Kreupel na trap, maakt vreemd geluid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:42

Ik zou van 'vanavond' 'nu' maken.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 23:43

Neon schreef:
je paarden trappen zich aan gort door een draad heen en dan denk je dit is het moment om de draad te verwijderen... En ze gezellig samen te zetten.

Heb je ze nu wel uit elkaar gehaald?

Ja ze zijn nu uit elkaar. Ze haakte met haar voorbeen in het draad.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:44

Ik zou hier ook geen uur meer mee wachten, banketstaaf dat het nu gebeurd is maar daar kan je helaas niks meer aan veranderen.

Fijn dat de dierenarts nog komt. Hopelijk valt het mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:47

Thomas5 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal dan toch vanavond nog de DA bellen. Ze staan nu wel weer apart, ik had ze samen gelaten omdat de eigenaars van dit paard dat het beste vonden. Zo konden ze de rangorde bepalen en zouden ze zich niet verwonden aan de stroomdraden... Pfff wat een ellende, het paard is niet van ons maar onder "adoptie"

Wordt vervolgd...

Goed dat ze nu in elk geval weer apart staan en dat de dierenarts gebeld wordt. Vertel ze ook van dat geluidje en dat ze het been niet meer belast, en vraag ze of je de foto kunt doormailen/appen, dan kunnen ze meteen zien wat er speelt en zien dat het echt raar is, niet gewoon een beetje zwelling met een schaafplekje en een overbezorgde eigenaar.
Ik ga in elk geval duimen dat het meevalt, hou je ons op de hoogte?

cariena1973

Re: Kreupel na trap, maakt vreemd geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:50

Sterkte hopen op goede afloop

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:52

Fijn dat ze uit elkaar zijn gehaald... beterschap met je paard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:17

Ik hoop dat de dierenarts er inmiddels bij is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:22

Jeetje, dit is een nare klap. Geluid kan van meer dingen zijn, maar gezien de vorm, meteen veearts laten komen. Zet er auto's neer en bekijk het in de koplampen.

Dit is ook niet de beste kennismaking geweest zo, maar daar heb je nu niks meer aan.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 00:45

Oké dierenarts is geweest. Hij twijfelde eerst om te komen maar heb aangedrongen.
Het paard steunde nog minder op dit been dan daarnet en het geluid is ineens weg. Zo op het eerste zicht vond hij het nog wel meevallen en zei dat het waarschijnlijk niet te ernstig zal zijn, maar dat we morgen pas meer gaan zien. Ze kreeg pijnstillers toegediend en het wondje werd ontsmet (is kleiner dan ik dacht)
In het ergste geval is er een breuk maar dat kunnen we nu niet zien. Morgenvroeg moet ik terugbellen om te evalueren hoe het gaat en wat de volgende stappen zijn. Ondertussen zal ik ook de eigenaars moeten inlichten uiteraard.

Ik was zelf nog niet van zin om ze samen te zetten, had beter m'n gevoel gevolgd en niet geluisterd. Soms doe je ook maar om goed te doen en in eerste instantie leek het wel oke te gaan. Ze maakten wel wat onschuldig kabaal maar gingen verder hun eigen weg. Had ik ze maar nooit samen gezet... Dat krijg ik niet uit m'n hoofd |(

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:49

Gebeurd is gebeurd, kan alleen maar een leer moment zijn. Hmgoed dat je de da gebeld hebt. Hopelijk valt het mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:52

Goed dat je hebt aangedrongen. Zelfs als het morgen mee blijkt te vallen (fingers crossed!) dan heeft je paard in elk geval pijnstilling gehad, en die had ze ook wel nodig als ze er nu nog minder op steunt dan hiervoor.
Ik vind zelf het bij elkaar zetten van nieuwe paarden altijd vreselijk, het zijn zulke lompe en tegelijkertijd kwetsbare beesten. :x Als je alle ruimte hebt en ze kunnen een hectare lang rondrennen om bij elkaar uit de buurt te blijven dan valt het vaak erg mee, maar in kleinere weitjes en paddockjes zitten ze veel meer op elkaars lip en dan dan is de kans groter dat als er een trap komt, die ook meteen raak is. Wat hier dus helaas ook het geval was. Heel erg balen dat het gebeurd is, maar je hebt daarna meteen goed gehandeld en dat is het belangrijkste.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 01:04

xyzutu2 schreef:
Goed dat je hebt aangedrongen. Zelfs als het morgen mee blijkt te vallen (fingers crossed!) dan heeft je paard in elk geval pijnstilling gehad, en die had ze ook wel nodig als ze er nu nog minder op steunt dan hiervoor.
Ik vind zelf het bij elkaar zetten van nieuwe paarden altijd vreselijk, het zijn zulke lompe en tegelijkertijd kwetsbare beesten. :x Als je alle ruimte hebt en ze kunnen een hectare lang rondrennen om bij elkaar uit de buurt te blijven dan valt het vaak erg mee, maar in kleinere weitjes en paddockjes zitten ze veel meer op elkaars lip en dan dan is de kans groter dat als er een trap komt, die ook meteen raak is. Wat hier dus helaas ook het geval was. Heel erg balen dat het gebeurd is, maar je hebt daarna meteen goed gehandeld en dat is het belangrijkste.

