Rugproblemen en de organen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:01

Himyar schreef:
Toch vreemd, want wat ik had gelezen, gaf aan dat de oorzaak de organen waren en het gevolg de rugproblemen. Echter hier zijn oorzaak en gevolg andersom:
https://m.facebook.com/story/graphql_pe ... Njg2MDI%3D

Eerlijk, ik vind sowieso wat van die 4 dimension dressage of hoe ze ook maar heten.
Topline syndrome is een verzonnen ding in mijn ogen, nouja, verzonnen? Het is mooi verpakken dat een paard gewoon kapot is gereden. Voor de mensen die onvoldoende kunnen omgaan met kritiek, is het topline syndroom een mooie manier om de schuld vooral ver bij zichzelf weg te houden :o

Ik zag er eens één video over en ik heb nog nooit zoveel slecht gereden paarden bij elkaar gezien, die allemaal topline syndrome zouden hebben. :o
Oké, eerlijk is eerlijk, slecht rijden is vaak onderdeel van slecht management.

Conclusie met betrekking tot dit soort (vaak alternatief geziene) constateringen voor mij zelf is gewoon dat het hele lichaam met elkaar samenhangt. Het een kan gewoon niet zonder het ander.

Als het basis management rondom een paard goed is, hij krijgt goed voer, komt veel buiten, heeft voldoende sociaal contact en wordt goed gereden... dan zullen er weinig zaken opspelen.
Stel dat betreffende paard onvoldoende voer krijgt, dan heb je eerst 'aangedane' organen en dan het lijf (botten, spieren, zenuwen etc.
Stel dat betreffende paard onvoldoende sociaal contact krijgt, dan gaat hij eerst stalondeugden vertonen die mogelijk leiden tot een aangedaan lijf (denk aan weven, luchtzuigen) en raken de organen daardoor aangedaan. Het is maar net welke pijler je onderuit haalt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 13:10

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 13:13

Inderdaad Janine1990 alle pijlers moeten goed zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 13:32

Laatst bijgewerkt door Himyar op 13-04-19 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:41

Mijn paard is gediagnosticeerd met een verschrompelde nier aan de linkerzijde. Hij heeft van zichzelf al niet de makkelijkste rug maar het vermoeden is ook dat de nier het niet beter maakt. Paard is met behulp van DA en fysio goed functioneel te houden en hebben nu ook niet het idee dat hij pijn ervaart. Maar dit is wel iets wat niet heel vaak gezien wordt en de gevolgen onbekend zijn.

BigOne

Re: Rugproblemen en de organen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:45

Mensen die ik ken hadden een doodbraaf paard, over naar een andere stal en binnen twee weken complete rodeo, bokpartijen , echt alles om ruiter eraf te krijgen. Paard bleek pijnlijke nieren te hebben door voordroog, terug op hooi en problemen waren zo weg. Nieren liggen bovenin dus pijn bij het zadel en rijden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:52

Niet paard, maar mens:
Mijn vader heeft recent een niersteentje gehad, geen extreme pijnaanvallen en met ibuprofen ging het goed.
Nadat het steentje weg was hield hij die rugpijn, de uroloog gaf aan dat dit niet meer kon zijn van zijn nieren, er was een ct met contrast gedaan o.a.
Afijn bij de manueel therapeut bleek zijn rug dus een groot zooitje, en dat kan volgens de manueel prima veroorzaakt zijn door het gedoe met het niersteentje.
En dat terwijl mijn vader niet van die rollen-over-de-grond pijnaanvallen gehad heeft, en al die tijd gewoon gewerkt heeft.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 14:52

Had dat iets met de stofwisseling te maken? Waren de spieren in de rug verkrampt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:36

Wat ik begreep zat alles muurvast, meerdere wervels zaten scheef en er is direct een tweede afspraak ingepland.
Maar hij had dus nog steeds die typische niersteen rugpijn ondanks dat deze weg was.
Mijn vader heeft zich er best zorgen om gemaakt, maar volgens de manueel waren zijn klachten goed verklaarbaar.
Hij is trouwens eerst naar de uroloog geweest, daar goedgekeurd en toen pas heeft de manueel therapeut hem behandeld. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:52

Himyar schreef:
Ergens op het internet, ik weet niet meer waar, las ik de uitspraak dat 80% van de rugproblemen bij paarden uit de organen komt. Iemand een idee hoe dat werkt, kan er niets over vinden?

