelf het voer wat opgehoogd omdat ze de afgelopen tijd meer aan het werk moest. Ik dacht haar hier mee te helpen. Ze staat sinds twee welen in een nieuw stuk wei. Ik merkte dat ze wat dikker werd. Voor mijn gevoel best snel. Ze kreeg een wat hardere manenkam met van die strepen. Vandaag vond ze het poetsen op haar rug en billen erg fijn. Alsof ze jeuk had. Ze draaide de kont naar me toe en stond te genieten van haar poetsbeurt. Ik voelde een hard gedeelte op haar bil. Wie weet heeft ze dit vaker en zoek ik er nu te veel achter.
Ik blijf nog even wat gedachtes en ervaringen plaatsen. Jullie hebben me tot nu toe best fijn geholpen. Wie weet komen er nog meer tips of ervaringen.
Hoi, als je vermoed dat het van de suikers komt (uit gras kan ook harde manenkam verklaren idd en jeuk), dan kun je eens proberen om topsport voer te geven. Mijn Friese ruin is ook heel snel spierbevangen, maar moet best hard werken. Er is sportvoer oa van Pavo (ease en excel) en van Vitalbix (Activ) geschikt voor dit soort paarden (en maagpatiënten). Ik voer dit nu een maand en gaat heel goed. Je denkt misschien 'ik doe geen topsport' of 'ik heb geen maagpatiënt' maar dat dacht ik ook. En het werkt heel fijn bij hem.