(zelf) bekappen; welke methode en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Re: (zelf) bekappen; welke methode en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:14

“Quote Gimme_Joy;
Ik denk dat de hard/zachtheid van hoeven niet alleen beïnvloedt wordt door buitenaf, maar ook van binnenuit.”

Klopt, bodem is maar 1/5 bepalend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:18

Avalanche81 schreef:
Clasical schreef:
Ik verwacht ook niet dat de Amerikaanse sportpaarden kwalitatieve blote voeten hebben.
Doorgaans denk ik dat het gemiddelde Amerikaanse paard tov een Nederlands paard toch echt wel een leven kent van meer buiten

Nou, dan kan ik je bij deze uit de droom helpen.

Ik ben echt bang dat je dat niet kan. :')
Zo jammer, want de wereld wordt zoveel interessanter als mensen naar feiten kijken in plaats van naar fabeltjes luisteren. Hoewel die laatste natuurlijk wel beter verkopen. De Verenigde Staten, The Great Outdoors, waar alle paarden elke dat blootsvoets 16 kilometer afleven over afwisselend zanderige en rotsachtige en droge en vochtige bodem en nooit ook maar één hoefprobleempje hebben want daar leven mensen nog in harmonie met de natuur... De dode hoeven van díe paarden moeten dus wel hét model worden voor alle hoeven van alle levende paarden over de hele wereld. 8-)

@ Yarrah: Wat leuk! Ik begon ook twintig jaar geleden, ook eerst Strasser. Daarna wat minder schematisch gaan werken maar het heeft me veel geleerd. Jammer dat veel zelfverklaarde bekapprofessionals zo graag een schietschijf op Strasser plakken en alles wat met stiften, schema's, passers of hielmaatjes werkt belachelijk maken, want ook al meet ik zelf niet meer na, meten is echt weten, zeker als je begint.
Ik bekap (met tegenzin) nog steeds zelf, [***] had enorm veel hoefonderhoud nodig en nu doe ik toevallig een paardje dat anderhalf jaar niet bekapt was en met 3cm lange flappen van de wei kwam. Helaas was bij de ene hoef de voorwand tot aan de zool afgebroken (heel steil voetje dus) en waren bij de andere hoef juist de hielen afgebroken waardoor dat heel plat stond. De hoefkwaliteit zelf was verder prima, op natuurlijk wat vervorming door die gekke drukverdeling na.
Ik bekap trouwens wel zelf, maar laat het elke zes tot acht weken controleren door een bekapper/hoefsmid, want twee paar ogen zien meer dan een en als je niet steeds nameet is het heel makkelijk om er toch wat scheefheid in te krijgen, zeker als bovendien hoef een hypermobiel paard staat dat die hoef steeds op een andere manier scheef belast.
Dus ik ben absoluut pro ijzerloos zolang dat de levenskwaliteit van het paard niet in de weg zit, maar ben wel heel erg tegen domme, uitruiiende uitspraken van natuurlijk bekappers. Ik heb de afgelopen twintig jaar een lange rij bekappers en smeden voorbij zien komen en ik moet zeggen dat de smeden (die trouwens ook konden bekappen! :j ) vele malen ruimdenkender en geinteresseerder waren dan wat je op het internet aan natuurlijk bekappers tegenkomt. En dat vind ik wel erg jammer, op een zo hoefvriendelijke manier mogelijk bekappen vind ik geweldig, maar dat een paar het verpesten voor de rest en er meteen zo'n sektarisch clubje van maken dat fabels boven feiten verheft vind ik eeuwig zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:25

Clasical schreef:
Maar wat moet je volgens jou dan anders bekappen aan een paard op zachte bodem tov een paard op harde bodem?

