wat doen met 2 bevangen shetjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 05:25

Hilary schreef:
Wat is de reden dat je een vergunning moet aanvragen voor een paddock? Heeft dat te maken met de omheining, met graven voor drainage, met aanvoer van zand, ...?

Vaak kun je nog wel een creatieve oplossing bedenken; een vriendin mocht geen rijbak aanleggen met een vaste omheining. Staat nu dus palen met schriklint omheen en dan heet het ineens paddock. Met Agterberg-bodem, maar dat maakte niet uit.

Ik spreek even in Ts haar plaats als medebelg: Hier moet je een vergunning krijgen om de bodemstructuur aan te passen. Dus zit je op zwarte zand hoort dit zwarte zand te blijven.

Eilinora

Re: wat doen met 2 bevangen shetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 05:40

Wij hebben ons chronisch hoefbevangen merrie 2 jaar geleden laten inslapen.
Handel wilden we niet omdat je nooit weet waar ze terecht komen en wat er verteld word.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:28

capopjekop schreef:
Hier krijgen ze ook graszaadhooi. Die van mij doen het daar al jaren super op en zitten beter in hun vel. Ik meng het wel met gewoon hooi altijd, omdat ze anders te dun worden

Zo doe ik het inderdaad ook en ben daar erg tevreden over. Dit in combinatie met gewoon hooi is voor mij de enige manier waarop ik onbeperkt kan voeren.

DeMolenhoek schreef:
Ik spreek even in Ts haar plaats als medebelg: Hier moet je een vergunning krijgen om de bodemstructuur aan te passen. Dus zit je op zwarte zand hoort dit zwarte zand te blijven.

In Nederland mag je inderdaad ook niet overal zomaar de bodem keren of ander zand op te brengen. In het geval van TS zou ik op zandgrond er voor kiezen om een track uit te zetten en deze door schapen of andere paarden helemaal af te laten grazen en dan de shetjes erop.

Ik houd mijn shetlanders al 8 jaar op deze manier en ben daar erg tevreden over. Door de track bewegen ze ook meer en ik kan er voor zorgen dat ze zeer beperkte weidegang krijgen.
Op deze manier kun je er ook voor kiezen of ze compleet van het gras af te houden of bijv. strookbegrazing toe te passen.

xLoveLightx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:15

Bevangenheid is erg pijnlijk doordat er vocht ophoopt in de hoef waardoor het bot in de hoef scheef gedrukt word en wanneer dit langer aanhoudt zelf door de hoefzool komt.
Wanneer het hoefbeen zo wordt scheefgedrukt en omslaat is ingrijpen te laat en is de enigste keus om het paard in te slapen of om hem met pension te laten gaan

Vaak is hoefbevangenheid een gevolg van een slechte stofwisseling of een teveel eiwit in de voeding

capopjekop

Re: wat doen met 2 bevangen shetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 04:41

Eiwit is achterhaalt. Het is vooral suiker (en zetmeel) waar ze moeite mee hebben. Een kanteling hoeft geen einde verhaal te betekenen. Mijn shet is na haar eerste bevangenheid goed hersteld en heeft nog voor de wagen gelopen en onder het zadel. Maar het is wel belangrijk dat je de oorzaak achterhaalt en die wegneemt en dat de hoef regelmatig en vakkundig bekapt wordt.