Wat rontgen laten keuren bij je eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:36

Sommige artsen keuren wel uitgebreid en op verzoek de bovenlijn van een paard. Heb hier een arts gehad die op verzoek van de kopers van mijn paard de rug rontgelogisch ging bekijken. Dat ging van atlas tm het SI gewricht. Ofwel van kop tot staart op de foto.
Paard kwam overigens glansrijk door die strenge keuring heen :D

Ik Vind dat geen slecht idee hoor de gehele bovenlijn zo mee te pakken. Helemaal als het paard voor de sport intensief getraind is.Hoe vaak hoor je niet dat paarden artrose in een nekwervel hebben of iets in die trant.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:40

Weet je TS, je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Persoonlijk laat ik de type keuring afhangen van het gebruikersdoel van een paard. Recreatiepaarden zijn vaak goedkoper en worden minder zwaar belast dan sportpaarden. Heeft ie een kleine oneffenheid op zn been of rug, hoeft het paard er bij normale belasting nooit last van te hebben. Altijd goed om dit door een dierenarts te laten beoordelen. Die kan inschatten of het dier geschikt is voor wat jij er mee wilt.

Voor een recreatiepaard zou ik de rug/hals foto’s achterwege laten. Als er wat aan mankeert zie je het eigenlijk altijd wel aan het lopen/dragen van de hals en anders voel je het wel als je erop zit. Bovendien als je er lekker een beetje in de bak mee wilt rijden en/of buiten zul je er vermoedelijk ook niet veel druk op zetten.

Afhankelijk van het aankoopbedrag zou ik naast een klinische keuring (dit zou ik altijd doen) een rontgenkeuring van de benen erbij doen. Dan maakt het mij niks uit of een paard wel of niet op ijzers staat. Ik leg zelf de grens op €4000-5000 maar ook dat kan voor jou anders zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:46

Sclimpre schreef:
@ superpony. Met recreatief rijden wordt meestal bedoeld dat het louter voor het plezier is en dat er niet teveel druk op staat. Af en toe een kleine wedstrijd is ook nog recreatief. Vaak is het paard ook beter dan de ruiter en moet hij daarom niet zo heel 'hard werken'.
Als iemand heel fanatiek in zijn achtertuin traint moet dat paard behandeld worden als een sportpaard, ook als er geen wedstrijd gereden wordt.
En het is niet omdat jij met een aantal paarden blessures gehad hebt dat je alle paarden moet wantrouwen. De meesten komen gelukkig hun leven door zonder noemenswaardige problemen.

En een recreatie paard moet ook gewoon pijnvrij lopeb,

Ik heb niet een paar paarden met blessures gehad. Ik heb ook altijd les gegeven en ben onwijs veel problemen tegen gekomen.
De paarden van mezelf die ik noem zijn slechts voorbeelden van wel gekeurd en niet oud geworden en niet gekeurd en prima oud worden. Paarden die ik dus ook al langer in mn bezit heb dan anderen die kort in mn bezit waren.

Een sportpaard hoeft ook helemaal niet zo anders behandeld te worden, dat is echt grote onzin. Juist door dat anders behandelen komen er problemen. Soms pas later. Ik kan inmiddels een boek schrijven met de problemen door juist heel slechte management op en rond het zgn sportpaard. En zoals ik zei; veel in de soep gereden paarden, worden opeens een recreatie paard.......

Natuurlijk kan het bij bepaalde blessures zo zijn dat licht werk minder belastend is dan zware training, maar correct trainen gaat altijd boven alles en dat gebeurt bij beiden veelal gewoon niet.

Blessures hoeven ook helemaal niet het einde te betekenen. Mijn paarden die artrose hebben, hou ik rekening mee, maar ze lopen verder prima.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:38

Dat een sportpaard helemaal niet anders behandeld hoeft te worden dan een recreatief gereden paard ben ik het totaal niet mee eens. Een sportpaard om het half jaar een pre check geven door een goed arts is wel degelijk behoud en je kan er veel blessures mee voor zijn. Echter kunnen of liever gezegd willen veel mensen daarvoor niet uit de knip en blijven lang door rijden ook al laat het paard duidelijk blijken het niet o.k is (zuur, niet fijn bewegen) tot het te laat is en ja, dat word dan vaak de deur uit gedaan als zijnde het kan nog wel een leuk rondje in het bos wandelen.