Wat dacht je van níet bekappen?
Volgens mij leven een hoop internetbekappers in een soort lalaland waar als je een hoef maar in een natuurlijke vorm bekapt en op harde bodem zet hij vanzelf granieten hoefjes krijgt waar hij probleemloos 16 kilometer mee over het asfalt kan rennen als hij met zijn vriendjes ontsnapt... :x
Ooit gehoord van insulineresistentie, PSSM, beschadigde darmen en alle andere aandoeningen die een paard kan hebben die voor permanent van binnenuit verzwakte hoeven zorgen? Als je die permanent op harde bodem wilt laten lopen dan moet je ze permanent op hoefschoenen zetten. Mijn paard werd drie jaar natuurlijk bekapt terwijl hij op een verharde paddock woonde, precies volgens het boekje, en moest elke winter hoefschoenen aan omdat hij bijna zoolperforaties van buitenaf kreeg als hij over bevroren weidegrond liep.
Dus hoezo krijgt elk paard betere hoeven van een leven op een harde bodem?
En dat zijn dan nog maar de 'gewoon' zieke paarden. Heb je ook wel eens een paard bekapt dat een scheve beenstand had en daardoor zijn hoeven steeds scheef afsleet als je hem de kans gaf om het op de 'natuurlijke' wijze te laten slijten?
Hoewel je inmiddels trouwens ook alweer een clubje natuurlijk bekappers hebt die überhaupt niet meer naar beenstand, gangwerk of hoefafwikkeling kijken, en die puur bekappen volgens het motto 'we volgen gewoon de zool' en hoe het paard van bovenaf de hoef vervormt is niet boeiend. :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:30

Heb paarden met ijzers gehad, paarden die een enkele keer ijzers nodig hebben gehad en alles wat er nu loopt is tot nog toe ijzerloos.

Qua bekappen maakt het voor mijn huidig stel totaal niet uit wat voor bekapper ze doet. Zowel traditioneel als nb bekapt ze hetzelfde.

Enige wat ik doe is eventueel wat scheurtjes bijvijlen en eentje hou ik in de zomer meer bij omdat die de neiging heeft een schuine snavelvorm te krijgen.
1 heeft aan 2 soms 3 beurten per jaar genoeg, rest 3 soms 4x

Mm werk doe ik niet aan, snap dat ook niet. Een buitenritje en er zijn meer mm af dan ik met moeite zou vijlen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:30

ik ken inmiddels alle uitzonderlijke verhalen wel.
Maar op Bokt heeft nagenoeg iedereen die ene uitzondering.
Laatst bijgewerkt door Clasical op 14-03-19 00:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:35

Tegen wie heb je het nu?
Is dat een reactie op wat ik schreef over mijn paard en dat die ijzers zou hebben gekregen? Die van mij heeft altijd blootsvoets gelopen en liep tot zijn 3,5de altijd buiten en van 4 tot 6jarige leeftijd ook. Toch was hij als dit zo door was gegaan op permanente plakschoenen gegaan of ijzers met zooltjes omdat zijn hoefkwaliteit door al zijn aandoeningen gewoon te zwak was.

Als natuurlijk bekappers plakschoenen aanmeten die vier tot zes weken blijven zitten dan vind ik trouwens dat ze eigenlijk gewoon heel veel gemeen hebben met reguliere smeden die kunststof ijzers aanmeten en ook eens in de vier/zes weken komen om het ijzer te verleggen en de hoef te bekappen. Het scheelt alleen wat gaatjes. Ik vind het apart dat permanente plakschoenen met lijm en eens in de vier tot zes weken hoeven bekappen door veel bekappers wel als natuurlijk wordt gezien, maar hetzelfde doen met een kunststof ijzer niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-19 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:41

xyzutu2 schreef:
Tegen wie heb je het nu?
Is dat een reactie op wat ik schreef over mijn paard en dat die ijzers zou hebben gekregen?

wat betreft scheve beenstand;

Als de hoeven scheef afslijten moet je je als eerste gaan afvragen wat 'scheef' eigenlijk is.
Hoe weet je of de hoef scheef is? En wat is 'de hoef'?
Is dat de zichtbare vorm van de hoornschoen?
Is dat de kroonrand of haarlijn?
Is de stand van de zool bepalend of gaat het om de stand van de botten in en aan de hoef?

