Met de handen in het haar. Ik weet het niet meer.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:53

Joman schreef:
Ik heb geen trailer waarin ik baaltjes kan opslaan. Iedere dag met de auto hooi gaan brengen, dat zie ik niet zitten. Dan verhuis ik liever :)

Voor een week of twee weken moet dat toch te doen zijn? Straks verhuis je en is het voordroog toch niet de oorzaak en ben je je paard voor niets aan het verslepen. Je bent korte tijd geleden al eens verhuisd, zou ik niet zomaar herhalen tenzij het echt nodig is. Als je na twee weken merkt dat het inderdaad aan het hooi ligt, kun je kijken naar een andere stal waar ze wel droog hooi voeren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:05

Laatst bijgewerkt door Marie111 op 07-04-19 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:05

Is het een optie om tijdelijk thuis een paar baaltjes te bewaren en als je heen gaat een paar gevulde hooinetten te brengen voor een paar dagen per ritje? Dan kan je inderdaad kijken of dat helpt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:53

Joman schreef:
Ik ga idd wederom een dierenarts raadplegen

Dan zou ik toch naar Den Hoek/Laarakkers gaan. Ze onderzoeken niet alleen je paard, maar kijken ook naar het voer of daar iets in zit waar hij gevoelig op is. Je moet dan ook altijd het voer dat hij normaal eet meenemen. De kosten van zo'n onderzoek zijn niet heel hoog (169 euro) en je hebt dan ook gelijk een onderbouwing naar je (eventueel nieuwe) stalhouder toe.
Waarom die praktijk? Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Ze zijn vooral goed in interne problematiek. Het vinden van een allergie is bijvoorbeeld bij regulier onderzoek heel beperkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:30

Dit is eigenlijk geen moeilijk probleem, want je paard kan gewoon niet tegen gefermenteerd voedsel en alles wat in plastic zit qua voordroog heeft een bepaalde vorm van zuur waar hij niet tegen kan. Heb er helaas ook eentje staan. Ze gaan vreselijk veel water drinken om hun darmen te spoelen. En er is maar 1 oplossing, dat is hooi!

Het is natuurlijk heel lastig als je stalbaas niet meedenkt en eigenlijk de verdediging in gaat omdat ze zich aangesproken voelen omdat ze niet snappen dat hun voordroog prima is, maar dat jouw paard daar gewoon niet tegen kan. Misschien zou je het zo eens kunnen benoemen. Iedere stal zou hooi in moeten kunnen kopen. Stel anders eens voor dat je wel wat wil bij betalen voor dit toch duurdere voer.

Babootje

Re: Met de handen in het haar. Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:45

Benzz je neemt dat maar aan omdat jouw paard een mogelijk vergelijkbaar probleem hebt, maar je weet het niet zeker. Dat is vaak bij grotere stallen het probleem. Iedereen kan wel iets willen waarvan hij /zij denkt dat dat beter is voor hun paard. Maar je zal ook eerst moeten weten of zo'n aanpassing ook echt bijdraagt aan de oplossing. Bij ons op stal kan voer in een dergelijk geval worden aangepast mits je een dierenartsverklaring hebt. Of dat dan van een regulier of holistisch dierenarts komt maakt niet zoveel uit.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:48

Babootje schreef:
Benzz je neemt dat maar aan omdat jouw paard een mogelijk vergelijkbaar probleem hebt, maar je weet het niet zeker. Dat is vaak bij grotere stallen het probleem. Iedereen kan wel iets willen waarvan hij /zij denkt dat dat beter is voor hun paard. Maar je zal ook eerst moeten weten of zo'n aanpassing ook echt bijdraagt aan de oplossing. Bij ons op stal kan voer in een dergelijk geval worden aangepast mits je een dierenartsverklaring hebt. Of dat dan van een regulier of holistisch dierenarts komt maakt niet zoveel uit.

Het is een stuk goedkoper het dier eerst eens een week of 2 op hooi te zetten en te kijken wat er gebeurd. Beetje praktisch blijven denken.
Ze heeft die verklaring overigens al, dus daarvoor hoeft ze niet naar den hoek.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:04

Kuurtje Ranitidine tegen maagzweren. De problemen die jouw paard heeft kunnen zomaar van maagzweren komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:05

Nee hij heeft geen maagzweren. Dat heeft de dierenarts allemaal keurig onderzocht; hij vertoont ook geen symptomen van maagzweren overigens.
Ik heb een partijtje hooi gekocht :) Volgens de dierenarts de oplossing! Dus daar ga ik mee beginnen. Als het goed is, zou het dan snel beter moeten gaan!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:07

Paard vertoont wel degelijk symptomen van maagzweren. Het telkens stil staan en dan met moeite mesten, platte mest etc., allemaal symptomen. Kuurtje kost euro 15.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:12

hoogendroog schreef:
Paard vertoont wel degelijk symptomen van maagzweren. Het telkens stil staan en dan met moeite mesten, platte mest etc., allemaal symptomen. Kuurtje kost euro 15.

