Wat kan mijn 'ventje' hebben? Tips/ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 13:30

ElCid schreef:
HorseTimeXL schreef:
Zou een paard ook headhaking kunnen hebben alleen aan het einde van het rijden? Met longeren doet hij het namelijk helemaal niet.

Durf ik niet te zeggen maar als het met de spieren te maken heeft/ slecht passend zadel o.i.d. zou dat wel kunnen. Headshaking is toch een duidelijke uiting van ongenoegen en als hij zich na het rijden niet prettig voelt/ pijn kan hij dat op die manier uiten.
Longeren is onbelast dus mogelijk dat er toch een probleem in de rug zit. Dan zou de osteopaat dat snel genoeg moeten kunnen zien en verhelpen.

Wat voor ras is het paard?

Het is een kwpner van 1,62. Spring gefokt. Bedankt voor jou/jullie reactie. Ik had ergens wel gelezen dat als een paard maagzweer oid heeft dat dit ook kan uitslaan naar z'n rug door die pijn waardoor hij niet lekker loopt op z'n rug.

Benzz

Re: Wat kan mijn 'ventje' hebben? Tips/ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:34

Ik denk dat hij medisch nergens last van heeft, maar wel een beetje onrustig en nerveus wordt van zijn nieuwe baas die zo graag alles goed wil doen dat ze hartstikke onzeker is geworden van alles :D

Niet stilzetten, dat werkt echt niet. Maar probeer iets meer met jezelf aan de slag te gaan en desnoods de eerste weken even onder vaste begeleiding van een ervaren instructeur.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:34

Als het een maagzweer is dan merk je dit ook tijdens het longeren. Het feit dat hij tijdens het longeren gewoon goed loopt in combinatie met het feit dat hij reageert op druk achter het zadel en bij de schouder impliceert mijn inziens toch wel een zadelprobleem. Als het zadel te koein is dan drukt het op de schouders en kiept het naar achteren waardoor je een piekbelasting achter het zadel krijgt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:37

Gooiske schreef:
De kleine plekjes met schilfers doet mij denken aan te veel eiwitten,

Of hij werd vroeger minder uitgebreid gepoetst en nu wel. Misschien is hij nog niet helemaal door zijn haar heen, sommigen doen daar wat langer over. Hoe ziet het headshaken eruit, gaat het hoofd op en neer of heen en weer en zijn het grote bewegingen of kleine rukjes? Soms gaat dit over door het rijden wat slimmer in te delen en meer stappauzes in te lassen. Beestje is niet veel gewend, dus zal gerust een beetje wat voelen in zijn lijf. Geeft niks, kan je hem met wat simpele aanpassingen al mee helpen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 21:12

Ja het zijn kleine rukjes. Maar kan heftiger zijn. Er was toevallig iemand op stal die veel verstand had van zadel ligging etc. En het blijkt dat zijn zadel alles behalve goed ligt :(:) . Het zadel kan ook met opvullen niet goed liggen. Hij ligt eigenlijk over zn schouder en als je hem (achter de schouder legt) dan komt het achterste gedeelte op en rug terecht waar hij geen draagvlak heeft. Daarnaast is de de rug uit de kussens ook weg. Doordat ik een frontriser van prolite had drukte het achterste gedeelte vermoedelijk op zn rug.. Ik kon het echt voelen. waardoor die klachten kunnen komen en waardoor hij zo in een vaste houding liep. Hij is al breder geworden dus dat zal ook nog eens meespelen. Dus heb direct een afspraak gemaakt bij de zadelmaker gemaakt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:17

Bij korte rukjes met zijn hoofd denk ik toch aan het effect van de spierwerking en aanspanning in hals en hoofd. Het zou beter moeten worden op den duur, maar doe toch maar wat vaker hals strekken en lange teugel stappen tussendoor. Met een andere zadelmaker komt het hopelijk goed.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 23:13

Pipodipo schreef:
Bij korte rukjes met zijn hoofd denk ik toch aan het effect van de spierwerking en aanspanning in hals en hoofd. Het zou beter moeten worden op den duur, maar doe toch maar wat vaker hals strekken en lange teugel stappen tussendoor. Met een andere zadelmaker komt het hopelijk goed.

