Paarden met een slecht hart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:11

Ja daarvoor denk ik toch dat je precies helder moet krijgen wat precies de oorzaak is en in welke mate.
De ene oorzaak is namelijk ernstiger dan de andere.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 16:13

Esther28 schreef:
Ja daarvoor denk ik toch dat je precies helder moet krijgen wat precies de oorzaak is en in welke mate.

We hebben wel een diagnose hoor. Er wordt alleen niet veel mee gedaan. Je moet het ermee doen.

Daarom zeg ik, ik kwam alleen ervaringen vragen en delen met elkaar. Dus wat doen andere mensen. Hoeft van mij niet per se allemaal hetzelfde te zijn. Maar wanneer je weet dat er een hart probleem is, wat pas je aan, wat merk je, hoe gaat het etc.

We zijn allemaal zo bekend met de rest van het paard en hart hoor je bar weinig over.

Esther28

Re: Paarden met een slecht hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:15

Nee dat klopt er is weinig over bekend. Dat viel mij ook op toen ik er naar zocht n.a.v. het afgekeurde paard.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:18

superpony schreef:
Pandora2 schreef:
Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt welk probleem het paard aan zijn hart heeft.
Ik heb zelf 2 lekkende kleppen, maar functioneer gewoon normaal :+

Echt? Wordt er niks aan gedaan?

Maar als jij te weinig beweegt of ongezond leeft, zal je toch wel meer last hebben, dan als je in een basis conditie kan blijven??

Doen ze idd niks aan. Schijnt aangeboren te zijn.
Ik wist zelfs niet dat ik lekkende kleppen had tot ik bij de sportcardioloog een onderzoek liet doen :P

Er lopen behoorlijk wat mensen rond met een klein defectje aan het hart zonder dat ze het weten en zonder er enige hinder van te ondervinden. Nobody is perfect :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:39

Ja ze adviseerde echt hem op goede conditie te houden én gewoon door te gaan met hoe hij gewend was. Ze zei ook dat je evt om de 2 jaar of wanneer je eigenlijk maar wil het onderzoek kon herhalen dus weer een echo en cardiogram om te kijken hoe het er voor staat.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:54

Bij het paard van een vriendin van mij was nooit wat opgevallen toen hij ineens dood in de wei lag en na autopsie bleek dat hij een slecht hart had. Dus is denk ik echt per paard verschillend....

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:27

Mijn paard had op jonge leeftijd een hartruis. Toen werd erover gezegd dat hij er overheen kon groeien. Daarna hoorde de da soms wel wat en soms niet. Bij een koliekoperatie op zijn 16de bleek zijn hart niet goed te werken. Uit een echo van het hart bleek dat een hartklep niet goed werkte. Na een jaar weer een echo laten doen en toen was de situatie zo slecht dat hij ieder moment een hartaanval kon krijgen. Rijden werd daarom ten zeerste afgeraden. Dit advies heb ik opgevolgd. Omdat mijn paard het vreselijk vond om met pensioen te zijn en hij ongenietbaar werd, heb ik hem laten inslapen.
Achteraf gezien had mijn paard altijd wat minder conditie bijv in rengalop op het strand. Maar ik wist niet anders en heb mij altijd aan hem aangepast.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 01:41

Ik denk ook dat we het heel vaak niet weten. Dat blijkt ook wel denk ik als je zo nu en dan hoort dat een paard gewoon dood blijft of paarden niet zoals verwacht herstellen van het een of het ander.

Ik weet ook wel een paard, meerdere eigenlijk die voor iets anders geopereerd werden en dood bleven op de tafel. Van 2 weet ik dat ze achteraf wel hebben gezegd, het hart kon de operatie niet aan. Maar beide paarden waren zo jong dat ze waarschijnlijk dit gemist hebben...

Pandora, het voordeel is meestal wel zodra je het weet, je wel onder controle komt en je er rekening mee kan houden wanneer wel nodig natuurlijk.

Ik heb toch de laatste tijd ook wel weer een aantal jonge mensen gehoord ( onder de 45 zeg maar ) die toch aan het hart zijn overleden vrij plots of na heel kost ziektebed. Dan denk ik toch snel; had het geholpen als men wist dat ze een ''minder'' hart hadden of die risico's liepen?

Popstra, Maar nooit iets gehoord of gemerkt? Kan me voorstellen dat in conditie houden ergens wel goed is.

henshem, Had jij hem zelf al van jongs af aan??

Dat is het ook denk ik een beetje. Als een paard zogezegd sloom is, denk je niet altijd aan het hart. Bij ons heeft de een ook meer pit dan de ander. Daar zoek je niet altijd meteen wat achter.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:22

superpony schreef:
Ik denk ook dat we het heel vaak niet weten. Dat blijkt ook wel denk ik als je zo nu en dan hoort dat een paard gewoon dood blijft of paarden niet zoals verwacht herstellen van het een of het ander.