Ik zit er enorm mee verveeld dat het niet ons eigen paard is. We mogen haar beschouwen als 'ons' paard maar ze blijft wel van hun. De weide waar ze lopen is een halve hectare groot dus ze kunnen wel degelijk de ruimte nemen om elkaar te ontwijken. Het leek echt wel beter te gaan toen ze samen stonden dan met het draad ertussen, net omdat ze zo grenzen konden stellen en de rangorde bepalen. Het bleef bij een gil en een zwiep van de staart... Anders had ik ze meteen weer gescheiden.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 02:43

Pfoeh, das echt schrikken. Goed dat je alsnog de dierenarts hebt laten komen! Hopelijk valt het mee! Duimen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 04:29

Hier eens gehad met mijn shetlander. Ook klap gehad op haar achterbeen, kon amper nog op haar been staan en bij elke pas die ze zette hoorde je een soort klik. Ik dacht echt dat het einde oefening was, maar was geen breuk te zien en al snel was het geluid weg en liep ze elke dag beter.

Hopelijk valt het mee morgen, sterkte! En voel je niet te schuldig, als je alles van te voren wist... :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 06:11

Het is nou eenmaal gebeurd en 95% van de tijd gaat het gewoon wel goed. Het is een rotongeluk maar je kunt de tijd niet meer terug draaien. Het enige wat je nu kunt doen is hopen dat het niet gebroken is.
En die hoop is er gelukkig nog, dus duimen draaien dat het toch mee valt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:17

Sterkte, hopelijk valt de schade mee.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:47

Als het andere paard geen ijzers onder heeft zal het wellicht meevallen hoor. Hopelijk dan alleen een goede kneuzing

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:48

Als je als mens een goede stamp hebt gehad loop je in eerste instantie ook goed kreupel... dat hoeft niet altijd te impliceren dat er een breuk zit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:50

Jeetje wat een pech! Ik schrok in je openingspost ook van de foto en wilde liever niet denken aan waardoor die rare hoek veroorzaakt wordt... ben benieuwd wat de DA vandaag zegt. Sterkte ermee :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:05

Voel je niet schuldig, dit kan iedereen altijd overkomen. Ook als je ze na twee weken samen zet kan het net een klap zijn op een rot plek. Dat kan zelfs nog gebeuren met paarden die al 20 jaar samen lopen.

Hopelijk valt het mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:10

Idd, we hebben het op stal ook eens mee gemaakt met twee paarden die al 6 jaar samen stonden.
Nooit iets aan de hand maar tijdens het gek doen haalt een merrie iets te enthousiast uit en raakt de ruin tegen zijn spronggewricht.
Was best een nare breuk maar na veel rust toch nog goed gekomen! Paard is ook gewoon weer onder het zadel. Ze kunnen tegenwoordig erg veel!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:18

Risico houd je nou eenmaal Toch, helaas. Soms lijkt ruzie heftig en is er amper schade, soms lijkt het weinig voor te stellen en is er net een verkeerde tik geweest.

Inwendige en geestelijke schade bij binnen houden of alleen is volgens mij groter (alleen paarden blaffen/miauwen niet zo best) dan het uitwendige risico bij samen buiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:46

Thomas5 jeetje wat een pech man. Sterkte! voel je vooral niet schuldig, want achteraf leven we het leven altijd verstandiger. Dat is inherent aan het leven en een ongeluk zit in eenklein hoekje. Je hebt gewoon pech gehad.

Thomas5 schreef:
Zo op het eerste zicht vond hij het nog wel meevallen en zei dat het waarschijnlijk niet te ernstig zal zijn, maar dat we morgen pas meer gaan zien. Ze kreeg pijnstillers toegediend en het wondje werd ontsmet

Dat is voorzichtig goed nieuws. Laten we hopen dat hij dit goed heeft gezien. Ik zie dat je in België woont dus misschien heb je traumasedyl van Boiron in huis (https://www.vetomalin.com/traumasedyl/1 ... TnEALw_wcB ). Onlangs van de dierenarts in Frankrijk na een trauma dit voor mijn paard dit gehad. Het gaat met name om de Arnica die hierin zit. Ik moet 2x dgs 5 ml geven in de mond. Dus via spuit.
Als je dit niet hebt dan heb je misschien traumeel capsules en gel in huis. Ook een hele fijne bij dit soort trauma's. (https://heelbv.nl/nl_nl/traumeel-veteri ... ullen.html en https://www.divoza.com/fr/traumeel-s-br ... adetracker )
Als je dat niet hebt zou ik je adviseren om vandaag bij de apotheek of wellicht hebben ze heti n België ook gewoon bij de drogisterijen cq grotere supermarkten, Arnica tabletten of druppels kopen en haar die geven. (https://www.vsm.nl/arnica-montana) je kunt de Arnica ook in druppels of van andere dan VSM kopen. Maakt niet uit. Je hebt ook Arnica gel . Hier wat meer algemene info over Arnica, en Weleda daar werken ook de antroposofische artsen mee: https://www.weleda.nl/product/zelfzorg/arnica-gel

Gebruik van een van die middelen kan je een hoop gezeur schelen met opgezette been , vocht ontwikkeling etc en voor het paard is het fijn.

Veel succes en sterkte!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 09:21

Heel erg bedankt allemaal voor het meeleven en pien_2010 bedankt voor de tip ik ga er zeker uitgebreid naar kijken!

Nu eerst een UPDATE:

Het paardje stapt weer normaal en de zwelling lijkt minder! Ik ben voorzichtig optimistisch, heb het been nog niet kunnen voelen want ze durfde niet te dicht bij mij komen. we kennen elkaar nog maar 2 dagen en sinds vannacht vertrouwt ze de boel wat minder...
Maar ik ben zooooo opgelucht dat ze weer stapt. Een klein drafje zag ik ook al en dat ging prima! Geen kreupelheid, geen nare geluiden, alleen een ontspannen drafje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:27

Dat klinkt inderdaad voorzichtig positief!