Ja hoop ik ook echt. Nu snap ik ook wel waarom het zo moeilijk voor hem was onder het zadel zijn nek te laten zakken. Als het zadel op die manier zit.. (hij is ook door zijn vorige eigenaresse met slof gereden om hem lamg laag te krijgen) tot er een nieuw zadel is ga ik hem lekker longeren en met hem stappen.

Hoe vaak vinden jullie trainen dan goed genoeg voor een paard dat niks gewend is?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 00:00

Ik train op aanraden van mijn osteopaat niet vaker dan 4 keer in de week. Waarvan drie keer onder het zadel en 1 keer longeren/losgooien of een buitenrit. Dan hebben de spieren genoeg tijd om te herstellen na een training.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:10

"Fijn" dat je de oorzaak hebt gevonden maar dan denk ik dat een of meerdere bezoekjes van de osteopaat ook wel op zijn plek zijn als hij al zo lang met een slecht/ niet passend zadel wordt gereden. Ook het feit dat hij door de voor eigenaar met slof is gereden zal zijn rug/ hals weinig goed hebben gedaan... :o Succes met het opnieuw opbouwen. Ik zou de andere punten die je noemde in de openingspost nog wel in de gaten houden!

Wij rijden onze paarden 4 a 5 keer per week, meestal 3 a 4 x echt intensief onder het zadel en 1 x wat minder ( werken met de mechanische koe of een beetje "spelen" met trail hindernissen of buitenrit) . Verder lopen ze iedere dag op de wei en longeren we ca. 1 x per week of doen we grondwerk. Nu het mooie weer er aankomt gaan we ook weer regelmatig op buitenrit. We organiseren ook diverse clinics en dan rijden we wel eens wat meer in 1 week. Overigens is onze jongste bijna 8, daarna 1 van bijna 14 en 1 van bijna 18.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 08:34

ElCid schreef:
"Fijn" dat je de oorzaak hebt gevonden maar dan denk ik dat een of meerdere bezoekjes van de osteopaat ook wel op zijn plek zijn als hij al zo lang met een slecht/ niet passend zadel wordt gereden. Ook het feit dat hij door de voor eigenaar met slof is gereden zal zijn rug/ hals weinig goed hebben gedaan... :o Succes met het opnieuw opbouwen. Ik zou de andere punten die je noemde in de openingspost nog wel in de gaten houden!

Wij rijden onze paarden 4 a 5 keer per week, meestal 3 a 4 x echt intensief onder het zadel en 1 x wat minder ( werken met de mechanische koe of een beetje "spelen" met trail hindernissen of buitenrit) . Verder lopen ze iedere dag op de wei en longeren we ca. 1 x per week of doen we grondwerk. Nu het mooie weer er aankomt gaan we ook weer regelmatig op buitenrit. We organiseren ook diverse clinics en dan rijden we wel eens wat meer in 1 week. Overigens is onze jongste bijna 8, daarna 1 van bijna 14 en 1 van bijna 18.

Ja heb de osteopaat ook maar eventjes gemaild. Heb ook het gevoel dat die gewoon even klem zit in zijn velletje. Heb nog geen reactie van de osteopaat dus zal vandaag even bellen. Hopelijk kan zij deze week of volgende week. Mocht er na deze week geen verbetering optreden dat bel ik de dierenarts denk ik. Denk even dat ik weer helemaal vanaf 0 ga beginnen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:39

Osteopaat kan echt enorm fijn zijn voor je paard! Mijne zat erg vast in zn lijf na een blessure in het achterbeen (welke hij ging compenseren)

Na één bezoek al was het een volledig ander paard.

