hoef dubbel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: hoef dubbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:44

Wat een rare smid heb jij. Gauw een andere zoeken.

Dit kan echt niet van 4 weken geleden zijn. Ik moest gewoon twee keer kijken om de verschillende onderdelen van de hoef te kunnen onderscheiden

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:48

Je kan hier toch niets van zien? Die hoef is niet schoongemaakt. Ik kan er niks van maken eerlijk gezegd. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de hoef netjes uitgekrabd en schoon is.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 18:52

fjordnina schreef:
Ik bekap al jaren zelf en zou hierin het advies van de hoefsmid opvolgen. Aknippen met een nijptang op het punt tussen correcte wand en het punt van de draaiing dan verhelp je het grootste probleem. Een hoefsmid zal dit stuk er ook af halen, dus daarmee kun je niets verkeerd doen.

Als ik naar je foto's kijk zie ik een hoef die volgens mij niet uit gekrabt is waardoor het moeilijk is om de kenmerkende punten te gaan herkennen. Op de eerste foto zie ik echter aan de linkerkant een stukje hoefwand dat correct bekapt is en ook kan kloppen met de 4 weken termijn. Wel zie ik een steunsel dat eraf gehaald mag worden.

Heb je foto's van een schone hoef? 1 recht van voren,1 van opzij en 1 van de onderkant?

ga over 5 minuutjes naar stal toe! zal daar fotos maken en dan de fotos dr op zetten :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:52

Ik vind het wel apart dat een hoefsmid aan een kind van 13 het advies geeft , om zelf met een nijptang aan de hoef te gaan knippen.
Is het een natuurlijk bekapper of zo?

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:25

Barbet schreef:
Ik vind het wel apart dat een hoefsmid aan een kind van 13 het advies geeft , om zelf met een nijptang aan de hoef te gaan knippen.

ja naja hij gaf t advies aan me pa

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:25

Paardenfann4 schreef:
Je kan hier toch niets van zien? Die hoef is niet schoongemaakt. Ik kan er niks van maken eerlijk gezegd. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de hoef netjes uitgekrabd en schoon is.

ik heb m heel goed schoongemaakt alleen alle zooi wil gewoon niet uit de hoef

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:29

Bibi1109 schreef:
Barbet schreef:

ja naja hij gaf t advies aan me pa

dan snap ik het wel. je kunt het ook voorzichtig bijknippen tot de volgende beurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:34

Echt met spoed een andere smid zoeken. Een smid die als advies geeft om 'het maar met een nijptang af te knippen' en die het voor elkaar krijgt dat zoiets binnen 4 weken uberhaupt kan gebeuren zou bij mijn paard nog niet op 100 meter afstand in de buurt mogen komen.
Niet zelf gaan lopen klooien, zélfs niet als je er wel een beetje verstand van denkt te hebben (en ik vermoed zomaar dat vader zoiets echt ook nog nooit gedaan heeft)

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:39

fjordnina schreef:
Heb je foto's van een schone hoef? 1 recht van voren,1 van opzij en 1 van de onderkant?

ik kreeg de hoef echt niet schoner :( pony werkte niet helemaal mee en het lukte me gewoon niet beter ;( ik kan de straal niet eens meer herkennen in de hoef := en de hele vorm is er ook uit (uit de hoef)
het is niet super duidelijk want ik moest de fotos in de stal maken want mijn pony blijft aan een touwtje niet staan en er was niemand anders op stal om m vast te houden :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:43

Stond hij eerst op ijzers, lijkt net of je daar van die plekken ziet waar ijzers hebben gezeten.

Maar het advies is dus gegeven aan jouw vader.
Heeft je vader verstand van paarden, heeft hij ondertussen het stuk van de hoef afgeknipt?

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 19:48

Barbet schreef:
Stond hij eerst op ijzers, lijkt net of je daar van die plekken ziet waar ijzers hebben gezeten.

Heeft je vader verstand van paarden, heeft hij ondertussen het stuk van de hoef afgeknipt?

ja hij komt net van zn ijzers af 4 weken geleden eronderuit gehaald! nee nog niks erafgeknipt wil hoefsmid het maandag toch liever zelf laten doen want ik wil niet iets verkeerd gaan doen

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:53

Het is echt geen ramp hoor. Smid of vader (als hij dat durft) kunnen het wegknippen. Niks aan de hand verder

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:55

Bibi1109 schreef:
Barbet schreef:

ja hij komt net van zn ijzers af 4 weken geleden eronderuit gehaald! nee nog niks erafgeknipt wil hoefsmid het maandag toch liever zelf laten doen want ik wil niet iets verkeerd gaan doen

Dan gewoon maandag afwachten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:01

Mijn ruin van 5 is wel eens een half jaar tot een jaar niet bekapt (voor die bij mij was) aan de achtervoetjes maar zag er nooit zo uit als die van jouw Tinker.