Mi is het de stand van het hoefbeen dat bepaalt wat recht is of scheef.
Het hoefbeen kun je van buiten natuurlijk niet zien, maar gelukkig kun je aan de zool zien wat de stand van het hoefbeen is.
De zool wordt namelijk aangemaakt door de zoollederhuid die onder aan het hoefbeen zit en volgt dus altijd het hoefbeen.
In de praktijk blijkt dat wanneer je de zool recht zet het hoefbeen eveneens recht staat.
Als de hoefwand buiten de zool uitsteekt slijt hij zonder de ondersteuning van de zool vrij snel waardoor de hoef, als de hoefwand scheef is gegroeid, vanzelf recht komt te staan.
Dit is de manier waarop de hoef in de natuur vanzelf recht blijft.
Dit is ook wat er gebeurt wanneer je bij het bekappen de hoefwand weghalen tot aan de zool.

Als de hoef echt scheef afslijt, ook volgens het hoefbeen, dan nog lost het probleem zich doorgaans vanzelf op.
Wanneer de hoef ergens te snel slijt gaat dat gedeelte harder groeien.
Dit is dezelfde werking als bij het trainen van hoeven, maar nu wordt het te snel slijtende gedeelte nog eens extra getraind. Na een tijdje zie je dat het sneller slijtende gedeelte sneller gaat groeien en het eindresultaat is dat de hoef niet meer scheef slijt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:56

Clasical schreef:
Ik verwacht ook niet dat de Amerikaanse sportpaarden kwalitatieve blote voeten hebben.
Doorgaans denk ik dat het gemiddelde Amerikaanse paard tov een Nederlands paard toch echt wel een leven kent van meer buiten

xyzutu2 schreef:
Avalanche81 schreef:

Nou, dan kan ik je bij deze uit de droom helpen.

Ik ben echt bang dat je dat niet kan. :')
Zo jammer, want de wereld wordt zoveel interessanter als mensen naar feiten kijken in plaats van naar fabeltjes luisteren. Hoewel die laatste natuurlijk wel beter verkopen. De Verenigde Staten, The Great Outdoors, waar alle paarden elke dat blootsvoets 16 kilometer afleven over afwisselend zanderige en rotsachtige en droge en vochtige bodem en nooit ook maar één hoefprobleempje hebben want daar leven mensen nog in harmonie met de natuur... De dode hoeven van díe paarden moeten dus wel hét model worden voor alle hoeven van alle levende paarden over de hele wereld. 8-)

Ik vraag me echt serieus af of je ook maar iets gelezen hebt van wat ik geschreven heb. Als je nu gaat reageren op wat ik echt zeg, wil ik je best antwoord geven, maar op deze manier vind ik het niet zo heel fijn discussieren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 01:04

Maar dat is toch niet de enige manier van scheefheid?
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel met bekappers die gewoon de zool volgen. Ik had een paard dat door een blessure aan de schouder met de kogel niet meer recht boven de hoef stond, maar boven de binnenwand. Dat is scheef. Hij belastte zijn hoef chronisch scheef. Dat had niets te maken met de hoek waarin het hoefbeen stond, maar waar hij het hoefbeen naartoe duwde in de hoefcapsule zelf. Als je bij dat paard gewoon de zool volgde dan stond hij binnen anderhalve maand met een binnenwand die verticaal stond of zelfs halverwege onder de hoef door naar binnen knikte. Bij dat soort paarden kun je niet gewoon de zool volgen want dan gaat alles wat aan paard boven die zool leeft kapot. Je bekapt het paard, niet de hoef.
Het enige wat je kunt doen is zorgen dat de hoef niet teveel afslijt (want dan heb je geen ruimte meer om te corrigeren, dus niet permanent op harde bodem zetten) en continu de stand te corrigeren, en dan niet naar de zool want die vermaakte zich prima, die hing keurig recht boven de grond terwijl de hele hoef onder zichzelf door naar buiten week, maar naar een stand waarin het been zo normaal mogelijk naar voren afwikkelt zodat het paard vanuit dat verbeterde bewegingspatroon de hoef weer rechter gaat belasten waardoor die vervolg weer zijn normale vorm aan kan nemen.
En dat lukte, maar dus niet door gewoon de zool te volgen en alles wat er aan hoef en paard boven stond te vergeten, maar door holistisch te werken. En is vaak zoveel meer scheef dan alleen dat ene hoefje, en als je 600 kilo paard scheef door laat lopen met jouw filosofie: 'Als de hoef echt scheef afslijt, ook volgens het hoefbeen, dan nog lost het probleem zich doorgaans vanzelf op.
Wanneer de hoef ergens te snel slijt gaat dat gedeelte harder groeien. ' dan maak je paarden echt kapot.
Als dat zo zou zijn, waarom zouden we ons dan in vredesnaam ooit nog druk maken over hoefbevangenheid of hoefbeenkanteling? Als dat puntje van het hoefbeen van bovenaf in de zool drukt, dan groeit die zool toch gewoon sneller aan? Probleem opgelost.

