Griffelbeen breuk en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:49

Mijn 14-jarige merrie had het vorig jaar. We dachten eerst ook aan een simpel ontstoken wondje, DA 1 + 2 hebben 2 maanden aangemodderd met antibiotica, DA 3 ontdekte de breuk. Meteen doorgestuurd naar Moerbeke, het griffelbeen was in 3 delen gebroken en het kleinste stuk probeerde eruit te komen, vandaar de ontsteking. Doordat er al zoveel ontsteking opzat, duurde de operatie langer en werden de kosten geschat op 1700€.
Helaas was dametje ondertussen hartstikke antibioticaresistent geworden dankzij het geklungel van de eerste twee dierenartsen... Lang verhaal kort: ontsteking was niet te bestrijden. Ze hebben het ontstoken gebied uiteindelijk weggeschraapt en met sterke middelen uitgespoeld. Lukt normaal onder een lichte sedatie maar ik heb nogal een speciaal gevalletje die elke dierenarts probeert te killen dus ze moest opnieuw onder volledige narcose... Maand daar gestaan, totale kosten uiteindelijk 4000€.
Revalidatie thuis viel me goed mee: 3 weken stal of afgezet stukje wei van 3x3, dan een week om een groter stukje, 20x20 en dagelijks kwartiertje stappen. Nog een week waarbij ze op een groot stuk wei mocht, alleen, en het draven zachtjes moest opgepakt worden. Daarna mocht ze weer de kudde in en werd de training verder opgebouwd.

Ik zou dus adviseren er niet te lang mee te blijven doorlopen, operatie is normaal een simpel routineklusje maar als er problemen bij komen (wat bij mij dus was wegens te laat achter gekomen) kan het kostenplaatje zeer snel oplopen...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:49

Ik vind het ook maar bedenkelijk advies van je DA. Er lopen daar veel pezen. Als er een botwoekering ontstaat kunnen die beschadigd raken.

Ik heb vorig jaar een mooiere en recentere griffelbeenfractuur op advies van de dierenarts laten opereren.
Inclusief revalidatie 6-8 weken voor volledig herstel. De hier boven genoemde kosten was ik ook ongeveer kwijt.

De breuk zit mooi laag, die is prima operabel. Als dit een rijpaard moet worden/blijven, zou ik zo snel mogelijk laten opereren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:51

Ik heb een paar jaar geleden een jonge merrie aan een oogkasbreuk laten opereren. Die was ook zo weer de oude.
Ben benieuwd waar het idee van die maanden revalidatie vandaan komt.
Na de griffelbeen OP hoefde ik ook niet langer dan 3 weken voor rust te zorgen.

Tessebes

Re: Griffelbeen breuk en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:50

Als ik jouw beginpost goed lees, kan jouw dierenarts niet garanderen, dat er niet geopereerd moet worden, ook als het griffelbeen wel aan elkaar groeit. Afwachten lijkt me dan geen goed idee. Second opinion is niet nodig, je moet op zoek naar een kliniek waar het geopereerd kan worden. Je zou ook bij Utrecht kunnen informeren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 00:42

Mijn d-pony heeft jaren geleden een dubbele griffelbeenbreuk gehad (het stukje lag los zeg maar). Zij heeft nooit boxrust gehad, alleen koelen en compressiebandage ivm zwelling.
Mijn DA adviseerde opereren juist af omdat de kans op littekenvorming en irritatie daarvan heel groot was.
Ik heb haar enkele weken niet belast maar alleen vrij lopen op de wei en toen liep ze weer goed en was het been slank (ze heeft alleen de eerste paar dagen echt kreupel gelopen).
Het zal altijd een zwakke plek blijven maar tot op heden nooit klachten gehad. Als ze zich stoot is het been enkele dagen dik maar daarbij niet kreupel/onregelmatig en dit trekt vanzelf weer weg.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 08:13