Dat je een sportpaard anders zou moeten stallen, dat is een ander verhaal.

superpony

Re: Wat rontgen laten keuren bij je eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:16

Maar mensen vinden alles een sportpaard als het een proefje loopt. Ik ben echt op veel stallen geweest waar wannabe ruiters hun paarden dik inpakken, paarden amper buiten laten komen, vol roppen met voer en alleen maar problemen en gezeur hebben. Ze slaan de basis van goed management over en zeggen heel simpel; Ik heb een sportpaard, dus ze willen hun paard zo houden, meer ze krijgen juist blessures en gedragsproblemen waar de gemiddelde ruiter ( de meesten dus ) helemaal niks mee kunnen.
Helemaal als mensen een sportpaard met bepaald papier hebben gekocht in de hoop wat wedstrijdjes te rijden en aanzien te krijgen. Dan willen ze een sport ruiter spelen, maar gaan totaal voorbij aan goede verzorging.

Als je dan zegt; laat het paard overdag eens lekker buiten lopen, liefst met een vriendje, kan dat niet, want het is een sportpaard.

Ik heb een paard wat kapot is gereden toen hij jong was. Daarna wat basis sport heeft gelopen, maar feitelijk niet mee kan met de moderne quarters. Toch gereden en gehouden zoals de voorbeelden doen en echt wel schade opgelopen zowel aan organen als bewegingsapparaat. Dat had echt niks met geld te maken, want ik denk dat er best erg veel geld tegenaan gegooid is altijd. Het miste juist in de basis, maar het komt er pas later uit.
Juist omdat sportpaarden vaak vroeg uit de sport komen en de wedstrijd ruiters helemaal niet mee krijgen hoe hun paard het op latere leeftijd is gaan doen. Vaak hoor je toch wel dat men 15 bijv al oud vindt, waar dat echt onzin is als je gewoon netjes met je paarden omgaat. Maar het is wat algemeen geaccepteerd wordt.

Heel veel blessures zijn echt te voorkomen door paarden als paard te houden. Op stal en dik ingepakt worden paarden veel zwakker en krijgen eerder beenblessures, maag/darm problemen etc.
Daarnaast voeren mensen zonder limiet supplementen die ''in'' zijn om mee te tellen en ook die zijn niet zonder risico's.
Als iemand op wereld niveau rijdt een een voer of supplement promoot, wil iedereen dat geven als tovermiddel,

Dat is dus het nadeel van keuren. Het is een moment opname.

Maar dan nog vind ik echt dat elk paard pijnvrij moet kunnen lopen of hij nou mee het bos in gaat of op GP niveau moet presteren. En zelfs daar zie je onregelmatigheden terwijl ze door de check zijn gekomen...

Je zou ipv keuren ook kunnen zeggen dat de bouw heel belangrijk is voor je doel, maar daar gaan echt heel veel mensen aan voorbij. Een paard kan goedgekeurd worden, maar totaal niet geschikt zijn voor het doel.

Overigens kun je ook niks van iemands budget zeggen. Iemand kan krom liggen om een paardje van 2000 euro te kopen en dan krom liggen om elke maand stal te betalen. Dan is zo een paardje iemand vaak echt wel veel waard.
Een ander koopt misschien zonder nadenken een paard van 50.000 euro. Dat wil niet zeggen dat het ene paard wel wat mag overkomen en het andere niet. Het heeft ook totaal geen nut om een ''duur'' paard als porselein te gaan behandelen, want......... Als er iets gebeurt, gebeurt het toch wel. In de mooiste stal kan een paard een ongeluk krijgen of ziek worden. Maar zeggen; ik heb er zoveel voor betaald, dus het mag niet naar buiten of er mag niks mee gebeuren kan gewoon niet.

Ik had vroeger een pony, nooit ziek, nooit blessures en deed er alles mee tot echt krankzinnig hard racen op misschien niet de veiligste plekken achteraf.
Vriendinnetje kreeg steeds nieuwe paarden, wilde presteren, maar reed ze stuk voor stuk kapot ( soms wel 2 per jaar ), terwijl zij bijv nooit het bos in ging. Ik kon meer presteren, want ik kon vaker starten met een gezonde pony. Voor haar ouders geen probleem, maar geld zegt ook niks dan....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:24

HorseTimeXL schreef:
Hallo,

Na 17 jaar te hebben gedroomd van een eigen paard zal dat hopelijk vrijdag uit komen. Het paard is er in ieder geval :'). Nu de rest nog en ook de keuring want dat wil ik sowieso. Het is alleen allemaal nieuw voor mij.