@ Avalanche: jij schreef dat je Clasical uit haar droom wilde helpen. Ik reageerde dat dat volgens mij niet kon. Ik ben het namelijk helemaal mee eens met wat je in dit topic hebt geschreven.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 01:10

Als je de hoef expres scheef zet, klopt ook de richting niet meer waarin de gewrichten scharnieren.
Als je de hoef expres scheef wil zetten zul je ijzers moeten gebruiken omdat de hoef anders vanzelf weer relatief snelafslijt naar de natuurlijke stand.
De middelen kunnen erger zijn dan de kwaal.
Maar ik ben pro plakzolen, als vervangen voor de hoefschoen.
Plastic “ijzers” bestaan in mijn beleving niet, een ijzer is van ijzer.

Verder vind ik het geval wat jij noemt zo extreem dat ik mij niet kan voorstellen dat, met welke behandeling of manier van bekappen ook, dit paard een pijnvrij leven kan hebben
Laatst bijgewerkt door Clasical op 14-03-19 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 01:26

xyzutu2: damn ik heb altijd moeite met jouw naam, is hij nu goed?

Dank je, dan snap ik je nu :) Bedankt voor de uitleg, waardeer ik erg. Ik vrees dat je gelijk hebt :D

Wat betreft de scheefheid: volledig mee eens. Daarom vind ik het zo'n waanzin om te gaan bekappen op basis van een dode hoef. Dat is leuk, en misschien werkt zo'n model wel bij een paard, maar bij heel veel paarden moet je gewoon goed kijken naar hoe ze lopen, en idd het hele paard bekappen. Ik ben er ook geen fan van om de hielen bv ineens laag te zetten, omdat je dan imo de diepe buiger veel te zwaar belast, die pezen zijn daar niet op gemaakt.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 01:44

@ xyzutu : eens met je bevinding. Mijn paard had een een getordeerdheid in zijn achtervoet (er bleef een soort draaiïng in zijn hoefwand heel conscientieus naar beneden groeien, onafhankelijk van wat mijn, overigens zeer zorgvuldig uitgekozen, bekwame bekapper er wel of niet aandeed. Pas nadat ik enige maanden de Blaasmerdiaan van Jim Masterson, erop los had gelaten, volgde er verandering. Nu heeft hij daar weer een normaal uitgroeiende hoefwand zonder torsie.

Er zit een heel paard boven de voeten. En alles heeft zijn invloed op de voeten tot en met de manier van rijden aan toe. De voeten reageren niet alleen op het terrein waar ze op lopen dus van buitenaf naar binnen. Maar andersom werkt het net zo zeer, van binnen naar buiten. Er zitten pezen aan spieren en bindweefsel en alles wat maar enigszins in de verdrukking heeft gezeten of nog zit, kan het laten zien in de voeten. In mijn paard's geval een niet zo fijne beschadiging in de kootholte opgelopen tijdens transport naar NL. Daarna nog een castratie. Tel uit je winst in de voet, of liever de schade. Maar nu ziet het er weer veel beter uit.
Mijn spanjaard heeft de eerste 6 jaar op harde rotsbodem gelopen en kwam geijzerd in NL aan. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een bekapper die ervaring heeft met spaanse voeten en die zijn voeten spaans kon laten, totdat zijn voeten er aan toe waren om meer te openen vanuit de straal. Dus niet willens snel hielen eraf zou willen halen. Maar het e.e.a. de tijd geven totdat het digitaal kussen en het kraakbeen zich enigszins gevormd hebben en vooral met in achtneming van de hoek van de schouder en van de heup van het paard.
Bij mijn vorige paard heb ik vele jaren het hoefonderhoud zelf ter hand genomen met zeer goed resultaat maar dat waren NL voeten en ik durfde het mijn spanjaard en reuma nu niet meer aan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 02:04