Karin_deB schreef:
Mijn d-pony heeft jaren geleden een dubbele griffelbeenbreuk gehad (het stukje lag los zeg maar). Zij heeft nooit boxrust gehad, alleen koelen en compressiebandage ivm zwelling.
Mijn DA adviseerde opereren juist af omdat de kans op littekenvorming en irritatie daarvan heel groot was.
Ik heb haar enkele weken niet belast maar alleen vrij lopen op de wei en toen liep ze weer goed en was het been slank (ze heeft alleen de eerste paar dagen echt kreupel gelopen).
Het zal altijd een zwakke plek blijven maar tot op heden nooit klachten gehad. Als ze zich stoot is het been enkele dagen dik maar daarbij niet kreupel/onregelmatig en dit trekt vanzelf weer weg.

Dat is dus eigenlijk ook wel wat mijn DA aangeeft ze heeft nog hele goede hoop dat het weer aan elkaar groeit, dit heeft ze vaak meegemaakt bij zo'n "mooie" breuk.
Maar enkele weken dus. Heb jij wellicht nog een foto van hoe de breuk er toen uitzag? Ben wel benieuwd of deze vergelijkbaar is.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:22

Mijn paard heeft een paar jaar geleden dezelfde griffelbeenbreuk gehad (los stuk) als jou paard nu, maar dan aan beide zijdes van hetzelfde been. Mijn paard is geopereerd om de losse delen weg te halen en heeft 6 weken paddockrust gehad en toen mochten we weer langzaam opbouwen met aan de hand stappen en later onder het zadel. Super mooi genezen en nooit meer last van gehad.

Nu staat ze weer met een griffelbeen breuk aan een ander been. Dit was eerst een flinke scheur, maar is na het eerste dierenartsbezoek toch nog geheel gebroken geweest. Dit zagen we vorige week op de controle foto na 4 weken weide rust. De 2 delen zitten nu wel aan elkaar, maar ze moet nu weer 4 weken weiderust en daarna mogen we beginnen met het opbouwen. Al met al zijn we dan ruim 8 weken verder met weiderust.

Als ik de foto van jou paard zo zie is opereren en het losse deel weg halen eigenlijk wel een must. Dit losse stuk gaat echt niet meer aan elkaar groeien, het ligt te ver uit elkaar. Daar gaat ze uiteindelijk alleen maar last van krijgen.

Dit zijn de foto's van de eerste keer met de losse stukken, deze zijn dus chirurgisch verwijderd. De breuk van nu heb ik geen foto's van op mijn pc staan.

Afbeelding

Afbeelding

Edit; Foto's toegevoegd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:39

Hier ook ervaring maar die van mijn paard was zeg maar nog mooier gebroken als die van Marith_Ov.
Het zat allemaal nog mooi onder elkaar er zat alleen schuine vlakke breuk in.

Bult op het been ging maar niet weg dus na 2 weken foto laten maken met de bovenstaande uitslag.
Vervolgens 6 weken op de wei (paard ging ook nog in de sloot staan -O- ) en na een controle foto zat het alweer zo goed als aan elkaar. Ik heb hem toen zelf nog 3 a 4 weken extra gegeven en daarna weer opgepakt.

Beest heeft geen dag kreupel gelopen . De Da moest goed kijken naar een hele ienimie onregelmatigheid.
Het is al jaren geleden en er zit nu alleen een harde bult aan de buitenkant van het been.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:01

Die van mij liep na 3 dagen box rust rondjes te draven in zijn box. Overleg met da gehad en toen mocht hij alleen op de wei (wel naast de rest). Heb het uiteindelijk zo gedaan 's ochtends een half uurtje voor medicatie en 's avonds een half uurtje voor medicatie. Perfect genezen.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:59

Marcella schreef:
Die van mij liep na 3 dagen box rust rondjes te draven in zijn box. Overleg met da gehad en toen mocht hij alleen op de wei (wel naast de rest). Heb het uiteindelijk zo gedaan 's ochtends een half uurtje voor medicatie en 's avonds een half uurtje voor medicatie. Perfect genezen.