Doel dat ik heb met dit paard is recreatief. Wel dressuurmatig steeds verder ontwikkelen maar meer voor ons zelf. Voorlopig niet wedstrijden.

Het werd mij geadviseerd om opnieuw klinisch te laten keuren. Prima daar was ik direct over uit dat ik dat wilde. Omdat het mijn eerste paard is vind ik een rontgenologisch keuring ook prettig. Mijn instructrice zei: je moet de rug en hals doen met de keuring. Echter hoorde ik van iemand van stal waar ik op dit moment een paard rijd dat ze nooit rug en hals doen maar beginnen met de benen. Nu heeft de moeder van het paard dat ik voor ogen heb artrose gehad. Nu snap ik niet meer wat verstandig is. Ik ga morgen nog de dierenarts bellen om advies maar was ook wel benieuwd naar jullie mening.

Alvast enorm bedankt!

Willemijn

En,gekeurd?? Ik zag in ander topic dat het om een draver ging. In die prijsklasse zou ik alleen klinisch keuren eerlijk gezegd. Ik was vd zomer voor röntgenkeuring, benen, hals en rug zo'n 900€ euro kwijt. Denkt dat beetje buiten proportie zou zijn. Maar ben je nu de gelukkige nieuwe eigenaar??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:22

superpony schreef:
Een paard kan goedgekeurd worden, maar totaal niet geschikt zijn voor het doel.

Ik denk dat je een aankoopskeuring verkeerd inschat. Dit is geen algemene gezondheidskeuring, maar een keuring op geschiktheid voor het doel waarvoor de koper het wil gebruiken. Het wordt dan ook niet goed- of afgekeurd, maar koper krijgt positief of negatief advies.
Inderdaad kan een paard waarbij negatief advies wordt gegeven voor het één, gewoon positief advies krijgen voor het ander of andersom.

En het is al gezegd: Probleem blijft altijd dat het geen enkele garantie geeft. Als je een paard verkeerd voedt, onderhoudt en rijdt kun je toch problemen krijgen. En bij paarden waar wel wat te zien is, hoeft het niet altijd een probleem te geven, maar daar kan een dierenarts dus over adviseren.

Ik ben het trouwens ook eens met eerder genoemde waarde van het paard in de gaten houden. Een en ander moet wel in verhouding blijven.

Klinisch keuren is altijd handig als stok achter de deur bij een dispuut (je hebt nl wel de plicht om je aankoop goed te checken). Zeker als je geen ervaring hebt met waar op te letten.

Als koper ben je vaak ook nog nerveus en heb je veel informatie op te nemen waardoor je makkelijk dingetjes over het hoofd kunt zien of niet genoeg belang er aan hecht. Reden waarom het ook handig is om iemand mee te nemen als je voor het eerst gaat kijken, en fotos te nemen en/of videos te maken die je op je gemak terug kunt kijken.
Dit even als tip in het algemeen als je een paard gaat kopen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:49

Het was best dubbel en ergens ook wel vervelend omdat ik in eerste instantie alleen de nek en rug deed. Op advies van mijn instructrice. In Wolvega vonden ze dat best een gekke volgorde.

Omdat ik het niet meer wist heb ik maar alles op de foto gezet en dan wist ik het meteen, zonder dat ik later zou twijfelen of ik de juiste keuze had gemaakt. Hij had bij zijn hoef een kleine bemerking (iets met hoorn nog wat, wat in de toekomst mogelijk tot hoefzweertjes kon lijden, maar dat was zo minimaal zeiden ze dat ze hem wel goedkeurde voor mijn doeleinden, recreatief maar dressuurmatig wel steeds beter worden (geen wedstrijden oid). :D. Verder stond hij er heel goed op zeiden ze.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:01

Hoornzuil

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:26

Ik heb een oude draver met een hoornzuil in 1 voorhoef. Wordt nog gewoon bereden en staat zonder problemen zonder hoefijzers.

