Tong probleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:20

Mariljo schreef:
Ik zou in de eerste instantie ook zeggen rijtechnisch oplossen. Dus ik denk dat je daar al goed mee bezig bent! Wat ik me wel af vraag is of dat trust bit niet wat te dik is als ze weinig plaats in haar mond heeft? En of het ook niet een beetje stropt? Ik zou zeggen het meest simpele bit, enkel gebroken of niet gebroken. En geen watertrens maar een d-trens of bustrens. En ook zeker niet te groot en niet te dik.

Dat heb ik ook allemaal geprobeerd bij die bitten heb ik juist veel meer tong uit de mond dan met dit bit dat is het rare ! Weinig plek en toch dit bit fijner vinden. Bij de d dubbel of enkel gebroken bitjes laat die nog meer tong zien dan wat die nu doet.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:49

Ik heb maanden alleen maar rechtuit gereden en overgangen gereden, ik heb mijn dubbele gebroken bit vervangen naar een enkel gebroken watertrens.

Ik heb mijn neusriem veranderd, ik rij met een lage neusriem

Ik heb het geaccepteerd dat hij soms rommelt.

Als hij rommelt laat ik hem wat langer en ga weer lekker basis rijden. Soms kan ik hem oppakken maar soms ook niet. Morgsn is er weer een dag.

Ik heb hem behandeld door een osteopaat en ik geef geen snoepjes of eten voor het rijden. Uiteraard wel hooi. Zijn mond moet helemaal leeg zijn voordat er een bit in gaat. Daarom zadel ik altijd rustig op mijn gemakje op tussen 2 kettingen.

Als iemand hem een wortel wilt geven als ik aan het zadelen ben dan heb je echt oorlog haha!

Het is een gigantische puzzel maar probeer het tijdens het rijden wat te negeren en hEm weer op 2 teugels te krijgen. Als hij weer vertrouwen heeft in je hand dan ga je uitdraven en stappen

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 01:46

Cheminee schreef:
Ik heb maanden alleen maar rechtuit gereden en overgangen gereden, ik heb mijn dubbele gebroken bit vervangen naar een enkel gebroken watertrens.

Ik heb mijn neusriem veranderd, ik rij met een lage neusriem

Ik heb het geaccepteerd dat hij soms rommelt.

Als hij rommelt laat ik hem wat langer en ga weer lekker basis rijden. Soms kan ik hem oppakken maar soms ook niet. Morgsn is er weer een dag.

Ik heb hem behandeld door een osteopaat en ik geef geen snoepjes of eten voor het rijden. Uiteraard wel hooi. Zijn mond moet helemaal leeg zijn voordat er een bit in gaat. Daarom zadel ik altijd rustig op mijn gemakje op tussen 2 kettingen.

Als iemand hem een wortel wilt geven als ik aan het zadelen ben dan heb je echt oorlog haha!

Het is een gigantische puzzel maar probeer het tijdens het rijden wat te negeren en hEm weer op 2 teugels te krijgen. Als hij weer vertrouwen heeft in je hand dan ga je uitdraven en stappen

Dankjewel voor de tip deze ga ik mee nemen !

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 19:15

toevallig nog meer mensen met wat meer tips omtrent tongproblemen ? of ervaringen om te delen ?

:D :D :D

Daphneeeej

Re: Tong probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:54

Hier ook paard met gevoelige tong weinig ruimte. Misschien proberen waard ommeen Myler lvl 3 bit te proberen. Deze zijn dun en hebben een hele mooie anatomische tongboog waardoor de druk wat minder op de tong komt. Doordat bit ook dun is past het beter in een mond met weinig ruimte.
Hier is het gedoe met de tong ook deels karakter. Paardt kauwt van zichzelf al veel met een bit in de mond maar is ook deels wel echt rijtechnisch maar toch ook wel soms ongemak van niet passend bit.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:14