Was de afstand/breuk ongeveer hetzelfde?

Ik heb inmiddels reactie van 3 andere klinieken, 1 heeft gezegd opereren en 2 hebben gezet zolang ze niet kreupel is zou ik het laten zitten. Mocht dat veranderen kan opereren altijd nog.

Dus na het openen van de Topic was ik wel echt steeds meer naar opereren toe gegaan maar na deze reacties twijfel ik toch nog weer. W8 nog 2 reacties van klinieken af en zal dan een beslissing nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:21

Tja en toch heb ik er ook eentje gehad met een gebroken griffelbeen (veulen) en daar is het afgebroken stuk nooit meer van terug gevonden. Was nergens meer te vinden op foto’s toen ze 3 was.
Maar goed, bij een veulen is dat anders dan bij een volgroeid paard denk ik. Als ze zo neurotisch is op de box dan zijn er een aantal opties maar geen van allen zijn ideaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:58

Weet ik niet heb de foto's van jaren terug niet en laatste keer op de foto was er niks meer van te zien (4/5 jaar terug) ook niet van het ingekapselde stukje bot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 06:57

In de groei is sowieso anders, dan is er nog afbraak en vorming.
Mijn vorige paard had met 2 jaar een splinter onder de sprong die met 3 jaar ook verdwenen was.

Ik denk wel dat het wel/niet kreupel zijn een goede indicatie is. In ons geval met het kapotte griffelbeen was het paard in stap en draf niet kreupel maar kon in galop het been niet fatsoenlijk belasten en ging dus met 2 benen afzetten.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:25

Mijn paard had precies dezelfde breuk als op jouw foto. Been bleef maar dik, verder niet kreupel.

Ik heb haar in Utrecht laten opereren voor rond de €1000,- . Een week boxrust en daarna de wei op. Na 2 weken wei was alles mooi slank en zijn we weer gaan opbouwen!

Afbeelding

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 21:23

Icecrystal schreef:
Mijn paard had precies dezelfde breuk als op jouw foto. Been bleef maar dik, verder niet kreupel.

Ik heb haar in Utrecht laten opereren voor rond de €1000,- . Een week boxrust en daarna de wei op. Na 2 weken wei was alles mooi slank en zijn we weer gaan opbouwen!

[ [url=m/uxbEy6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen wanneer dit ongeveer was? Had ook bij Utrecht een second opinion aangevraagd kosten tussen 1200 en 1500 en 6 weken boxrust, waarvan eerst 2 of 3 weken ook verband wisselen na een week of 3 wel beginnen met een beetje opbouwen. Dus wel andere opbouw dan bij jou geweest is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:00

ipv boxrust kun je ook mini-paddock-rust doen

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:02

Dat is 2 jaar geleden. Ik heb haar daar niet laten staan voor een verbandwissel. Ik heb zelf het verband gewisseld en haar hier op het land gezet.

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:43

Hier ook een met een griffelbeenbreuk. Paard liep tijdens het rijden acuut kreupel, geen zwelling, niks dik of warm. Paar dagen stappen, nog niet goed. Ontstekingsremmers en pijnstillers en dan zou hij weer goed zijn. Maar hij bleef niet zuiver, foto's gemaakt een mooie breuk. Pezen zijn niet gescand ,nog gevraagd maar was niet nodig. Hoelang liepen die van jullie kreupel? En had jullie paard een ander beslag? En hebben jullie een supplement gegeven ter ondersteuning?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:10

Hier alleen ervaring met een veulen/jaarling met een griffelbeenbreuk. Is niks mee gedaan, gewoon blijven lopen in de opfok. Was jaren later niks meer van te zien. Of ja, dat er een stuk griffelbeen mistte. Maar dat stuk was nergens meer te vinden.