Ik weet ook wel een paard, meerdere eigenlijk die voor iets anders geopereerd werden en dood bleven op de tafel. Van 2 weet ik dat ze achteraf wel hebben gezegd, het hart kon de operatie niet aan. Maar beide paarden waren zo jong dat ze waarschijnlijk dit gemist hebben...

Pandora, het voordeel is meestal wel zodra je het weet, je wel onder controle komt en je er rekening mee kan houden wanneer wel nodig natuurlijk.

Ik heb toch de laatste tijd ook wel weer een aantal jonge mensen gehoord ( onder de 45 zeg maar ) die toch aan het hart zijn overleden vrij plots of na heel kost ziektebed. Dan denk ik toch snel; had het geholpen als men wist dat ze een ''minder'' hart hadden of die risico's liepen?

Popstra, Maar nooit iets gehoord of gemerkt? Kan me voorstellen dat in conditie houden ergens wel goed is.

henshem, Had jij hem zelf al van jongs af aan??

Dat is het ook denk ik een beetje. Als een paard zogezegd sloom is, denk je niet altijd aan het hart. Bij ons heeft de een ook meer pit dan de ander. Daar zoek je niet altijd meteen wat achter.

Ik had hem vanaf zijn vierde. Door een slechte start als veulen, ik heb veel kunnen achterhalen, had hij andere chronische medische problemen zoals maag- en darmzweren waar ik eerder ben achter gekomen. Er was bijna altijd wat aan de hand.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:16

Flynn heb ik van veulen af aan gehad, en ik vermoed dus dat hij al langere problemen hartproblemen heeft gehad. Nooit wat van gemerkt tot het laatste half jaar, hij was altijd enorm fanatiek en enthousiast. Er was zelden een paard wat hem bij kon houden :))

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:07

Nee nooit iets gemerkt. Heb zelf het paard tot zijn 8ste op hoog niveau geshowd op grote locaties, dus echt grote arena’s waar hij echt hard moest rennen. Hij was altijd goed op conditie.

Er is mij wel eens verteld dat 80% van de sportpaarden een ruisje heeft.....
daar op terug komend, ik heb jaren terug eens in Utrecht gestaan voor een longspoeling bij een ander paard met luchtweg problemen. Bij hem werd ook een ruis ontdekt.
Omdat de cardioloog hier toch op stal was liet ik hem door haar ook eens goed beluisteren. Die hoorde niks.

paarden die zomaar dood neer vallen door hart falen dat komt voor. Dat is net als met mensen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:41

[quote=]

paarden die zomaar dood neer vallen door hart falen dat komt voor. Dat is net als met mensen.[/quote]

Eens, als er echter duidelijke signalen zijn zou ik toch verder onderzoek adviseren. Ik moet er niet aan denken dat mijn bijrijdster of ik zelf daarbij onder mijn paard terecht was gekomen als dit tijdens het rijden zou zijn gebeurd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 11:57

Ja, ik denk ook vaak dat we het te laat of niet weten. Zeker bij paarden is het toch wel vrij lastig. Veearts luistert naar het hart, maar zodra er een veearts is ligt de hartslag vaak al hoog en je moet echt verder onderzoek doen om te zien hoe en wat.

De vader van mijn man overleed heel onverwacht in huis, maar achteraf had hij wel al eens iets gezegd, klachtje hier en daar. Niks aan gedaan, gewoon gewerkt etc etc.

Waar ik nu ook naar kijk is het effect op de rest. Hersteld een paard slechter? Hoe zijn de andere organen? ( waarvan ik in ons geval weet dat dit niet helemaal in orde is.....)

Denk persoonlijk niet dat ons paard nu opeens dood zal blijven en kan zomaar dat een ander paard bij ons eerder omvalt, maar ik heb wel wat moeite met de signalen, conditie etc etc

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:03

Je hebt natuurlijk het ineens dood neervallen door bijvoorbeeld een infarct of een acuut hartfalen maar bij 'gewoon' hartfalen wordt het paard langzaam slechter. Gaat hoesten, houdt vocht vast etc. Laatste dag van mijn ruin zag je zijn hartslag door zijn hele hals, zo was het hart aan het werk. Sterven aan deze vorm hartfalen is heel naar, ze stikken als het ware. Bij Flynn was zijn hart zo slecht dat ze voor 2000 kilo aan euthasol hebben ingespoten, het hart pompte het gewoon niet meer voldoende rond. Dat heeft hij niet meer bewust meegemaakt omdat hij al een roesje + narcose had gehad, maar het was echt bizar om te zien.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:04

Ik heb ook een paard laten staan met hartruis. Tijdens luisteren was er een ruis te horen, toen een echo laten maken en bleek twee lekkende hartkleppen te hebben. Doel was eventing dus dat durfde ik niet aan. Kliniek gaf aan als ik verder wilde, ik meer onderzoeken moest laten uitvoeren, oa metingen tijdens arbeid. Dit zou dan ivm doel, wel 2x per jaar het beste zijn om het het goed te monitoren. Heb het paard niet gekocht en hij was nog helemaal niet oud.