Ik denk dat dat getal vooral ligt aan hoe je de onderzoeksgroep bepaalt.
Als je stelt dat 80% van de paarden maag/darmzweren heeft en dat paarden met chronische buikpijn in een verkrampte houding gaan lopen en dus al snel rugpijn krijgen, dan zullen er weinig mensen zijn die daar iets tegenin zullen brengen.
Dat neemt echter niet weg dat als je met een slecht passend, verkeerd opgelegd zadel met verkeerde bontjes/dekjes op een paard gaat zitten en dat paard elke dag een uur lang hol en scheef voltes laat draven in een zware bak dat de directe oorzaak van de rugpijn waarschijnlijk niet in die organen zit, maar in directe mishandeling van de rug zelf door de ruiter.
Ik hoop dus toch altijd dat als een ruiter te horen krijgt dat zijn paard rugpijn heeft dat hij eerst kijkt naar zichzelf en het zadel en eerst die directe oorzaken weghaalt en dan pas gaat kijken naar organen, supplementen en druppeltjes.

Een merrie van bekenden was dit voorjaar megalang mega hengstig en heeft zich een maand lang meerdere keren per dag laten dekken. Na een maand verging ze van de rugpijn, je mocht zelfs niet meer over de rug aaien (maar ze bleef natuurlijk vragen om gedekt te worden...) en is ze uit die kudde gehaald. Twee dagen later kon ze weer normaal lopen en na een week mocht je weer gewoon haar rug borstelen. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd was als de eigenaren hadden geredeneerd dat 80% van de rugproblemen vanuit de organen komt, dus gewoon in die kudde laten staan en er een detox-kuurtje in gooien voor nieren en lever...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:06

Bizar verhaal Xyzutu2, neem aan dat ze de merrie wel ff hebben laten scannen en bloedje trekken om er zeker van de zijn dat er geen andere achterliggende reden was dat de merrie zo lang hengstig was. Wordt helaas ook veel te vaak normaal gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:12

De dag nadat de merrie uit die kudde van de dekkende ruin werd gehaald was de hengstigheid voorbij, heel apart. Nu krijgt ze inderdaad zaken om de hengstigheid te reguleren, staat ze in een andere groep en zijn er geen problemen meer.
Maar dat was dus vooral bedoeld als voorbeeld van dat als je bij rugpijn automatisch gaat denken aan onzichtbare problemen met onzichtbare organen, je de écht directe oorzaken mogelijk over het hoofd verliest. Dan kun je wel de organen gaan verbeteren (?), maar als je tegelijkertijd door blijft rijden met een verkeerde houding/zadel/de ruin blijft dekken/de merrie blijft om dekkingen vragen, dan kun je je paard helemaal de prak in draaien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:25

troi schreef:
Dit valt voor het merendeel in het alternatieve hoekje, bij de wichelroedelopers en homeopaten. Prima als je erin gelooft maar bepaalt niet onderbouwd met enig onderzoek.

...helaas, zo ligt het niet.

Osteopathie is n de pratijk van onderzoek ontstaan, "van A tot Z onderbouwd", dus.
(Voelen en zoeken wat wel en niet werkt - ik geef volmondig toe dat het niet dubbelblind placebo gecontroleerd is - maar jij spreekt volkomen ten onrechte over 'niet onderbouwd met enig onderzoek'.)

Ook op pubmed zijn er veel (en grondige) publicaties over.

De alternatieve hoek is weliswaar niet wat de DA in Utrecht leert - maar daarmee beslist niet wat jij for some reason or the other stelt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:53

Janine1990 schreef:
troi schreef:
Dit valt voor het merendeel in het alternatieve hoekje, bij de wichelroedelopers en homeopaten. Prima als je erin gelooft maar bepaalt niet onderbouwd met enig onderzoek.

Als ik bij mezelf naga...

Ik heb sinds ik Bowen therapie krijg geen last meer van mijn rug. Behalve als mijn weerstand erg laag is of als ik te weinig drink.

Alternatieve geneeswijzen liggen nog steeds wat in het verdomhoekje in Nederland, maar gelukkig verdiepen traditionele medici zich ook steeds meer in alternatieve geneeswijzen. Best of both worlds is toch vrij ideaal...

Zonder die alternatieve weg, was ik vast niet zo snel hersteld van de Pfeiffer die door traditionele geneeswijzen (flikker er maar antibiotica in, er zit ergens een ontsteking) eigenlijk onnodig erger is gemaakt. Ik neem niemand wat kwalijk verder. Maar er is geen huisarts die je verteld dat bepaalde kruiden een stimulerende werking hebben op bepaalde organen. Er is geen huisarts die je vertelt dat je meer vitamine C gerust kan nemen, het is toch wateroplosbaar...
Er is geen dermatoloog die zegt dat varkensvlees mogelijk niet geaccepteerd word door je lichaam en je daardoor cystes krijgt, die schrijven je liever roaccutane voor waarbij je elke maand een negatieve zwangerschapstest moet inleveren.