Ik zie dat het ook aan de zijkant afgebroken is waar de nagelaten zaten. Klopt dit?

Vind het wel erg zorgelijk voor n'a 4 weken zulk slechte hoeven te hebben.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 20:02

Art_Ificious schreef:
Mijn ruin van 5 is wel eens een half jaar tot een jaar niet bekapt (voor die bij mij was) aan de achtervoetjes maar zag er nooit zo uit als die van jouw Tinker.

Ik zie dat het ook aan de zijkant afgebroken is waar de nagelaten zaten. Klopt dit?

Vind het wel erg zorgelijk voor n'a 4 weken zulk slechte hoeven te hebben.

ja klopt

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:19

Een omgeklapte hoefwand is niet normaal. Er lijkt ook een kneuzing te zien op die plek (paarsig)
Het zou goed kunnen dat je tinker flink rotstraal heeft ook, en aan de bodem van je stal te zien is dat een logisch gevolg.
Ik ben benieuwd naar fotos van de bekapte schone hoef...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:37

Heb je het paard misschien pas sinds kort?
Dat 4 weken geleden de smid voor het eerst bij je paard is geweest sinds jullie hem hebben?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:37

Sorry, van alle fotos die je hier plaatst, TS... Ik heb geen idee waar ik naar kijk of wat de voor en anderkant is.
Ik herken helemaal niets op de fotos (en zie toch vrij geregeld hoeven). Het is dat ik weet dat het om hoeven gaat,maar zo zien de hoeven van mijn paard er echt niet uit na 4 weken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:41

Ik vind deze hoeven ook bijzomder slecht... zeker als ze 4 weken geleden bekapt zijn.

Sta je op een pensionstal ts? Zo ja dan zoek steun bij hen mocht je vader het niet zo nodig vinden om een andere smid te laten komen want dit gaat niet goed. No feet no horse...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:02

Ik probeer de foto's met elkaar te vergelijken maar kan er echt niets van maken. Op de eerste niet uitgekrabte foto zit een grote, gelige flap over de hoef heen, maar die zie ik op de uitgekrabte foto's nergens meer terug?
Als je paard net van de ijzers af is dan zie je wel vaker dat er stukken hoefwand buitenom afbreken waar eerst de nagelgaten zaten, want die hebben de wand daar verzwakt. Ook zie je dan dat de hoef ineens veel meer kan bewegen en daardoor allemaal oud, overtollig hoefmateriaal afstoot. Als de hoef eerst een de vorm had van een colablikje dan groeide een hoop materiaal verticaal omhoog de hoef in. Als je het ijzer eraf haalt dan kan de hoef vlakker worden en wordt al dat overtollige materiaal door het hoefbeen weer naar beneden geduwd. Dan zie je vaak dat de steunsels in korte tijd enorm snel 'groeien'. en over de zool heen flappen. Misschien is dat wat jij hier zag?
Maar ik zou ook een andere bekapper zoeken, al was het alleen maar omdat deze smid de hoefwand waarschijnlijk niet genoeg afgerond heeft waardoor de wand rond de nagelgaten af is gebroken, en omdat je paard nog steeds best wel colablikjes als hoeven lijkt te hebben, dus zoek iemand die echt verstand heeft van hoeven bekappen, of dat nou een smid is of bekapper.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:30

Barbet schreef:
Dat 4 weken geleden de smid voor het eerst bij je paard is geweest sinds jullie hem hebben?

ja dat klopt

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:32

Hutcherson schreef:
Sorry, van alle fotos die je hier plaatst, TS... Ik heb geen idee waar ik naar kijk of wat de voor en anderkant is.
Ik herken helemaal niets op de fotos (en zie toch vrij geregeld hoeven). Het is dat ik weet dat het om hoeven gaat,maar zo zien de hoeven van mijn paard er echt niet uit na 4 weken.

ja kan ik ook niks aan doen :n

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:37

xyzutu2 schreef:
Ik probeer de foto's met elkaar te vergelijken maar kan er echt niets van maken. Op de eerste niet uitgekrabte foto zit een grote, gelige flap over de hoef heen, maar die zie ik op de uitgekrabte foto's nergens meer terug?.

dat is waarschijnlijk het niet weggekrabde vlas :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:53

Bibi1109 schreef:
Barbet schreef:

ja dat klopt

Was het een slecht verzorgd paard of zo?
Is het paard verder wel goed?
Niet te mager of kreupel of zoiets?

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 23:29

Barbet schreef:
Was het een slecht verzorgd paard of zo?
Is het paard verder wel goed?
Niet te mager of kreupel of zoiets?

nee totaal niet het paard is verder goed en totaal niet mager of kreupel :) dit is ze

Afbeelding
Afbeelding