Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Orlinapaard schreef:Ik vermoed ook maagzweren, maar geloof niet dat dit een oorzaak is, maar eerder een gevolg van het onrustig zijn. Mijn paard was plots ook zo onrustig op een nieuwe stal, vermagerde en had door de stress maagzweren. Hij had stress doordat hij op die stal minder contact had met soortgenoten. Eenmaal aan huis met een vriendje, was het probleem meteen van de baan.
Jet schreef:Buiten de maagzweren en andere goede adviezen die ik hier al genoemd zie worden zou het ook nog een tekort aan Magnesium of Vitamine E kunnen zijn, je kan eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen en daarop mee laten testen.
Heb je de mest al eens een paar dagen achter elkaar op zand getest? Zand hoopt zich over de jaren heen op in de dikke darm en daardoor kunnen vaak de goede voedingsstoffen niet meer goed worden opgenomen. Heeft je paard altijd mooie mestballen, of zit er af en toe ook een dag of een paar dagen bij dat de mest dunner is?
Een andere oorzaak zouden inderdaad ook wormen kunnen zijn. Is je paard van het najaar door het negatieve mestonderzoek helemaal niet ontwormd? De adviezen zijn tegenwoordig weer wat veranderd: in het najaar, het liefst na de eerste nachtvorst, ontwormen met Equest of Equest Pramox omdat er soms met mestonderzoek iets gemist wordt en er wormsoorten zijn die je met standaard mestonderzoek niet vindt.
Wanneer is je paard wel ontwormd voor de laatste keer en tegen welke wormen was dat? Met welk wormmiddel?
Hoe stond je paard daar het eerste jaar toen het er stond? Wel met andere paarden, ander soort kuil, meer gras?
Ik hoop voor je dat je paard snel opknapt en weer de oude wordt!
__Robijn__ schreef:brighteyes85 schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen maar wanneer is je paard voor het laatst ontwormd en/of is er mestonderzoek gedaan en wat kwam daar uit?
Toen ze naar binnen zijn gegaan, eind november. Mestonderzoek gehad en was schoon
Paardenfann4 schreef:Je moet in het najaar altijd ontwormen vanwege horzellarven. Google daar maar eens op. Die hechten zich vast aan de maag van het paard. Misschien heeft hij daar last van. Dat kan erg veel ongemak veroorzaken. Die laten geen eitjes achter in de mest en wordt dus in mest onderzoek niet gezien. Ik zou zeker een wormkuur geven die horzellarven doden.
__Robijn__ schreef:Er is ook gemeten dat er een aardstraal in de hoek van de stal zit.
Kunnen paarden hier ineens last van krijgen?