Ik zou aanraden om maximaal 2x per week te longeren. Ik ben niet zo'n fan van heel veel longeren, ivm de belasting voor de gewrichten.
Zolang je niet kan rijden zou ik zeggen, ga lekker 2x per week longeren en 2x wandelen (of fietsen, als je dat durft en kan met jouw paard).

Je zou met de osteopaat ook eens kunnen overleggen voor wat stretch oefeningen die je zelf kan doen. Zoek maar eens filmpjes van "carrot stretches". Deze moest ik van de osteo bij mijn paard doen, iedere dag na het rijden/longeren/wandelen een paar min stretchen. Nooit op koude spieren. Hielp bij hem heel goed!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 08:56

Renee_S schreef:
Osteopaat kan echt enorm fijn zijn voor je paard! Mijne zat erg vast in zn lijf na een blessure in het achterbeen (welke hij ging compenseren)

Na één bezoek al was het een volledig ander paard.

Ik zou aanraden om maximaal 2x per week te longeren. Ik ben niet zo'n fan van heel veel longeren, ivm de belasting voor de gewrichten.
Zolang je niet kan rijden zou ik zeggen, ga lekker 2x per week longeren en 2x wandelen (of fietsen, als je dat durft en kan met jouw paard).

Je zou met de osteopaat ook eens kunnen overleggen voor wat stretch oefeningen die je zelf kan doen. Zoek maar eens filmpjes van "carrot stretches". Deze moest ik van de osteo bij mijn paard doen, iedere dag na het rijden/longeren/wandelen een paar min stretchen. Nooit op koude spieren. Hielp bij hem heel goed!

Bedankt! Dan ga ik direct een ostheopaat regelen! Zag een goede in de buurt toevallig, met veel ervaring en trainingen! Geen dierenarts achtergrond, maar werkt wel nauw samen met hun! Ga die filmpjes ook eens opzoeken. Ga in ieder geval tot het zadel is aangepast en de osteopaat is geweest niet rijden. Daar ben ik nu wel achter. Ik denk inderdaad dat wandelen ook lekker is. Over het kavelpad vind hij prachtig!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 17:02

Ik ben nu op aanraden sinds dinsdag begonnen met maagbeschermer Pronutrin. Misschien zie ik het anders of wil ik dingen zien die er niet zijn maar hij word met de dag vrolijker:D. Zijn stress vormt langzaam om in vrolijkheid. Vandaag gelongeerd (begin volgende komt pas de zadelmaker dus even geduld) en het begon met een paar heerlijke boksprongen en daarna was hij heerlijk relaxt maar bovenal gefocust. En hij heeft voldoende energie. Hij is niet meer direct dat hij na rijden terwijl ik niet hard trainde heel erg moe. Hij komt als hij in zijn stal staat ook direct naar me toe terwijl die eerder in een hoekje bleef staan. Het kan ook deels komen dat ik nu relaxter ben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:05

Dat is goed nieuws, dan speelden er toch echt wel meerdere dingen mee. Maagzweer/ pijn kan o.a. door stress komen, verkeerd voer, te weinig ruwvoer etc. Belangrijkste is dat het opgelost wordt. Succes en beterschap met jouw ventje :(:)

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:12

Pijn achter het zadel word ook veroorzaakt door maagzweren. Gezien het slepen met hooi en andere dingen die je noemt zou je kunnen uitproberen met Abprazole. Vaak zie je dan snel verandering van gedrag.
Deze dingen hebben zelden met slecht zadel te maken. ( Dit is wel waar veel mensen het eerst naar kijken).
Kijk voor tips op het maagzweer topic. Medicijnen zijn erg duur als het via de dierenarts gaat.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 18:45

ElCid schreef:
Dat is goed nieuws, dan speelden er toch echt wel meerdere dingen mee. Maagzweer/ pijn kan o.a. door stress komen, verkeerd voer, te weinig ruwvoer etc. Belangrijkste is dat het opgelost wordt. Succes en beterschap met jouw ventje :(:)