Ik bedacht net nog dat ik iemand ken die een paard had die zijn tong links buiten stak. Dat is toen ook opgelost met fysiotherapie en vooral ook les in het rechtrichten.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:24

Die van mij was ook gigantisch aan het rommelen met zn tong toen ik hem had gekocht. Paard mankeert medisch ook zeker weten niets en als je dat zeker weet is het enige wat je kan doen het inderdaad rijtechnisch oplossen.
Vaak zit daar het probleem helemaal niet aan de voorkant, maar eerder bij de achterkant. Volgens mij ben je wat dat betreft al goed bezig als ik het zo lees, dan is mijn enige tip om dat even goed de tijd te geven! Bij die van mij heeft het ook gewoon veel tijd gekost aan training, is uiteindelijk wel helemaal over gegaan. Hij doet nu soms nog zijn tong over het bit of uit zn mond als ie overduidelijk spierpijn heeft.

Ik had ook bitten aan laten meten, maar dit werkte voor hem helemaal niet. Uiteindelijk zelf wat zitten proberen met verschillende bitten en hij loopt het allerfijnst op bitten die eigenlijk helemaal niet heel mooi passen zo op het oog :+
Ik rijd hem op stang en trens en de bitten hangen er ook niet helemaal in zoals je het allerliefst zou zien, maar zo loopt hij er wel het fijnst op. Elk paard is toch anders en reageert overal anders op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 23:49

Tongproblemen ontstaan uiteraard vaak door ruw rijden, maar het lost meestal niet op door netjes rijden en een lichte aanleuning. Het paard doet dit puur defensief, om de druk van het bit te ontlopen en zichzelf te beschermen. Eerste stap is dus vertrouwen krijgen in de hand en zorgen dat je paard geen reden heeft om je hand te wantrouwen.

Daarnaast uiteraard eerst zorgen dat je paard nergens last van heeft, los door z'n lijf beweegt, geen last heeft van zadel, ruiter of bit en geen schade heeft aan hals, kaak en/of tanden.

Als je die basisvoorwaarden hebt en je paard steekt z'n tong nog steeds uit, dan lost het zich in mijn ervaring vrij makkelijk op door twee dingen:
Zorg dat je paard echt goed snapt wat de rem is, dus op lichte druk terugkomen. Dat moet je eigenlijk eerst aanleren voordat je met aanleuning gaat rijden, maar wordt door heel veel lesgevers overgeslagen. Op zit remmen is goed en belangrijk, maar je paard moet ook snappen wat hij met de (lichte) druk van het bit aanmoet. Als je paard zwaar is of niet goed terugkomt, komt die tong er vaak gelijk uit.

Daarnaast moet je vaak actief leren om de kaak te ontspannen en de tong binnenboord te houden door af te kauwen. Dat kan je oefenen door ernaast alle teugel hulpen in stilstand te oefenen. Op lichte druk linkerstelling, rechterstelling, plus afkauwen door lichte druk omhoog. Zoek op Philippe Karl om dit soort oefeningen te vinden.

Ik heb op deze manier al meerdere paarden binnen één les geleerd hun tong binnenboord te houden. Het werkt uiteraard wel alleen als je ze daarna geen reden geeft om weer defensief te worden. Ik oefen dit trouwens helemaal zonder neusriem, om een probleem op te lossen, moet je het niet eerst camoufleren, dan is het veel lastiger oplossen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:13

Berichtje hierboven kan bijna niet duidelijker.

Het belangrijkste zijn inderdaad de basis voorwaarden. Is er niks medisch? Hoe gaat het rijden. Waar loop je tegenaan?

Ik liep tijdens het rijden er constant tegen aan dat ik links veel minder druk heb dan rechts. Alleen het vreemde was, als ik los liet kwam de tong eruit en bij druk ging de tong naar binnen, en dit ontstond ineeens!

Bitfitter erbij gehad en die zweerde bij een dubbel gebroken bit.
Nou een paar honderd euro armer en dat beestje bleef zijn tong er maar over gooien of links eruit.

