Wond heelt niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Wond heelt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:59

Vind het wel erg dik, zou mij niets verbazen als er mogelijk een ontsteking onder zit. Ik zou denk ik toch maandag even de dierenarts ernaar laten kijken, onregelmatig is toch pijn, ondanks de volle galop.

Verder goed dat je het geschoren hebt!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:02

Ik zou ook de dierenarts laten komen. Misschien is wat hulp nodig om het te laten genezen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:33

Ja dit is wel te dik. Anders dit weekend 2x per dag in een emmer soda en als het niet afzwakt maandag even de dierenarts erbij.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 13:43

De dierenarts maandag was wel de bedoeling, ik heb haar net ook de foto de dikke voet gestuurd en wacht nog even op reactie

Ik ga nu wel werken, mijn zus gaat straks nog een keer spoelen en nieuwe klei erop doen, hopen op het beste

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:20

Zo dik op die plek en kreupel zou ik ook een dierenarts bij halen....zitten daar een hoop dingen onder de huid die eventueel beschadigd kunnen zijn....banden, bot enz....

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 18:42

Twinklebel schreef:
Zo dik op die plek en kreupel zou ik ook een dierenarts bij halen....zitten daar een hoop dingen onder de huid die eventueel beschadigd kunnen zijn....banden, bot enz....

Ik heb niet zoveel verstand van de anatomie van de hoef/onderbeen,
Zou u mij kunnen vertellen wat voor banden op deze plek liggen? En is er een grote(re) kans dat deze eventueel beschadigd zijn? Dat zou dit allemaal een stukje lastiger maken :)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:56

Er zitten in elk geval collaterale banden op die plek, maar als jij spreekt over meerdere wonden kan het overal aan de ondervoet wat zijn. Die is zeer complex. Ik zou echt de veearts laten kijken, die heeft er voor geleerd en kan je meer vertellen dan wij als leken vanaf een foto.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 01:02

soda en water in een emmer en haar voet er in zetten, en ff laten staan.
En ik zou haar even niet meer in de blubber laten staan

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 10:17

pompadour schreef:
soda en water in een emmer en haar voet er in zetten, en ff laten staan.
En ik zou haar even niet meer in de blubber laten staan

“Even niet meer in de blubber laten staan” is zoals ik al beschreef op dit moment niet mogelijk

De dierenarts schrok toch ook wel van die bult, ze komt dinsdag langs en tot die tijd vond ze deze oplossing met de groene klei super.
Mijn andere pony staat ook onder behandeling voor een tumor en krijgt onder andere metacam op dit moment.

Ik ga straks het weer ontsmetten en als het erger is geworden, of warmer is, komt de dierenarts morgenmiddag langs (ipv dinsdag) en mag ik tot die tijd het flesje metacam delen tussen beide pony’s

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:23

Soda is wel een goed idee hoor. Even een kwartier in een emmer soda, en dan voorzichtig drogen en de groene leem er op. Dat beschermt dan eerst wel genoeg tegen de modder.

Metacam is ook ontstekingsremmend. Van de ene kant dus handig, van de andere kant is het misschien beter als de dierenarts het even zo ziet. Maar gebruiken kan geen kwaad.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:39

Kan ook een hoefzweer zijn die er probeert uit te komen... zou dan dus geen metacam geven. Die ene dag tot aan de DA kan ie ook er nog wel mee rondlopen

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 12:24

MarjanB schreef:
Kan ook een hoefzweer zijn die er probeert uit te komen... zou dan dus geen metacam geven. Die ene dag tot aan de DA kan ie ook er nog wel mee rondlopen

Hoefzweer is het niet, gezien ze meerdere kleine plekjes heeft die ook doorlopen tot de kootholte

Was trouwens minder warm net, wel net zo dik, ik ga er geen metacam bijgeven omdat het dus niet erger is geworden

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:38

vervelend TS!
Als het alleen een oppervlakkig wondje zou zijn zou je pony denk ik niet kreupel lopen,
zou best is kunnen dat er een abces onder zit. Zou de dierenarts vragen ernaar te kijken, die
kan het wellicht ontlasten als het idd een abces is.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:58

Klei moet je er juist niet afspoelen maar laten zitten. MAAR het been ziet er niet goed uit en veels te dik. Ik zou het nu in de soda zetten, troep eruit en DA bellen.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 21:32

Bralindy schreef:
Klei moet je er juist niet afspoelen maar laten zitten. MAAR het been ziet er niet goed uit en veels te dik. Ik zou het nu in de soda zetten, troep eruit en DA bellen.

Waar lees jij dat de klei eraf word gespoelt?
Als je goed leest weet je ook dat de afspraak met da al staat.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:16

Icelandshet schreef:
Bralindy schreef:

Waar lees jij dat de klei eraf word gespoelt?
Als je goed leest weet je ook dat de afspraak met da al staat.

