Rustig paard is heel onrustig geworden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Re: Rustig paard is heel onrustig geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 01:01

misschien heeft hij het niet naar zin bij deze stal

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 07:09

Ik vermoed ook maagzweren, maar geloof niet dat dit een oorzaak is, maar eerder een gevolg van het onrustig zijn. Mijn paard was plots ook zo onrustig op een nieuwe stal, vermagerde en had door de stress maagzweren. Hij had stress doordat hij op die stal minder contact had met soortgenoten. Eenmaal aan huis met een vriendje, was het probleem meteen van de baan.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 08:10

Orlinapaard schreef:
Ik vermoed ook maagzweren, maar geloof niet dat dit een oorzaak is, maar eerder een gevolg van het onrustig zijn. Mijn paard was plots ook zo onrustig op een nieuwe stal, vermagerde en had door de stress maagzweren. Hij had stress doordat hij op die stal minder contact had met soortgenoten. Eenmaal aan huis met een vriendje, was het probleem meteen van de baan.

Ja daar ben ik ook bang voor.... er is sinds kort een friese merrie op stal waar hij wel leuk contact mee heeft. En hoop dat als ze straks de wei op kunnen, hij samen met haar kan staan.

Zondag komt er een vrouw een healing doen met hem... ik ben benieuwd wat daar uit komt.
DA komt volgende week ook langs om die maagzweren te checken.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 08:12

Saskia9 schreef:
Hooi ipv kuil, die 3 keer per dag brok eruit en terugzetten met andere paarden in de wei, dan heb je zomaar weer een ander paard.

Hij krijgt al hooi bijgevoerd.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:17

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wanneer is je paard voor het laatst ontwormd en/of is er mestonderzoek gedaan en wat kwam daar uit?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 08:48

brighteyes85 schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen maar wanneer is je paard voor het laatst ontwormd en/of is er mestonderzoek gedaan en wat kwam daar uit?

Toen ze naar binnen zijn gegaan, eind november. Mestonderzoek gehad en was schoon

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:26

Buiten de maagzweren en andere goede adviezen die ik hier al genoemd zie worden zou het ook nog een tekort aan Magnesium of Vitamine E kunnen zijn, je kan eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen en daarop mee laten testen.
Heb je de mest al eens een paar dagen achter elkaar op zand getest? Zand hoopt zich over de jaren heen op in de dikke darm en daardoor kunnen vaak de goede voedingsstoffen niet meer goed worden opgenomen. Heeft je paard altijd mooie mestballen, of zit er af en toe ook een dag of een paar dagen bij dat de mest dunner is?
Een andere oorzaak zouden inderdaad ook wormen kunnen zijn. Is je paard van het najaar door het negatieve mestonderzoek helemaal niet ontwormd? De adviezen zijn tegenwoordig weer wat veranderd: in het najaar, het liefst na de eerste nachtvorst, ontwormen met Equest of Equest Pramox omdat er soms met mestonderzoek iets gemist wordt en er wormsoorten zijn die je met standaard mestonderzoek niet vindt.
Wanneer is je paard wel ontwormd voor de laatste keer en tegen welke wormen was dat? Met welk wormmiddel?
Hoe stond je paard daar het eerste jaar toen het er stond? Wel met andere paarden, ander soort kuil, meer gras?

Ik hoop voor je dat je paard snel opknapt en weer de oude wordt!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 13:55