Ik heb nu de sprenger turnado (enkel gebroken) gekocht en mijn problemen zijn verdwenen..

Uiteraard in combinatie naar zeer kritisch kijken naar je rijden.. een paar stappen terug doen.. basis basis basis.

Een lage neusriem wilt ook vaak nog wel helpen. Daar rijdt ik mee ik de cross om nog zachter te kunnen blijven

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:29

Mijn ervaring is dat problemen in de mond meestal toch komen vanuit achter, si gewricht / bekken. Si gewricht al eens in beeld gebracht?
Als je achter goed krijgt, dan volgt vaak voor. Dus mijn tip is om keer te focussen op achter ipv voor allerlei bitten en neusriemen uit te proberen. In mijn ogen vaak symptoombestrijding.

Je kan met deze oefening je paard helpen in ieder geval het kaakgewricht los te houden

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:42

Ik ben het met je eens hoor janouk. De basis beginselen moeten goed. Maar als die tong maar blijft kan je soms helemaal niks. Dus als een lage neusriem symptoom bestrijding is kan je wel gaan trainen ipv steeds te moeten afstappen om die tong goed te doen

EveryH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:38

Voorheen heb ik ook een paard gehad met een tongprobleem. Dit betrof een jong paard. Net als Elisa aangaf, zijn we uiteindelijk uitgekomen op een africhtingsneusriem in combinatie met een dun bit, zodat ze voldoende ruimte in de mond kreeg. Daarnaast (en het meest belangrijke) veel getraind op correct rechtlopen/de juiste balans. Uiteindelijk is het tongprobleem hierdoor helemaal weggegaan.

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:31

sanne83 schreef:
Tongproblemen ontstaan uiteraard vaak door ruw rijden, maar het lost meestal niet op door netjes rijden en een lichte aanleuning. Het paard doet dit puur defensief, om de druk van het bit te ontlopen en zichzelf te beschermen. Eerste stap is dus vertrouwen krijgen in de hand en zorgen dat je paard geen reden heeft om je hand te wantrouwen.

Daarnaast uiteraard eerst zorgen dat je paard nergens last van heeft, los door z'n lijf beweegt, geen last heeft van zadel, ruiter of bit en geen schade heeft aan hals, kaak en/of tanden.

Als je die basisvoorwaarden hebt en je paard steekt z'n tong nog steeds uit, dan lost het zich in mijn ervaring vrij makkelijk op door twee dingen:
Zorg dat je paard echt goed snapt wat de rem is, dus op lichte druk terugkomen. Dat moet je eigenlijk eerst aanleren voordat je met aanleuning gaat rijden, maar wordt door heel veel lesgevers overgeslagen. Op zit remmen is goed en belangrijk, maar je paard moet ook snappen wat hij met de (lichte) druk van het bit aanmoet. Als je paard zwaar is of niet goed terugkomt, komt die tong er vaak gelijk uit.

Daarnaast moet je vaak actief leren om de kaak te ontspannen en de tong binnenboord te houden door af te kauwen. Dat kan je oefenen door ernaast alle teugel hulpen in stilstand te oefenen. Op lichte druk linkerstelling, rechterstelling, plus afkauwen door lichte druk omhoog. Zoek op Philippe Karl om dit soort oefeningen te vinden.

Ik heb op deze manier al meerdere paarden binnen één les geleerd hun tong binnenboord te houden. Het werkt uiteraard wel alleen als je ze daarna geen reden geeft om weer defensief te worden. Ik oefen dit trouwens helemaal zonder neusriem, om een probleem op te lossen, moet je het niet eerst camoufleren, dan is het veel lastiger oplossen.

Wat fijn mijn instructrice denkt er ook zo over ! Over het vertrouwen in je handen krijgen en op lichte druk
Rijden ! En eerst alles goed bevestigen ook op lichte druk een rem hebben ! Ook een hele fijne tip over het aanleren de tong in de mond te houden phillipe Karl ga ik even opzoeken ! Fijne tips dankjewel!

