Darmproblemen maar niet echt.. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Darmproblemen maar niet echt.. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:21

Wormen hebben heel veel invloed op de darmen, als je ontwormd op verkeerde momenten en/of een product wat niet voor de worm geschikt is, kan dat een oorzaak zijn.

Paarden hebben van nature wel behoefte aan verschillende dingen, ze eten niet alleen gras maar ook ook andere plantjes ed. jouw paardje krijgt best andere dingen dan wat voor een paardenlijf gemaakt is, zoveel bietenpulp, misschien kun je daar anders wat mee minderen, kijken hoe dat gaat?
En weinig beweging, beweging is voor een paard ook erg belangrijk om ze gezond te houden.
Als je paardje niet helemaal lekker gaat met de darmen zijn dat toch de dingen waar je als eerste naar kijkt.
Schuur en jeukklachten zijn erg vervelend, maar de darmen zijn natuurlijk ook erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:35

Bedankt, ik ga het allemaal in mijn achterhoofd houden maar voor nu zie ik er geen heil in. Immers als het met het voer te maken zou hebben lijkt mij dat het constant een probleem zou moeten zijn, en niet met momenten of in periodes. Zelfde als met wormen, dat lost zich ook niet vanzelf op. Daarnaast zorgt de DA voor het ontwormbeleid en wat wanneer nodig is dus verkeerde momenten en producten zal wel meevallen. Qua voer heeft het mij teveel tijd, energie en hulp gekost om hem zo te krijgen om nu weer alles zomaar om te gooien (en naar wat?) omdat iemand zegt dat het misschien wel eens een probleem zou kunnen zijn. Hoop dat je het niet verkeerd opvat ;) Ik hou het wel in mijn achterhoofd moest het erger worden.

Mijn insteek met het topic was of er iets als spastische darm zou kunnen bestaan bij paarden, dus wat krampen, overactieve darm, opgeblazen gevoel, winderigheid, ... en dat het dan beter gaat met beweging. Als dit bestaat en mensen hebben hier ervaring mee dan ben ik al een stuk wijzer en weet ik waar het moet zoeken en waar de oplossing ligt. Voor mij ligt daar eerder een verklaring, ook kijkend naar wanneer het zich voordoet (dus niet constant) dan in de rest. Maar ik weet dus niet of dit ook bij paarden bestaat, al lijkt het mij van wel want darmen zijn darmen uiteindelijk :P

Ik ga echt niet zeggen "oh, omwille van je darmen vind ik het prima dat je je tot bloedens toe open schuurt". Denk niet dat de pony daar vrolijker van gaat worden, zeker niet als de darmen op zich 'opgelost' kunnen worden door meer/regelmatiger te bewegen...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:56

[***] schreef:
Hebben paarden niet altijd eenzijdig eten?

Van nature niet nee. Het menu is zeer gevarieerd met diverse grassen, kruiden, takken, bladeren... Eenzijdig voeren ligt niet aan het paard, maar aan ons.
Hooi is goede kwaliteit, samengesteld uit diverse grassoorten en zo mogelijk met kruiden erdoor is heel goed. Berkentakken, wilgentakken, distels, ze zijn er dol op.
Altijd hetzelfde brokje als aanvulling hoeft ook niet . Ook dat kan afwisselend met de diverse graanloze en melasseloze merken. Wat het ene tekort schiet vult het andere weer aan. Even mengen als overgang is genoeg. En voor de paarden die luzerne niet verdragen zijn er ook brokjes te vinden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:09

Ik vat het niet verkeerd op hoor, noem gewoon alles wat ik bedenk en wat ik zelf zou proberen.
Een dieet is meestal niet iets wat je altijd hetzelfde houdt, omdat het in het begin prima kan werken maar op de lange duur kan blijken dat het problemen oplevert op andere vlakken.
En beweging te kort zal zeker altijd meespelen voor de gezondheid, dat is gewoon heel erg belangrijk voor een paard.
Maar dat kun je uitproberen, ga een tijdlang zorgen dat hij genoeg beweging krijgt en of de klachten dan over zijn, dan weet je genoeg.
Ik vind het wormbeleid ook gewoon niet kloppen, op een paddock hebben ze heel erg weinig kans op wormen en je stopt er dan troep in die ze niet nodig hebben en omdat je lukraak ontwormt kweek je resistentie en dan kunnen ze wel wormen houden..
Dus wat dat betreft is het nodeloze troep die je je paard geeft, wat slecht is voor maag en darmen en een ouderwetse methode van de dierenarts.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:16

Mijn arabierig typje krijgt last van haar darmen bij grote(re) temperatuurschommelingen. Dan wordt ze wat gassig en diarree-ig en zit laag in haar energie. Misschien is dat bij Cobe ook wel het geval? Bewegen, als in een beetje stappen en draven werkt dan in haar voordeel maar ze wil en kan niet zoveel doen dan.

Ik neem haar regelmatig mee uit grazen en ik zie dan inderdaad dat ze niet alleen gras eet, maar juist ook andere planten en kruidachtigen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:52

Zolang paarden "normaal" paardeneten krijgen ( niet te rijk, niet eenzijdig) en ze op een geode manier ontwormd worden van jongs af aan denk ik niet dat paarden een spastische darm kunnen hebben. Ik denk dat dat bij mensen ook zo is ontstaan omdat we veel eten dat eigenlijk niet goed voor ons is. Dat is zo gegroeid in de loop van de tijd ik denk dat dit soort ziektes daarom nu redelijk vaak voorkomen. Eigenlijk kan je daar allergieën ook wel een soort van onder scharen.

Wel kan het ook nog zo zijn dat een paard blijvende darmschade heeft doordat het in zijn jeugd tekorten heeft gehad, eenzijdige voeding, slecht ontwormd is geweest. Dat soort problemen zie je dan vaak tijdelijk terug komen in de wisselingen van de seizoenen en tijdens verhaarperiodes, wanneer de weerstand lager is.

Daarbij kan het ook nog zo zijn dat het iets is dat al jaren heel langzaam aan het opbouwen is en heel stil sluimert, totdat een bepaalde grens is bereikt, waardoor het af en toe tot uiting komt, totdat een volgende grens is bereikt en het gewoonweg niet echt meer weggaat.