Ja idd.. hij heeft het wel zwaar te verduren gehad. Ongeacht wat hij mogelijk heeft. We zijn er nog niet en misschien is een maagzweer het wel niet, maar voor nu ben ik wel blij dat ik hem vandaag lekker vrolijk zag. Met longeren zag ik nu in het begin een jong paard dat lekker even gek wilde doen in plaats van een gestresst paard met angst. Hij bleef namelijk wel gewoon na zijn gekte heel ontspannen. Wat mij ook opvalt is dat hij nu direct door stapt van zijn stal naar de longeercirkel of van het weiland naar zijn stal en andersom. Hij stond daar heel vaak stil. Abprazole kan ik ook wel eens bekijken. Dank je. Wacht eerst even af wat Pronutrin doet.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 00:18

Een osteopaat is dus ook wel hoe dan ook raadzaam? Er bestaat een mogelijkheid dat ik vrijdag een afspraak kan hebben met een dierenarts osteopaat. Maar twijfel of ik eerst moet afwachten wat het zadel doet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:17

Osteopaat is zeker raadzaam, mogelijk heeft je paard al tijden verkrampt gelopen en zit er een en ander vast. Maar zelfs buiten dat hebben vrijwel alle rijpaarden vroeg of laat er een nodig.
Paard is bij de vorige eigenaar met slof gereden, toch? Ik dacht dat hier gelezen te hebben, alleen daarom al heb je een osteopaat nodig..........Zelfs maagproblemen kunnen ontstaan vanuit rug/ halsproblemen omdat er daardoor allerlei blokkades kunnen optreden in de rest van het lijf. Dus de afspraak van vrijdag door laten gaan :o

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 09:35

Ja klopt. Hij is met slof gereden om hem te leren begrijpen dat hij langblaag moest lopen werd mij door de vorige eigenaresse verteld. Ik wilde Fenella Doesburg laten komen. Die is tevens dierenarts.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:49

Behalve alle problemen, waar je duidelijk druk aan werkt, moet je niet vergeten dat je hem pas 5 weken hebt. Paarden hebben meestal wel een half jaar nodig om echt te wennen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 10:19

Oke.. Ja ik dacht er inderdaad vanochtend net aan. Gisteren is het precies 6 weken geleden. Dat is natuurlijk niet zo super veel.. iemand die ik ken gaf ook aan dat het met ups en downs gaat maar dat hij geleidelijk zal gaan wennen en ik denk dat ook wel te herkennen.. zoals gisteren was die weer heel erg aan het reageren op een ander paard dat hinnikte maar die dag ervoor was die hartstikke rustig bijvoorbeeld.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:52

HorseTimeXL schreef:
Ja klopt. Hij is met slof gereden om hem te leren begrijpen dat hij langblaag moest lopen werd mij door de vorige eigenaresse verteld. Ik wilde Fenella Doesburg laten komen. Die is tevens dierenarts.

Een slof kan flink wat schade aanrichten ( ik ben een absoluut tegenstander van de slof :o ). Meestal is het ontbreken van rijkunstige kwaliteiten want een paard lang en laag rijden in ontspanning kan prima zonder dwangmiddelen.
De naam zegt me niks maar gelukkig ken ik niet iedereen ;) .

Dat een paard moet wennen is logisch maar wij hebben hier regelmatig trainingspaarden waaraan we toch echt meteen zien of we wel of niet met ze aan het werk kunnen of dat er eerst een arts/ therapeut naar moet kijken.
Het is zeker geen overbodige luxe om een "nieuw" paard na te laten lopen. Door het op een nieuwe plek komen krijgen ze ( in de regel) geen pijn in hun lijf maar het duurt wel even voordat het dier zich optimaal zal tonen en jullie moeten natuurlijk ook aan elkaar wennen.