Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Re: Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:41

Je gevoel is ook belangrijk, als jij geen vertrouwen hebt in de huidige hoefsmid en wel in een ander dan zou ik lekker switchen. Wel vragen aan de nieuwe dan of hij het een beetje rustig kan oppakken, niet al te drastische veranderingen in 1 keer doorvoeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:48

Dus je hebt het paard toch gekocht/gekregen ondanks dampigheid en vaak onregelmatig. Ik hoop dat je nog een aantal redelijk goede jaren met het paard tegemoet gaat zonder torenhoge da kosten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:52

Mjelleke schreef:
Je gevoel is ook belangrijk, als jij geen vertrouwen hebt in de huidige hoefsmid en wel in een ander dan zou ik lekker switchen. Wel vragen aan de nieuwe dan of hij het een beetje rustig kan oppakken, niet al te drastische veranderingen in 1 keer doorvoeren.

Heb toevallig weleens wat werk van die Dirk gezien en heb niet de indruk dat hij te rigoureus dingen verandert.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:57

Andere smid zoeken, een die bekapt naar wat je paard nodig heeft (o.a steunsels, kwartierboogjes)
Aan de zijkanten staat druk op de hoefwanden, waardoor ze ‘flaren’
Je paard is het belangrijkst en als je gevoel niet goed is dan kan je beter verder zoeken!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:22

die foto is niet direct na bekapping...
Mijn hoefsmid bekapt erg netjes, maar ik snijd de steunsels ook binnen 2 weken bij omdat paard er dan gevoelig op begint te worden. En vijl de hoeven weer wat korter.

Hoeveel tijd heeft er nu tussen bekapbeurten gezeten, en in hoeverre zijn tussendoor de hoeven bijgehouden? Ook ik zou in ieder geval nog 1 keer huidige smid laten komen en daarna beslissing nemen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:40

Kan geen kwaad denk ik om er eens een andere hoefsmid naar te laten kijken.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 21:07

Hier de foto's van zijn hoeven nu! Genomen met de laatste straaltjes zonlicht van vandaag {:}
Nu ik de foto's terug zie besef ik wel dat zijn hoeven toch nog een stukje slechter zijn dan ik dacht -O-
Toch maar even wat vaart er achter zetten en morgen de hoefsmid bellen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juut schreef:
die foto is niet direct na bekapping...

[...]

Hoeveel tijd heeft er nu tussen bekapbeurten gezeten, en in hoeverre zijn tussendoor de hoeven bijgehouden?

Dat klopt, deze foto was een paar weken daarna. Maar direct na de bekapping zagen de steunsels er niet beter uit... daar was zeker weten toen niks aan gedaan.

Zijn laatste keer bekappen was in december, de keer daarvoor weet ik niet, ik vermoed de zomer. Vooral in de zomer heb ik ze zelf ook veel bijgehouden ivm scheur en brokkelen. Het najaar waren zijn hoeven al een stuk beter. Sinds zijn laatste bekapbeurt heb ik er niet meer aan gevijld omdat ik zag dat ik niet genoeg expertise had om zijn hoef te kunnen "corrigeren", dus vanaf toen wou ik het eerst aan de experts overlaten.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:38

poeh ik vind die steunsels wel erg lang hoor, op de foto van de hoef van voren is de hoef aan de zijkanten ook erg uitgewaaierd, dit kan heel goed komen omdat die steunsels de boel naar buiten duwen!
ik zou ook een andere smid zoeken, en ondertussen kun je misschien een cursus volgen om het zelf tussendoor bij te houden! Die lange steunsels groeien vaak heel snel terug als je net begint met inkorten, je zou een steunselvijltje kunnen gebruiken om het bij te houden.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 21:47

Ik probeer een cursus te volgen bij mij op school (ik studeer diergeneeskunde). Daar worden cursussen gegeven door een hoefsmid die blijkbaar heel goed is en de paarden van het koninklijk paleis ook doet. Er staat alleen een lange wachtlijst voor, dus voor deze ronde ben ik uitgeloot :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:11

Die hoeven zien er niet uit alsof ze op de juiste manier worden bijgehouden. Hij moet sowieso ook vanwege de flares vaker gedaan worden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:07

Maar er zit dus ook veel te veel tijd tussen bekapbeurten in... Voor beetje bijvijlen en steunsels bijhouden heb ik ook gewoon overlegd met hoefsmid, haal nou ook niet bepaald centimeters weg dus wat corrigerend betreft valt dat wel mee. Komt de smid ook weer na max 8 weken.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:14

Weet je, iedereen hier op bokt kan er iets van vinden... Maar de enige die de antwoorden heeft op jouw vragen (waarom doet hij dit of dat) is de hoefsmid zelf, dus vraag het hem gewoon. En let zelf op dat er niet te veel tijd tussen de bekapbeurten in zit :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:34