Kreeg laatst een interessant blad bij de Kruidvat, ging over een chirurg die eens in de zoveel tijd een sabbatical nam en dan op zoek ging naar de alternatieve geneeswijzen in een vreemd land. Zij combineerde dat echt met haar traditionele geneeswijze.
We geloven tegenwoordig niet meer in wat vroeger 'heilzaam' werd geacht. Terwijl een groot deel van onze huidige medicijnen uit deze geschiedenis zijn ontstaan.

Volledig met je eens. Werk zelf in een ziekenhuis, maar tsjonge wat schiet de reguliere geneeskunde soms toch te kort...Een goede samenwerking zou zoveel beter zijn. Op paarden gebied is het gelukkig (bij de meesten) al veel meer geaccepteerd.

Mijn paard leek last te hebben van maag...dacht ik. Maar suppleties hielpen niet. Toen had ik de mogelijkheid om een scopie te laten doen en dure medicatie, 500 euro. Maar ik heb er voor gekozen te laten testen door bioresonantie (heb ik als mens goede ervaring mee) en daar kwam uit problemen met het middenrif ipv maag. Daarna osteopaat erbij gehaald en die constateerde dat inderdaad middenrif probleem was. Ze heeft dat behandeld en paard reageerde 2 dagen later al veel minder in "maag" gebied. Verder heeft ze ook nog wat vastigheidjes weg gewerkt en dat kon ook veroorzaakt zijn door middenrif. Dus ik ga kijken of het straks allemaal beter gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:23

xyzutu2 schreef:
De dag nadat de merrie uit die kudde van de dekkende ruin werd gehaald was de hengstigheid voorbij, heel apart. Nu krijgt ze inderdaad zaken om de hengstigheid te reguleren, staat ze in een andere groep en zijn er geen problemen meer.
Maar dat was dus vooral bedoeld als voorbeeld van dat als je bij rugpijn automatisch gaat denken aan onzichtbare problemen met onzichtbare organen, je de écht directe oorzaken mogelijk over het hoofd verliest. Dan kun je wel de organen gaan verbeteren (?), maar als je tegelijkertijd door blijft rijden met een verkeerde houding/zadel/de ruin blijft dekken/de merrie blijft om dekkingen vragen, dan kun je je paard helemaal de prak in draaien.

Regumate zeker?
Weet niet of dat nu zo zeer de oorzaak aanpakt :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:25

Even off topic: Geen idee, ik ben echt 100% een ruinenmens. 8-) Ik weet alleen dat de merrie ineens compleet klachtenvrij was terwijl de dierenarts inderdaad al op de planning stond, dus die staat nu op de planning voor als ze tijdens de volgende hengstigheid ondanks deze maatregelen alsnog ontregeld raakt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:48

Adelaide71 schreef:
Je moet mijn oom (hij is paardeninternist) eens horen over dit soort praktijken... en de klant maar euro's neertellen voor die deskundigheid :x

En toch...ik ben da en osteopaat, aantal jaar terug behandelde ik een paard, erg pijn en vast in de laatste halswervels, schoft, 3 weken later weer muurvast, tot ik de 3de keer kwam (wat zelden gebeurt) en dit weer pescies zo het geval was. Gezien dit de regio is waar ook innervatie naar lever en maag zit toch maar geadviseerd eigen da bloed te laten onderzoeken. Paard bleek leverwaardes te hebben die ontzettend hoog waren en maagzweren (scopie gehad). Er is dus wel degelijk een wisselwerking. Deze patienten komt ik niet dagelijks tegen, dit was een van de meest extreme eigenlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 08:29

Cemlys schreef:
Adelaide71 schreef:
Je moet mijn oom (hij is paardeninternist) eens horen over dit soort praktijken... en de klant maar euro's neertellen voor die deskundigheid :x

En toch...ik ben da en osteopaat, aantal jaar terug behandelde ik een paard, erg pijn en vast in de laatste halswervels, schoft, 3 weken later weer muurvast, tot ik de 3de keer kwam (wat zelden gebeurt) en dit weer pescies zo het geval was. Gezien dit de regio is waar ook innervatie naar lever en maag zit toch maar geadviseerd eigen da bloed te laten onderzoeken. Paard bleek leverwaardes te hebben die ontzettend hoog waren en maagzweren (scopie gehad). Er is dus wel degelijk een wisselwerking. Deze patienten komt ik niet dagelijks tegen, dit was een van de meest extreme eigenlijk.