Jet schreef:
Buiten de maagzweren en andere goede adviezen die ik hier al genoemd zie worden zou het ook nog een tekort aan Magnesium of Vitamine E kunnen zijn, je kan eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen en daarop mee laten testen.
Heb je de mest al eens een paar dagen achter elkaar op zand getest? Zand hoopt zich over de jaren heen op in de dikke darm en daardoor kunnen vaak de goede voedingsstoffen niet meer goed worden opgenomen. Heeft je paard altijd mooie mestballen, of zit er af en toe ook een dag of een paar dagen bij dat de mest dunner is?
Een andere oorzaak zouden inderdaad ook wormen kunnen zijn. Is je paard van het najaar door het negatieve mestonderzoek helemaal niet ontwormd? De adviezen zijn tegenwoordig weer wat veranderd: in het najaar, het liefst na de eerste nachtvorst, ontwormen met Equest of Equest Pramox omdat er soms met mestonderzoek iets gemist wordt en er wormsoorten zijn die je met standaard mestonderzoek niet vindt.
Wanneer is je paard wel ontwormd voor de laatste keer en tegen welke wormen was dat? Met welk wormmiddel?
Hoe stond je paard daar het eerste jaar toen het er stond? Wel met andere paarden, ander soort kuil, meer gras?

Ik hoop voor je dat je paard snel opknapt en weer de oude wordt!

Op zand heb ik m nooit getest. Dat is nog een goede tip.
Mest is altijd goed, nooit dun. Hij is eind vh het seizoen ook ontwormt ondanks dat hij schoon was. Dus daar ga ik eigenlijk niet van uit.
Het eerste jaar ging goed. Hij had het naar mijn idee naar zijn zin.
Van de zomer begon het al dat hij naar binnen wilde maar ik dacht dat komt door de extreme warmt afgelopen zomer. Hij had toen eigenlijk geen leuk vriendje, er was geen klik mee.
Ik hoop dat die friese merrie wat wordt as zomer.
Verder is er niks veranderd. Ik ben hem alleen gaan bijvoeren met hooi en slobber met bietenpulp. Dat is het enige wat is veranderd...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:29

Stond hij van de zomer ook apart of nog wel in een groepje? En hoe was dat vorig jaar? Is er in die tijd een maatje van hem van stal weggeraakt?
Wat doe je met hem, rijden, mennen, longeren o.i.d.? Is daar verschil in gekomen met vorig jaar/vorige winter?

Weet je ook waarmee hij de laatste keer ontwormd was?

Ik vraag wel veel hoor, maar ik probeer met je mee te denken. Wie weet zie je toch ineens iets wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat je eraan kan doen.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:38

Als het eerste jaar wel goed ging kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de verhuizing het probleem is. Misschien iets anders veranderd? Ik dacht ook wel meteen aan maagzweren bij je verhaal. Dan zou het wel beter zijn om hem in de paddock ook wat te eten te geven, lukt dat niet met hooi dan misschien tussendoor een emmer pulp met luzerne? Mijn paard knapt goed op van mastic horse.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 01:17

__Robijn__ schreef:
brighteyes85 schreef:

Toen ze naar binnen zijn gegaan, eind november. Mestonderzoek gehad en was schoon

Je moet in het najaar altijd ontwormen vanwege horzellarven. Google daar maar eens op. Die hechten zich vast aan de maag van het paard. Misschien heeft hij daar last van. Dat kan erg veel ongemak veroorzaken. Die laten geen eitjes achter in de mest en wordt dus in mest onderzoek niet gezien. Ik zou zeker een wormkuur geven die horzellarven doden.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 02:16

Om de hoeveel tijd ontworm je paard?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:32

Paardenfann4 schreef:
Je moet in het najaar altijd ontwormen vanwege horzellarven. Google daar maar eens op. Die hechten zich vast aan de maag van het paard. Misschien heeft hij daar last van. Dat kan erg veel ongemak veroorzaken. Die laten geen eitjes achter in de mest en wordt dus in mest onderzoek niet gezien. Ik zou zeker een wormkuur geven die horzellarven doden.

Dit klopt inderdaad, ik had begrepen dat er in november ontwormd was, maar ik begrijp nu dat het alleen om mestonderzoek gaat.

Verder begrijp ik niet helemaal wat een healer gaat doen, ik dit stadium van een oorzaak vinden. Je sluit eerst lichamelijke ongemakken uit, lijkt me.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 20:37

Er is ook gemeten dat er een aardstraal in de hoek van de stal zit.
Kunnen paarden hier ineens last van krijgen?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:09

Heb je mijn post gelezen over horzellarven? Ik zou er sowieso even een wormkuur in doen die horzellarven dood.

