Luchtzuigen: paard zijn gang laten gaan of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: Luchtzuigen: paard zijn gang laten gaan of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:32

Ik heb een luchtzuiger gehad. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik heb het haar niet af kunnen leren. Dus heb ik het maar opgegeven en ze leefde nog lang en gelukkig.

Door het zuigen, is mij verteld, komt er lucht in de maag en dat zou een chemische reactie veroorzaken waardoor endorfine vrijkomt, wat hen gelukkig maakt en dus verslavend werkt. Zolang mijn paardje kon zuigen was ze blij.

Ze stond 24/7 in de zomer op een heerlijke weide, genoeg te eten, en hooi als het te droog was, maar ze liep toch altijd naar een favoriete zuigpaal. En ja dat komt dan helemaal scheef te staan. Ze had in alle weilanden een paar favo palen. Wat wij hebben gedaan is een stukje naast de favo paal een andere slaan. Dan kon ze lekker zonder de heining te slopen aan haar favo paal zuigen. Eh ja, ik weet dat het een beetje schunnig klinkt, LOL.

Zuigbanden heeft ze in het begin ook om gehad, maar gingen smetten.

En mijn andere 4 paarden hebben het nooit overgenomen trouwens.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:14

Laten gaan en eventueel een paal bij plaatsen om de omheining te sparen...

Het luchtzuigen komt toch voort uit stress (maagzweren ook, meestal i.c.m. een tekort aan ruwvoer). Behandelen tegen maagzweren lijkt me nu geen logische stap. De oorzaak van de stress is wellicht al jaren niet meer aanwezig, maar de verslaving is gebleven. Een band vind ik een onding. Kan scheef gaan zitten en dan worden ze ontzettend benauwd. Het geeft ook vaak schuurplekken. Mijn pony zoog er dwars doorheen, dus toen we hem kochten, hebben we zijn band definitief af gelaten. Het lijkt erop dat jouw paard het in een stressvolle periode als slechte gewoonte heeft aangenomen, maar dat hij in het algemeen niet bijzonder stressgevoelig is. Die paarden hebben doorgaans geen problemen die worden geassocieerd met luchtzuigen, zoals koliek en schraal blijven. Die problemen worden overigens helemaal niet veroorzaakt door het luchtzuigen. Je houdt wel de slijtage aan de tanden en soms de voeten (afhankelijk van hoe ze zuigen).

Wij hebben het laten gaan. De pony is met 16 jaar verkocht, nadat wij hem 7 jaar hadden gehad. Geen paard heeft het ooit van hem gekopieerd. Hij is nu bijna 30 en heeft nooit gezondheidsproblemen gehad. Hij is als jonge pony alleen gehouden en kwam maximaal een half uur per dag buiten, daar is het ontstaan en ondanks latere huisvesting die wel paardvriendelijk was, is hij er nooit vanaf gekomen.

Overigens zou ik het luchtzuigen ook niet willen beperken bij een heel stressvol paard dat ook gevoelig is voor koliek. Het enige waar het paard bij gebaat is, is het zoveel mogelijk beperken van de stress. Niet het ontnemen van de mogelijkheid om te voldoen in zijn verslavingsbehoefte.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 10:49

Dank je wel weer allemaal voor de reacties en tips!

xLoveLightx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:26

Het luchtzuigen kan gevolgen hebben op de gezondheid van je paard. Zo kan je paard last krijgen van maagzweren.
Je hebt speciale banden die je om de nek van het paard kan aanbrengen die het luchtzuigen kunnen tegengaan

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:06

Wow, da's heeeeel ouderwets en iemand die de moderne onderzoeken niet kent.

@lovelight, lees je alsjeblieft in voor je dit soort risicovolle adviezen geeft.

xLoveLightx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:21

Afbeelding
@Femke_Tweety

Als student paravet is het mij geleerd , door een dierenarts, dat maagzweren en luchtzuigen vaak in verband staat. Maar omdat de oorzaak van het verband lichtelijk ideopatisch is wil niet zeggen dat het niet waar is.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:23

xLoveLightx schreef:
Het luchtzuigen kan gevolgen hebben op de gezondheid van je paard. Zo kan je paard last krijgen van maagzweren.
Je hebt speciale banden die je om de nek van het paard kan aanbrengen die het luchtzuigen kunnen tegengaan

Wow dit is even helemaal verkeerd zeg. Je legt het verband net verkeerd om. Ze zuigen door de maagzweren. Niet andersom.

Ik heb een luchtzuiger. Heb hem een tijdje een plek gegeven om te zuigen maar dan werd het alleen maar erger. Dan stond hij de hele dag te zuigen. Nu ik zorg dat ie het niet kan probeert hij het ook minder. Maar die van mij doet het zelfs op de kozijnen van de deur.

Hij staat trouwens ook 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:27

xLoveLightx schreef:
[ [url=m/0otC3W.png]Afbeelding[/url] ]
@Femke_Tweety

Als student paravet is het mij geleerd , door een dierenarts, dat maagzweren en luchtzuigen vaak in verband staat. Maar omdat de oorzaak van het verband lichtelijk ideopatisch is wil niet zeggen dat het niet waar is.

Is toch écht énorm achterhaald wat je nu zegt.

Ze hebben pijn door zweren.

Daarom iets dat pijn verlicht of afleidt.
Zuigen.

En zuigen is ook vaak een stress copingsmechanisme.

Verbied de gekozen manier om stress af te laten vloeien, en er blijft meer stress aanwezig.
Meer stress, meer kans op zweervorming.

Verder geeft de band vaak schade aan het strottehoofd.

Dus zéker geen band!!

Maar goed, veel dierenartsen zijn ook niet bij op dit vlak helaas.

Ik zit dágelijks in deze specifieke materie, en ken de recentste onderzoeken.

Echt, leer bij hierover, want je slaat de plank echt mis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:29

xLoveLightx schreef:

En die banden zijn aantoonbaar de oorzaak van schade aan strottehoofd bij deze oplossing.

De oorzaak van het luchtzuigen zijn trouwens maagzweren en niet andersom. Bij stereotyp gedrag zoals luchtzuigen komen endorfinen vrij die gelukkig makend en pijnbestrijdend werken. Die endorfinen zijn verslavend, luchtzuiger is daarmee eigenlijk een junk. Alleen geef je deze omeprazol ipv methadon.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:40

Meerdere van jullie zeggen behandelen tegen maagzweren.. betekent dit dan dat dit paard al minstens 10 jaar pijn en last heeft van maagzweren....?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:44

Moeilijk te zeggen.

Luchtzuigen ontstaat vaak bij pijn en stress.
(Maagpijn in het bijzonder)

Het zuigen zelf levert endorfinen op. Die zijn verslavend.

Bovendien wordt zuigen vaak een methode om met stress te dealen.

Het kan dus zijn dat luchtzuiggedrag aanhoudt, ook als de oorspronkelijke problemen weg zijn.

Maar ópvallend vaak is er toch echt een verband tussen maagpijn en zuigen.

In ieder geval iets om alert op te zijn.