Dieet jong paard. Wie kan helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:52

Joman schreef:
Faitherr schreef:
Als je twijfelt of hij voldoende mineralen en vitamine binnenkrijgt zou ik beginnen met een vitamine/mineralen brokje.
Als ik met de gegeven informatie een voersdvies zou moeten opstellen zou ik zoiets voorstellen:

Voor de vitamine en mineralen een vitaminebrokje (bijvoorbeeld vitalbix (en dan de hoeveelheid zou ik als matige/zware inspanning voeren ivm jong)
De pulp zou ik zeker aanhouden voor maagvulling, buiten onbeperkt ruwvoer klinkt goed maar op stal heeft hij dus niks? Alleen stro? Daar zou ik zeker ook onbeperkt hooi of voordelig aanbieden uit een slowfeeder, daarnaast zou je eventueel nog je 8 handjes brok kunnen geven voor evt energie als je dat zou willen, maar vitamines etc hoeft het niet. Ik zou de vitamine brok mengen met een schep of 2 scheppen luzerne voor de eiwitten + de eetduur verlengen.
Slobber zou je kunnen geven nadat je hem beweging hebt gegeven, dus na het rijden of longeren, dan heeft hij dat dus ook 5 keer in de week als extraatje

Want als jij geen energie wilt voeren hoeft dat ook niet, voor zo’n jong paard is het belangrijk dat hij de vitamine en mineralen binnenkrijgt en voor de spieropbouw en groei eiwitten, vandaar dat in mijn inzien de vitamine brok met luzerne goed zou moeten zijn, op die manier voer je geen energie, blijkt dat toch nodig te zijn kun je dus weer wat brok bijvoeren. Pulp kun je doen als maagvulling.

Heel fijn en helder bericht. Dankjewel.
Zou lucerne brok ook oké zijn? Tezamen met vitalbix bijv?

Geen probleem! Ik vind voeding ontzettend interessant en verdiep me hier ook veel in! Luzerne brok zou qua eiwitten ook prima voldoen! Echter heb je dan niet meer de extra structuur, nou is dit geen vereiste omdat ze al veel ruwvoer krijgt maar het is altijd een pluspunt, vooral omdat je van de vitalbix niet heel veel hoeft te voeren omdat het ontzettend geconcentreerd is, door luzerne toe te voegen doen ze er dan ook wat langer mee. Maar het kan prima als dat praktischer is. Vitalbix bevalt bij ons ontzettend goed maar er zijn nog heel erg veel alternatieven!
Als je meer informatie wilt of vragen hebt ben je altijd vrij om een pb te sturen!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:53

Hoe lang is het geleden dat je ontwormd hebt? In mijn ogen kan dit het ook zijn. Hij krijgt genoeg ruw/krachtvoer. Ook wil het niet kunnen verharen ook wel eens komen door wormen. Mocht dit het niet zijn zou ik lijnzaadolie bijvoeren voor het verharen

Anoniem

bigone schreef:
Stoppen met allerlei toevoegingen , vooral dr wortels , lekker maar veel suiker . Indien hij goed ontwormt is dan zorgen voor onbeperkt goed ruwvoer, ook op stal. Eventueel een periode merriebrok gaan voeren met extra vitaminebrokje erbij .

Wat voor toevoegingen? Alle paarden op stal krijgen zemelen, pulp, brok en voordroog. Het enige wat die van mij extra krijgt is opkikker vanwege problemen in november en daardoor niet makkelijk door de haren heen komen. Na het bewegen krijgt hij wat slobber en penen als beloning. Ik zie weinig raars in dat dieet persoonlijk.

Merrie brok heb ik hier al meer gelezen. Zal me daarin ook gaan verdiepen. Ik ga niet ineens zijn dieet veranderen, en me eerst fatsoenlijk laten voorlichten. :)

Anoniem

Cioccolato schreef:
Niet teveel krachtvoer voeren, maar wel kwalitatief goed. Er zijn verschillende brokken met verschillende ingrediënten.
Voldoende ruwvoer, ook snachts onbeperkt en voor de rest geduld.

Paard mist naar wat ik opmaak uit wat je typt gewoon spieren. Dat krijg je hoofdzakelijk door trainen, voeren is een belangrijk onderdeel hiervan. Spieren voer je er niet aan, je voert om ze te helpen ontwikkelen. Als je veel basisbrok voert heb je die eiwttien misschien wel maar ook 10 keer teveel energie zoals je al aangeeft. Ik zou dan ook kijken naar Lucerne.
Ik voer zelf een poeder over het voer (biks, musli, net wat ik voer) bij voor alle nodige vitamines en mineralen, vind ik fijner dan een brok.

Oh en de wortels vind ik ook te veel..

Dank voor de tips. Lucerne wordt meer genoemd. Ga ik me ook eens in verdiepen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:57

Francieen schreef:
Hoe lang is het geleden dat je ontwormd hebt? In mijn ogen kan dit het ook zijn. Hij krijgt genoeg ruw/krachtvoer. Ook wil het niet kunnen verharen ook wel eens komen door wormen. Mocht dit het niet zijn zou ik lijnzaadolie bijvoeren voor het verharen

Hij is in december echt helemaal doorgelicht door twee dierenartsen. Twee keer mestonderzoek en bloedonderzoek. Daar kwam niks uit anders dan dat hij gezond is :) De dierenartsen vonden hem er ook gezond en goed uitzien. Mooi in de bespiering. Ik zie hem persoonlijk graag wat voller. In die tijd had hij heel veel last van een snede voordroog op een andere stal. Daarvan heeft hij vrij lange tijd moeten herstellen. Vandaar die opkikker :) Dat is slechts van tijdelijke aard.

Ontwormen is collectief gedaan in januari. Dus dat zou het echt niet mogen zijn.

MirandaMalik

Re: Dieet jong paard. Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:14

Mijn pony heeft toen hij jong was darmproblemen gehad, het heeft heel lang geduurd voordat hij aankwam, dus het kost wel tijd. :j
Mijn andere jonge paard ben ik pavo 18+ gaan voeren om wat aan te komen, dit werkte wel snel.
Spieren kweken lukt het beste als ze goed op gewicht zijn, dan worden de spekkies in spieren omgezet, tot die tijd zou ik heel rustig aan doen.

Oh, en dat wortels veel suiker bevatten, is een fabeltje.