Joman schreef:Faitherr schreef:Als je twijfelt of hij voldoende mineralen en vitamine binnenkrijgt zou ik beginnen met een vitamine/mineralen brokje.
Als ik met de gegeven informatie een voersdvies zou moeten opstellen zou ik zoiets voorstellen:
Voor de vitamine en mineralen een vitaminebrokje (bijvoorbeeld vitalbix (en dan de hoeveelheid zou ik als matige/zware inspanning voeren ivm jong)
De pulp zou ik zeker aanhouden voor maagvulling, buiten onbeperkt ruwvoer klinkt goed maar op stal heeft hij dus niks? Alleen stro? Daar zou ik zeker ook onbeperkt hooi of voordelig aanbieden uit een slowfeeder, daarnaast zou je eventueel nog je 8 handjes brok kunnen geven voor evt energie als je dat zou willen, maar vitamines etc hoeft het niet. Ik zou de vitamine brok mengen met een schep of 2 scheppen luzerne voor de eiwitten + de eetduur verlengen.
Slobber zou je kunnen geven nadat je hem beweging hebt gegeven, dus na het rijden of longeren, dan heeft hij dat dus ook 5 keer in de week als extraatje
Want als jij geen energie wilt voeren hoeft dat ook niet, voor zo’n jong paard is het belangrijk dat hij de vitamine en mineralen binnenkrijgt en voor de spieropbouw en groei eiwitten, vandaar dat in mijn inzien de vitamine brok met luzerne goed zou moeten zijn, op die manier voer je geen energie, blijkt dat toch nodig te zijn kun je dus weer wat brok bijvoeren. Pulp kun je doen als maagvulling.
Heel fijn en helder bericht. Dankjewel.
Zou lucerne brok ook oké zijn? Tezamen met vitalbix bijv?
Geen probleem! Ik vind voeding ontzettend interessant en verdiep me hier ook veel in! Luzerne brok zou qua eiwitten ook prima voldoen! Echter heb je dan niet meer de extra structuur, nou is dit geen vereiste omdat ze al veel ruwvoer krijgt maar het is altijd een pluspunt, vooral omdat je van de vitalbix niet heel veel hoeft te voeren omdat het ontzettend geconcentreerd is, door luzerne toe te voegen doen ze er dan ook wat langer mee. Maar het kan prima als dat praktischer is. Vitalbix bevalt bij ons ontzettend goed maar er zijn nog heel erg veel alternatieven!
Als je meer informatie wilt of vragen hebt ben je altijd vrij om een pb te sturen!