Ai die hoeven. Verdiep je eens in natuurlijk bekappen. Het heeft mij en mijn (oudere) paarden veel geholpen en ze hebben er nog nooit zo goed op gestaan. Krijg ook veel complimenten van andere erover.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:39

NikkiDeKerf schreef:
Weet je, iedereen hier op bokt kan er iets van vinden... Maar de enige die de antwoorden heeft op jouw vragen (waarom doet hij dit of dat) is de hoefsmid zelf, dus vraag het hem gewoon. En let zelf op dat er niet te veel tijd tussen de bekapbeurten in zit :)

Inderdaad aan de smid vragen. Hij heeft het paard in zijn geheel gezien, niet alleen een foto van de hoeven. Als je erbij bent wanneer het paard bekapt wordt en je stelt een boel vragen krijg je hopelijk een boel nuttige antwoorden. Wat ook kan helpen is andere paarden te bekijken die dezelfde smid hebben. Dan zal je zien dat ieder paard uniek is en dat de vorm van de hoeven niet enkel afhangt van de smid, maar ook (en vooral) van het paard zelf. Ik ben er zeker van dat ik onze paarden zou kunnen herkennen enkel aan de hoeven, ook al hebben ze dezelfde smid.
Want mensen reageren hier zonder het paard gezien te hebben en vergelijken de foto's met het ideale plaatje. Maar dat is niet altijd bereikbaar.
Geeft de smid geen goede uitleg en heb je er geen goed gevoel bij kan je de volgende keer nog een andere smid vragen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:00

Heel de zool is plat en lijkt mee te dragen... Dat kan nooit fijn zijn. Mijn paard stond er ook ongeveer zo bij. Ik ben kwartierboogjes gaan maken. Het heeft een jaar geduurd voor het echt beter was, maar dat het beter werd zag je al snel. De witte lijn werd minder breed waardoor de zool weer hol trok en niet meer meedroeg.

Is de cursus natuurlijk bekappen misschien iets voor je? Dat je een natuurlijk bekapper laat komen maar het zelf tussendoor bijhoud?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:47

Er zijn al meerdere studenten diergeneeskunde bij ons op bekapcursus geweest, die bewust daar voor kozen en niet voor de facultatieve cursus van de studentenvereniging.

www.natuurlijkbekappen.nl

De steunsels zijn inderdaad veel en veel te lang en de hoefwand aan de achterkant trouwens ook...

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 11:17

De hoefsmid komt morgen! *\o/* Ik zal dan even de before&after posten, ookal is het natuurlijk lastig om vanaf een fotootje te oordelen of ze goed zijn bekapt of niet.

Hij kan maar beter wel heeel goed bekappen, want over zijn communicatie ben ik niet te spreken -:(-
Eind vorige week had ik hem gebeld, hij zou deze week pas tijd hebben maar wist niet precies wanneer. Hadden we afgesproken dat hij begin deze week dat even zou laten weten. Maandag vervolgens niks gehoord, dinsdag geprobeerd te bellen maar nam hij niet op en belde ook niet terug.... Vanochtend stuurde hij dan een sms'je met de letterlijke tekst:

"morgen om x uur kom ik de paarden bekappen."

Ik vind dit gewoon echt respectloos, zelfs met de DA worden afspraken altijd in overleg ingepland. Hij gaat er maar vanuit dat ik ieder moment van de dag klaar kan staan...
Wat zijn jullie ervaringen met de communicatie met jullie hoefsmid?

Arabesk schreef:
Er zijn al meerdere studenten diergeneeskunde bij ons op bekapcursus geweest, die bewust daar voor kozen en niet voor de facultatieve cursus van de studentenvereniging.

http://www.natuurlijkbekappen.nl

De steunsels zijn inderdaad veel en veel te lang en de hoefwand aan de achterkant trouwens ook...

Ik heb hier zelf ook al wel naar gekeken, maar heb toch best wat horrorverhalen gehoord over de cursus en het natuurlijk bekappen... := dat mensen na die cursus zelf aan de slag zijn gegaan en vervolgens de pezen van hun paard helemaal de vernieling in hebben gewerkt.