Hij heeft geen platte mest.
Met uitzondering van platte mest, zijn de zaken die jij noemt geen symptomen van maagzweer.
Enfin, hij is tot twee keer toe onderzocht door de dierenarts. Hij heeft geen maagzweren :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:28

Fijn dat je een partij hooi op de kop hebt weten te tikken, ben benieuwd hoe het de komende periode gaat en of je iets van verbetering ziet!

Verder eens met wat hierboven gemeld is trouwens m.b.t. eerst voer veranderen, en top dat je het hebt weten te regelen.

Mijn kerel is in de afgelopen winter overgestapt van hooi naar voordroog (hooiprijzen rezen hier de pan uit, dus wilde het toch eens proberen). Ging redelijk goed, maar moet nu wel veel scherper opletten m.b.t. de hoeveelheden. Anders krijgt hij een vette nek en ziet de mest er ook niet altijd jofel uit. Nu na een gewenningsperiode en betere verdeling over de dag gaat het overigens weer prima,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:35

Serenity350 schreef:
Fijn dat je een partij hooi op de kop hebt weten te tikken, ben benieuwd hoe het de komende periode gaat en of je iets van verbetering ziet!

Verder eens met wat hierboven gemeld is trouwens m.b.t. eerst voer veranderen, en top dat je het hebt weten te regelen.

Mijn kerel is in de afgelopen winter overgestapt van hooi naar voordroog (hooiprijzen rezen hier de pan uit, dus wilde het toch eens proberen). Ging redelijk goed, maar moet nu wel veel scherper opletten m.b.t. de hoeveelheden. Anders krijgt hij een vette nek en ziet de mest er ook niet altijd jofel uit. Nu na een gewenningsperiode en betere verdeling over de dag gaat het overigens weer prima,

Ik begreep van de dierenarts, dat een tijd hooi voeren goed is. Daarna kan goede voordroog misschien wel weer :)
Even uitproberen dus!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:42

Bij mijn paard is gewoon hooi ook echt de enige oplossing. Ik hoop dat je paard ervan opknapt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:41

Joman schreef:
Nee hij heeft geen maagzweren. Dat heeft de dierenarts allemaal keurig onderzocht; hij vertoont ook geen symptomen van maagzweren overigens.
Ik heb een partijtje hooi gekocht :) Volgens de dierenarts de oplossing! Dus daar ga ik mee beginnen. Als het goed is, zou het dan snel beter moeten gaan!

Maagzweren zijn alleen te diagnosticeren dmv een scopie, als er geen scopie gemaakt is kan geen een dierenarts een maagzweer ontkennen of vaststellen. Jouw paard heeft wel degelijk symptomen van een maagzweer. Goed dat je hooi gaat proberen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:54

Babootje schreef:

Bwah, als je een paard van een klant hebt staan die al sinds oktober af en aan niet goed mest en je klant vraagt uiteindelijk aan je of ze een paar kleine baaltjes hooi mag stockeren om te zien of dat misschien de oplossing is, als je dan als stalbaas nog 'nee' zegt, heb je paardenwelzijn toch niet als eerste punt op je prioriteitenlijst staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:25

Gini schreef:
Babootje schreef:

Bwah, als je een paard van een klant hebt staan die al sinds oktober af en aan niet goed mest en je klant vraagt uiteindelijk aan je of ze een paar kleine baaltjes hooi mag stockeren om te zien of dat misschien de oplossing is, als je dan als stalbaas nog 'nee' zegt, heb je paardenwelzijn toch niet als eerste punt op je prioriteitenlijst staan.

Ik word ook helemaal gestoord van het beleid. Ieder paard heeft wel iets, dan verkoop hem maar een klap tijdens het rijden etc etc. Alleen maar uit op geld.
Het is dat ik nu eerst tijdelijk wat hooi kan geven, zodat ik eea kan uitproberen. Dan weet ik even hoe of wat. Het liefst verhuis ik hem morgen, maar dat bezorgt alleen maar stress.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 00:14

Hooi voeren ipv voordroog heeft mijn paard enorm geholpen. Hij had altijd vieze billen dat was heel erg verbeterd nadat ik overging op hooi. Hij bleef alleen heel erg opgeblazen, zo erg dat ik vaak niet kon rijden. Op advies van Den Hoek / Laarakkers allerlei kuren gegeven maar dat heeft ook minimaal geholpen. Twee maanden geleden naar een lezing van de Blauwe Hengst geweest en daar een (voer)consult aangevraagd. We zijn nu over op een heel ander voer (heel handig als je op een grote pensionstal staat :( ) maar het gaat nu heel goed. Het verkeerde voer kan heel veel klachten veroorzaken dus ik ben blij dat ik er nu voor mijn paard uit lijk te zijn.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 00:51

Heeft hij misschien last van bloedwormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:14

pompadour schreef:
Heeft hij misschien last van bloedwormen?

Daar is hij ook op getest. Dat zou ook de oorzaak niet moeten zijn

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:40

Ik heb goede ervaringen met DarmBalans. Mooiste zou inderdaad hooi zijn, maar dat is lastig zo te horen.