Ik geloof niet in aardstralen, dus daar heb je aan mij niets aan. Ik zou het eerst in de medische hoek zoeken en of het paard het naar zijn zin heeft waar hij nu staat.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:22

__Robijn__ schreef:
Er is ook gemeten dat er een aardstraal in de hoek van de stal zit.
Kunnen paarden hier ineens last van krijgen?

Aardstralen kunnen ze zeker last van hebben, dat kan zich ook pas na een tijdje uiten.. Op een stal waar wij stonden was ook een box waar aardstralen liepen alle paarden die daarin kwamen te staan werden ziek of trapten de stal in elkaar..
ik zou daar dus zeker iets aan laten doen!

Verder even de reactie hierboven lezen over het ontwormen, voor horzellarven!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:26

Paarden zijn kuddedieren die sociaal contact nodig hebben. Is er geen mogelijkheid ze gewoon samen te laten lopen? Anders zou ik toch naar een andere plek uitkijken. In jouw omgeving zijn meerdere stallingen die veel buitengang bieden of PP zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:56

TS hoe gaat het nu? Weet je al wat meer?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 11:14

Ik ben bij een andere stal geweest. Hier staan ze in kudde verband in de paddock overdag. Gaan gehele dag naar buiten en worden binnen gezet om te kunnen eten tussen door. Ze worden smorgens smiddags en savonds buiten gezet met elke keer eet momenten tussen door.
Een stal waar veel rust en regelmaat is en waar hij in de zomer ook de hele dag in een kudde naar buiten kan :)) Ben wel erg blij dat ik deze stal ben tegen gekomen. Eigenaar is erg gesteld om het welzijn van het paard en zijn natuurlijke gedrag. Laat ook het kuil testen op de juiste waardes zodat zij genoeg voedingstoffen hieruit op kunnen nemen. Op de huidige stal voer ik hem zelf hooi bij wat ik in een slowfeeder net doe. Het hooi eet hij veel liever dan het kuil wat hij aangeboden krijgt, dat laat ie liggen en kiest voor het hooi. Dus ik weet niet hoe de kwaliteit hier is van het kuil...

Het bloed gaf niets heel raars. Het enige was dat zijn eiwit wat te laag was en dat zijn waarde bij chronische ontsteking net wat te hoog wat voor het mooie. DA dacht aan mogelijk iets met de dunne darm ( gezien de stress is dit aannemelijk )
Dus ik ga hem wel hiervoor behandelen.
DA gaf wel aan dat uit zijn waardes kwam dat hij gewoonweg lange tijd te weinig ruwvoer heeft gehad.
Ik vind dit persoonlijk echt wel heel erg en het bevestigd mijn gevoel dat hij dus te weinig kreeg. Maar we gaan alsnog verhuizen volgende week waar hij lekker met vriendjes de hele dag buiten kan staan en spelen.

Ik hoop dat hij het hier naar zijn zin gaat krijgen en snel gaat bij komen. Hij is inmiddels wel iets bij gekomen maar hij is er nog lang niet....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:22

Dat klinkt als een prima oplossing. Hopelijk knapt je paard snel op.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:23

Ok, ik ben benieuwd of hij snel verbeterd op zijn nieuwe stal. Wanneer verhuis je?

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:05

Dat is vast een hele goede beslissing van je. Daar gaat je paardje zeker van opknappen, als ik het zo hoor.
Heel veel plezier op je nieuwe plekje :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 23:01

Misschien overheen gelezen, maar wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 11:13

Ik wil volgend weekend verhuizen :))

@ Marie: afgelopen oktober/november is hij naar de tandarts gweest

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:26

3x per dag brok is erg veel, of het moet om 3x een handje gaan maar dan nog zou ik hem van de brok afhalen. Zeker als je paard beperkt wordt in zijn vrije bewegen en aan stal gekluisterd is.