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:34

janouk schreef:
Mijn ervaring is dat problemen in de mond meestal toch komen vanuit achter, si gewricht / bekken. Si gewricht al eens in beeld gebracht?
Als je achter goed krijgt, dan volgt vaak voor. Dus mijn tip is om keer te focussen op achter ipv voor allerlei bitten en neusriemen uit te proberen. In mijn ogen vaak symptoombestrijding.

Je kan met deze oefening je paard helpen in ieder geval het kaakgewricht los te houden
[ Video ]

Begin dit jaar heb ik röntgenfoto laten maken en een echo van het si gewricht daar kwam gelukkig niks uit waar ik wel nog over twijfel om alles perfect uit te stellen is een ct scan te laten doen ! Ben ook nog volop bezig met de vee arts want die dacht inderdaad hetzelfde ! Bedankt voor de tip hihi

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:36

sanne83 schreef:

Hij is inderdaad niet beleerd met een vriendelijke hand helaas is die in die periode niet van mij geweest en is die pas later bij mij gekomen ! Wel Fijn dat mijn gevoel bevestigd word heb ook altijd geroepen dat het komt omdat die gewoon een hele nare ervaring heb gehad met een te harde ruiterhand

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:44

Mariljo schreef:
Ik bedacht net nog dat ik iemand ken die een paard had die zijn tong links buiten stak. Dat is toen ook opgelost met fysiotherapie en vooral ook les in het rechtrichten.

fysiotherapie heb ik nog niet geprobeerd misschien wat om ook als plan mee te nemen rechtrichten aan de hand en onder het zadel krijg ik nu les in al een tijdje en het werkt wel hij is wel iets meer in ze mond al ! bedankt voor de tip :D :D

jenEragon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 21:45

janouk schreef:

[ Video ]

heeel fijn filmpje kan ik zeker wat mee heel erg bedankt !

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:54

jenEragon schreef:
sanne83 schreef:

Wat fijn mijn instructrice denkt er ook zo over ! Over het vertrouwen in je handen krijgen en op lichte druk
Rijden ! En eerst alles goed bevestigen ook op lichte druk een rem hebben ! Ook een hele fijne tip over het aanleren de tong in de mond te houden phillipe Karl ga ik even opzoeken ! Fijne tips dankjewel!

Top! Dat laatste is inderdaad echt alleen als je aan alle voorwaardes voldoet en de tong eruit hangen echt aangeleerd gedrag is dat is ontstaan uit het verleden.
Veel paarden houden (defensief) gewoon hun kaak muurvast, maar sommige paarden houden die kaak muurvast en laten de tong als een soort van droge lap eruit hangen.
Als je je paard aanleert (zoals Philippe Karl doet) om op hele lichte druk te kauwen, dan komt die tong vanzelf terug in de mond. Ze kunnen namelijk niet kauwen met hun tong uit de mond. Zodra ze zachtjes kauwen en de tong dus terugtrekken in de mond, dan laat je in het begin gelijk (!) los. Overdrijf gerust in het begin, gewoon teugels los gooien. Je beloont dus elke keer met de de druk los als je paard kauwt. Je kan het ook eerst oefenen zonder bit, vingers zachtjes in de mondhoeken en kijken of ze op lichte druk in de mondhoeken gaan kauwen.

Zelfde met remmen, je geeft druk en laat gelijk los als je paard reageert met vertragen.
Doordat je dit echt heel duidelijk beloont, snapt je paard veel beter wat hij met de druk aanmoet. Ik denk dat die tongproblemen vaak ontstaan doordat het paard totaal niet begrijpt waar de release is van al die teugel druk.
Als je paard continu de tong binnen houdt, kan je de release steeds kleiner maken. Je release is dan alleen nog je hand openen.