AnnemiekeJL schreef:Lastig zeg. Hoe is de verdere conditie van je paard? Is hij ook mager of lukt het gewoon niet om goed spieren op te bouwen ivm vit. E te kort?
Je zou dan bijv. de onderhoudsbrok helemaal weg kunnen laten en dan iets van bietenpulp, Seniores Priores bij kunnen voeren met een goed vit. Supplement van Equilin de Balancer bijv.
Equilin stimuleert ook beter de opname uit voeding en een gezonde darmflora.
Soms reageren paarden ook niet goed op een combinatie van hooi en voordroog.
En ik heb sommige paarden heel rillerig zien worden van wortels die na het weglaten van de wortels wel echt rustiger werden.
Verdere conditie: heb hem 3 weken terug voor het eerste nat gezien. Dit na een kwartier in volle galop te sjeezen. 5min later was hij kurkdroog. Sindsdien zweet hij wel in de les, maar na een rustig handgalopje is hij weer droog. Dus dit is verder goed
Spieren opbouwen: hoe meer we proberen op te bouwen hoe meer hij afbreekt, vooral aan de kant van zijn knie is dit ook in nek, kont en borst te zien. (Links Arabieren nek, rechts een stoere volle, correct gespierde nek, kont is scheef, en borst lichtjes ingevallen links). Osteopaat komt langs zodra hij terug in belgie is. Dit is een 2 weken goed gegaan toen er water in de longeerpiste lag. Hiermee is hij terug rechter geworden. Echter zie ik het nu weer scheef trekken.
Spier afbraak is ook vooral van de laatste 2-3 weken. Hiervoor geen opbouw, maar ook geen afbraak.
Gewicht: de eerste maand enorm afgevallen. Liet zijn eten ook staan. Tandarts geweest: nog niks. Dus terug gezet op het eten wat hij kende en wel at.
Maar nog steeds traag en met lange tanden. Vermoeden van maagzweer, dus zelf extra hooi gaan geven. Kwam terug bij, minder chagrijnig, en eet nu goed. Zolang we niks nieuws proberen.
Echter sinds 2 weken terug aan het afvallen. Eigenlijk sinds de week dat de ruiter echt met hem intensief aan het werk kon.
Ben nu dus grasbrokje per grasbrokje proberen zijn slobber te verreiken. Maar dit is echt brok per brok extra. Ooit de fout gemaakt een handje er bij in te doen en hij liet het liggen.
Bietenpulp hebben we ook gebprobeert, maar hier kijkt hij nog niet eens naar om (zelfs niet met honing en wortelen).
Zijn nu sinds oktober aan het sukkelen met eten. En hebben met het opgegeven schema in begin post hem eindelijk aan het eten.
Hooi en voordroog:
Dit ligt niet in onze handen. Staleigenaar zegt dat het rijker hooi is, ik zeg dat het voordroog is (wat vochtig, ingewikkeld en zoet). Dus volgens hem zit er kwa vertering geen verschil in. Paard laat dat dus ook geregeld liggen. Vandaar zelf hooi gaan geven.
Wortelen: hier had ik nog niet aan gedacht. Dit krijgt hij idd ‘s ochtends bij zijn fiberforce. Die krijgt hij voorlopig dus ook niet meer
Equilin: nooit van gehoord. Maar wel overwegen waard. Momenteel krijgen ze beide de vloeibare vitamine van globalmedics. Die krijgen ze standaard 1x in de 2-3maanden. Vooral mijn andere heeft hier nood aan. Dan heb ik weer een heel ander paard. Ook hij kwam met (andere) te korten, en is ook van rillerig/gevaarlijk naar een ontspannen doetje gegaan. Maar dit ga ik dus wel even opzoeken. Dank je wel voor de tip