Ik weet natuurlijk niet of dit klopt. Kan best zijn dat dit "fake news" is en dat dit eigenlijk helemaal niet zo vaak gebeurt hoor, maar ik zou mezelf eerlijk gezegd ook nog niet vertrouwen met bekappen na slechts een cursusdag.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:37

TS wie zegt dat jij na de cursus meteen zelf aan de slag moet met je eigen paard.
Je hebt in ieder geval meer beeld hoe het eruit zou moeten zien en wat er gedaan wordt.
Om dan zeker te zijn van je kunsten kan je toch een tijdje meelopen met een bekapper?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:40

Euh.. bij mijn hoefsmid krijg ik ook een appje van de morgen om x .. geen problemen mee hoef er ook niet bij de zijn altijd dus maakt mij ook niet uit en mijn hoefsmid werkt er ook nog bij naast dus pakt idd zijn " werk telefoon "lang niet altijd op Is er spoed bel ik ben ouderwets op huis telefoon of ga er effe langs dus ik vind dit normaal qua communicatie wel vind ik de hoef gewoon te laat bekapt eerst dan zien dan een oordeel over de smid

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:52

Ts ik bekap ze alledrie al jaren zo en ze lopen allemaal 100 % procent zuiver volgens mijn da. De spookverhalen over nb heb ik ook gehoord maar nooit gezien, altijd van horen van..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:02

SEtequila schreef:
De hoefsmid komt morgen! *\o/* Ik zal dan even de before&after posten, ookal is het natuurlijk lastig om vanaf een fotootje te oordelen of ze goed zijn bekapt of niet.

Hij kan maar beter wel heeel goed bekappen, want over zijn communicatie ben ik niet te spreken -:(-
Eind vorige week had ik hem gebeld, hij zou deze week pas tijd hebben maar wist niet precies wanneer. Hadden we afgesproken dat hij begin deze week dat even zou laten weten. Maandag vervolgens niks gehoord, dinsdag geprobeerd te bellen maar nam hij niet op en belde ook niet terug.... Vanochtend stuurde hij dan een sms'je met de letterlijke tekst:

Ik vind dit gewoon echt respectloos, zelfs met de DA worden afspraken altijd in overleg ingepland. Hij gaat er maar vanuit dat ik ieder moment van de dag klaar kan staan...

Niet iedereen is even communicatief vaardig als het gaat om een berichtje sturen. Dat zie je vaker bij mannenberoepen, maar ook hier op Bokt zelf. Voordat hij een hele ris mogelijkheden opsomt, is het voor hem qua planning waarschijnlijk morgen nog mogelijk en heeft hij om die en die tijd een kans om langs te komen. Zonder tegenbericht gaat hij er dus van uit dat het goed is. Mocht het je niet schikken, dan kun je hem altijd een berichtje sturen (of bellen, nog beter) en vragen om een andere dag/tijd. Probeer los te laten wat je van zijn manier van communiceren vindt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:18

SEtequila schreef:

Dit is toch een prima berichtje? Er staat precies in wat je wilt weten en meer informatie heb je toch niet nodig? Een smid staat het grootste gedeelte van de tijd onder een paard en vaak sturen ze tussendoor snel berichtjes, tijd voor volzinnen is er dan niet.

Wat ik weer wel respectloos vind is dat jij hier in het openbaar je smid de maat neemt terwijl je zelf van toeten noch blazen weet. Succes morgen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:35

Ach, wees blij dat hij dan komt. Smeden hebben het ontzettend druk en proberen het ook nog zo te regelen dat ze per dag een beetje een route kunnen rijden.

Ik zou gewoon even kijken hoe of wat, mijn pony heeft voor snel platvoeten als hij niet regelmatig naar de smid gaat, dan kan ik ook een foto maken en zeggen dat mijn smid slecht is, terwijl mijn pony gewoon om de 6 weken moet ipv om de 8 en dan zien zijn voeten er keurig uit.
Daarbij is jouw pony al 17, daar kun je voorzichtig wel iets aan veranderen, maar als je teveel veranderd heb je kans dat hij flink kreupel is en van blessure in blessure valt. Sommige voeten zijn niet volgens het boekje, maar als die pony daar al 17 jaar op leeft....

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:43

Echt onzin dat je de dag ervoor een berichtje krijgt dat is iets met planning enzo.
Ik wil er altijd bijzijn (en ja ik vertrouw mijn bekapper echt wel)

meestal maken we meteen een nieuwe afspraak dan weet je meteen dat het kan(of ze moet ziek zijn) en anders bel ik of app ik en bekappers die dat niet kunnen die hoeven niet meer te komen.

Mooi excuus ach ze hebben het druk, ja natuurlijk maar daar zijn ze niet de enige in hoor.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:32

rumay schreef:
Echt onzin dat je de dag ervoor een berichtje krijgt dat is iets met planning enzo.
Ik wil er altijd bijzijn (en ja ik vertrouw mijn bekapper echt wel)

meestal maken we meteen een nieuwe afspraak dan weet je meteen dat het kan(of ze moet ziek zijn) en anders bel ik of app ik en bekappers die dat niet kunnen die hoeven niet meer te komen.

Mooi excuus ach ze hebben het druk, ja natuurlijk maar daar zijn ze niet de enige in hoor.

Ik verbaas mij erover wat voor een probleem er gemaakt wordt over een berichtje? Het is toch geregeld?
Als het nu een uur van te voren gestuurd werd ala maar dit. Ik zie geen probleem hoor. Ik proef een beetje aanstelleritus.