Maar ik denk ook dat de osteopaat een prima aanvulling kan zijn. Het gaat er alleen bij mij niet in dat zonder bijv bloedonderzoek (meetbaar en zichtbaar) men een diagnose kan stellen en bijvoorbeeld supplementjes en/of druppels gaat voorschrijven. Zoals jij het beschrijft, wordt er naderhand gecheckt door dierenarts: bloedwaardes die na vermoeden van probleemgebied aantonen dat er iets mis is. Als ik de osteopaat uit de filmpjes zie, is die tamelijk zeker van haar zaak en word er helemaal niet verwezen naar een dierenarts om de bevindingen te laten checken, maar 'gewoon' voorgeschreven (supplementen) omdat een apparaatje aangeeft dat er problemen zijn in bepaalde organen. M.a.w.: wie heeft er nog een dierenarts/internist nodig om een diagnose te stellen....????

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:19

Ik gebruik (gelukkig) geen apparaten, vertrouw ik iets niet, bv orthopedisch of inwendig, dan verwijs ik mensen altijd naar hun dierenarts. Ik adviseer ook geen supplementen of druppels, dat is ook gewoon in de meeste gevallen bloedwerk. Osteopathie kan een geweldige aanvulling zijn maar het is geen tovenarij en sommige zaken zijn onomkeerbaar of gewoon niet voor mijn vak bestemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:29

Cemlys schreef:
Ik gebruik (gelukkig) geen apparaten, vertrouw ik iets niet, bv orthopedisch of inwendig, dan verwijs ik mensen altijd naar hun dierenarts. Ik adviseer ook geen supplementen of druppels, dat is ook gewoon in de meeste gevallen bloedwerk. Osteopathie kan een geweldige aanvulling zijn maar het is geen tovenarij en sommige zaken zijn onomkeerbaar of gewoon niet voor mijn vak bestemd.

Gelukkig. En ik was niet degene die het als tovenarij bestempelde overigens.

In het geval van de Youtuber, ik vind haar gewoon naïef in sommige opzichten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:32

Nee dat weet ik hoor, maar ik bedoel meer je kan je kan niet alles en iedereen er beter mee maken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:34

Cemlys schreef:
Nee dat weet ik hoor, maar ik bedoel meer je kan je kan niet alles en iedereen er beter mee maken. ;)

Helemaal waar imo. En als het op diagnoses aankomt: zo uitgebreid en zorgvuldig mogelijk te werk gaan imo, alleen dan heb je zekerheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:39

Cemlys schreef:

Ook niet op basis van bloedjes?

Mijn dierenarts adviseerde me vorig jaar naar aanleiding van bloedonderzoek een supplement. "En dat kan je beter online bestellen want dan is het goedkoper dan bij mij en je hebt het ook sneller."

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:41

Mijn paard is stevig maagpatiënt.

Op momenten dat hij erg veel pijn heeft, zet hij álles muurvast. Ook rug dus uiteraard.
Dat is voor iedereen zichtbaar.
Ik rij dan ook uiteraard niet.

Lastiger wordt het als hij redelijk in zijn vel zit, maar net niet lekker.
De meeste mensen zien dan niets aan hem. Ik ken hem inmiddels zo lang dat ik allerlei inieminie signalen oppak.
(Oa gapen, wat strakke blik, en nog zo wat)
Als ik er in zo'n situatie opstapte (doe ik inmiddels ook niet meer)
dan zagen de meeste mensen er niets aan, alleen dat hij "er niet lekker doorheen komt"
Dat klopt ook wel, hij zet zijn rug dan vaster, en ook de lengtebuiging is minder.
Buik aanspannen wil ook al minder lekker, en achterbenen góed onder zetten is hem ook al niet op zo'n moment.

Het typische beeld van een paard dat wat vast zit in de bovenlijn. Ook het typische beeld waarvan vaak gezegd wordt "oh, daar moet je hem gewoon even doorheen rijden".

Zijn buik doet zeer. Maar ook zijn rug ís wel degelijk gevoeliger op dat moment.

Ik vermoed deels door de spierspanning van de pijn, en deels omdat inwendig toch alles aan elkaar vastzit, oa door bindweefsel etc.

Als ik échte heel veel pijn heb, kan ik een aanraking op mijn huid zelfs nauwelijks verdragen. Ook als de eigenlijke pijn niet huidgerelateerd is.

Dus dat er rugproblemen/rugpijn kan ontstaan doordat er wat mis is in de organen wil ik écht geloven, als ik mijn eigen paard als voorbeeld erbij pak.
Hij zal daar geen uitzondering in zijn.

En paarden die er jarenlang "net niet doorheen komen" zullen in een enkel geval best wat kissing spines ellende kunnen ontwikkelen, of iets in die richting.

Dus dat er een verband kan zijn: ongetwijfeld.

Hoe sterk dat verband is, en in hoeverre het de zoveelste smoes wordt voor mensen die zelf niet goed genoeg kunnen rijden, geen idee.