Hier natuurlijk, behalve dat ik wel in de stralen snij en dat ik mijn ene paard wat steiler bekap.

khirshanta schreef:
Amerika is zelf bekappen veel meer aan de orde van de dag. Echter, de ondergrond is daar anders, waardoor niet altijd dezelfde strategie kan worden aangewend.

Of vind je dat dat misschien onzin is, en dat geologische indeling geen effect heeft op bekappen/de vorm van de hoef?

Zelf bekappen kan alleen wanneer er geen ijzers onder zitten.
Mogelijk is de hoef kwaliteit van de paarden in Amerika beter dan in dit land. Hier is men wel wat te gemakkelijk van gooi maar een ijzer onder en fokken vervolgens door met paarden die minder goede hoeven hebben.
Ook zie ik in mijn omgeving dat bij sommig mensen ook nog echt idee hebben dat paarden niet zonder ijzers kunnen. Ook wanneer je alleen in de bak rijdt of over zandpaden.

Zelf bekappen is niet moeilijk zolang je maar naar je paard blijft kijken en er op let dat hij beter gaat lopen en niet slechter. Want in laatste geval doe je wat fout.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:12

Natuurlijk is er een paard boven de voet.
Enkel de voet goed bekappen is niet voldoende.
Maar ook paarden die lijden aan genoemde ziekten zoals PSSM, beschadigde darmen etc.
en daardoor een verminderde hoefkwaliteit hebben, juist die paarden hebben extra belang bij een goed werkende hoeffunctie en ik zou niet weten waarom die paarden niet gewoon blootvoets kunnen, met hoefschoenen of een plakschoen.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:16

Mijn bevinding v.w.b. verschil in spaanse harde rotsbodem en nederlandse soppige weidegrond. Ja ik zie wel degelijk een verschil (logisch ook: vorm volgt functie) in wat de voet wil en kan naar mate de tijd verstrijkt. Mijn paard kwam met de bekende colablikjes uit Spanje, overigens wel knetterde harde hoeven. Hij had daar kennelijk al langer op ijzers gestaan. Het gevolg was een bijna afwezige straal waar ook nog rotstraal een feestje aan het houden was. Binnen een jaar was de rotstraal verdwenen en waren zijn achtervoeten al voorzien van een zeer mooie straal. Voorvoeten lieten duidelijk zien dat ze meer tijd nodig hadden om zich aan te passen aan NL bodem.
Nu zoveel jaar laten en 24/7 buiten zie ik ook de voorvoeten langzaam maar zeker verbeteren qua straal. Voetoppervlak wordt groter. Je ziet dat de straal vanuit het midden de hielbreedte vergroot.
Je kan dit natuurlijk wel willen forceren à la Strasser. Maar wat ik zelf een beter plan vind, is dat de voet het zelf doet, wanneer hij er aan toe is. Dit garandeert voor mij dat de structuren binnenin de voet (digitaal kussen/kraakbeen) ook zover ontwikkeld zijn, dat ze hun functie goed kunnen vervullen. Het gevolg daarvan is: hij heeft geen pas kreupel of gevoelig gelopen.