@HorseTimeXL Fijn dat hij er gewoon door is en ja zo heb je inderdaad geen twijfels later, ook wat waard.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:12

HorseTimeXL schreef:
Het was best dubbel en ergens ook wel vervelend omdat ik in eerste instantie alleen de nek en rug deed. Op advies van mijn instructrice. In Wolvega vonden ze dat best een gekke volgorde.

Omdat ik het niet meer wist heb ik maar alles op de foto gezet en dan wist ik het meteen, zonder dat ik later zou twijfelen of ik de juiste keuze had gemaakt. Hij had bij zijn hoef een kleine bemerking (iets met hoorn nog wat, wat in de toekomst mogelijk tot hoefzweertjes kon lijden, maar dat was zo minimaal zeiden ze dat ze hem wel goedkeurde voor mijn doeleinden, recreatief maar dressuurmatig wel steeds beter worden (geen wedstrijden oid). :D. Verder stond hij er heel goed op zeiden ze.

Wat was de reden van je instructrice dit zo te willen dan, beetje apart eerlijk gezegd?!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 20:35

Lusitana schreef:
Ik heb een oude draver met een hoornzuil in 1 voorhoef. Wordt nog gewoon bereden en staat zonder problemen zonder hoefijzers.

@HorseTimeXL Fijn dat hij er gewoon door is en ja zo heb je inderdaad geen twijfels later, ook wat waard.

O dat vind ik de geruststellend bericht om te lezen :). Hoornzuil was het inderdaad. Ja hij zei verder staat die er zo goed op. Toen dacht ik ook dan zie ik het wel. Hij hoeft er niet perse last van te hebben krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:02

Even tusendoor, op een dag kwam hij thuis met een bloemetje in zijn scheur, daar moest ik wel even een foto van nemen...

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 01:05

Lusitana, ik weet wel wat keuren inhoudt hoor. Al zo vaak bij geweest. Ene veearts is echt de andere niet. Ik ken veeartsen die super kritisch zijn en echt netjes werken. Maar ook veeartsen die als ze horen dat een paard gekocht wordt voor het bos enorm afraffelen.

ELK paard moet pijnvrij kunnen lopen. Een paard is en blijft een paard. Dat verschil van recreatie paard of sportpaard maakt de mens.
Ook buiten ritten van 2 of meer uur kan zwaar zijn voor een paard dat niet ( meer ) geschikt is. Waar een normaal gezond paard gewoon een nette B tm Z proef hoort te kunnen lopen. ( onder een kundige ruiter dan )

En nogmaals; kosten in verhouding.......Voor iemand die ''maar'' bijv 2000 euro te besteden heeft, kunnen hoge veearts kosten een enorme strop zijn als een paard wat blijkt te mankeren.

TS, fijn dat je antwoorden hebt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 03:29

Wat kost (ruwweg) klinisch en röntgologisch keuren eigenlijk als ik mag inbreken?
Ik zag €900 voor foto's benen+rug+nek. Zit te denken ik ben zo aan het budgetplannen voor een mogelijk toekomstpaard maar de kosten hiervan heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.
Want ja ik zat er logischerwijs wel over te denken om foto's te maken want toch handig maar dat hoeft van mij niet als idd blijkt dat die bijna de helft zijn van de aanschafkosten van mijn paard want ik hoef geen topsporter :=

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:16

Wij hebben een paard laten keuren, prachtige 4 jarige merrie, mooie papieren. Toen ze ging lopen zag ik iets aan de achterkant, ik kon mijn vinger er niet op leggen, het was echt minimaal. Ik wilde rug en hals ook op de foto hebben, eigenaar vond het maar overdreven maar vooruit. Eerst klinisch, dan de benen, want dat was de logische volgorde. De benen waren helemaal goed, maar daar verwachtte ik ook niks. Toen hals en rug en op de allerlaatste foto: kissing spines. De volgende keer dat ik zoiets zie, gooi ik eigenhandig de logische volgorde om, want dit heeft onnodig geld gekost (mij niet, want de eigenaar betaalde keurig netjes de benen foto's, rug moest ik zelf betalen dus dat geld was ik toch kwijt).

