xyzutu2 schreef:Maar dan schrijven we toch precies hetzelfde? Als ik schrijf dat een deel van jouw kudde zo verzwakt is door de wormen dat ze niet meer kunnen stappen zonder te struikelen, dan is dat toch hetzelfde als dat jij op de vorige pagina schrijft dat jouw merrie door de bloedwormen zo lusteloos en verzwakt is dat ze in plaats van normaal te stappen 'ze struikelde enorm als ze stapte'?
Wat klopt er dan niet.
Als je het zo schrijft dan klinkt Tsjechie als de paardenhemel. Ben je niet bang dat jouw paarden in Belgie juist nog slechter worden, nu ze met al hun problemen ook nog in dit ongezonde klimaat met alle gifstoffen, knutten, luchtvervuiling en vervuilde bodems komen te staan? Het enige wat Belgiemisschien nog als positiefs te bieden heeft zijn de betere paardenklinieken, maar als Tsjechie zo gezond is dan hebben ze die daar misschien niet eens nodig - behalve dan dat jij de pech had dat jouw paarden op een wormenlandje terecht kwamen. Het klinkt door hoe je het beschrijft bijna alsof ze beter daar hadden kunnen blijven, maar dan op een normale, goed gerunde stal. Dan hadden ze alle voordelen van Tsjechie en het scheelde ze een reis waardoor ze meer energie zouden hebben om daar op een goed stuk land met de dierenartsen daar de wormbesmetting te boven te komen, in plaats van nu weer in de Belgische ellende te staan. Maar dat is waarschijnlijk te simpel gedacht.
Neen, als jij 1 paard bedoelt dan ga je niet schrijven deel van kudde. Dat doe je om iets te onderstrepen....
Neen, paarden daar achterlaten is het laatste wat ik zou doen. Ik vertrouw daar echt niemand meer na de schrijnende zaken die ik meemaakte. Je kan nooit weten welke stal goed gerund is, dat is moraal van gans dit oliebol, want ze pretenderen allemaal goed gerund te zijn tot puntje bij paaltje komt.
Eerlijk gezegd dacht ik dat nadat ik laatste maal ontwormd had in Tsjechië in januari met equest pramox, dat ze safe waren. Ik had geen flauw benul dat ze dan in maart terùg zo'n besmetting hadden. Toen ik alle paarden meenam van daar paar weken geleden, leken ze voor mij gezond, ook de chauffeur en de veearts vonden dat ze er goed uitzagen. ik maakte mij vooral erg zorgen om een paard met draadwonde die ik moest vervoeren en een paard met zogezegd gesubluxeerd kroonbeen die erg mank gestaan had. Dus van herstellen van wormen wist ik niets vanaf, temeer omdat ze net equest pramox gehad hebben in januari, dat heb ik pas deze week gemerkt dat ze blijkbaar nog steeds zwaar besmet waren nadat ik ze nogmaals ontwormd had eergisteren voor de zekerheid om naar nieuwe weide te gaan. Na het ontwormen is het veulen en die merrie erg lusteloos en ziek geworden. Ik ben daarom gisteren ganse dag bij ze gebleven. Degene die hoesten lijken verder gezond en fris, ik dacht dus dat het bij hen om een simpele hoest ging door de regenbui van vorige week, niets ernstigs, maar blijkt meer achter te zitten.
Ik laat dus nooit of te nimmer geen paarden alleen achter daar. Die merrie die mank stond en waarvan twee veeartsen zelfs nà het nemen van foto met zekerheid hun diagnose stelden dat het een ernstig letsel was (en die ik daar ook nog laten staan heb tot ze minder mank was), subluxatie meer bepaald van kroongewricht en in België gekomen hoor ik dat het toch een simpele hoefzweer geweest is waarvan beide veeartsen in Tsjechië me tegenspraken en bij hoog en laag beweerden dat het probleem distortie/subluxatie van kroongewricht was, neen, ik vertrouw daar echt niémand meer en zou nooit of te nimmer nog iemand in buitenland mijn paarden toevertrouwen.