Radeloos met krampkoliek ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 11:25

quickie schreef:
een goede kuur zandweg ook al een geprobeerd?

Daarnaast heb ik zelf een merrie die er op pensionstal heel veel last van had, nu in eigen beheer op in anderhalf 2.5 jaar 1 aanval. Terwijl op die stal voor mijn gevoel alles goed voor elkaar was. Dus soms van stal veranderen kan een oplossing zijn.

Ik ben al eens van stal veranderd maar op beide stallen koliek.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 11:26

janouk schreef:
Net als Utixo zou ik je aanraden om hem een periode op Omeprazol te zetten in overleg met de veearts. Behandel hem alsof hij een maagzweer heeft, want mijn ervaring is dat de maagzweren op de endoscopie minimaal zijn of niet zichtbaar, maar dat de zweren in de overgang naar de darm zitten. Kijk of hij daar op verbetert: zeker het proberen waard.

Omeprazol is het zelfde als ulcergold!

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 11:27

Swanzie schreef:
Een paard bij ons op stal heeft ook vaak last van koliek. Hij reageert vooral als het veel heeft geregend en hij op de wei veel nat gras heeft gegeten.

Verder wellicht onbeperkt hooi gaan geven op stal?

Zoals ik al vermeld had dit krijgt hij al.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 11:29

Elisa2 schreef:
Ik herken het wel bij mijn overleden luchtzuiger, al was het bij hem kramp en gaskoliek vaak.

Wat bij hem hielp was heel sober voeren, gastro+ met bietenpulp en veel olie erbij en goed en droog hooi (zonder schimmel want daar reageerde hij ook op)

Luzerne kon hij niet tegen want dat prikkelde de darmen teveel dus ik zou dat ook eens weglaten en kijken hoe het gaat. Verder goed warm houden dmv een deken, geen nat gras oid geven en regelmatig beweging geven.

Je schrijft dat hij een kopje gekookte lijnzaad krijgt om zn mest minder stug te maken, heeft hij snel/ veel verstopping?

Bedankt voor de tips. slobber heb ik al eens een periode gegeven maar geen resultaat.. in utrecht gaven ze aan dat zijn mest iets hard was vandaar dat kopje ongekookt lijnzaad.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:32

VantLis schreef:
janouk schreef:
Net als Utixo zou ik je aanraden om hem een periode op Omeprazol te zetten in overleg met de veearts. Behandel hem alsof hij een maagzweer heeft, want mijn ervaring is dat de maagzweren op de endoscopie minimaal zijn of niet zichtbaar, maar dat de zweren in de overgang naar de darm zitten. Kijk of hij daar op verbetert: zeker het proberen waard.

Weet ik. Maar vaak blijken in de praktijk de kuren te kort gegeven te worden en hebben paarden het langer nodig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Radeloos met krampkoliek ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:35

Krijgt hij niet gewoon koliek van het luchtzuigen? Dan zou je hem een band om kunnen doen. Als hij dat niet al heeft.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:38

En hoe is zijn mest nu met dat kopje lijnzaad?
Sommige paarden kunnen niet over zoveel verschillende soorten voer. Misschien is het een idee om je paard alleen gras of alleen hooi te geven met vitaminebrok en lijnzaad(geen graan en zo weinig mogelijk wisselen tussen gras en hooi). Geef in ieder geval geen kuil of in plastic verpakt "hooi," dat is verzuurd.
Ik ga ervan uit dat hij goed is ontwormd. Misschien weet de da nog manieren om de darmwerking te testen.
Ik hoop dat je snel weer zorgeloos kan genieten.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:00

Jimbo schreef:
En hoe is zijn mest nu met dat kopje lijnzaad?
Sommige paarden kunnen niet over zoveel verschillende soorten voer. Misschien is het een idee om je paard alleen gras of alleen hooi te geven met vitaminebrok en lijnzaad(geen graan en zo weinig mogelijk wisselen tussen gras en hooi). Geef in ieder geval geen kuil of in plastic verpakt "hooi," dat is verzuurd.
Ik ga ervan uit dat hij goed is ontwormd. Misschien weet de da nog manieren om de darmwerking te testen.
Ik hoop dat je snel weer zorgeloos kan genieten.

Zijn mest is nu prima. Hij mest ook altijd gewoon tijdens koliek. Ik heb een voer advies gekregen van den hoek kwa brok. En deze schijnt goed bij hem te passen. Ik heb al zoveel brokken gevoerd..

Jimbo

Re: Radeloos met krampkoliek ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:02

Komt t dan wel bij de darmen weg?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:31

VantLis schreef:
Elisa2 schreef:
Ik herken het wel bij mijn overleden luchtzuiger, al was het bij hem kramp en gaskoliek vaak.

Wat bij hem hielp was heel sober voeren, gastro+ met bietenpulp en veel olie erbij en goed en droog hooi (zonder schimmel want daar reageerde hij ook op)

Luzerne kon hij niet tegen want dat prikkelde de darmen teveel dus ik zou dat ook eens weglaten en kijken hoe het gaat. Verder goed warm houden dmv een deken, geen nat gras oid geven en regelmatig beweging geven.

Je schrijft dat hij een kopje gekookte lijnzaad krijgt om zn mest minder stug te maken, heeft hij snel/ veel verstopping?

Bedankt voor de tips. slobber heb ik al eens een periode gegeven maar geen resultaat.. in utrecht gaven ze aan dat zijn mest iets hard was vandaar dat kopje ongekookt lijnzaad.

Ik snap het, slobber is wel anders dan bietenpulp..de ongekookte lijnzaad zou je dus eventueel ook kunnen vervangen voor olie. (uitproberen)
Graag gedaan en heel veel succes ermee..het is een gecompliceerd iets.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:12

VantLis schreef:
janouk schreef:

De Abler Prazol Plus heeft ook probiotica. En is wat fijner geprijsd, dus geschikt om langer te testen. Bij mij werdt het verschil pas echt duidelijk na een paar weken.
Nu staat hij nog op een minimale dosering. Hier blijft hij op.