Himyar schreef:Toch vreemd, want wat ik had gelezen, gaf aan dat de oorzaak de organen waren en het gevolg de rugproblemen. Echter hier zijn oorzaak en gevolg andersom:
https://m.facebook.com/story/graphql_pe ... Njg2MDI%3D
Eerlijk, ik vind sowieso wat van die 4 dimension dressage of hoe ze ook maar heten.
Topline syndrome is een verzonnen ding in mijn ogen, nouja, verzonnen? Het is mooi verpakken dat een paard gewoon kapot is gereden. Voor de mensen die onvoldoende kunnen omgaan met kritiek, is het topline syndroom een mooie manier om de schuld vooral ver bij zichzelf weg te houden

Ik zag er eens één video over en ik heb nog nooit zoveel slecht gereden paarden bij elkaar gezien, die allemaal topline syndrome zouden hebben.

Oké, eerlijk is eerlijk, slecht rijden is vaak onderdeel van slecht management.
Conclusie met betrekking tot dit soort (vaak alternatief geziene) constateringen voor mij zelf is gewoon dat het hele lichaam met elkaar samenhangt. Het een kan gewoon niet zonder het ander.
Als het basis management rondom een paard goed is, hij krijgt goed voer, komt veel buiten, heeft voldoende sociaal contact en wordt goed gereden... dan zullen er weinig zaken opspelen.
Stel dat betreffende paard onvoldoende voer krijgt, dan heb je eerst 'aangedane' organen en dan het lijf (botten, spieren, zenuwen etc.
Stel dat betreffende paard onvoldoende sociaal contact krijgt, dan gaat hij eerst stalondeugden vertonen die mogelijk leiden tot een aangedaan lijf (denk aan weven, luchtzuigen) en raken de organen daardoor aangedaan. Het is maar net welke pijler je onderuit haalt.