Een andere vraag die nog door mijn hoofd speelt is: kan een paard in NL zichzelf trimmen, zodanig dat er geen interventie van de bekapper meer nodig is?
Bij tijd en wijle lijkt het erop dat mijn paard dat misschien zelfs wel zou kunnen op de momenten dat ik hem voldoende beweging over hardere bodem aan kan bieden. Dan zijn groei en afslijten in balans.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:24

Clasical schreef:
Verder vind ik het geval wat jij noemt zo extreem dat ik mij niet kan voorstellen dat, met welke behandeling of manier van bekappen ook, dit paard een pijnvrij leven kan hebben

Ik heb er zoéén die is zo geboren. Koot staat niet recht boven de hoef, waardoor idd de binnenwand de neiging heeft loodrecht te komen. Heeft echt geen pijn. Loopt al 15 jaar uitstekend, en sinds haar 5e endurancewedstrijden. Maar wel met een ijzertje ter correctie.

clasical schreef:
<knip>ik zou niet weten waarom die paarden niet gewoon blootvoets kunnen, met hoefschoenen of een plakschoen.

Ja, daar toont zich nu het verschil met een professional - die weet het wél nl... ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:31

Nou, vertel mij, waarom kan dat niet?
Ben niet onder de indruk van het woord ”professionals”
Een slechte smid is ook een opgeleide professional.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:35

Ik heb een goede hoefsmid. Al jaren.
Dus ik heb het geld er wel voor over om mijn paarden door een vakman te laten bakappen / beslagen. :+

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:37

Pandora2 schreef:
Dus ik heb het geld er wel voor over om mijn paarden door een vakman te laten bakappen / beslagen. :+

O wat heeft dat paard een geluk bij jou dat zn mama m goede en dure schoenen geeft, dat is echte liefde!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:37

Ik begin er niet aan. Ook niet na een dagcursus.
Mijn bekapper komt elke 6 weken en weet waar ie over praat.
Hij kijkt ook naar mijn paard, wat zij nodig heeft.

Ik vijl alleen brokkels eraf en snijd rotstraal weg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:39

Clasical schreef:
Pandora2 schreef:

O wat heeft dat paard een geluk bij jou dat zn mama m goede en dure schoenen geeft, dat is echte liefde!

_O- _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:43

Die van mij worden traditioneel bekapt. Ik vind het al enorm lastig om een goed opgeleide smid te vinden dus laat staan om een goede nbsmid te vinden. En daarnaast hebben ze het er altijd prima op gedaan dus waarom dan het risico opzoeken door het anders te gaan doen.

2 pony's worden door onze vaste smid gedaan die hier al jaren komt. Met mijn andere shet ga ik regelmatig heen en weer naar visdonk waar ze bekapt wordt door van Nassau. Ze loopt op hoefschoenen omdat ze helaas bevangen is en ik overweeg een hoefijzer. Even overleggen de volgende keer

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:46

Ik zou het ook nooit zelf doen. Ik ben blij met mijn smid. Die kwam bij mijn bijrijdpaard en komt nu ook sinds ik mijn eigen paard heb. Hij bekapt haar dus al vanaf dat ze 6 maanden was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:54

Scheefheid is altijd iets om in de gaten te houden.
Ik zie hier veel over 'de zool volgen', maar je kijkt naar meer dan dat.
Je kijkt naar de kroonrand, naar de beenstand, hoe het paard beweegt, hoe het afslijt, hoe verschillende onderdelen van de hoef groeien etc.
Wij zijn nog maar een klein jaar bezig, dus absoluut geen 'pro's' en nog genoeg te leren.
Daarom vind ik het ook heel erg belangrijk dat ons werk gecontroleerd wordt door een professionele bekapper.
Dat werkt heel fijn, hij komt regelmatig bij ons kijken en ons werk controleren en tussendoor stuur ik foto's naar hem toe die hij dan beoordeeld.

Tussendoor kan ik alleen maar positief zijn erover.
De hoeven van onze paarden zijn enorm verbeterd sinds we onder begeleiding zelf bekappen.

Wij bekappen overigens alleen onze eigen paarden en hebben ook echt nog een hoop te leren en ervaren. :o

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:13

Kroonrand zegt niks over de voetas.
Beenstanden zijn na het tweede levensjaar niet meer te corrigeren.
Wel eens dat je naar het hele paard kijkt
Hoe een paard beweegt kan juist te maken hebben met de nog beperkte hoefvorm.
Dus ga je dan het bekappen aanpassen op de beweging?
Of volgt er een betere beweging bij een verbeterde hoefvorm?