sanne83 schreef:Tongproblemen ontstaan uiteraard vaak door ruw rijden, maar het lost meestal niet op door netjes rijden en een lichte aanleuning. Het paard doet dit puur defensief, om de druk van het bit te ontlopen en zichzelf te beschermen. Eerste stap is dus vertrouwen krijgen in de hand en zorgen dat je paard geen reden heeft om je hand te wantrouwen.
Daarnaast uiteraard eerst zorgen dat je paard nergens last van heeft, los door z'n lijf beweegt, geen last heeft van zadel, ruiter of bit en geen schade heeft aan hals, kaak en/of tanden.
Als je die basisvoorwaarden hebt en je paard steekt z'n tong nog steeds uit, dan lost het zich in mijn ervaring vrij makkelijk op door twee dingen:
Zorg dat je paard echt goed snapt wat de rem is, dus op lichte druk terugkomen. Dat moet je eigenlijk eerst aanleren voordat je met aanleuning gaat rijden, maar wordt door heel veel lesgevers overgeslagen. Op zit remmen is goed en belangrijk, maar je paard moet ook snappen wat hij met de (lichte) druk van het bit aanmoet. Als je paard zwaar is of niet goed terugkomt, komt die tong er vaak gelijk uit.
Daarnaast moet je vaak actief leren om de kaak te ontspannen en de tong binnenboord te houden door af te kauwen. Dat kan je oefenen door ernaast alle teugel hulpen in stilstand te oefenen. Op lichte druk linkerstelling, rechterstelling, plus afkauwen door lichte druk omhoog. Zoek op Philippe Karl om dit soort oefeningen te vinden.
Ik heb op deze manier al meerdere paarden binnen één les geleerd hun tong binnenboord te houden. Het werkt uiteraard wel alleen als je ze daarna geen reden geeft om weer defensief te worden. Ik oefen dit trouwens helemaal zonder neusriem, om een probleem op te lossen, moet je het niet eerst camoufleren, dan is het veel lastiger oplossen.
Wat fijn mijn instructrice denkt er ook zo over ! Over het vertrouwen in je handen krijgen en op lichte druk
Rijden ! En eerst alles goed bevestigen ook op lichte druk een rem hebben ! Ook een hele fijne tip over het aanleren de tong in de mond te houden phillipe Karl ga ik even opzoeken ! Fijne tips dankjewel!