Ik ben hier goed zuur van geweest, dit dier had ik graag gehad, maar ik was wel heel blij dat ik mijn gevoel volgde en alles op de foto heb laten zetten!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:25

Een klinische keuring is niet meer dan een keuring van dat moment, heeft het paard zich net verstapt met gek doen of verkeerd opgestaan en wat verdraaid zal die er dan net niet door heen komen als een dierenarts kritisch kijkt.
Weet niet waar je vandaan komt maar kan je Bokhorst uit kootwijkerbroek aanbevelen om je paard te laten keuren, zeer kundig en erg kritisch en eerlijk. Laat het paard in elk geval niet keuren door de arts van de huidige eigenaar.
Of ik een paard laat keuren meer dan een klinische hangt voor mij van veel dingen af, aanschafprijs, leeftijd en doel wat ik er mee wil doen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:28

laraxXxemma schreef:
Wat kost (ruwweg) klinisch en röntgologisch keuren eigenlijk als ik mag inbreken?
Ik zag €900 voor foto's benen+rug+nek. Zit te denken ik ben zo aan het budgetplannen voor een mogelijk toekomstpaard maar de kosten hiervan heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.
Want ja ik zat er logischerwijs wel over te denken om foto's te maken want toch handig maar dat hoeft van mij niet als idd blijkt dat die bijna de helft zijn van de aanschafkosten van mijn paard want ik hoef geen topsporter :=

Dat was mijn paard idd. In een gerenommeerde kliniek en voor de sport gekeurd. Benen, hals en rug laten op foto laten zetten. Was een erg kritische veearts.(Wolvega) Ik weet dat het ook wel goedkoper kan, maar reken tussen 700€ en 900€ ongeveer. Alleen benen is natuurlijk ook een optie. Mijn eigen veearts vindt rug en hals zelfs wat overbodig, dus de meningen zijn erover verdeeld. Ligt natuurlijk ook aan de leeftijd, toestand, prijsklasse van het paard.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:44

Lusitana schreef:

Het loont wel om rond te bellen naar verschillende dierenartsen en prijsopgave te doen.
Wij hebben onlangs een paardje laten keuren voor € 550 incl. rug en hals.
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om rontgenlogisch te keuren. Wij hebben in het verleden een pony gehad met kissing spines. Onlangs met onze zoektocht toch weer 2 paarden afgekeurd op de foto.
Kan zijn dat ze nooit last krijgen van de bemerking, maar wij beginnen er niet meer aan.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:46

Ja ik ben ook wel heel blij dat ik antwoorden heb. Ook al verwachte ik niks geks. Hij liep wel goed. Maar toch voor mijn eigen geruststelling heb ik hem toch laten keuren.

Mijn instructrice zei dat ze uit haar ervaring meer gebreken zag bij de hals/rug dan bij de benen. De dierenarts weerlegde dat. Nu weet ik wel dat hij hoefzuil heeft, maar of dat zo erg is. Het was minimaal zei die.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:52

superpony schreef:
Lusitana, ik weet wel wat keuren inhoudt hoor. Al zo vaak bij geweest. Ene veearts is echt de andere niet. Ik ken veeartsen die super kritisch zijn en echt netjes werken. Maar ook veeartsen die als ze horen dat een paard gekocht wordt voor het bos enorm afraffelen.

Ging om het feit dat je het had over het af- of goedkeuren van een paard door een dierenarts.
Dat doen ze niet bij een aankoopskeuring, ze geven je alleen advies of het paard geschikt is voor het doel of niet. Dat wilde ik even rechtzetten. :D

HorseTimeXL schreef:
Mijn instructrice zei dat ze uit haar ervaring meer gebreken zag bij de hals/rug dan bij de benen. De dierenarts weerlegde dat. Nu weet ik wel dat hij hoefzuil heeft, maar of dat zo erg is. Het was minimaal zei die.

Ligt erg aan in welke kringen je je begeeft. Als zij alleen naar paarden heeft gekeken die verkeerd gereden zijn, dan zal ze inderdaad veel nek/hals/rug blessures tegenkomen, maar een dierenarts ziet natuurlijk allerlei soorten paarden in alle takken van sport die op allerlei manieren gereden zijn en dat geeft een heel ander beeld.... Hij heeft er ook veel meer gezien en dan liggen de verhoudingen al snel anders.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:04

Misschien lees ik er overheen, maar wat mij op valt is dat er weinig wordt gerapt over de aanschafprijs.. geen idee wat je er aan uit geeft, maar voor een paard van 2500 euro zou ik bijvoorbeeld geen 5 a 600 euro uit gaan geven aan een uitgebreid klinisch onderzoek..