Dan heb ik verkeerd gelezen. Duizend maal excuus.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:08

Hmm, ziet er niet goed uit. Paard van vriendin had een vergelijkbaar wondje en dat werd uiteindelijk een heel vervelende infectie in haar bloedbaan/einschuss. Ik zou de da inderdaad laten komen.
Betadine oplossing is soms niet zo handig heb ik bij ehbo dag gehoord; betadine houdt de wond open, dus het genezingsproces komt later op gang. Ik zou hem eerder in de soda of biotex groen zetten. Maar eerst de da!

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 15:19

Is een heel stuk minder dik vandaag! Dierenarts komt morgen :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:34

Ik ben fan van de kurkuma zalf van de paardendrogist.
Hier zit Kurkuma, honing en groene leem in.

Gebruik het zelf voor mijn tinker die al enige tijd last heeft van hartnekkige korsten op haar benen. (dit kwam door de mijt) En ze is er eindelijk bijna vanaf.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:20

Dierenarts is geweest, toch metacam geven voor 3/4 dagen, dan zaterdag ochtend kijken of het weggetrokken is, tot die tijd blijven we ook gewoon groene leem smeren! Ze kon zo niet zeggen wat het zou kunnen zijn, een flinke infectie leek haar het meest waarschijnlijk

Is het niet beter gaan we zaterdag middag naar de kliniek (zit hier om de hoek, kan ze daar ook gelijk op stal blijven staan als dat nodig is) om foto’s/een echo te maken van haar voetje..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:19

Klinkt als een goed plan. Moet je niet weken in soda ofzo, voordat je de leem smeert?

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 18:32

zorro schreef:
Klinkt als een goed plan. Moet je niet weken in soda ofzo, voordat je de leem smeert?

Dat was inderdaad ook mijn vraag,
De da vertelde dat goed ontsmetten belangrijk is, en dat doen we ook, maar gezien haar vieze voeten het sowieso goed schoongemaakt moet worden voordat ze uberhaupt in een bakje met soda gezet kunnen worden heeft het eigenlijk geen meerwaarde

Als ik merk dat er viezigheid in de wond ect blijft zitten heeft de voet weken in soda uiteraard wel zin, maar zolang alles netjes eraf komt heeft het niet een 1e prioriteit

Ik hoop gewoon heel erg dat het niet ernstig is.. afgelopen 6 maanden hier al zoveel ongeluk gehad ;(
Ik merk nu al de gevolgen dat ze weinig kan doen, die kilo’s die ze na maanden eindelijk eraf had, vliegen er weer aan, en dan neemt de kans op hoefbevangenheid ook weer toe :(:)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:20

Hoe gaat het nu met haar ts?

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 21:02

zorro schreef:
Hoe gaat het nu met haar ts?

De voet was zaterdag een stuk dunner en kreupelheid was bijna weg, toen hebben de dierenarts en ik besloten geen scan/echo te maken. Wel is ze nog even langsgekomen om wat beter te kunnen voelen nu de zwelling voor een groot deel weg was. De dierenarts voelde niks abnormaals, volgens haar is de kans dat een band beschadigd is nihil, de uitleg die ze daarvoor gaf was best lastig en gecompliceerd, ik zou niet meer 100% zeker weten wat ze heeft gezegt vandaar dat ik dat nu niet hier typ

Op aanraden is ponylief ook van de metacam afgegaan en de voet ziet dr nu prima uit, de wond is mooi dicht, en met een flinke laag sudocrème erop komt dat wel goed. Het laatste stukje zwelling is even afwachten hoe dat wegtrekt.

Kreupelheid is helaas wel weer erger geworden.. ik heb via de dierenarts een stalletje kunnen regelen waar ze vanaf morgen even een paar daagjes op boxrust kan!

Er zit nog wel even een lastiger verhaal achter, deze pony ken ik al zolang ik besta, ze was van mijn moeder die een aantal jaar geleden is overleden.. mijn vader heeft niks met paarden maar was er wel even bij toen de dierenarts kwam, hij meende zich te herinneren dat pony al eerder iets aan dit been heeft gehad, toen was ik nog te klein.
Dat zou prima kunnen kloppen, in haar paspoort staat dat ze medicijnen gehad met een wachttijd voor eventuele menselijke consumptie. De datum die hiervoor gegeven staat klopt ongeveer met het jaar wat mijn vader noemde, wellicht een terugkerende blessure?

Het plan is om nu die boxrust af te wachten en dan alsnog een foto/echo te maken

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:33

Ach wat jammer dat ze toch weer wat kreupel is nu. Klinkt als een goed plan voor nu, de boxrust afwachten en dan eventueel verder kijken. Dan kan het nu even goed tot rust komen.

Sterkte ermee!!!